راهنمای سفر به نجف

تاریخ انتشار : 7 شهریور 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۷ شهریور ۱۴۰۲
راهنمای سفر به نجف

هر ساله با رسیدن به مناسبت‌های مذهبی مانند اربعین، مسافران و زائران زیادی به نجف سفر می‌کنند. این شهر به دلیل میزبانی از اماکن مهم مذهبی، اهمیت زیادی در بین مسلمانان دارد. کسانی که برای اولین بار قصد دارند از این شهر دیدن کنند، بهتر است راهنمای سفر به نجف را مطالعه کنند. به‌این‌ترتیب سفری آسوده‌تر را تجربه خواهند کرد.

معرفی شهر نجف

نجف به‌عنوان سومین شهر مهم عراق و مرکز استانی به همین نام، در فاصله ۱۶۰ کیلومتری بغداد(پایتخت) قرار دارد. در زبان عربی، نجف به معنی یک زمین مستطیل شکل و مرتفع است که با زمین‌های کم ارتفاع مجاورش محصور شده باشد. شرایط جغرافیایی این شهر کاملا با این توصیفات منطبق است.

از گذشته تا به امروز، نجف یکی از مراکز پررونق اقتصادی در عراق شناخته می‌شود. وجود اماکن زیارتی و تاریخی نیز این شهر را نزد شیعیان مهم و پرطرفدار کرده است. اهمیت مذهبی نجف باعث می‌شود همواره زائران و مسافران زیادی از آن بازدید کنند.

آب و هوا و بهترین فصل سفر به نجف

یکی از مهم‌ترین بخش‌های راهنمای سفر به نجف آشنایی با آب‌وهوای این شهر است. شهر نجف در کل، آب‌وهوای گرم و خشکی دارد. گرمای تابستان‌های این شهر طاقت‌فرسا است و دمای هوا در این زمان تا ۴۶ درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد. در فصل زمستان نیز آب‌وهوای شهر بسیار سرد می‌شود. به همین دلیل، توصیه می‌کنند از سفر به نجف بین ماه‌های خرداد تا شهریور و همچنین آذر تا اسفند خودداری شود.

بهترین زمان برای سفر به نجف ازنظر آب‌و‌هوایی، بهار است. در این فصل هنوز از گرمای شدید تابستان خبری نیست و می‌توان به‌راحتی به زیارت پرداخت. ماه‌های مهر و آبان نیز زمان مناسبی برای بازدید از این شهر به شمار می‌آیند.

حمل و نقل عمومی در شهر نجف

بخش مهمی از راهنمای سفر به نجف مربوط به حمل‌و‌نقل عمومی است. شهر نجف ازنظر حمل‌و‌نقل عمومی چندان پیشرفته نیست. گفته می‌شود مسئولان در تلاش‌ هستند تا زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی خطوط مترو را آماده کنند. نبود سیستم حمل‌و‌نقل عمومی مناسب، ضربه شدیدی به گردشگری یک شهر وارد می‌کند. در حال حاضر، تاکسی‌ها و مینی‌بوس‌ها بهترین گزینه‌ها برای جابه‌جایی در نجف محسوب می‌شوند.

فرودگاه بین المللی النجف Al Najaf International Airport

شهر نجف یک فرودگاه به نام فرودگاه بین المللی النجف در قسمت شرقی شهر دارد. از این مکان در گذشته به‌عنوان پایگاه هوایی نظامی استفاده می‌شد. کاربری این مکان در سال ۲۰۰۸  به فرودگاه مسافربری تغییر کرد. فرودگاه النجف را نمی‌توان در زمره فرودگاه‌های مجهز جهان قرار داد. بااین‌حال این مکان یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های عراق به‌حساب می‌آید. انتظار می‌رود در سال‌های آینده این فرودگاه به‌روزتر و مجهزتر شود.

چگونه به نجف سفر کنیم؟

یکی دیگر از قسمت‌های حائز اهمیت راهنمای سفر به نجف روش‌های سفر به این شهر است. برای سفر به شهر نجف می‌توان به‌صورت هوایی و زمینی اقدام کرد. زائران ایرانی براساس موقعیت مکانی خود می‌توانند یکی از این روش‌ها را انتخاب کنند. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به‌صورت زمینی به نجف سفر کنند. آن‌ها به خیل زائرانی که در زمان‌هایی مانند اربعین با پای پیاده به اماکن متبرکه می‌روند، می‌پیوندند. زائران در وهله نخست باید به سمت مرزهای ایران و عراق حرکت کنند.

مرزهای زمینی ایران به‌طرف شهر نجف عبارت‌اند از مرز مهران، چذابه، شلمچه، باشماق و خسروی. نزدیک‌ترین مرز زمینی به نجف، مرز مهران است. فاصله مرز مهران تا شهر نجف در حدود ۳۰۳ کیلومتر اعلام شده است. انتخاب سفر زمینی با توجه به سفر به شهرهای مرزی ایران و بعد از آن، سفر از مرز به سمت نجف، چالش‌برانگیز است. به همین دلیل، بسیاری از مسافران و زائران امکان سفر به نجف به‌صورت زمینی را ندارند.

بهترین گزینه برای افرادی که سفر زمینی را انتخاب می‌کنند، شرکت در تور زمینی نجف است. این تورها از شهرهای مختلف و بیش از همه، از پایتخت انجام می‌شوند. به‌غیراز تورهای زمینی، تورهای هوایی نیز برای سفر به شهر نجف برگزار می‌شوند. تورهای هوایی مناسب کسانی هستند که با کودکان و سالمندان سفر می‌کنند.

هزینه‌های سفر به نجف

به‌طورکلی، هزینه سفر به شهر نجف چندان بالا نیست و با رعایت برخی نکات می‌توان این هزینه‌ را تا حدود زیادی کاهش داد. مهم‌ترین بخش هزینه های سفر به نجف مربوط به خرید بلیط هواپیما و اقامتگاه است.

به دلیل اهمیت مذهبی شهر نجف، در مواقعی مانند مناسبت‌های مذهبی، مسافران زیادی به آن سفر می‌کنند. به همین دلیل، در این ایام قیمت بلیط هواپیما نیز افزایش پیدا خواهد کرد. حضور مسافران و زائران بیشتر، به معنی افزایش هزینه هتل نیز خواهد بود. هتل‌های شهر نجف نیز در مناسبت‌های مذهبی گران‌تر از دیگر مواقع سال هستند. اگر می‌خواهید سفری ارزان و مقرون‌به‌صرفه به نجف داشته باشید، بهتر است زمان‌های خلوت را انتخاب کنید. سفر در پیک سفر به نجف هزینه بیشتری دارد.

شماره تلفن‌های ضروری نجف

هنگام سفر به یک مقصد جدید، بهتر است شماره تلفن‌های ضروری آن منطقه را همراه خود داشته باشیم. این مسئله به‌خصوص در سفرهای خارجی اهمیت زیادی پیدا می‌کند. برخی از گردشگران ممکن است به این مسئله زیاد توجه نشان ندهند، اما تجربه ثابت کرده است که حادثه خبر نمی‌کند. همراه داشتن برخی تلفن‌های ضروری برای مواقع اضطراری، خیال شما را در سفر راحت می‌کند.

  • کد کشور عراق: ۰۰۹۶۴
  • کد شهر نجف: ۳۳
  • شماره پلیس: ۱۲۲۱۰۴
  • آمبولانس: ۱۲۲
  • آتش‌نشانی: ۱۲۲۱۱۵
  • نشانی سفارت ایران در شهر نجف: نجف، منطقه حی السعد، خیابان ۶۰
  • تلفن سفارت ایران در نجف: ۷۸۱۴۱۳۲۸۱۹

جاهای دیدنی و گردشگری شهر نجف

در این بخش از راهنمای سفر به نجف به سراغ جاهای دیدنی این شهر می‌رویم. در شهر نجف، جاذبه‌های تاریخی و گردشگری متنوعی وجود دارند. شاید تماشای تمامی جاذبه‌های گردشگری این شهر در یک سفر مقدور نباشد. به همین دلیل، بهتر است از مهم‌ترین آن‌ها بازدید کرد.

دلیل اصلی سفر به نجف، حضور در حرم امام اول شیعیان است. دیگر اماکن مهم این شهر شامل مسجد الخضرا، مسجد حنانه، مسجد سهله، قبر حضرت نوح، قبر حضرت آدم، قبرستان وادی‌السلام و بقعه کمیل بن زیاد نخعی می‌شود.

از اماکن تاریخی شهر نجف نیز می‌توان به قصر خورنق، برج نمرود و قلعه نجف اشاره کرد. در نجف، جاذبه‌های طبیعی نیز وجود دارند که مهم‌ترین آن‌ها بحر النجف است.

سوغاتی‌های نجف

پس از پایان زیارت و در هنگام بازگشت، نوبت به خرید سوغاتی از نجف می‌شود. از مهم‌ترین سوغاتی‌های این شهر می‌توان مهر، سجاده، جانماز، تسبیح، دشداشه، انواع ادویه و عطرهای عربی را نام برد. سنگ نجف نیز یکی از سوغاتی‌های ارزشمند این شهر به‌حساب می‌آید که در کل عراق معروف است.

غذاهای محلی نجف

هنگام سفر به یک کشور دیگر، بد نیست با غذاهای محلی آن نیز آشنا شویم. در نجف غذاهای محلی زیادی وجود دارند که بهترین آن‌ها قیمه نجفی، فصولیا و البریانی عراقی هستند. به دلیلی نزدیکی عراق به ایران، غذاهای این کشور با طبع و ذائقه ایرانیان سازگاری زیادی دارد.

مناسبت‌ها و جشنواره‎‌ها نجف

به دلیل اسلامی بودن عراق، اغلب مناسبت‌ها و جشنواره ها در شهر نجف با مذهب پیوند خورده‌اند. مهم‌ترین مناسبت‌ها در این شهر شامل عید قربان، میلاد و شهادت حضرت علی (ع)، ولادت پیامبر (ص) و تاسوعا و عاشورای حسینی می‌شوند.

بهترین هتل‌ها و محل های اقامت در نجف

در این بخش از راهنمای سفر به نجف نگاهی به هتل‌های نجف می‌اندازیم. در نجف هتل‌ها و اقامتگاه‌های متنوعی وجود دارند که هر فرد با توجه به سلیقه و بودجه خود می‌تواند یک گزینه را انتخاب کند. توجه داشته باشید که برخی از اقامتگاه‌های نزدیک حرم، کیفیت چندان مناسبی ندارند. به همین دلیل، بهتر است از قبل با هتل‌ها و اقامتگاه‌های باکیفیت در این منطقه آشنا شوید. برترین هتل‌های نجف عبارت‌اند از:

  • هتل ۵ ستاره قصر الدر نجف
  • هتل ۵ ستاره بستان نجف
  • هتل ۵ ستاره زمزم نجف
  • هتل ۴ ستاره ارض السهله
  • هتل ۴ ستاره کوثر نجف
  • هتل ۴ ستاره المقام
  • هتل ۳ ستاره البیان

بهترین مراکز خرید و بازارها نجف

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در هر سفر، بازارگردی و خرید است. در نجف نیز بازارها و مراکز خرید زیادی برای مسافران و زائران وجود دارد. اغلب مسافران برای خرید به بازار اصلی این شهر مراجعه می‌کنند. این بازار از دو قسمت به نام‌های بازار سوق قاضی و بازار سوق الحویش تشکیل شده است. در این بازار می‌توان انواع محصولات و سوغاتی‌های سنتی را خریداری کرد. کسانی که می‌خواهند به پاساژهای مدرن‌تری بروند، می‌توانند از نجف سیتی مال دیدن کنند.

جمع‌بندی

در این بلاگ سعی کردیم با ارائه برخی اطلاعات مهم، یک راهنمای سفر به نجف به شما ارائه دهیم. سفر به این شهر در ایام مناسبت‌های مذهبی می‌تواند کمی گران و پرازدحام باشد. به همین دلیل، اگر می‌خواهید سفری مقرون‌به‌صرفه را تجربه کنید، بهتر است در دیگر مواقع سال به نجف بروید. برای تجربه سفری راحت‌تر، می‌توانید بلیط و هتل خود را از طریق اسنپ تریپ رزرو کنید.

دسته:پروازجهانگردی

مطالب مرتبط :

فاصله تهران تا کیش

فاصله تهران تا کیش چه مدت طول خواهد کشید؟

2 بهمن 1402
همه‌چیز درباره فرودگاه اسپارتا ترکیه

همه‌چیز درباره فرودگاه اسپارتا ترکیه

8 آبان 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد