چطور در دوران بارداری سفری بی‌دغدغه داشته باشیم؟

تاریخ انتشار : 13 شهریور 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۵ آبان ۱۴۰۰
سفر در دوران بارداری

تا چند ماه دیگر فرزندتان به دنیا می‌آید و طوفانی در خانه‌تان به پا می‌شود. بچه که بیاید تا چند ماه اول درگیر مسائلی هستید که شاید سفر رفتن چندان اولویتتان نباشد. بنابراین توصیه خیلی‌ها این است: تا بچه نیامده و هنوز تنهایی و درگیر بی‌خوابی‌ روزهای اول نیستی سفر برو و به خودت استراحت بده. سفر رفتن یکی از دغدغه‌های زنان باردار است و این سوال که چطور می‌شود در دوره بارداری سفری بی‌دغدغه داشت، ذهن خیلی از آنها را درگیر کرده. اما آنهایی که این دوره را پشت سر گذاشته‌اند، معتقدند کافی‌ست که سخت نگیری و چند نکته را رعایت کنی.

قبل از سفر با پزشک مشورت کنید

حداقل ۶ هفته قبل از سفر در مورد برنامه‌های سفر و مراقبت‌هایی که در طول سفر باید انجام بدهید، داروهایی که باید مصرف کنید و غذاهایی که نباید بخورید، با پزشکتان مشورت کنید.

هفته سوم بارداری سفر بروید

بسیاری از پزشکان به زنان باردار توصیه می‌کنند که در سه ماهه دوم و بین هفته‌های ۱۴ و ۲۸ سفر بروند. در طی این هفته‌ها عوارض و خطراتی مثل حالت تهوع و سقط جنین که مخصوص سه ماهه اول است، یا زایمان زودرس که بیشتر در سه ماهه سوم رخ می‌دهد، پشت سر گذاشته شده یا هنوز از راه نرسیده‌اند. پزشکان معتقدند بعد از هفته ۳۴ و ۳۵‌ام، بهتر است زنان باردار در خانه بمانند. این زمان برای زنانی که دوقلو باردارند، معمولا به ۳۲ هفته می‌رسد.

پرونده پزشکی‌تان را همراه داشته باشید

همیشه یک نسخه از پرونده‌های پیش از تولد و یادداشت‌های پزشکی‌تان را همراه داشته باشید تا اگر در شهر مقصد با مشکل مواجه شدید بتوانید آنها را به مرکز درمانی ارائه کنید. پرونده‌های شما یک نقطه شروع ضروری برای درک شرایط بارداری‌تان است.

از سیاست‌های شرکت‌های هواپیمایی باخبر شوید

قبل از اینکه بلیط پروازتان را بخرید از سیاست‌های شرکت‌های هواپیمایی باخبر شوید. برخی از شرکت‌های هواپیمایی اجازه نمی‌دهند که زنان باردار بعد از هفته ۳۶‌ام بارداری پرواز کنند. آنها همچنین ممکن است بعد از هفته ۲۸‌ام، نامه‌ای از طرف پزشک معالج‌تان مبنی بر اجازه پرواز از شما بخواهند. هرچه به زمان زایمان‌تان نزدیک می‌شوید، احتمال دارد که بیشتر به یک مدرک پزشکی احتیاج داشته باشید.

نشستن در هواپیما در دوران بارداری

به جای دور سفر نکنید

تا قبل از اینکه بچه به دنیا بیاید آدم دلش می‌خواهد جاهای مختلف را بگردد. بچه که از راه برسد بی‌خوابی را هم همراه خودش می‌آورد و دیگر شاید نای سفر رفتن برای کسی باقی نماند. اما پزشکان توصیه می‌کنند در دوره بارداری از رفتن به جاهای خیلی دور که باید ساعت‌های متمادی در هواپیما یا ماشین بنشینید، خودداری کنید. نشستن در هر کجا برای مدت زمان طولانی می‌تواند باعث خواب رفتگی و تورم پاها شود و این در دوره بارداری خطرناک است.

سعی کنید به جایی سفر کنید که پروازتان بیشتر از ۲ تا سه ساعت طول نکشد. و اگر با ماشین سفر می‌کنید، زمانی که در راه هستید از ۸ ساعت بیشتر نشود و در حین‌اش هم هر یک ساعت و نیم استراحت کنید و کمی راه بروید. همچنین از سفر به جاهایی که در آن خطر ابتلا به بیماری‌هایی مثل مالاریا ناشی از وجود پشه است، خودداری کنید.

در هواپیما راه بروید

پرواز در طول بارداری می‌تواند خطر ابتلا به لخته‌های خون و وریدهای واریسی را بالا ببرد. و به خصوص در ارتفاع بالا که اکسیژن کمتر است ممکن است به پایتان فشار زیادی وارد شود. اگر با هواپیما سفر می‌کنید، صندلی‌تان را در راهرو انتخاب کنید که بتوانید مرتب از جایتان بلند شوید و راه بروید. به دلیل فشار زیاد هوا در کابین و ارتفاع، بدن آدم آب از دست می‌دهد. بنابراین برای جبران آب از دست رفته و همچنین غلبه بر آلودگی‌های محیطی زیاد آب بنوشید.

بیشتر بخوانید: ۵ توصیه برای سفر با کودکان

استفاده از دستمال‌های مرطوب می‌تواند میکروب‌ها را تا حد زیادی در هواپیما از بین ببرد. همچنین برای اینکه راحت باشید یک بالشتک نرم همراه داشته باشید که سختی صندلی را کم کند و برای اینکه پاهایتان در کفش ورم نکند، دمپایی راحتی بپوشید. پوشیدن جوراب‌های نازک می‌تواند به گردش خون کمک کند. ویتامین‌ها، قرص‌ها و میان‌وعده‌های سالم و لباس مناسب برای دماهای مختلف همراهتان باشد.

به نحوه بستن کمربندتان در ماشین توجه کنید

اگر با ماشین سفر می‌کنید، کمربند ایمنی‌تان را حتما در ماشین ببندید. ولی به طوری که کمربند پایینی پایین شکم و روی کشاله ران و کمربند شانه در برابر سینه‌تان قرار بگیرد.

نحوه بستن کمربند ایمنی در ماشین

چای نعنا بنوشید: یکی از بازدارنده‌های مفید برای رفع حالت تهوع چای نعناع است. همچنین آب نبات زنجبیل، اسطوخدوس، بابونه، نعناع یا زنجبیل می‌تواند در کم کردن حالت تهوع‌تان مفید باشد.

برای جلوگیری از خواب رفتگی پاهایتان، آنها را تکان دهید

نشستن زیاد ممکن است باعث لخته شدن خون شود. برای جلوگیری از این موضوع، پاهایتان را از پاشنه بلند کنید و خیلی آرام بچرخانیدشان و انگشت‌هایتان را تکان بدهید. شانه‌هایتان را جلو و عقب ببرید و گردنتان را در حالی که گوشتان روی شانه افتاده یکبار به چپ و یکبار به راست ببرید.

نگران اشعه‌های مغناسیطی فرودگاه نباشید

یکی از نگرانی‌ها برای مسافرت با هواپیما در طول دوره بارداری این است که آیا رد شدن از گیت‌های پرواز و اشعه‌های آنها باعث آسیب به به جنین می‌شود؟ نتایج تحقیقات محققان آمریکایی نشان داده، اسکنرهای جدیدی که در فرودگاه‌ها هست از امواج رادیویی کم انرژی برای کشف اشیاء فلزی استفاده می‌کنند. این اسکنرها اشعه x  کمی دارند. حدود ۵۰۰۰۰۰ میکروثانیه طول می‌کشد که یک اشعه ایکس بتواند به کودک آسیب بزند. و وقتی در زیر ایکس ری قرار می‌گیریم در معرض تابشی کمتر از ۱ میکرومتر هستیم و این مقدار بسیار کمتر از آن است که بتواند به کودکی آسیب برساند.

به خودتان فشار وارد نکنید

شاید تا پیش از بارداری خیلی تحرک داشتید و خیلی آدم ماجراجویی محسوب می‌شدید. ولی حالا آن آدم سابق نیستید و نباید به خودتان فشار وارد کنید. پیاده روی طولانی و سخت و قرار گرفتن در ارتفاع ۱۲۰۰۰ متر یا سفر به مناطق گرم می‌تواند خستگی و بی‌حوصلگی دوره بارداری را تشدید کند. شما باید خوب استراحت کنید. بنابراین طوری برنامه بچینید یا به جایی سفر کنید که خللی در خوابتان وارد نشود.

دسته:مهارتهای سفر

مطالب مرتبط :

واحد پول کشورهای مختلف و ارزش آن‌ها

واحد پول کشورهای مختلف و ارزش آن‌ها

13 آبان 1402
چگونه خرید سیم کارت در گرجستان را انجام دهیم؟

چگونه خرید سیم کارت در گرجستان را انجام دهیم؟

2 آبان 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد