راهنمای سفر به دریاچه گهر

تاریخ انتشار : 27 خرداد 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۹ مهر ۱۴۰۰
دریاچه گهر

ایران در مجموع ۲۸ دریاچه را در خود جای داده که یکی از آنها دریاچه کوهستانی گهر است. گهر که به نگین زاگرس معروف است در ۳۵ کیلومتری دورود لرستان واقع شده و سالانه ۷۰ هزار نفر گردشگر راهی‌اش می‌شوند. این منطقه هرچند قشنگی‌های خودش را دارد، ولی رفتن به آن با سختی‌هایی هم همراه است.

دریاچه گهر کجاست؟

دریاچه گهر در ۳۵ کیلومتری دورود لرستان قرار گرفته. دورود با لرستان ۸۷ کیلومتر فاصله و با تهران ۴۱۶ کیلومتر فاصله دارد.

گهر که به معنی آب جمع شده در گودی است، یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران محسوب می شود. این دریاچه در بین کوه‌های اشترانکوه با ۲۳۵۰ متر ارتفاع واقع شده و خود از دو دریاچه گهر بزرگ و کوچک ، کله گهر یا گهر بالا و کره گهر یا گهر پایین تشکیل شده است.

 چرا باید این دریاچه را ببینیم؟

نمای نزدیک دریاچه

این دریاچه در کنار دریاچه‌های زریوار و پریشان یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین ایران است و به دلیل سختی رسیدن به آن از جاهایی‌ست که هنوز بکر مانده. قرار گرفتن در بین کوه‌های اشترانکوه که به آلپ ایران شهره است و دیدن منطقه‌ای حفاظت شده که پوشش گیاهی و جانوری متنوعی را در برگرفته، از دیگر دلایل سفر به این دریاچه است.

گهر بزرگ در ۸۵ هکتار، بین ۴ تا ۲۸ متر عمق دارد. و بنابراین هرچند عکس‌های زیادی از شنا کردن آدم‌ها در دریاچه به ثبت رسیده ولی به دلیل عمق این دریاچه به صلاح نیست که در آبش شنا کنیم.

گهر، دریاچه‌ای شفاف با آبی زلال است که در برخی جاها می‌شود کف آب و ماهیان در رفت و آمد را دید. ساحل گهر بزرگ در برخی از قسمت‌ها (ضلع غربی و شرقی) ماسه‌ای است و در بقیه نقاط صخره‌ای. در قسمت بالا و پایین این دریاچه نیز دو جنگل و پوشش گیاهی وجود دارد که با نابودی فاصله زیادی ندارند. از این روست که دریاچه در عکس‌هایش زیباتر است و از نزدیک چندان از آنهمه سبزی خبری نیست.

بستر دریاچه گهر که آبش از رودخانه تاپله تامین می‌شود، سنگی‌ست. آب رودخانه تاپله، ابتدا وارد گهر کوچک می‌شود و از آنجا به گهر بزرگ می‌ریزد و از آنجا به طرف دره می‌رود. آب با حجم ۱۰ فوت مکعب بر ثانیه داخل دریاچه شده و با حجم ۲۰ فوت مکعب بر ثانیه خارج می‌شود. و دلیل این افزایش حجم هم، وجود چند چشمه در قسمت انتهایی دریاچه است.

گهر بزرگ

با حدود ۴۰ دقیقه پیاده روی می‌توان به گهر کوچک رسید. کلا رفتن به این دریاچه مستلزم پیاده روی زیاد است. گهر کوچک ۵ هکتار است و اگر اهل شنا باشید باید این قسمت را انتخاب کنید که کم عمق است و عمق آبش به ۲ متر می‌رسد.

در این منطقه می‌توان پیاده روی مفصلی هم کرد، چراکه از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار است. بلوط، بید، بادام، پسته وحشی، گلابی وحشی، چنار، نارون، بلوط مازو، گردو، انجیر، زبان گنجشک، سیب، زالزالک، ارژن، کنار کهور، انار، گز، موی وحشی، گل‌های لاله واژگون، شقایق، زنبق، لاله وحشی، تاج خروسی و اختر، پوشش گیاهی این منطقه را تشکیل می‌دهد.

از آنجایی که منطقه، حفاظت شده است، حیات وحش متنوعی را هم در خودش جای داده. و همینکه راه می‌روید می‌توانید در بعضی نقاط حیواناتی مثل بز، قوچ، آهو، کل، پلنگ، گرگ، گراز، خرس قهوه‌ای، کفتار، روباه، شغال، خرگوش و پرنده‌هایی مثل عقاب، کبک و شاهین را هم ببینید.

بیشتر بخوانید: زیباترین جاذبه های گردشگری دورود لرستان

تفریحات کنار دریاچه

قایق سواری در دریاچه گهر

دریاچه گهر یکی از اصلی ترین زیستگاه‌های ماهی قزل آلاست. و از این رو ماهگیری یکی از اصلی ترین کارهایی‌ست که میتوان در کنار این دریاچه انجام داد. البته که ماهیگیری با تک قلاب و با اخذ مجوز صید ماهی از واحد محیط زیست مستقر در غرب دریاچه امکان پذیر است. همچنین می‌توانید تیوپ بادی همراه ببرید و در دریاچه قایق سواری کنید. الاغ سواری و گشت و گذار در اطراف نیز می‌تواند روزتان را بسازد.

آب و هوا

نگین اشترانکوه

آب و هوای دریاچه گهر و دورود پاییز و زمستان و حتی تا ماه‌ اردیبهشت سرد است. و در تابستان نیز شبهای این منطقه بسیار خنک هستند.

بهترین فصل سفر

بهترین ماه‌های سفر به این منطقه تیر و مرداد است. شاید بگویید این ماه ها که خیلی گرمند، درست هم می گویید، راه طاقت فرسا و گرم است ولی آب دریاچه حسابی از شر گرما نجاتتان میدهد. همچنین تا ۱۵ خرداد هرسال از آنجایی که منطقه محافظت شده است رفتن به آن ممنوع است.

لوازم مورد نیاز سفر

کفش مناسب پیاده روی، لباس راحت، دمپایی، لباس گرم، ضد آفتاب و عینک آفتابی، کرم ضد حشره، چراغ قوه یا هدلایت، کیسه خواب، زیرانداز، چادر، پانچو، اجاق گاز، کبریت یا فندک، قابلمه و وسایل پخت و پز، وسایل بازی مثل بدمینتون و شطرنج. در یک طرف دریاچه پایگاه بسیج و سوپر برای خرید کردن هست که تقریبا همه چیز دارد.

کجا اقامت کنیم؟

اقامت در دریاچه گهر

از آنجایی که راه رسیدن به دریاچه گهر سخت است، بیشتری ها شب را در کنار آن چادر می‌زنند. از این رو همراه داشتن چادر و کیسه خواب و لباس گرم ضروری‌ست. بیرون خوابیدن در این منطقه به دلیل وجود گراز توصیه نمی‌شود. و بهتر است برای چادر زدن سمت غرب دریاچه را انتخاب کنید. که دارای نگهبانی، برق و سکوی چادر زدن است.

بیشتر بخوانید: چطور بی دردسر در طبیعت کمپ کنیم؟

جاذبه‌های نزدیک

دره نی گاه

دره سرسبز و پر از پستی و بلندی نی گاه در جنوب شرقی شهرستان دورود و در مسیر دریاچه، دشت لاله‌های واژگون در ارتفاعات اشترانکوه (روستای گشان در دامنه قالی کوه الیگودرز) در مسیر شهرستان الیگودرز به گهر، از جاذبه‌های طبیعی این منطقه است.

مسیر دسترسی

برای رسیدن به گهر میتوان دو مسیر را در پیش گرفت که یکی از آنها آسانتر از دیگری‌ست.

مسیر دروود: بعد از رسیدن به دورود باید به سمت روستاهای درب آستانه و شاه پیر والی بروید. و بعد راه چشمه خیوه که در ۱۷ کیلومتری شهر دورود است را در پیش بگیرید. تا این قسمت از مسیر، جاده آسفالته است و با ماشین میتوان رفت. از چشمه خیوه تا دریاچه گهر ۱۸ کیلومتر مسافت مالرو پیش رو دارید که می توانید آن را پیاده بروید یا با قاطر. ماشینتان را در پارکینگ می گذارید و قاطر کرایه می کنید. کرایه قاطر تا کنار دریاچه ۷۰ هزار تومان است پس بهتر است کفش مناسب پیاده روی حتما همراهتان باشد. این مسیر سخت است و زمان بیشتری هم در راه خواهید بود. چیزی حدود ۵ ساعت یا بیشتر ولی امنیتش بیشتر است.

مسیر الیگودرز: راه الیگودرز تا دریاچه گهر سه ساعت و نیم راه ماشین رو و یک ساعت و نیم راه پیاده دارد. باید از شهرستان الیگودرز حرکت کرده و مسیر ۶۵ کیلومتری ماشین رو را ادامه دهید. روستاهای جوشان، ززم، برم، خان آباد و چشمه پر سر راهتان قرار دارند. بعد از این روستاها، دشت بزرگی که در اردیبهشت پوشیده از لاله‌های واژگون است، پیش رویتان قرار می‌گیرد. ۲۰ کیلومتر از مسیر را که با ماشین رفتید به تپه تاپله می رسید. اینجا جایی است که باید ماشین‌تان را در پارکینگ بگذارید و ۷ کیلومتر را پیاده بروید. اولین روستا، روستای طیان است و بعد به دریاچه می‌رسید. مسیر الیگودرز کوتاه‌تر است ولی برخی می‌گویند چندان امنیت ندارد.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

مخمل کوه

راهنمای رفتن به مخمل کوه

7 اردیبهشت 1398
دره خزینه

چرا باید دره خزینه را ببینیم؟

8 اسفند 1397

۳۸ نظر

  • پاسخ سید علی حسینی ۲ تیر ۱۳۹۸ از ۱۰:۱۶

    عجب توضیحات خوب و کامل و به درد بخوری بود! تا آخر که اومدم دیدم نظری ثبت نشده گفتم حیفه که تشکر نکنم. ممنون

  • پاسخ fatima ۳ تیر ۱۳۹۸ از ۱۴:۲۰

    عالی و کامل ممنون

    • پاسخ سعید ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ از ۱۰:۰۴

      ما خرداد سال نود و هشت رفتیم دریاچه گهر از سمت درود رفتیم یه مسیر کوهستانی و بکر وفوق العاده با ماشین رفتیم و رسیدیم به پارکینگ و از اونجا به بعد باید پیاده میرفتیم کرایه الاغ هم خیلی بالا بود و چون تعطیلات بود کرایه هر الاغ رو ۴۰۰ هزار تومان میگفتن و واقعا قیمتاشون بالا بود خلاصه پیاده رفتیم و اصلا نمیدونستیم چقدر راهه برای ما که کوهنورد نبودیم و عادت نداشتیم واقعا مسیر طاقت فرسا و طولانی بود ساعت ۱۰ صبح راه افتادیم و ساعت هفت غروب رسیدیم به استراحتگاهی در مسیر راه و شب اونجا موندیم تقریبا هشتاد درصد مسیر رو رفته بودیم و صبح ساعت هشت راه افتادیم و ساعت ۱۲ ظهر بود رسیدیم دریاچه واقعا مسیر طولانی و طاقت فرسایی بود ولی برای کسانی که کوهنورد هستن و عادت دارن بهتره در کل مسیر سختیه به خاطر طولانی بودن و سراشیبی و سربالایی ها آفتاب هم که بدجور سوزوندمون دریاچه هم که رسیدیم اولش شلوغ بود و کثیف و رفتیم جلوتر و یه جا اتراق کردیم دریاچه با اون چیزی که در عکس ها میبینید خیلی فرق داره و به اون زیبایی نیست ولی در کل جای بکر و خوبیه و آب دریاچه هم سرده ولی میشه تنی به آب زد قیمت مواد خوراکی هم گرونه مثلا آب معدنی بزرگ شش هفت هزار تومان بود ساقه طلایی هم پنج هزار تومان

      • پاسخ آریان قنبری ۸ اسفند ۱۳۹۹ از ۱۴:۱۳

        آقتی عزیز بنده در درود زندگی میکنم و بار ها به دریاچه ی گهر سفر کرده ام
        اطلاعات شما غلط میباشد و این دریاچه بسیار آب و محیط تمیزی دارد
        شما که کوهنورد نیستی نباید مسیر ۱۸ کیلومتری کوهستانی رو وسط برق آفتاب راه میافتادی

        • پاسخ رضا ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ از ۰۵:۲۲

          سلام شما درست میفرمائید برای کوه نورد از پارکینگ تا دریاچه بیش از ۳ تا ۴ ساعت نیست پس بهتره قبل از رفتن به مناطق بکر چند هفته تمرین ورزشی و مخصوصا پیاده روی بیش از ۲ ساعت داشته باشید تا بتوانید مسیر دریاچه گهر را به راحتی بپیمائید

  • پاسخ محمد ۳ تیر ۱۳۹۸ از ۱۸:۴۴

    ممنون از اطلاعات کامل

  • پاسخ ارس ۴ تیر ۱۳۹۸ از ۰۹:۳۴

    تشکر از توضیحات کامل

  • پاسخ ژیلا ۲۳ تیر ۱۳۹۸ از ۰۵:۳۱

    سلام ممنون از توضیحات کاملتون شما اطلاع دارید پارکینگ درود امن هست یا نه

    • پاسخ داود ۸ مرداد ۱۳۹۸ از ۱۸:۴۲

      بله کاملا امنه

    • پاسخ محمد ۸ مهر ۱۳۹۸ از ۱۷:۰۱

      من چند باری که رفتم مشکلی نداشته

      • پاسخ محسن ۳ خرداد ۱۳۹۹ از ۲۱:۳۹

        سلام بی نهایت سپاس
        تصور نمیکردم از مسیر دره اسبر ۵ ساعت پیاده روی داشته باشه

    • پاسخ زند ۱۱ آذر ۱۳۹۹ از ۱۳:۱۵

      کاملا امن هستش، من متولد دورود و ساکن تهران هستم و تقریبا هرساله این سفر رو تجربه میکنم…
      ۱۵ خرداد تا آخر شهریور امکان بازدید وجود دارد.
      ابتدای مسیر پیاده روی، حتما حتماً باید الاغ کرایه کنید و وسایل همراهتون رو بار الاغ کنید. اگه اولین باریه که تصمیم به این سفر رو دارید، الاغها مسیر رو بلدن و با دنبال کردنشون به دریاچه میرسید.
      بهترین تایم برای شروع پیاده روی ۶ تا ۸ غروب هستش و در صورتی که استراحت نیم ساعته ای در چشمه بین راه در نظر بگیرید و مابقی مسیر رو آهسته و پیوسته حرکت کنید، ۵ ساعته به دریاچه می‌رسید.
      اگر در ایام تعطیلات برنامه سفر داشته باشید، اطراف دریاچه جا برای چادر زدن نیستش و باید در فواصل دورتر از دریاچه اتراق کنید.
      بهترین زمان اتراق در طبیعت و بازیابی انرژی ، حداقل دو شبانه روز و بیشتر هستش و سپس جمع آوری وسایل و قدم در مسیر بازگشت گذاشت.

  • پاسخ داود ۸ مرداد ۱۳۹۸ از ۱۸:۴۴

    مسیری که از دورود به سمت گهر می ره شاید کمی. سخت تر باشه ولی گذشته از امنیت بیشتر زیبای های بیشتری در مسیر راه وجود داره که خستگی رو حس نمی کنید خستگی رو برا کسی میگن که مث ما وقتی میرسم گهر الاغ نمی گیرم و با کوله های ۴۰ کیلوی با سرعت زیاد تا دو ساعت نیم مسیر رو طی میکنیم کسی که الاغ بگیره خستگی نداره

  • پاسخ فریدون ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ از ۱۳:۵۲

    هیچ کس نگفت چگونه ماهی قل ٱلای رنگین کمان که دارای لذیزترین گوشت ماهی دنیاست سر و کله اش در دریاچه گهر پیدایش شد؟

    • پاسخ رسول ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ از ۰۵:۰۰

      من چند سال پیش که رفتم اثری از ماهی قزل نبود، وقتی از مامور محیط زیست پرسیدم، گفت؛ ماهی زرده آوردند ریختند توی دریاچه، تا همه کثیفیای آب را بخوره و آب تمیز باشه، و این نوع ماهی تخم ماهیای قزل را از کف دریاچه خوردند و نسلشون منقرض شد، اما چند سال بعد که دوباره رفتم ماهی قزل داشت، فم کنم دوباره احیا شده بود

    • پاسخ امیرعباس امیری ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ از ۱۸:۰۱

      سلام و درود
      دریاچه ی گهر نزدیک درود مسیری جدا میشه و با ماشین تا پارکینگ بالای کوه میرید که پولی نیست من ۱۳خرداد ۱۴۰۲ رفتم ودوستان خبری از مغازه و فروش خورد و خوراکی نیست اگه قبلا بوده جمع کردن، هرچی نیازه ببرید ولی تو۱یه میشه سبک و با یک کوله ی دو روزه با کیسه خواب ببرید ضمنا اگه با خانواده میرید و میخواید خر کرایه کنید قیمت ۷۰۰ هزار تومنه رفت و برگشت هم ۷۰۰
      حدود ۵ساعت هم پیاده روی داره بهترین تایم رفتن هم ۴صبحه که بزنید برید بالا که ۹ صبح برسید
      برگشت هم همینطور اگه بخواید هم شب برید ۵عصر بزنید بیرون که ۹شب برسید
      دریاچه بسیار تمیزه و امکان ماهیگیری هم هست.

  • پاسخ خاتمي ۹ شهریور ۱۳۹۸ از ۱۱:۱۹

    دریاچه گهر اونطوری که در تصاویر می بینید اصلا نیست. مسیر هیچ زیبایی خاصی نداره و علی رغم تبلیغات زیادی که از دره نی گاه و مسیر شده هیچ جذابیتی نداره. چون دره نی گاه خودش یه مسیر پرشیب داره و تو یه دره است و از جاده دریاچه اصلا قابل دیدن نیست. کل مسیر هم اگر کوه نورد حرفه ای باشید شاید با ۳ تا ۴ ساعت به دریاچه برسید ولی اگر توانایی بدنتون معمولی هست و کوه نورد نیستید حداقل ۷ تا ۸ ساعت حتی بیشتر طول میکشه. ضمن اینکه در طول مسیر به جای زیبایی طبیعت با شیشه های خالی آب و نوشابه و قوطی رانی و … روبرو میشید که اصلا جالب نیست. ضمن اینکه خود دریاچه هیچ امکاناتی نداره حتی یه دستشویی قابل استفاده و پر از اشغال و خیلی کثیفه. کرایه الاغ ۱۰۰ هزار تومان و کرایه قاطر ۱۵۰ هزار تومان است که اگر با صاحبشون باشه ۱۰۰ هزار تومان دیگه اضافه میشه. در دریاچه یه سوپرمارکتی هست که چادر و پتو اجاره میده . اجاره چادر ۵۰ هزار تومن و اجاره پتو ۱۰ هزار تومان. هرچند که سوپر مارکت امکانات خاصی نداره. در کل فقط برای کسایی که عشق کوه نوردی هستند جالب و جذاب می تونه باشه و برای اهالی خود لرستان ولی اگر کسی از شهرهای دیگه به امید تفریح بخواد بره اصلا پیشنهاد نمیشه و اصلا با آنچه که در اینترنت تعریف و تمجید شده کیلومترها فاصله داره .

    • پاسخ بهروز ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ از ۰۹:۵۱

      کاملا مخالف هستم من سال ۹۹ رفتم عالیه هرکسی بتونه بره سود کرده

    • پاسخ قاسم سرمیلی ۱۹ آبان ۱۳۹۹ از ۰۶:۱۸

      درود بر شما
      من بیشتر از ده بار تا حالا گهر رفتم .در مورد طولانی بودن مسیر با شما موافقم اما زیبایی های مسیر رو نمیشه انکار کرد.در تمام مسیر شما از دامنه های اشترانگوه زیبا و منظره های بینظیر کوهستانی عبور می کنید یه رودخونه و چند چشمه پر آب و گوارا در مسیر شما چند بیشه پر از درخت و مناسب برای استراحت و در نهایت وقتی به دریاچه می رسی تمام خستگی های مسیر رو فراموش میکنی.دریاچه گهر بینظیره .اما باید امادگی بدنی داشته باشی که به سمتش حرکت کنی بدون امادگی خیلی اذیت میشی و این خستگی نمیذاره از جاذبه های این منطقه بتونی لذت ببری .کوهنوردان منطقه و تمام کسانی که عاشق طبیعت هستند در طول مسیر همیشه زباله هایی که از طرف کسانی که به دلیل خستگی و نداشتن تمرکز در مسیر رها می شوند رو با خودشون جمع می کنن و در طول مسیر شما کمتر به زباله برخورد میکنید مگر فصل خرداد که واقعا حجم کسانی که برای دیدن دریاچه میان فوق العاده زیاده و مسیر گهر مثل اتوبان میشه .در بقیه فصل ها مسیر خلوت تمیز و بسیار آرامش بخش و لذت بخشه .درکل واقعا ارزش دیدن داره و به هم سختی هاش می ارزه خیلی هم می ارزه

    • پاسخ ناصر ۵ بهمن ۱۴۰۰ از ۲۰:۱۷

      زمان قدیم وحکومت پهلوی این دریاچه اختصاصی متعلق به ماهیگیری غلامرضا پهلوی بوده وبدستوراو قزل آلا رنگین کمان ریخته شده وحالا این نوع قزل آلا را دارد

  • پاسخ آرش کمان گیر ۱۹ آبان ۱۳۹۸ از ۱۰:۵۳

    از شهر دورود تا پارکینگ حدودا ۱ ساعت راه است . اگه اهل پیاده روی هستید ۴٫۵ ساعت راه پیمایی توی آفتاب دارید . میتوانید موتور کرایه کنید که ۱۵۰ هزینه داره و ۲۰ دقیقه ای میرسوندتون . یا الاغ کرایه کنید که ۱۰۰ هزینه داره و همون زمان پیاده روی رو میبره . به نظر من صبح خیلی زود حرکت کنید که ظهر دریاچه باشید و تنی به آب بزنید . عکس ها به دلیل افکتی که روش گذاشتن دریاچه رو خیلی زیبا نشون میده که اینطور نیست . شب بسیار سرد میشه و تا خود صبح باد سرد میاد ، لوازم مناسب همراه داشته باشید .

  • پاسخ بابک ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ از ۰۷:۵۷

    در فصل بهار زیبا است اما آب سرد و زلال نیست . در تابستان پوشش گیاهی خشک است ولی آب شفاف و خیلی سرد نیست . اما غیر از مسیر غربی دو مسیر دیگه برای رسیدن به دریاچه گهر وجود داره . که یکی قله اشترانکوه هست و دیگری مسیر شرقی هست . مسیر شرقی بر خلاف مسیر غربی دارای شیب ملایم و آسان تر و مناظر زیبایی هست چون تبلیغاتی نشده بکرتر باقی مانده اما مسئله اصلی که کیفیت سفر شما به این دریاچه را مشخص می کند فرهنگ مردمان شهر های استان است .

  • پاسخ بهنام ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ از ۰۷:۴۵

    ممنون از توضیحات دوستان

  • پاسخ علی ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ از ۱۷:۱۰

    از الیگودرز برید خیلی بهتره.. مسیر دارای رودخانه و جنگل، و بسیار هموار، فقط بار اضافه ممنوع

  • پاسخ پرویز ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ از ۱۸:۲۴

    با سلام
    متاسفانه از مسیر الیگودز ، توضیحات کافی نیست . لطفا کسانی که رفتند توضیحات کافی ارایه فرمایند . مثلا چرا مسیر نا ایمن هست ؟ آیا واقعا یکساعت و نیم میتوان رسید؟!
    پارکینگ تاپله امن هست ؟
    من از مسیر درود رفتم ولی میگویند مسیر الیگودز ، کوتاه تراست ،

    • پاسخ سندس ۲۸ تیر ۱۴۰۱ از ۰۷:۴۴

      مسیر الیگودرز خیلی راحت‌تر هست به جز شیب تند اولیه تمام مسیر کمم چالش هست و چشمه های زیادی هست تقریبا اگه بار زیادی نداشته باشی دو ساعت و نیم شایدم کمتر برسی. بسیار امن هست چون تمام مسبر طبیعتگرد هست

  • پاسخ پرویز ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ از ۱۳:۰۲

    سلام
    متاسفانه اطلاعات ناکافی بود
    من دیروز از مسیر الیگودرز رفتم
    توجه دوستان را به نکات ذیل جلب میکنم
    از الیگودرز بسمت آبشار آب سفید حرکت و به تابلوی بسمت گهر میرسید . بعد از اون دیگه تابلویی نیست .
    من اشتباه رفتم و مسیر آسفالت را تا شول آباد رفتم که متوجه شدم که اشتباه راه اضافی را آمده ام . برگشتم وبا جی پی اس ، بسختی مسیر خاکی را پیدا کردم که فاقد کوچکترین تابلویی بود .
    که از آسفالت بخاکی رفتم
    مسیر بشدت ناهموار است . بعد از تقریبا ۱۰ کیلومتر مسیر خراب به تپه ای خوردم که پر از سنگ و قلوه سنگ بزرگ بود که قادر به ادامه مسیر نبودم . از طرفی سگهای گله عشایر اونجا پرسه میزدند که امکان پیاده شدن نبود . با ناراحتی بسیار مجبور به برگشتن شدم . متاسفانه
    بهیجوجه از این سمت با خودروهای معمولی ، پراید ، پژو و ال ۹۰‌ و سایر ماشینهای معمولی نروید ، حتما در این تپه ای که گفتم گیر خواهید کرد .
    فقط خودروهای شاسی بلند دو دف .
    یا از الیگودرز با مینی بوس کرایه مسیر را طی نمایید .
    درست از کنارم مینی بوسی بسمت گهر در حرکت بود
    این اطلاعات برای کسانیست که مایلند از این سمت بروند
    از مسیر درود ، تا پارکینگ آسفالت و نگهبان هم هست ولی مسیرش در حدود ۱۸ کیلومتر است که در حدود ۶ ساعت طول میکشد
    از این مسیر را تنهایی و با ماشین نامناسب فراموش نمایید .
    چون در سایتهای گوناگون ، همه مطالب بدرد نخور را نوشته اند .مجبور شدم که این چند سطر را بنویسم تا کسی مثل من در آنجا گیر نکند و سفرش برایش تلخ شود .
    ببخشید بزرگواران

  • پاسخ سارا ۱۷ آذر ۱۳۹۹ از ۱۵:۱۸

    نوشتید دورود با لرستان ۸۷ کیلومتر فاصله داره. یعنی چی؟ مگه دورود جزء لرستان نیست؟

  • پاسخ یوسف ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ از ۱۷:۲۰

    سلام، یک سوال داشتم، آیا قبل از ۱۵ خرداد نمیشه به گهر رفت؟

  • پاسخ ناصر علایی ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ از ۱۷:۴۷

    با سلام و عرض ادب –
    جواب چند سوال دوستان را میدهم :
    از دورود تا پارکینگ جاده آسفالت هست و کمتر از سی کیلومتر که حدود چهل دقیقه طول می کشد –
    در کنار روستای درب آستانه ایست و بازرسی هست که ممکن هست اصلا اجازه عبور و ادامه مسیر ندهند –
    پارکینگ در محوطه جلوی ساختمان محیط زیست هست و معمولا امن –
    از پارکینگ تا حدود هفت کیلومتر روی تپه ها سر بالایی و سر پایینی با شیب های متوسط هست و بدون پوشش گیاهی و در حدود ۲/۵ ساعت –
    بقیه مسیر و حدود پنج کیلومتر در کنار رودخانه و مسیر با شیب های کم هست و با کمی پوشش گیاهی و در حدود ۱/۵ ساعت –
    در این قسمت در ایام تعطیلات امکان خریدی محدود از فروشگاهی کوچک هست –
    با آمادگی بدنی متوسط و خوب و گروه کم جمعیت امکان رسیدن در کمتر از چهار ساعت هم هست –
    تا ۱۵ خرداد همیشه ممنوع هست و بحث حفظ محیط زیست گیاهی و جانوری منطقه و دریاچه و تخم ریزی ماهی ها و … هست –
    از الیگودرز و مسیر شرقی دریاچه ، مسیر عبور عشایر هست و تا نزدیکی روستای تاپله میره و برای سواری مناسب نیست و تا دریاچه گهر کوچک حدود هفت کیلومتر هست و کمتر از دو ساعت ، خلوت تر هست و به همین دلیل توصیه نمیشود –
    فاصله دورود تا لرستان منظور مرکز لرستان (خرم آباد) هست –
    همیشه تصاویر هر لوکیشن خاص به خاطر فیلتر های عکاسی و ادیت تصاویر و امکانات نرم افزاری موبایل و غیره معمولا از خودش زیباتر هست –
    طبیعت در ذات خود زیباست و معمولا ما هستیم که با زباله و … آن را کثیف و زشت میکنیم –
    در مسیر دورود به پارکینگ هم منطقه دره اسپر و آبشار ازنادر در ضلع جنوب مسیر هست و تنگه لی لی در ضلع شمال مسیر –

  • پاسخ rezaei ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ از ۱۳:۲۸

    با دورود بیکران به همه دوستان عزیز که مطالب میزارن بقیه استفاده کنن و همچنین تجربیات خودشان رو هم انعکاس میدن .به نظر من ازگهر زیباترتوی ایران جایی پیدانمیشه چون باید زحمت بکشی تا به دریاچه برسی خود همین کافیه که قدر زیباییهای اونجارو درک کنیم توضیحات دوستان هم کافیه برای رسیدن به دریاچه زیبای گهر فقط کسانی که اونجا تشریف میبرن حتمامواردحفظ محیط زیست رو رعایت کنن که سلامتی محیط اطرافمان که هستیم تضمین سلامتی روح و جسم خودمان هم هست .شادو پیروز باشید

    • پاسخ عبدالناصر فنائی ۵ بهمن ۱۴۰۰ از ۲۰:۱۳

      سلام به همگی سال ۱۳۶۷ با یکی از دوستان که دانشجو و اهل درود بود تصمیم گرفتیم ۵ نفری به گهر برویم بااینکه درآن سال ۳۱ سال بیشترنداشتم ولی راه سختی بودبطوریکه اثاثیه را با قاطر وخودمان پیاده براه افتادیم بامشقت گردنه ها رایکی یکی بالا وپایین میرفتیم وپس از۵ ساعت پیاده روی دائم به گهر رسیدیم ناگفته نماند که بین راه بایداز رودخانه عمیقی عبورمیکردیم بطوریکه قاطر حمل بار در رودخانه روی سنگهای کف رودخانه سر خورد وآنچه مواد غذایی ونان باخود برده بودیم حتی چادر برزنتی که همراه برده بودیم داخل آب رودخانه خیس ومواد غذایی کلا ازبین رفت بطوریکه ساعت ۱۲ شب ۲۸ تیرماه که کنار دریاچه رسیدیم نه پتو نه چادر هیچکدام قابل استفاده نبود اما یک چادر کرایه وتعدادی پتوی نازک بما دادند هرطوربود شب راباسختی وسرما تاصبح زود گذراندیم اما ساعت ۵ صبح نیاز به روشن کردن هیزم پیداکردیم که از سرما نلرزیم چون همه لباسهای گرم وپتو وچادر خیس شده بودند درطول روز بعد کلا مشغول خشک کردن البسه وچادر وپتو به کمک آفتاب وآتش بودیم اما شب بعداز فرط خستگی وبیخوابی حالا که جایمان گرمترشده بود ولباسهایمان راخشک کرده بودیم راحت درچادرخودمان خوابیدیم کلا ۵ روز مستقربودیم و روز ها به تفریح وماهیگیری میگذشت غروبها باتور پرتابی دررودخانه خروجی دریاچه ماهی زرد پر صید وکباب ماهی براه بود کلا خوش گذشت ودیگر قسمت نشد به چنین سفری برویم اما امکانات فعلی دریاچه بسیار بهتر شده اما آنزمان هم دکه ای چادری درکنار دریاچه وجود داشت که کلا نان ومواد غذایی از این دکه میگرفتیم والا امکان ماندن نبود وباید یا مواد غذایی از دیگر توریست ها گذایی میکردیم یا گرسنه برمیگشتیم ضمن اینکه آب دریاچه هرچند شیرین بود اما قابل شرب نبود وبایداز چشمه های کناره رودخانه پایین دست دریاچه آب خوردن برمیداشتیم بنابر گفته سکنه آن منطقه آب دریاچه باعث ناراحتی های گوارشی میگشت ولی سفر بیاد ماندنی وپرخاطره ای با دوستان بود

  • پاسخ علی از قم ۸ خرداد ۱۴۰۱ از ۱۵:۲۲

    کاش یه شماره داشتن جهت هماهنگی و مشاوره
    مایی که اولین باره میخواییم بریم خیلی نظرات متفاوتی هست.
    واینکه کسی میدونه امسال ۱۴۰۱ که تعطیلات قبل ۱۵ خرداد هستش زودتر اجازه رفتن میدن یا نه؟؟

    • پاسخ زهرا ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ از ۰۴:۱۶

      سلام میشه اینو فهمیدید به ما هم اطلاع بدید؟

  • پاسخ سیدمحمدموسوی ۸ خرداد ۱۴۰۱ از ۱۹:۲۴

    من اهل ملایرم و یادش بخیر تا ۵ سال پیشم هرسال میرفتیم گهر.دوستانی که میخوان برن به این دریاچه نباید در طی روز برن چون خیلی گرم و سخته.جوری برنامه ریزی کنید که ساعت ۴تا۵ بعدظهر برسید چشمه اول که ماشینتون رو پارک میکنید وتا الاغی بگیرید و بارتون رو بارش کنید یه نیم ساعتی طول میکشه بعدش راه بیوفتین و بیشتر مسیر رو تو شب حرکت کنید حدودا واسه اماتورها تا ۱۲ شب ولی ماها که هرسال میریم ۳تا ۴ ساعته میرسیم.جز یه عصای دستی چیزی هم دستمون نمیگیریم با کوله پشتی و …نمیتونید راحت برید باید الان وقاطر بگیرید والا هرچی بدین ارزش داره چون مسیر واقعا سخته.یادش بخیر ببینم امسال عمری هست مرداد ماه بریم‌ما ۱۴ مرداد رو روز جهانی گهر اعلام کرده بودیم وهرسال ۱۴ مرداد و معمولا وقتی که ماه کامل باشه خوبه واسه رفتن.

  • پاسخ زهرا ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ از ۰۴:۲۳

    سلام میشه اینو فهمیدید به ما هم اطلاع بدید؟

  • پاسخ حمییدرضا ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ از ۱۷:۱۶

    درود بر دورود وگهر و دوستداران دریاچه ،خدمت دوستان عرض کنم ، توان آدمها فرق داره دیدگاهشان نسبت به طبیعت و گردشگری هم همین طور. معمولا ۵ تا ۶ ساعت از پارکینگ ( چشمه خیوه) تا دریاچه راه هست، من و دوستم ۲ساعت و۴۵ دقیقه رفتیم و همان روز ۵عصر برگشتیم و ساعت ۸ پارکینگ بودیم و بیست کیلو کوله داشتیم بدون استفاده ازچهارپایان . برای هم شهریان تهرانی عرض کنم سختی وشیب مسیر چشمه خیوه(پارکینگ) تا گردنه پنبه کار مثل مسیر پارک جمشیدیه تا گردنه زین اسبی زیر قله ی کلک چال میماند واز چشمه پنبه کار تا دریاچه مثل مسیر پارکینگ دارآباد تا باغچه خلیل( البته ممکنه عزیزان شهرستانی هم مسیر هایی رو که برای مثال توضیح دادم طی کرده باشند) درهر صورت اگر زنده باشم چهارشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۱ از تهران راهی هستیم ،بدون منت در خدمت دوستانی که تجربه نکردند مسیر رو ،هستیم
    دیدن این دریاچه از نون شب هم واجب تر
    به قول شاعر
    هوای شتر کوه و دشت طیان
    مرا خوشتر آید زکل جهان

  • پاسخ آرزو ۹ فروردین ۱۴۰۲ از ۱۶:۵۴

    سلام دوستان من سال ۱۴۰۰از طرف درود رفتم ساعت ۱۰صبح که پارکینگ رسیدیم ساعت ۲دریاچه بودیم با اینکه آفتاب شدید بود ولی غیر قابل تحمل نبود و مناظر اطراف گرما را از یادت می بره من کوهنورد نیستم ولی مسیر زیاد هم سخت نبود شب که خوابیدیم فردا قبل از ظهر دوباره حرکت کردیم و تا شب اصفهان بودیم با اینکه خیلی فشرده رفتیم و برگشتیم بازهم ارزشش را داشت و دوباره قصد دارم برم .

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد