محبوب‌ترین غذاهای محلی کرمانشاه کدامند؟

تاریخ انتشار : 10 اردیبهشت 1398 - تاریخ بروز رسانی : ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
غذاهای محلی کرمانشاه

غذاهای ایرانی باوجود ادویه‌ها و مزه‌های متنوعی که دارند، دهان هر آدم گرسنه و سیری را آب می‌اندازند. غذاهای محلی کرمانشاه هم از این قاعده مستثنی نیستند، غذاهایی که روغن حیوانی در پخت آنها جایگاه ویژه‌ای دارد.

دنده کباب

دنده کباب

کباب در قلب ما ایرانی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. اسمش که می‌آید، انگار بویش را احساس می‌کنیم و آن دودی را که از روی آتش بلند می‌شود، می‌بینیم. کرمانشاهی‌ها، دنده کباب خوشمزه‌ای درست می‌کنند که آوازه‌اش به همه جا رسیده.

چند تکه دنده گوسفند را کنار هم می‌چینند، به سیخ می‌کشند و کباب می‌کنند. نتیجه چیزی شبیه شیشلیک به‌نظر می‌رسد، اما مزه‌اش خاص خودش و عالی‌ست. البته که مزه‌دار کردن دنده‌ها هنر بزرگی‌ست. گوشت را باید در سیر، پیاز، ماست، برگ بو، رب گوجه‌فرنگی، نمک و فلفل بخوابانیم.

بیشتر بخوانید: ۷ غذای سنتی ایرانی که باید امتحانشان کرد

خورش خلال

خورشت خلال

بعضی‌ها باور دارند هیچ غذایی در دنیا جای یک ظرف برنج و خورش را نمی‌گیرد، آن‌هم وقتی کنارش سبزی تروتازه، سالاد یا ماست باشد. خورش خلال، یکی دیگر از غذاهای محلی کرمانشاه است که با ذائقه‌ همه جور است.

پختن این خورش کار سختی نیست، ولی باید به نکته‌های ریز داستان توجه کنیم، مثل اینکه خلال بادام را در گلاب خیس کنیم تا حسابی طعم بگیرد. زرشک سیاه هم لازم داریم. اگر چند بار زرشک را بشوییم و آبش را خالی کنیم، دیگر رنگ خورش را عوض نمی‌کند.

حالا باید گوشت را با رب گوجه‌فرنگی و روغن محلی تفت بدهیم و کمی که پخت، خلال بادام، زعفران، چوب دارچین و گلاب اضافه کنیم. نیم ساعت آخر هم لیموعمانی و زرشک‌ها را می‌ریزیم. قبل از سرو باید یادمان باشد که چوب دارچین را برداریم.

آش عباسعلی

آش عباسعلی

هیچ چیز مثل یک کاسه سوپ یا آش لذیذ روزمان را قشنگ نمی‌کند، به خصوص در پاییز و زمستان که هوا سرد است. این بار می‌توانیم آش عباسعلی را امتحان کنیم. لوبیاچیتی، لوبیا سفید، نخود و عدس را می‌پزیم. بعد، می‌رویم سراغ گندم پوست کنده؛ بعد از چند ساعت خیس کردن گندم، آن ‌را باید بپزیم.

برای درست کردن این آش، گوشت دنده گوسفندی لازم داریم که باید بپزد و ریش‌ریش شود. حالا همه را با هم مخلطو می‌کنیم تا با هم قل بزنند و حسابی جا بیافتند. وقتی برنج و گندم‌ها له شدند آش آماده است.

آش ترخینه

آش ترخینه

لرستانی‌ها هم آش یا سوپ ترخینه می‌پزند. اما در این نوشته با نسخه‌ کرمانشاهی آن کار داریم. آش ترخینه برخلاف آش عباسعلی، سبزی آش دارد. نخود، لوبیا و عدس را می‌پزیم و بعد ترخینه را اضافه می‌کنیم. حالا نوبت سبزی خوش‌بوی آش است. وقتی جا افتاد، در ظرف می‌کشیم و کشک و نعنا داغ رویش می‌ریزیم.

کوکوی پاغازه

کوکوی پاغازه

این روزها در حوالی کرمانشاه می‌شود سبزی خوش‌عطری به‌اسم پاغازه پیدا کرد. از پاغازه برای درست کردن بورانی و سبزی پلو استفاده می‌کنند، ولی ما با کوکو کار داریم. تخم‌مرغ، ماست، زردچوبه، نمک و فلفل را مخلوط می‌کنیم، بعد پیاز رنده شده و پاغازه خرد شده را روی آن می‌ریزیم. حالا مواد را درست مثل کوکو سبزی سرخ می‌کنیم.

سیب پلو

سیب پلو

حالا که حرف از پلو شد، از سیب‌ پلو بگوییم که هم ساده است و هم خوشمزه. کردها به سیب‌زمینی سیب می‌گویند. سیب‌زمینی‌ها را مکعبی خرد می‌کنیم و تفت می‌دهیم. بقیه‌ ماجرا شبیه شویدپلو است.

برنج، شوید خشک یا تازه و سیب‌زمینی‌ها دم می‌کشند. بعد باید جداگانه تکه‌های مرغ را بپزیم و سرخ کنیم و در پایان کشمش را هم تفت دهیم. موقع سرو پلو، مرغ و کشمش را رویش می‌ریزیم.

بیشتر بخوانید: خوشمزه ترین غذاهای ایرانی کدامند؟

دیگر غذاهای محلی کرمانشاه:

جرگ و بز

هر وقت هوس سوسیس می‌کنیم، به‌خاطر ناسالم بودنش عذاب وجدان می‌گیریم. جالب اینکه یکی از غذاهای محلی کرمانشاه، نوعی سوسیس به‌حساب می‌آید.

جرگ و بز را با جگر گوسفند تهیه می‌کنند. جگر را زیر خاکستر کباب می‌کنند، بعد به آن زردچوبه و فلفل می‌زنند و پوره می‌کنند. حالا روده گوسفند را تمیز می‌کنند، مواد را توی روده می‌ریزند و دوباره کبابش می‌کنند.

ونوشک پلو

یکی از پلوهای سنتی که کرمانشاهی‌ها می‌پزند، ونوشک پلوست. ونوشک میوه‌ای‌ست که ظاهری شبیه نخودفرنگی دارد و به آن پسته کوهی هم می‌گویند. ونوشک تازه را با گوشت چرخ‌کرده، رب گوجه‌فرنگی و زردچوبه تفت می‌دهیم. بعد کمی آب اضافه می‌کنیم تا مواد مزه بگیرند و بپزند. حالا این سس را لابه‌لای برنج آبکش شده می‌ریزیم مثل لوبیا پلو

آش سورانه

طبیعی‌ست که مردم در شهر سردی مثل کرمانشاه عادت به خوردن انواع آش داشته باشند. آش سورانه، خیلی محبوب است، به‌خصوص در این روزهای بهاری. سورانه هم مثل پاغازه در بهار می‌روید. باید این سبزی را که شبیه تره‌ است، ولی رنگ ارغوانی دارد، به اندازه بند انگشت خرد کنیم و بگذاریم بپزد. گوشت پخته، پیاز داغ و رب انار هم اضافه می‌کنیم. نتیجه یک قابلمه آش سورانه لذیذ است.

خورش کنگر

کرمانشاهی‌ها خورش کنگر را شبیه به خورش کرفس درست می‌کنند، البته به‌جای کرفس کنگر می‌ریزند و رب گوجه‌فرنگی هم فراموش نمی‌شود.

دسته:رستوران

مطالب مرتبط :

فاصله مسیر تهران تا کرمانشاه، گنجینه تاریخ کهن ایران

فاصله مسیر تهران تا کرمانشاه، گنجینه تاریخ کهن ایران

16 اسفند 1401
هتل‌های کرمانشاه را برای اقامتی به‌یادماندنی بشناسید

هتل‌های کرمانشاه را برای اقامتی به‌یادماندنی بشناسید

31 فروردین 1401

۳ نظر

  • پاسخ محمد علی الماسی ۱۳ تیر ۱۳۹۸ از ۰۵:۲۴

    تشکر و سپاس فراوان از تمامی پرسنل اسنپ تریپ به خاطر همه خوب بودن هاتون، از سایت کاملتون گرفته تا برخورد شایسته همکاراتون.
    ممنونم.

  • پاسخ مانی ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ از ۰۸:۲۸

    خیلی خیلی عالی و کاربردی برای گردشگری

  • پاسخ نیکا ۸ آذر ۱۳۹۹ از ۱۳:۱۵

    عالی

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد