معرفی دره هفت غار نیشابور و زیبایی‌های آن!

تاریخ انتشار : 10 آبان 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۱۰ آبان ۱۴۰۲
معرفی دره هفت غار نیشابور و زیبایی‌های آن!

نیشابور در استان خراسان رضوی واقع شده و با آب‌وهوای خوب خود مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. در نیشابور جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی وجود دارد که دره هفت غار نیشابور یکی از آن‌هاست. این دره، در شمال نیشابور قرار گرفته و سالیان طولانی است که با همین نام آن را می‌شناسند.

البته این نام به دلیل وجود هفت عدد غار در این منطقه نیست و صرفاً به واسطه هفت تنگه‌ای است که در آن به چشم می‌خورد. دسترسی به این منطقه در نیشابور بسیار آسان بوده و به‌عنوان یکی از جذابیت‌های متفاوت در شهر به حساب می‌آید. اگر قصد دارید از این منطقه زیبا بازدید کنید، می‌توانید هتل‌های نیشابور را از اسنپ‌تریپ ببینید و اقامتگاه موردنظر خود را رزرو کنید.

چرا بازدید از دره هفت غار نیشابور را پیشنهاد می‌کنیم؟

دره هفت غار در نیشابور یکی از محبوب‌ترین ییلاق‌های منطقه است که با آب‌وهوای خوش و معتدل، درختان سرسبز و رودخانه جاری، طبیعتی زیبا را پیش چشمان بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. این دره با رنگ قرمز خاک رس و تندیس‌های کوهی سرخ، شناخته می‌شود و در طول مسیر رسیدن به چشمه‌ها، رودخانه‌ها و تنگه‌هایی را هم خواهید دید.

در ارتفاع ۱۹۰۰ متری دره هفت غار، چشمه اصلی رودخانه غار قرار گرفته و درختان گردو طراوتی خاص را به منطقه بخشیده‌اند. دره هفت غار در هر فصلی زیبایی خاص خود را دارد، اما در بهار و پاییز چشم اندازهای فوق‌العاده‌ای ارائه می‌شود. به همین دلیل است که به اغلب گردشگران پیشنهاد می‌شود که برای یکبار هم که شده از آن دیدن کنند.

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری دره هفت غار نیشابور

دره هفت غار نیشابور

غروب دره هفت غار نیشابور

دره هفت غار مکانی مناسب برای استراحت و گشت‌و‌گذار بوده و ویژگی‌های طبیعی و گردشگری بسیار زیادی را در آن می‌توانید ببینید. اصلی‌ترین جذابیت آن مربوط به هفت تنگه و رودخانه‌ آن است که با آبشارهای زیبا منظره‌ای دیدنی را ایجاد کرده‌اند.

این دره شهرت خود را از رنگ سرخ خاک رسش گرفته که منظره زیبایی را ایجاد می‌کنند. در طول مسیر دره، می‌توانید از تنگه‌ها عبور کنید و در منطقه‌ای که چشمه آب و درختان گردو قرار گرفته برای ساعاتی به دور از شلوغی‌های شهر استراحت کنید.

البته به دلیل بکر بودن دره هفت غار نیشابور، امکانات رفاهی زیادی را نمی‌توانید در آن ببینید، اما در محله‌های اطرافش که شامل روستای غار، روستای رود و روستای برفریز هستند، می‌توانید خدمات رفاهی را دریافت کنید.

چه زمانی به دره هفت غار برویم؟

دره هفت غار در شمال نیشابور واقع شده و در فصول گرم سال آب‌وهوای معتدلی داشته و شرایط آب‌وهوایی آن ییلاقی است. همچنین در فصل بهار این دره واقعاً دیدنی است. در این بازه زمانی آبشارهایی در این دره شکل می‌گیرند که آن را زیباتر می‌کنند. به جز این خاک قرمز دره و جلوه‌های رنگارنگ آن نیز در این فصل‌ها کاملاً مشخص بوده و می‌توانید تصاویر زیبایی را در آن ثبت کنید. از طرفی اوایل پاییز برای کسانی که به هوای گرم علاقه‌ای ندارند، بسیار مناسب است.

جاهای دیدنی اطراف مشهد که نباید از دستشان بدهید!

مسیر دسترسی به دره هفت غار نیشابور

این مکان دیدنی دقیقا در شمال شهر نیشابور قرار گرفته است. اغلب گردشگران برای رسیدن به آن از جاده باغرود عبور می‌کنند. این جاده شما را به روستای باغرود که در دامنه کوهستان بینالود قرار گرفته می‌رساند. پس از آن باید مسیر کوتاهی را به‌صورت پیاده طی کنید تا به دره برسید.

مسیر دیگری که پیش روی شماست، از سمت روستای غار است. این مسیر کمی سخت‌تر بوده و ممکن است مجبور باشید از لابه‌لای سنگ‌های موجود در دره عبور کنید. در این مسیر باید از جاده باغرود مسیر خود را آغاز کنید تا به روستای غار برسید. بعد از کمی پیاده‌روی کوه‌های قرمز رنگ را خواهید دید. همچنین با طی کردن یک مسیر دو تا سه ساعته می‌توانید آبشارهای کوچک موجود در دره را هم ببینید.

در نظر داشته باشید که برای رسیدن به دره هفت غار نیشابور، باید تجهیزات کاملی را به همراه داشته باشید. کفش کوهنوردی، کوله‌پشتی، لباس و لوازم مناسب، مواد غذایی و آب، وسایل ایمنی و روشنایی مانند چوبدستی و فلاش‌لایت ضروری هستند. همچنین، مراقبت از پوست با استفاده از کرم ضدآفتاب و استفاده از لوازمی مانند عینک آفتابی نیز مهم است.

  • آدرس دره هفت غار نیشابور: خراسان رضوی، شمال نیشابور، به طرف روستای بشرآباد، اولین فرعی سمت راست

جاهای دیدنی نزدیک به دره هفت غار نیشابور که نباید از دست بدهید!

دره هفت غار نیشابور

نمایی از دره هفت غار، از جاهای گردشگری نیشابور

به‌جز دره هفت غار نیشابور، مناطق دیدنی دیگری هم وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. در میان این جاهای دیدنی می‌توانیم به مکان‌های زیر اشاره کنیم:

  • زیارتگاه قدمگاه: در فاصله ۲۴ کیلومتری شرق شهر واقع شده و شامل یک قطعه سنگ مربع سیاه با نقش جای پای انسان است که در داخل بقعه قرار گرفته و گفته می‌شود مربوط به جای پای امام رضا (ع) بوده است.
  • کاروانسرای شاه عباسی: این کاروانسرا در بافت مرکزی نیشابور و زمان شاه عباس صفوی ساخته شده و با معماری زیبا و قدمتی که دارد، جاذبه گردشگری مهمی به حساب می‌آید.
  • گنبدهای شه میر یا گنبدهای آجری مهرآباد: این محل در قبرستان قدیمی نیشابور واقع شده که شامل بناهای آجری به نام‌های مهروا، مهرآباد و شادمهر است. قدمت این بناها به دوره‌های مختلف تاریخی برمی‌گردد.
  • شهر تاریخی شادیاخ: یک محله تاریخی در نیشابور که از سده سوم هجری مسکونی شده و بناهای معماری مانند تالار عام، خانه‌های ویژه، آهنگری، سفالگری و شیشه‌گری در آن وجود دارد.
  • بقایای شهر کهن نیشابور: این شهر بازمانده‌های باستانی و تاریخی ایران را در خود جای داده و محل اقامت صدها مشاهیر مسلمان بوده است.
  • حمام گلشن نیشابور: در بازار سرپوشیده نیشابور قرار گرفته و قدمت آن به دوران قاجار برمی‌گردد.
  • قلعه لک لک آشیان: در روستای لک‌لک آشیان نیشابور قرار گرفته و قدمت آن به دوران حکومت قاجار برمی‌گردد.
  • آرامگاه عطار نیشابوری: آرامگاه عطار در باغی سرسبز و زیبا قرار گرفته و مسجد جامع، بازار سرپوشیده و آرامگاه خیام نیشابوری نیز در نزدیکی آن قرار دارند.
  • دهکده چوبی نیشابور: بناهایی مانند مسجد، موزه، کتابخانه و نانوایی در این دهکده قرار دارند که از چوب ساخته شده و مقاوم در برابر زلزله و موریانه هستند. این دهکده توسط یک مهندس ایرانی طراحی شده و یک شاهکار معماری به حساب می‌آید.
  • آرامگاه حکیم عمر خیام: در جنوب شرقی شهر نیشابور و در انتهای خیابان خیام قرار گرفته که موزه تخصصی خیام نیز در داخل آن وجود دارد.

سفر به سبزوار و ملاقات با دیدنی‌های دیدنی آن!

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به دره هفت غار نیشابور

شهر نیشابور و مشهد در فاصله نسبتاً کمی از یکدیگر قرار گرفته‌اند و افرادی که در مشهد اقامت دارند نیز می‌توانند به‌راحتی با وسایل نقلیه از دره هفت غار دیدن کنند. اما در صورت تمایل می‌توانید در هتل‌هایی که در نزدیکی این مکان دیدنی قرار دارند نیز اقامت داشته باشید. چند هتل مناسب برای اقامت که به دره هفت غار نیشابور نزدیک هستند، عبارتند از:

  • مهمانسرای کمال‌الملک نیشابور: اولین مرکز اقامتی شهر بوده و توسط علی اکبرخان رضوانی در سال ۱۳۳۸ بنا شده است. این هتل دارای امکانات رفاهی مانند کافی‌شاپ، فضای تابستانی و آلاچیق است.
  • هتل ارم نیشابور: در نزدیکی ایستگاه راه‌آهن نیشابور قرار گرفته و نیم ساعت تا آرامگاه‌های عطار، کمال‌الملک و عمر خیام فاصله دارد.
  • هتل جهانگردی نیشابور: در سال ۱۳۹۲ بازسازی شده و دارای دو طبقه و ۱۳ اتاق با امکانات رفاهی مختلف است. این هتل دسترسی آسانی را به مراکز تفریحی و تجاری نیشابور دارد.
  • اقامتگاه بومگردی جوری: یک خانه باغ با مساحت ۲۰۰۰ متر مربع و درختان میوه متنوع بوده و شامل چهار اتاق و دو سوئیت است. یک اتاق کف خواب کاهگلی و سنتی نیز در آن وجود دارد.
  • اقامتگاه بومگردی شادمهر: شامل هفت اتاق با سرویس کف خواب بوده و ظرفیت اسکان ۷۰ گردشگر را دارد. برنامه‌های خاص این اقامتگاه شامل کویرنوردی، کوه‌نوردی، بازدید از جاذبه‌های گردشگری نیشابور، طبیعت‌گردی در روستا و دره پرستو و تور یک‌روزه به شهر مشهد است.
  • هتل امیران نیشابور: یک مجموعه اقامتی است که با الهام از معماری ایرانی ساخته شده. این هتل دارای رستوران ایرانی و فرنگی است و دسترسی خوبی مراکز خرید و کافی شاپ دارد.

رزرو اینترنتی هتل و بلیط سفر به نیشابور

دره هفت غار نیشابور

دره هفت غار نیشابور در فصل تابستان

در این مطلب اطلاعات کاملی را در مورد دره هفت غار نیشابور به شما دادیم. مسیر سفر زمینی از تهران به نیشابور از طریق سمنان، دامغان، شاهرود و سبزوار عبور می‌کند. اتوبوس‌ ها از پایانه‌های بیهقی و جنوب تهران حرکت می‌کنند. همچنین، اگر سفر با هواپیما را ترجیح می‌دهید، می‌توانید از تهران به مشهد پرواز کرده و سپس با خودرو پس از حدود یک ساعت و نیم به نیشابور برسید.

گزینه دیگر سفر با قطار از تهران به نیشابور است. تمام این بلیط‌ها را می‌توانید به‌راحتی از اسنپ تریپ تهیه کنید. همچنین برای رزرو هتل نیز این پلتفرم به‌صورت آنلاین خدماتش را در اختیار شما قرار می‌دهد.

فاصله تهران تا مشهد با ماشین، قطار و هواپیما

دسته:ایرانگردیجاذبه

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد