سد بیجار رشت، جایی برای یک گردش یک روزه

تاریخ انتشار : 9 اردیبهشت 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
سد بیجار رشت، جایی برای یک گردش یک روزه

امروز به معرفی سد زیبایی خواهیم پرداخت که نه ‌تنها پرآب است و دریاچه‌ زیبایی دارد، بلکه به ‌واسطه این پر آبی چشم‌انداز طبیعی فوق‌العاده‌‌ای هم در آن شکل می‌گیرد. سد بیجار رشت یکی از جاذبه‌های طبیعی کم‌نظیر استان گیلان محسوب می‌شود و روی سفیدرود و شهر زیبای بیجار قرار دارد. اگر شما هم به طبیعت ایجاد شده در سدها علاقه دارید، خواندن این بلاگ اسنپ تریپ را از دست ندهید!

تاریخچه ساخت سد بیجار رشت

سد بیجار از بلندترین سدهای ایران با ارتفاعی حدود ۹۰ متر بین سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳ ساخته شد. این سد در محل اتلاق دو رود دو آبان و زیلکی طی ۱۰ سال شکل گرفت و طبیعت زیبایی را از تلاقی این دو رود به ‌وجود آورد.

سد بیجار رشت کجاست؟

سد بیجار رشت

سد بیجار رشت

برای دیدن این سد زیبا باید به شهرستان رودبار بروید که با شهر رشت ۲۰ کیلومتر فاصله دارد. همچنین فاصله آن از خود رودبار ۳۱ کیلومتر است. این طبیعت و منظره بی‌نظیر و زیبای آن به ‌واسطه باران‌ها و آب‌ و ‌هوای جنگلی این منطقه چشم‌انداز زیبایی پیدا کرده است.

چرا باید به سد بیجار رشت برویم؟

این سد نه ‌تنها برای گردشگران ملی و بین‌المللی جاذبه بسیاری دارد، بلکه ویژگی‌های بسیاری برای ساکنان استان گیلان نیز فراهم کرده است. اکثر آب شرب استان از این سد تامین می‌شود. به غیر از آن بسیاری از صنایع و کشاورزان نیز از این آب برای زمین‌های خود استفاده می‌کنند.

آب این سد به شهرهای رشت، لشت نشا، لاهیجان، خمام، کوچصفهان، لنگرود، سیاهکل، بندر انزلی، کیاشهر، آستانه اشرفیه و سنگر می‌ریزد. از دیگر ویژگی‌های سد بیجار رشت می‌توان به تامین انرژی برق آبی با توربین اشاره کرد. این سد، انرژی حرکت سه توربین ۱.۲ مگاواتی را تامین می‌کند!

امکانات تفریحی سد بیجار رشت

سد بیجار رشت

چشم‌انداز سد بیجار رشت

در این سد امکانات گردشگری و تفریحی زیادی برای بهبود تجربه گردشگران وجود دارد که می‌تواند سفری سرگرم‌کننده برای آن‌ها رقم بزند. مهم‌ترین امکانات تفریحی این سد در ادامه آمده است:

ماهیگیری

مهم‌ترین دلیل محبوبیت و تفریح این سد برای گردشگران، صید ماهی است. اگر شما هم قصد دارید در این سد ماهیگیری کنید وسایل مورد‌نیاز ماهیگیری را همراه خود ببرید. در این سد فروشگاهی برای فروش لوازم صید وجود ندارد و شما برای ماهیگیری باید همراه با وسایل آماده بروید. ماهیگیری در یک هوای آرامش‌بخش و پاک قطعا از خاطره‌انگیزترین تجارب سفر به سد بیجار رشت خواهد بود.

سفرنامه رشت، شهر زنده و رویایی

جاذبه‌های طبیعی

سد بیجار رشت

فصل بهار بهترین زمان سفر به سد بیجار رشت

استان گیلان یکی از پیشگامان جاذبه‌های طبیعی در کشور است و گردشگران زیادی در فصول مختلف به این استان سفر می‌کنند. همان‌طور که اشاره شد قرار داشتن این سد بر روی محل تلاقی دو رود و ارتفاع زیاد آن طبیعت زیبایی را به‌وجود آورده است. این طبیعت برای دور شدن از فضای آلوده شهر و کمی آرامش گزینه‌ای بی‌نظیر به‌شمار می رود.

قایق‌سواری

قایق‌سواری را هم اخیرا به امکانات گردشگری و تفریحی این سد افزوده‌اند. قایق‌های موتوری یا پدالی از انواع قایق‌های این منطقه هستند. تجربه ماهیگیری روی قایق و مدتی روی آب شناور بودن روح شما را تسکین می‌دهد.

چادرزنی و کمپ کردن

طبیعت این سد در اکثر فصل‌های سال آب‌ و‌ هوای مناسبی دارد که برای گذراندن شب در این مکان فرصت فوق‌العاده‌ای خواهد بود. چادر زدن و کمپ کنار دریاچه از تجارب طبیعت‌گردی ناب و کم‌نظیری است که هرجایی نمی‌توان آن را تجربه کرد.

عکاسی از سد بیجار

سرسبزی کم‌نظیر این سد برای دوستداران عکاسی از طبیعت فرصت مناسبی را فراهم می‌سازد تا مناظر این منطقه را قاب عکاسی خود کنند. حتما یک دوربین به همراه خود ببرید تا از هرجای این سد زیبا توانستید عکس تهیه کنید و خاطرات خود را از این بازدید به ثبت برسانید!

بادبادک‌بازی

به‌دلیل بادخیز بودن این منطقه، توربین‌های بادی زیادی در آن خواهید دید. شما هم می‌توانید وسایل بادبادک‌بازی را برای کودکانتان به همراه خود ببرید و در نسیم خنک و آرام این منطقه بادبادک را به دست باد بسپارید!

جاذبه‌های شهر بیجار کدامند؟

سد بیجار رشت

سد بیجار رشت

سد بیجار رشت تنها منطقه گردشگری و تفریحی این شهر نیست، بلکه جاذبه‌های زیبای دیگری اطراف این سد وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را در برنامه سفر خود قرار دهید.

منطقه ییلاقی دایلسر

مسیر ییلاقی سوته تا دایلسر در فاصله ۳۰ کیلومتری سد می‌تواند تجربه ییلاق‌گردی بی‌نظیری را برای شما رقم بزند. این مسیر برای کسانی که به طبیعت‌گردی علاقه دارند حتما پیشنهاد می‌شود.

بوی شالیزار و دریا در جنگل‌های رشت

سد جمال‌آباد

در بین جاذبه‌های بیجار سد جمال را هم می‌توان در چهار کیلومتری سد بیجار رشت به تماشا نشست.

آبشار دودوزن

این آبشار از زیباترین آبشارهای استان گیلان در ۲۴ کیلومتری شهرستان شفت است. همچنین آبشار دودوزن از شمال شرق خود به رشت راه دارد که می‌تواند یکی از مقاصد شما در بازدید از سد بیجار باشد.

بهترین مسیر دسترسی به سد بیجار رشت

سد بیجار رشت

تصویر سد بیجار رشت در هوای ابری

برای رفتن به سد بیجار باید به استان گیلان و شهر رشت بروید. شهر رشت تا تهران ۴۵۶ کیلومتر فاصله دارد. در ۳۰ کیلومتری اتوبان رشت – قزوین امام‌زاده هاشم را خواهید دید. پس از رسیدن به امام‌زاده باید به اتوبان رو به ‌روی آن بروید و از روی یک پل عبور کنید. عبور از پل کمی سخت به‌نظر می‌آید. زیرا عرض کمی دارد و حتی دو ماشین نمی‌توانند هم‌زمان روی آن حرکت کنند. اما عبور از این پل ممکن خواهد بود.

اگر در مسیر رسیدن به پل و در جاده با دوراهی‌هایی مواجه شدید از افراد محلی نشانی مکان دقیق سد را بپرسید. در طول مسیر هم از جاده آسفالتی و هم از جاده خاکی عبور خواهید کرد.

جاده خاکی برای عبور ماشین مناسب است و ناهمواری آن زیاد نیست. همچنین در هنگام عبور از مسیر خاکی از یک رودخانه و درختان بلند و جذاب خواهید گذشت که مسیر زیبایی را برایتان رقم خواهد زد. همچنین در مسیر خاکی اغذیه‌فروشی‌هایی وجود دارد که می‌توانند بهانه‌ای برای رفع خستگی راه و استراحت کوتاهی شوند. آخر این جاده خاکی شما را به سد بیجار رشت خواهد رساند.

اقامت در نزدیکی سد بیجار رشت

اگر قصد اقامت چند روزه در این منطقه را دارید در تمامی شهرهای نزدیک به این سد می‌توانید اقامتگاه‌های گردشگری مختلف از جمله انواع هتل‌ها و سوییت‌ها را پیدا کنید. قیمت هرکدام از این اقامتگاه‌ها باتوجه به امکاناتی که ارائه می‌دهند، متفاوت خواهد بود. این شهرها شامل رشت، رودبار و … می‌شوند‌.

در بلاگ زیر بیشتر درباره هتل‌های رشت بخوانید:

بهترین هتل رشت را برای اقامت بشناسید!

نکات ضروری در بازدید از سد بیجار رشت

این منطقه بادخیز است و بهتر است حتما لباس گرم همراه خود ببرید. همچنین اگر قصد چادر زدن و گذراندن شب در این منطقه را دارید از بردن وسایل کمپینگ مثل چادر، لباس مناسب و اضافه، کلاه، کرم ضد آفتاب، پتو، زیرانداز و لوازم شستشو و پخت ‌و پز غافل نشوید!

بازدید از سد بیجار، به تماشای خطه سرسبز گیلان!

سد بیجار رشت

سد بیجار رشت

استان‌های شمالی کشور پر از جاذبه‌های طبیعی زیبا است که می‌تواند گزینه خوبی برای سفر شما باشد. حال که با سد بیجار رشت در استان گیلان آشنا شدید، حتما بازدید از این سد دیدنی را در برنامه خود قرار دهید. طبیعت زیبا و دلنشین این سد تجربه‌ای آرامش‌بخش برای شما به ارمغان می‌آورد و برای مدتی شما را از هیاهوی زندگی شهری دور می‌کند‌. در هنگام سفر به رشت می‌توانید هتل و اقامتگاه خود را با بهترین قیمت از اسنپ تریپ رزرو کنید.

معرفی جاهای دیدنی رشت برای علاقمندان سفر به این شهر

دسته:ایرانگردیجاذبه

مطالب مرتبط :

بهترین کافه‌های رشت کدامند؟

بهترین کافه‌های رشت کدامند؟

27 خرداد 1402
اطراف رشت کجا برویم؟

اطراف رشت کجا برویم؟

1 خرداد 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد