چیزهایی که درباره گیسوم باید بدانید

تاریخ انتشار : 6 مرداد 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۷ آبان ۱۴۰۰
گیسوم

ساحل و جنگل با شمال گره خورده‌. اما در شمال ایران، کمتر جایی‌ست که مثل گیسوم هر دو را با هم داشته باشد. در گیسوم گیلان، دریا، فاصله اش خیلی با جنگل کم است و این برای خیلی‌ها یعنی جاذبه‌ای بسیار دیدنی. 

جنگل گیسوم کجاست؟

جاده گیسوم

از تهران تا جنگل گیسوم پنج ساعت و نیم فاصله دارید، یعنی ۴۰۶ کیلومتر. اگر از رشت هم بخواهید بروید باید بدانید این ساحل در ۸۸ کیلومتری‌اش قرار گرفته. گیسوم آخرهای گیلان واقع شده، در ۳۰ کیلومتری جاده اسالم-خلخال. اگر از انزلی هم بخواهید بروید تا ساحل گیسوم حدود یک ساعت راه در پیش دارید.

مساحت این جنگل، حدود ۸۰ کیلومتر است. اسم این جنگل و ساحل از روستای همان حوالی برداشته شده و به‌خاطر داشتن امکانات رفاهی برای گردشگران، مثل پارکینگ، رستوران و اتاق اجاره‌ای، و از طرف دیگر کنار هم بودن جنگل و ساحل دریا، مقصد محبوبی برای توریست‌هاست.

بیشتر بخوانید: جاده اسالم به خلخال، حرکت در رویایی ترین جاده ایران

چرا باید این‌جا را ببینیم؟

فروش لباس های محلی در گیسوم

همینکه وارد جاده جنگل گیسوم می‌شوید با خودتان می‌گویید فقط همین؟ اینهمه راه آمدیم به خاطر همین؟ می‌خواهیم با شما صادق باشیم و بگوییم منتظر جنگل خارق العاده‌ای نباشید. گیسوم جاده‌ای جنگلی‌ست که به ساحل می‌رسد. توی جاده‌اش رستوران و جگرکی زیاد است و گلیم و گبه هم می‌فروشند و به ساحل که برسید بهتان بد نمی‌گذرد.

همان چند دقیقه رانندگی در مسیر جنگل و سایه درخت‌ها، خیلی می‌چسبد و دلتان نمی‌خواهد تمام شود.

جاده جنگلی گیسوم

این جنگل، جزو جنگل‌های توریستی شمال ایران است، بنابراین انتظار جنگل بکر و خلوتی را نداشته باشید، برای پیدا کردن جای بکر و خلوت باید بروید توی جنگل و کمی از جاده دور شوید. آلاچیق‌ هم در جنگل پیدا می‌شود، البته اگر شانس بیاورید و خالی‌اش را پیدا کنید.

پوشش گیاهی این جنگل شامل ۷۶ گونه است؛ بنابراین از گردش در میان درختان خسته نمی‌شوید. درخت آلو، ازگیل، انار، انجیر، ‌به، زردآلو و سیب از درخت های این منطقه اند.

ساحل گیسوم

ساحل گیسوم

هنوز تصویر جنگل جلو چشمتان است که به ساحل شنی می‌رسید. بعضی‌‌ها کنار ساحل چادر می‌زنند و بعضی دیگر روی ماسه‌های نرم یا زیرانداز می‌نشینند. به‌غیر از آفتاب گرفتن، می‍شود شنا کرد یا قایق‌سواری.

می‌‌شود با موتور چهارچرخ در ساحل گشتی زد یا پاراسل، اسب‌سواری و پاراگلایدر ولی از آنجا که ساحل گیسوم توریستی‌ست برای وسایل تفریحی‌اش باید پول خوبی هم خرج کرد. در حاشیه‌ ساحل، پارک بادی و ترامپولین هم برای سرگرم شدن بچه‌ها هست.

کنار ساحل، بازارچه کوچکی هم هست که وسایل حصیری و صنایع دستی  و مربا و چیزهای ترش می‌فروشد. در همان ساحل بلال، آش، فالوده و لبو هم پیدا می‌شود. تصویر ماهی‌های تازه‌ای که چیزی از صیدشان نگذشته و دارند روی زغال کباب می‌شوند، شما را هم وسوسه‌ خواهد کرد.

بهترین فصل سفر

در تابستان شرجی هوای شمال بالاست و ممکن است اذیت بشوید، بنابراین بهترین وقت رفتن اردیبهشت، شهریور، مهر و آبان است.

کجا اقامت کنیم؟

هتل موج های آبی باران رضوانشهر

گذشته از امکان کمپنگ، در محوطه‌ پارک جنگلی اتاق اجاره‌ای هم می‌توانید پیدا کنید. این اتاق‌ها زیر نظر طرح گیسوم هستند و امن هم هستند، اما امکانات خاصی ندارند و باید خودتان وسایل لازم همراهتان باشد.

در سفر به شمال همیشه گزینه‌های متنوعی برای اقامت هست. در روستای کتگسر که نزدیک ساحل گیسوم قرار دارد، می‌توانید خانه کرایه کنید.

اگر ترجیح بدهید هتل رزرو کنید، در رضوان‌شهر هتل موج‌های آبی باران را دارید که قیمت رزرو آن از ۱۵۴ هزار تومان شروع می‌شود.

هتل‌های بندرانزلی خیلی متنوع و زیادند. دامنه قیمت رزرو هتل در انزلی از حدود ۱۰۹ هزار تومان شروع شده، به ۵۷۶ هزار تومان برای هتل لوکس می‌رسد.

یک راه دیگر هم هست. اگر بخواهید شب را در اسالم بمانید، هتل هدهد هم می‌تواند در لیستتان قرار بگیرد، اتاق یک تخته این هتل ۱۶۶ هزار تومان است.

جاذبه‌های نزدیک

آبشار ویسادار

آبشار ویسادار شهر پره‌سر سر راهتان قرار دارد. با گذشتن از رضوان‌شهر به پره‌سر می‌رسید. در مرکزشهر، خیابانی ۱۵ کیلومتری از بین جنگل می‌گذرد و شما را به آبشار می‌رساند. آبشار نزدیک جاده قرار گرفته و با پایین رفتن از چند پله می‌شود به آن رسید.

قلعه‌ رودخان یکی دیگر از جاهای دیدنی گیلان است که نزدیک فومن قرار گرفته. دوراهی‌ای وجود دارد که از راست به سمت فوشه و از چپ به روستای روخان می‌رود. مسیر رودخان را انتخاب کنید تا به روستا برسید. فقط اینکه باید خیلی اهل پیاده‌روی باشید و رفتن از صدها پله را به جان بخرید.

جنگل گیسوم در ۳۰ کیلومتری جاده اسالم-خلخال قرار گرفته. جاده‌ای که پیچ در پیچ است، هوایش خنک است، می‌شود کنارش ماشین را کنار زد، هم هوایی خورد و هم چایی.

مسیر دسترسی

برای رفتن به گیسوم، از تهران بروید رشت. مسیر رشت به آستارا را ادامه بدهید. حواس‌تان به تابلوی رضوان‌شهر باشد. ۱۴ کیلومتر که از رضوان‌شهر دور شدید، تابلوی خروجی گیسوم را می‌بینید.

اگر از سمت تالش می‌روید، با گذشتن از شهر پره‌سر، تابلوی گیسوم سر راهتان است.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

دریاچه نئور

راهنمای رفتن به دریاچه نئور

29 اردیبهشت 1398
مریان تالش

مریان تالش کجاست؟

23 اردیبهشت 1398

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد