راهنمای سفر به نهاوند

تاریخ انتشار : 7 مهر 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۳ آبان ۱۴۰۰
نهاوند

اگر دلتان می‌خواهد به جایی سفر کنید که هم آب‌وهوای معرکه‌ای داشته باشد و هم طبیعتی دیدنی، شاید بد نباشد به نهاوند هم فکر کنید. نهاوند در ۱۱۰ کیلومتری همدان، شهر سراب‌ها و جاهای تاریخی‌ست.

نهاوند کجاست؟

طبیعت همدان

نهاوند که آخرین پایتخت ایران قبل از اسلام بوده در ۱۰۰ کیلومتری جنوب همدان قرار دارد. و فاصله‌اش از تهران، اگر از مسیر همدان بروید، ۴۹۶ کیلومتر است. موقعیت نهاوند طوری‌ست که لرستان در جنوبش قرار گرفته و از شرق همسایه شهر باستانی ملایر است. کنگاور، صحنه و استان کرمانشاه هم در سمت غرب این شهر قرار دارند.

این فقط آب و هوای خوب و خنک نهاوند نیست که طرفدار دارد. از خود شهر نهاوند که خارج شویم، به هر طرف که برویم با منظره‌ها، قله‌ّها، آبشار، غارها و مسیرهای کوهستانی خیره‌کننده‌ای برمی‌خوریم که در فاصله نهاوند و روستاهای اطراف آن قرار گرفته‌اند. همین هم دلیل خوبی است که اقامت در نهاوند را طولانی‌تر کنیم. و با خیال راحت، سروقت باغ‌ها، دشت‌ها، روستاها و سرآب‌های اطرافش برویم.

بهترین فصل سفر به نهاوند

طبیعت نهاوند تقریباً در هر فصلی به تابلوهای متحرکی از رنگ‌ها و بوها و صداها شبیه است. با این‌حال بهار، طبق سلیقه رایج، بخاطر سرسبزی و سرزندگی‌اش، بهترین فصل سفر است. اما توریست‌های ماجراجوتر، احتمالا، پاییز و زمستان را به هروقت دیگری ترجیح می‌دهند. هم هوا بهتر است و هم آدم در شلوغی جاده‌ها گیر نمی‌افتد.

دیدنی‌های نهاوند

سراب گاماسیاب

سرآب و پارک‌جنگلی گاماسیاب

نهاوند شهر سرآب‌هاست. سرآب به جایی گفته می‌شود که سرچشمه رودخانه و منبع طبیعی آبی‌ست. که از زمین می‌جوشد یا حاصل ذوب شدن برف کوه‌هاست. بعضی سراب‌های منطقه نهاوند آنقدر بزرگ و وسیع‌اند که به دریاچه شباهت دارند. برای همین در اطراف آنها مکان خیلی خوبی برای اتراق کردن، گشت و گذار و چادر زدن وجود دارد و ما دو تا از آنها را معرفی کرده‌ایم.

گاماسیاب یکی از زیباترین سرآب‌های نهاوند و در واقع بزرگترین سرآب ایران است. طبق یکی از روایت‌های محلی، گاماسیاب یعنی آبی که ماهی‌هایی به بزرگی گاو دارد. برای همین اگر قلابتان را با خود ببرید و خوش‌شانس باشید شاید برای ناهار یا شام سفیدماهی یا قزل‌آلای رنگین‌کمان تازه نصیبتان بشود. اگر هم حوصله ماهی‌گیری ندارید می‌توانید از استخرهای پرورش ماهی که جا‌به‌جا در طول مسیر با آن مواجه می‌شوید ماهی تازه بخرید.

گاماسیاب، سرگرمی ناب دیگری هم دارد و آن غارگردی است. در بالادست دریاچه به یک غار طبیعی عمیق برمی‌خورید که حسابی خنک و تاریک و مرطوب است و خفاش‌های زبر و زرنگی از آن مراقبت می‌کنند. از آنجا که اینجا غاری دست‌نخورده‌ است و چراغی در آن وجود ندارد و چون کف غار ممکن است بخاطر آبی که از سقف می‌چکد لغزنده و گلی باشد، بردن چراغ قوه و چکمه را به هیچ وجه فراموش نکنید.

علاوه بر همه این‌ها، در کنار دریاچه گاماسیاب، پارک جنگلی انبوهی هم هست که درخت‌های بلوط و چنار زیادی دارد و قدم زدن در آن مثل وارد شدن به نمایشی است که نقش‌های اصلی آن را بلدرچین‌ها و فاخته‌ها و قوچ‌ها و گرگ‌ها بازی می‌کنند. پس موقع اتراق در این جنگل حواستان را خوب جمع کنید که چیزی از چشم‌تان پنهان نماند.

دربار گاماسیاب قصه‌ها و افسانه‌ّهای مختلفی وجود دارد که هم‌صحبتی با مردم محلی لذت شنیدن‌شان را نصیب‌تان می‌کند.

مسیر دسترسی: گاماسیاب در ۲۰ کیلومتری جنوب شرق نهاوند قرار دارد و برای رفتن به آن باید در مسیر سه راه نهاوند-ملایر-بروجرد پس از رسیدن به پاسگاه قلعه‌قباد به سمت نورآباد برانید. و از آنجا پس از ۱۰ کیلومتر دیگر و عبور از روستای وراینه به پارک جنگلی گاماسیاب می‌رسید.

سراب و تپه گیان

سرآب زیبای دیگری که در حوالی نهاوند قرار دارد سراب گیان است. این سراب در بیست کیلومتری جنوب غرب نهاوند و در فاصله دو کیلومتری از تپه‌ای با همین نام قرار دارد. تمام مسیر نهاوند تا سرآب گیان آسفالت است و در این منطقه گردشگری، پارکینگ نیز احداث شده است.

در نزدیکی این سراب قله گاچال قرار دارد که مسیر خوبی برای صعود دارد و جای مناسبی برای کوهنوردی و استراحت است.  در این مسیر یک جانپناه با دو اتاق نیز هست که در هر اتاق ۸ نفر می‌توانند بمانند.

سراب گیان

در گیان می‌توانید کنار آبشار کوچکی که بخاطر اختلاف سطح رود در این مکان به وجود آمده بساط پیک نیک را علم کنید. اطراف این آبشار هم پوشیده از درخت‌های بلوط و چنار است. تپه گیان بیشتر از هرچیز ارزش و قدمت تاریخی دارد. چون آثاری متعلق به ۵۷۰۰ سال پیش در این مکان پیدا شده است. و در آنجا می‌توانید بقایای ساختمان‌های تخریب شده‌ای را ببینید.

مسیر دسترسی: فاصله تهران تا نهاوند ۴۱۱ کیلومتر چیز در حدود ۵ ساعت است. برای رفتن به سراب گیان میدان عارف نهاوند را به سمت روستای دهنو بروید. در ادامه مسیر برای دسترسی به سراب از روستای گیان به نزدیکی‌های دامنه کوه‌ها می‌رسید.

جاذبه‌های تاریخی نهاوند

در نهاوند آثار تاریخی بسیاری وجود دارد که ۱۰۰ تای آنها به ثبت ملی رسیده‌اند. در اصل هرگوشه نهاوند تکه‌ای از تاریخ است که بدست ما رسیده. در نهاوند می‌توانید یادگارهایی از پنج دوره تاریخی را ببینید.

اگر به تپه باباقاسم که در ۲۰ کیلومتری جنوب غرب نهاوند قرار دارد بروید می‌توانید بقایای یکی از قلعه‌های دوران اشکانی را ببینید و به دیواره‌های تاریخ دستی بکشید.

حمام حاج آقا تراب

حمام حاج‌آقا تراب هم که حالا به موزه مردم‌شناسی نهاوند تبدیل شده مکان جالبی است که به سبک معماری صفویه و در زمان قاجار بنا شده است و نقاشی، کاشی‌کاری و تزیینات آن چشم‌رباست.

آدرس: نهاوند، محله علی‌آباد، کوچه حاج آقا تراب

در مسجد جامع نهاوند هم که در میدان قیصریه و در دامنه کوه و در بالای نهاوند واقع شده می‌توانید حال و هوای عصر سلجوقی را نفس بکشید. و در خیابان فجراسلام در تپه واقع در آن می‌توانید بقایای معبد لائودیسه را پیدا کنید که آنتیو خوس، پادشاه سلوکی برای خواهرش ساخته بود.

آدرس: نهاوند، میدان قیصریه

پل زرامین، خانه قدوسی، مقبره لقمان بن مقرن نیز از آثار معروف دیگری هستند که در نهاوند می‌توانید به آنها سری بزنید.

سوغات نهاوند

خوبی نهاوند این است که تنوع جذابی از خوراکی بومی و صنایع دستی دارد که می‌توانید برای کسانی که دوست‌شان دارید سوغات ببرید. عسل کوهستان، حلوای گردویی، لواشک، گز آردی، نقل، گبه، گلیم، فرش و سفال چیزهایی هستند که می‌توانید به عنوان سوغات در بازار نهاوند خریداری کنید. خوردن حلیم بادمجان، آش بادمجان، رشته و ماست، ورکواز، و ترخینه را هم فراموش نکنید. یکی از رستوران های خوب نهاوند، رستوران پارسیان است که در خیابان آزادگان جنوبی قرار گرفته.

بازار نهاوند در خیابان قیصریه قرار گرفته.

کجا اقامت کنیم؟

نهاوند در فاصله یک ساعت و نیمه از همدان قرار گرفته. و اگر دلتان بخواهد می‌توانید به همدان برگردید و در هتل‌های همدان اقامت کنید. ولی اگر نمی‌خواهید در نهاوند بمانید به هرکدام از روستاهای اطراف که بروید می‌توانید اتاقی برای ماندن اجاره کنید.

جاذبه‌های نزدیک

روستای فیازمان نهاوند

دور و بر نهاوند پر از روستاهای دیدنی خوش آب‌وهوا و تاریخی است. اگر به روستای سمران در جنوب شرق نهاوند بروید می‌توانید از چشم‌اندازهای این روستا حظ ببرید. و خاکشیر، گون، گل‌گاوزبان، و شاه‌تره اعلا بخرید. روستای هزارساله فاماسب هم در همان نزدیکی و در ۲۲ کیلومتری نهاوند قرار دارد که صنایع دستی و میوه مرغوبی دارد. در روستای بیان که فقط ۱۲ کیلومتر از جنوب نهاوند فاصله دارد هم می‌توانید ماهی قزل‌آلای تازه سفارش دهید و در هوای فوق‌العاده‌اش نوش جان کنید.

اگر از نهاوند ۲۰ کیلومتر به سمت کنگاور رانندگی کنید می‌توانید در مسیر روستای ملوسان قرار بگیرید که در نزدیکی آن سراب حفاظت‌شده ملوسان قرار دارد. ملوسان تنوع گیاهی ویژه‌ای دارد که جانورانی مثل لک‌لک سفید، عقاب دریایی دم سفید، قرقی، پیغو، عقاب شاهی، سارگپه، عقاب طلایی، بحری، کرکس، و هما در آن زندگی می‌کنند. اگر در تابستان به این مکان بروید می‌توانید در آب زلال آن شنا کنید و شلیل، هلو و زردآلوی اصل به بدن بزنید.

سراب فارسبان هم هست که در ۳۲ کیلومتری جنوب غرب نهاوند غارهای دوقلویی دارد. و اگر در اردیبهشت به آن سفر می‌کنید تماشای دشت لاله‌های واژگونش را از دست ندهید.

دسته:جاذبه

۲ نظر

  • پاسخ حسین ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ از ۰۷:۴۴

    با سلام. در خود نهاوند هم چند هتل و مهمانسرا هست و نیازی به بازگشت به همدان نیست. هتل کوثر در ابتدای جاده خروجی به سمت کرمانشاه یکی از این هتل ها است.

  • پاسخ سیاوش ۲ مهر ۱۳۹۹ از ۱۶:۳۰

    سلام – ضمن تشکر از معرفی شهرستان تاریخی و باستانی نهاوند- در نهاوند برای خواب استراحت مسافران عزیز هتل کوثر – خانه معلم با امکانات مجهز و مهمان خانه قدیمی گلستان و … وجو دارد .

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد