از قمصر کاشان چه می دانید؟

تاریخ انتشار : 16 اردیبهشت 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
قمصر کاشان

۳۰ کیلومتر که به جنوب کاشان بروید به قمصر کاشان می‌رسید. پایتخت گلاب ایران و جایی که تا چشم کار می‌کند گل محمدی است. البته اگر اردیبهشت را برای رفتن انتخاب کنی که فصل گلابگیری‌ست.

قدیم‌ها به قمصر، قَمسر و کمسر هم می‌گفتند و کشف سکه‌هایی در پای کوه‌های اشک در شمال شرقی این شهر که متعلق به دوره هخامنشیان بوده. این فرض را تقویت می‌کند که قدمت آن به دوره قبل از اسلام می‌رسد. اگرچه وجود کاروانسرای شاه عباسی یا گبرآباد و بقعه امامزاده شاهسواران نیز تاریخی بودن این منطقه را تایید می‌کند. تاریخش چند سال است؟ ۲۵۰۰ سال یا بیشتر. کمی که جلوتر بیاییم به دوره قاجار می‌رسیم. زمانی که اینجا مثل امروز، بهترین ییلاق کاشان بود با باغ‌های زیاد، آب‌های گوارا و گلاب معروف.

گلابگیری قمصر کاشان

گلابگیری قمصر کاشان

اگر از حال و هوای اینجا بخواهید بدانید باید بگوییم در این شهر باغ‌های گل محمدی زیادی هست. و کنار هر باغ معمولا کارگاهی برای تماشای گلابگیری، اما همیشه هم شانس در خانه آدم را نمی‌زند. در سال‌هایی که هوا زودتر گرم می‌شود، مثل همین سال ۹۷، فصل گلابگیری هم از نیمه فروردین شروع و نیمه اردیبهشت تمام می‌شود. بنابراین اگر قصد سفر به این مناطق را داری باید زودتر دست به کار شوی، وگرنه دیدن گلابگیری را از دست می‌دهی.

بهترین زمان سفر و چرخیدن در شهر و بین باغ‌ها صبح‌های زود است. عطر گل‌های محمدی در این ساعت بیشتر از ساعت‌های دیگر است و مردها و زن‌های قمصری هم این ساعت را برای چیدن گل انتخاب می‌کنند. چون آفتاب که بزند گل‌ها پژمرده شده و آن عطر و بوی زیادش را از دست می‌دهد. از اینها گذشته اگر ساعات اولیه روز را برای گشت و گذار انتخاب کنی زیبایی بیشتری هم نصیبت می‌شود. تصویر مردها و زن‌ها و بچه‌هایی که وسط باغ‌ها مشغول گل چیدنند و چی از این قشنگ‌تر.

هوای تابستان‌های قمصر مثل بیشتر شهرهای ایران است. در اوج گرما به ۳۵ درجه می‌رسد و در سردترین زمان سال هم ۱۹ درجه است، پس بیشتر مواقع معتدل است.

۸ غذای محلی کاشان که باید امتحان کرد

از قمصر کاشان چی سوغات بخریم؟

وقتی این سوال را از کسی بپرسید جواب بیشتری‌ها این است: پرسیدن دارد؟ گلاب. ولی سوغات قمصر فقط گلاب نیست. جز گلاب که اصلی‌ترین سوغات اینجاست، قالی‌های قمصری، صابون، آلوچه خشک و گوجه سبز، آلو بخارا و انواع میوه مثل الگ که نوعی هلو است و ترشه که بسیار شبیه گلابی‌ست، از سوغاتی‌ها محسوب می‌شود. قمصری‌ها سوغات دیگری هم دارند به اسم جز قند که الگ یا نوعی هلوی پوست‌کنده خشک‌شده را با پودر بادام و هل و شکر و آرد نخودچی پر می‌کنند.

سوغات کاشان را از کجا بخریم؟

 جاهای دیدنی قمصر کاشان

سرای خاتون قمصر

سرای خاتون قمصر

گشت و گذار در باغ‌های گل محمدی و تماشای گلاب گیری کاشان حتما حالمان را می‌تواند خوب کند و دیدنی‌ترین چیز اینجا هم همین است. اما اگر خواستید بیشتر شهر را بگردید سری به اینجاها هم بزنید:

سرای خاتون قمصر که با معماری مدرن و در عین حال اسلامی‌اش یکی از دیدنی‌ترین‌هاست. و اوج هنر گچبری را در آن میتوان دید. این بنا با الگوبرداری از خانه پیرنیا ساخته شده است. و گوشه‌هایی از آیینه کاری چاهچراغ و عالی قاپو اصفهان را هم می‌شود در آن دید.

خانه حاج مانده علی و احسانی‌ها که جزو خانه‌های اعیانی قمصرند. این خانه‌های ییلاقی با ایوان‌های باشکوهشان، در چند طبقه قدمتی ۲۰۰ ساله دارند. موزه گلاب قمصر که در خانه ذاکری‌ها واقع است و تاریخ یک هزار ساله گلابگیری و ادوات آن را نشان می‌دهد از دیگر جاهای دیدنی قمصر کاشان است.

مثل بیشتر شهرها، این شهر هم باغ پرندگانی به وسعت ۱۰ هزار هکتار دارد که پرندگانی از ۱۷ کشور دنیا در آن زندگی می‌کنند. همچنین قمصری‌ها در شب تاسوعا نانی به اسم نان عباس علی درست می‌کنند. و به این ترتیب امیدوارند که حاجتشان را بگیرند که تماشای پختن این نان خالی از لطف نیست.

جاهای دیدنی کاشان با عکس

هتل‌های قمصر

مهمانسرا سنتی کوشک آقا محمد قمصر

مهمانسرا سنتی کوشک آقا محمد قمصر

قمصر دو هتل دارد، یکی به اسم هتل گلستان و دیگری مهمانسرا کوشک آقا محمد قمصر. هتل گلستان به نسبت مهمانسرای کوشک آقا محمد هتل نونوارتری است و امکانات مدرن تری دارد. اما اگر اقامتی با حال و هوایی متفاوتر بخواهید آنطور که پنجره اتاقتان رو به باغ باز شود، دومی برایتان مناسبتر خواهد بود. همچنین روی خانه‌های محلی هم میشود حساب کرد.

راهنمای سفر به کاشان؛ شهر گلاب و خانه‌های تاریخی

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

هر آنچه که باید درباره کویر ابوزید آباد کاشان بدانید!

هر آنچه که باید درباره کویر ابوزید آباد کاشان بدانید!

26 فروردین 1402
خانه‎‌های تاریخی کاشان، هنرنمایی معماران ایرانی

خانه‎‌های تاریخی کاشان، هنرنمایی معماران ایرانی

20 آذر 1401

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد