کجای تهران غذای خیابانی بخوریم؟

تاریخ انتشار : 18 اردیبهشت 1398 - تاریخ بروز رسانی : ۱۴ فروردین ۱۴۰۱
غذاهای خیابانی در تهران

هاله‌هاله در فیلیپین، آرپا در کلمبیا، پیروجی در لهستان، بان می در ویتنام، رول در ترکیه، سوپلی در ایتالیا، تاکو آل‌پاستر در مکزیک، بل پوری در هند و کرپ در فرانسه، برخی از معروف‌ترین غذاهای خیابانی دنیا هستند. اما چرا راه دور برویم؟ در همین تهران در سال‌های اخیر راسته‌هایی به وجود آمده‌اند که کارشان عرضه غذای خیابانی است.

دولت‌آباد؛ مرکز غذاهای عربی

دولت آباد

وقتی حرف غذای خیابانی در تهران پیش می‌آید، خیلی‌ها یاد خیابان سی تیر می‌افتند. اما تا قبل از سال ۱۳۹۵ که اسم خیابان سی تیر برسر زبان‌ها بیافتد، این خیابان دولت‌آباد منطقه ۲۰ بود که ید تولایی در عرضه انواع و اقسام غذاهای عربی مثل فلافل و سمبوسه داشت.

اگر حالا هم سری به این خیابان بزنیم از فلافل کنجدی گرفته تا سمبوسه‌های عربی و شیرینی‌های لبنانی و عراقی برای خوردن پیدا می‌کنیم. در دولت‌آباد که محله‌ای عرب‌نشین در تهران به حساب می‌آید تا ۱۳۰ نوع فلافل پخته می‌شود.

دسترسی: رسیدن خط مترو به شهرری دسترسی به دولت‌آباد را آسان کرده است. کنار مترو دولت‌آباد، ایستگاه اتوبوس و تاکسی هم هست که دسترسی به محل عرضه غذاهای خیابانی را ممکن می کند.

بازار تهران؛ از ساندویچ تا غذاهای خانگی

فلافل

باز هم قبل از پرداختن به راسته سی تیر، بهتر است سراغ یک محل قدیمی دیگر سرو غذاهای خیابانی برویم. معروف است که در بازار تهران هر چیزی پیدا می‌شود؛ از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد. در بازار اگر دنبال غذا بگردیم، هر غذایی پیدا می‌کنیم، بدون اینکه مجبور باشیم به فست‌فود یا رستوران رفتن فکر کنیم. هر ساعت روز در بازار تهران گاری‌ها و دستفروشانی هستند که به مشتریان ساندویچ، سمبوسه، آش، و عدسی می‌فروشند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ مقصد شگفت‌انگیز غذاهای خیابانی در دنیا

فلافل فروشی های سیار

ظهر که می‌شود تنوع غذاها هم بیشتر می‌شود. در این زمان سر و کله دستفروشانی پیدا می‌شود که در بساط‌شان انواع و اقسام غذا‌های خانگی و نوشیدنی‌های گوارا را دارند. کوچه سیدولی در بازار یکی از جاهایی‌ست که می‌توان در آن سیب‌زمینی تخم‌مرغ ارزان پیدا کرد. سر همین کوچه فلافل‌فروشی‌ای هست که ظهرها از صفی که جلویش بسته می‌شود قابل شناسایی‌ست.

دسترسی: برای رسیدن به بازار تهران باید در ایستگاه مترو ۱۵ خرداد پیاده شد. دسترسی به این مکان از طریق اتوبوس شهری هم آسان است. هر چند می توان با خودرو شخصی یا تاکسی هم به بازار رسید، اما به دلیل شلوغی بیش از اندازه بازار همان مترو یا اتوبوس گزینه‌های بهتری هستند.

خیابان سی‌تیر؛ یک شب‌گردی خاطره‌انگیز

خیابان سی تیر

نوبتی هم که باشد نوبت معرفی خیابان سی تیر است. خیابان سنگ‌فرش شده‌ای که از سال ۱۳۹۵ به مرکزی برای عرضه غذاهای خیابانی تبدیل شده.

خیابان سی‌تیر، یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های تهران است که تار و پودش با مهمترین اتفاقات تاریخ معاصر یعنی جنبش ملی شدن صنعت نفت و کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ گره خورده است. در این خیابان که اسمش را از قیام خودجوش مردم ایران برای بقای دکتر مصدق گرفته، چند کاخ، گالری، موزه و تعداد زیادی خانه و مغازه با قدمت بالا وجود دارد.

سی تیر

همین ظرفیت‌ها باعث شده، مسئولان شهری به فکر عرضه غذاهای محلی در خیابان سی تیر بیافتند. حالا در این خیابان به ویژه در بعد ظهر‌ها و شب تا ساعت ۱۲، ده‌ها کافه و رستوران سیار، غذاهای خوشمزه را به دست مشتریان‌شان می‌رسانند. در این خیابان انواع فست‌فود، جگر، جوجه و کباب بره پیدا می‌شود. آش‌هایی که در سی‌تیر می‌فروشند، خوردنی‌اند.

دسترسی: خیابان سی‌تیر در قلب پایتخت قرار دارد. این خیابان به چند ایستگاه مترو نزدیک است، اما نزدیک‌ترین ایستگاه به خیابان سی‌تیر، ایستگاه فردوسی است.

البته اگر بنا داریم از طرف جنوب به سی‌تیر برسیم، بهتر است از یکی از ایستگاه‌های امام خمینی و حسن‌آباد استفاده کنیم. اگرچه کافی‌ست خودمان را به خیابان جمهوری برسانیم؛ آن وقت سی تیر در چند قدمی ماست.

خیابان پیروزی؛ قرق کبابی‌های سیار

کبابی های خیابان پیروزی

در چند سال اخیر، خیابان پیروزی هم به یکی از راسته‌های مهم و شلوغ تهران برای عرضه غذاهای خیابانی تبدیل شده است. اگرچه در این خیابان قدیمی هم ساندویچ پیدا می‌شود و هم سمبوسه، اما بیشتر از آنکه اینجا را با چنین غذا‌هایی بشناسیم، کباب‌های خوشمزه‌اش را به یاد می‌آوریم. در خیابان پیروزی  دکه‌داران، گاریچی‌ها و غذا فروش‌های سیار کباب خوشمزه، جوجه و جگر دست مشتری می‌دهند، حتی اگر دیر وقت باشد و ساعت از ۱۲ شب گذشته باشد.

دسترسی: خیابان قدیمی پیروزی در حد فاصل میدان شهدا و میدان شهید کلاهدوز قرار گرفته. چندین ایستگاه مترو در نزدیکی آن وجود دارد، اما بهترین راه دسترسی به خیابان پیروزی و رسیدن به غذافروشی‌های خیابانی آن، پیاده شدن در ایستگاه پیروزی‌ست.

برای رسیدن به غذافروشی‌های سیار باید خیابان پیروزی را به سمت چهارراه کوکا کولا برویم. هر چه از چهارراه کوکاکولا به سمت خیابان پنجم نیروی هوایی بروید،‌ به تعداد کبابی‌های سیار اضافه می‌شود.

میدان آزادی؛ غذاهایی برای مسافران

غذاهای خیابانی میدان آزادی

جاذبه برج آزادی و نزدیکی این مکان به ترمینال غرب، باعث رونق کاسبی فروشندگان غذاهای خیابانی مثل جگر و انواع ساندویچ سرد شده است.

دسترسی: هر جای تهران که باشیم، دسترسی به میدان آزادی آسان است. این میدان قدیمی با مترو، اتوبوس و ایستگاه تاکسی به نقاط مختلف تهران وصل شده است.

جایی برای عاشقان جگر

جگرکی های سیار

شب‌ها، هوس جگرخوردن بیشتر به سراغ آدم می‌آید. و این هوس ممکن است حتی نصف شب هم دست از سرمان برندارد. در تهران جاهایی‌ست که نصف شب‌ها منقل‌ها به راه است و جگر و دل و قلوه رویشان برای عاشقان کباب می‌شود. زیر پل چوبی یکی از این جاهاست. مکان دیگر که می‌توان جگرکی‌های سیار را پیدا کرد، زیر پل پارک وی است.

چند کافه سیار در تهران

پین کافه

غیر از راسته‌هایی که برای تهیه غذای خیابانی در تهران معرفی کردیم، پایتخت چند کافه سیار معروف هم دارد که علاوه بر نوشیدنی‌های گرم، فست فود یا غذای خانگی هم سرو می‌کنند. این کافه‌های سیار در سطح شهر پراکنده‌اند. و هر شب در یک نقطه از تهران مستقرند و از طریق جستجو در اینترنت می‌توان مکان دقیق‌شان را فهمید.

پین کافه: هر چند در این کافه که در واقع یک ون است بیشتر باید سراغ دمنوش‌ها و اسپرسو را بگیریم، اما طعم ساندویچ‌های خانگی آن هم تا مدت‌ها زیر زبان آدم می‌ماند.

کافه روور: کافه روور که باز هم یک ون است به هات داگ‌ها و البته صندلی‌هایش معروف است. اگر می‌خواهیم طعم هات‌داگ‌های این کافه را بچشیم، باید روی صندلی‌هایی بنشینیم که صاحبان آن با بشکه درست کرده‌اند.

کافه های سیار

کمبی کافه: کمبی کافه، پر از نوشیدنی‌های گرم و سرد و غذاهای ساده است. این کافه هم فقط یک ون است. و البته صاحبانش در جایی که مستقر می‌شوند چند صندلی هم برای مشتریان می‌گذارند.

کافه وی: این کافه یک فولکس واگن است که یک زوج با سلیقه در آن انواع نوشیدنی‌ها و غذاهای خانگی را سرو می‌کنند.

عکس: همشهری، فرارو

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به تهران و تهران‌گردی

دسته:رستوران

مطالب مرتبط :

بازار تهران

8 بهمن 1402
روستای افجه

8 بهمن 1402

۲ نظر

  • پاسخ ali ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ از ۱۱:۳۳

    اصلا اینگونه غذاها سم است برای انسان.لطفا تبلیغ نکنید. غذاس سالم را تبلیغ فرمایید

  • پاسخ محمد ۶ فروردین ۱۴۰۱ از ۱۴:۱۹

    داداش تو نخور آدم اگه افرات نکنه توی خوردنش هیچ مشکلی نداره

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد