دریاچه کیو کجاست؟

تاریخ انتشار : 30 خرداد 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۷ آبان ۱۴۰۰
دریاچه کیو

اینکه آدم بتواند در وسط شهر چند دقیقه‌ای را در کنار دریاچه یا رودخانه باشد و مجبور نباشد فرسنگ‌ها برای در کنار آب بودن بکوبد و به خارج از شهر برود، مزیت بزرگی‌ست. هروقت حالت روبه راه نبود می‌توانی بروی کنار دریاچه یا رودخانه، چند دقیقه‌ای بنشینی و حالت کلی عوض شود و دریاچه کیو خرم آباد هم چنین خاصیت شفابخشی دارد.

دریاچه کیو کجاست؟

پارک کیو

این دریاچه درست در مرکز شهر خرم آباد قرار گرفته در بلوار جام جم. وارد بلوار زند می‌شوید و بعد خیابان ولیعصر (عج) یا بلوار ولایت را می‌روید تا به میدان کیو برسید، سپس وارد بلوار جام جم بشوید.

کیو از دریاچه‌های طبیعی و خودجوش خرم آباد است. تا سال ۱۳۸۹ آب دریاچه در پاییز خشک می‌شد. اما از آن سال به بعد با عملیات عمرانی شهرداری آب سرچشمه دائمی گلستان در زیر قلعه فلک‌الافلاک، به سمت این دریاچه هدایت شد و دریاچه حالا در همه فصول سال پرآب است. آب آن نیز از سرچشمه‌های مخمل کوه و از طریق چشمه‌های آهکی در کف، به دریاچه وارد می شود. مساحت دریاچه حدود ۷ هکتار است و بین ۳ تا ۷ متر هم عمق دارد.

کیو به چه معنی‌ست؟

کیو که لرها به آن سراو کیا هم می‌گویند به معنی رنگ کبود و آبی تیره است و این اسم به خاطر رنگ تیره دریاچه در مواقع پرآبی‌ست.

دریاچه کیو برای خرم آبادی‌ها در حکم زاینده رود برای اصفهانی‌هاست. همچون سی و سه پل که از مهمترین جاهای دیدنی اصفهان است، کیو نیز زیباترین جاذبه گردشگری خرم آباد به حساب می‌آید و همان شلوغی و شور و حال اطراف سی و سه پل را اینجا هم می‌توان دید، جایی که تنها دریاچه داخل شهری ایران است.

تفریحات دریاچه

قایق سواری در کیو

کیو در کنار پارکی به همین اسم قرار گرفته. بنابراین هم امکان پیک نیک و  روبه را کردن بساط کباب هست و هم دو سه ساعتی را در پارک نشستن و نگاه کردن به دریاچه پرفواره. اما تفریحات آبی در اینجا حرف اول را می‌زند.

به مثابه دریاچه‌های دیگر، امکان قایق سواری در این دریاچه هم هست. بسته به انتخاب شما می‌توانید هم قایق پدالی سوار شوید و هم موتوری. قیمت ۲ دور زدن با قایق موتوری ۱۵۰۰۰ هزار تومان و ۲۰ دقیقه قایق‌سواری با قایق پدالی ۱۰ هزار تومان است.

امکان جت اسکی در دریاچه هم هست. جت اسکی روی کیو برایتان ۲۰ هزار تومان برای هر ۱۵ دقیقه خرج خواهد داشت.

اسکی روی آب برای هر ۱۰ دقیقه، ۳۰ هزار تومان است. و اگر بخواهید یک سر طناب را بگیرید و با قایق روی دریاچه کشیده بشوید، یعنی همان شاتل سواری برایتان ۱۵ هزار تومان برای ۱۰ دقیقه آب می‌خورد.

امکان ورزش آبی دیگری هم هست. جت بات. جت بات مثل قایق موتوری‌ست با این تفاوت که موتور و پروانه آن در زیر قایق قرار دارد و شما در مقایسه با قایق موتوری در ارتفاع زیادتری از سطح آب قرار دارید. با ۱۵ هزار تومان می‌توانید ۲ دور، دور دریاچه بزنید.

بهترین فصل سفر

بهار دریاچه کیو

بهترین فصل سفر به خرم آباد و دیدن دریاچه کیو بهار و تابستان است، هرچند در پاییز هم این منطقه به یکی از مناطق مناسب پرنده‌نگری در ایران تبدیل می‌شود. این دریاچه هر ساله با آمدن پاییز شاهد مهاجرت حواصیل، اگرت‌ها( از دسته لک لک‌ها) و پلیکان است.

کجا غذا بخوریم؟

چلوماهیچه

در اطراف دریاچه رستوران‌ها و فست فودی‌های زیادی وجود دارد. ولی اگر خواستید انتخاب‌هایتان بیشتر باشد باید بگوییم که خودتان را به میدان کیو برسانید و از آنجا وارد خیابان انقلاب شوید. در این خیابان رستوران‌های معروف زیادی وجود دارد که از جمله آنها:

رستوران زعفران طلایی کنار پارک صخره‌ای که به خصوص چلو ماهیچه‌هایش معروف است.

رستوران هتل عطر در خیابان انقلاب، کنار مصلا الغدیر

رستوران تشریفات که از کباب‌هایش تعریف می‌کنند.

 

رزرو هتل های خرم آباد از اسنپ تریپ

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

مخمل کوه

راهنمای رفتن به مخمل کوه

7 اردیبهشت 1398
دره خزینه

چرا باید دره خزینه را ببینیم؟

8 اسفند 1397

۱ نظر

  • پاسخ شرفی ۳ خرداد ۱۳۹۹ از ۱۰:۰۴

    عالیه

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد