در شب یلدا مردم شهرهای مختلف چه کار می‌کنند؟

تاریخ انتشار : 30 آذر 1395 - تاریخ بروز رسانی : ۲۹ آذر ۱۴۰۰
در شب یلدا مردم شهرهای مختلف چه کار می‌کنند؟

می‌گویید چند دقیقه بیشتر که این حرف‌ها را ندارد و نیاز به اینهمه تشریفات نیست، ولی شب یلدا یکی از شب‌های مهم سال برای خیلی‌هاست و در شهرهای مختلف تنها به شب نشینی و خوردن میوه و خوراکی‌های مختلف ختم نمی‌شود. در حقیقت شب یلدا بهانه‌ای است برای اینکه یک شب را کنار هم بگذرانیم و خوب هم بخوریم ولی برخی متفاوت برگزارش می‌کنند. رسم و رسومات شب یلدا در شهرهای مختلف متفاوت است و تنها یک شب نشینی ساده و معمولی نیست.

شب یلدا در گیلان

حضور هندوانه در سفره شب یلدای گیلانی‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد، حتی بیشتر از انار. گیلانی‌ها معتقدند هرکس در شب چله هندوانه بخورد در طول تابستان احساس تشنگی نمی‌کند و علاوه بر این سرمای زمستان را حس نمی‌کند. همچنین جوان‌ترها فال “هندانه پوس” یا همان پوست هندوانه می‌گیرند. هندوانه را به چهار قسمت تقسیم می‌کنند و قسمت‌ها را پشت سرشان می‌اندازند. اگر دو قاچ هندوانه سفید و دو قاچ سبز بود یعنی اینکه نتیجه فال نه بد است و نه خوب. اگر سه قاچ سبز و یک قاچ سفید باشد، یعنی خوب آمده و اگر برعکس این حالت باشد، یعنی سه قاچ سفید و یک قاچ سبز باشد یعنی بد است. اگر هر چهار قاچ سبز باشد یعنی خیلی خوب است و می‌توان رویابافی کرد. و اگر هرچهار قاچ سفید باشد یعنی خیلی بد است و نباید چندان به موضوع دل خوش کرد.

شب یلدا در شیراز

در شیراز مردم مثل بقیه شهرها شب یلدا را دور هم می‌گذرانند. برای یلدا انجیر، قیصک و برنجک می‌خورند و معمولا تا پاسی از شب بیدارند. شیرازی‌ها هم فال مخصوصی برای شب یلدا دارند. اسم فال کلوک است. کلوک کوزه‌ای بزرگ با دهانه گشاد است که نشانه خاصی مثلا یک اسکناس را درونش می‌اندازند و بعد فردی می‌آید و نشانه را برمی‌دارد و برای فرد مورد نظر فال حافظ می‌گیرد، از شعری که آمده می‌شود به نتیجه فال هم پی برد.

بیشتر بخوانید: شام مردم مناطق مختلف در شب یلدا چیست؟

شب یلدا در اصفهان

اصفهانی‌های قدیم معتقد بودند زمستان به دو قسمت “چله” و “چله‌ کوچک” تقسیم می‌شود. چله از اول دی ماه تا بهمن شروع می‌شد و «چله کوچک» از ۱۰ تا ۳۰ بهمن ادامه داشت. رسم تقسیم اشیا و موجودات به مذکر و مونث از قدیم در همه شهرها باب بوده و در اصفهان اهمیت بیشتری دارد. شب چله در اصفهان به دو اسم “چله زری” (ماده) و”عمو چله” (نر) تقسیم می‌شود. و به این معنی که شب چله اصفهانی‌ها محدود به یک شب نیست و شب نشینی‌شان دو شب برگزار می‌شود. قدیمی‌های اصفهان لباس‌ها و رختخواب‌هایشان را هم در هوای آزاد و زیرآفتاب پهن می‌کنند. و از این طریق می‌خواهند به زمستان خوش آمد بگویند. رسمی که حالا هم به قوت خود باقی است.

شب یلدا در قزوین

قزوینی‌ها مثل مردم بیشتر شهرها به خانه بزرگترها می‌روند و سفره یلدای پر و پیمانی می چینند، سفره‌ای که به آن شب چره می‌گویند و معتقدند این خوراکی‌ها شگون دارد و نوید زمستان پربرکتی را می‌دهد. اگر بزرگترها در آوردن تنقلات تاخیر کنند، کوچکترها می‌خوانند هر که نیاید شب چره انبارش موش بچره. مادربزرگ‌های قزوینی می‌گویند اگر پنبه‌های لحاف بیرون بریزد برف می‌آید. از رسومات دیگر قزوینی‌ها در شب یلدا فرستادن خونچه چله از طرف داماد برای عروس است. خنچه‌ای که کله قند و هفت نوع میوه مثل گلابی، خربزه، سیب، هندوانه از جمله محتویاتش است.

شب یلدا در تبریز

 در تبریز و شهرهای دیگر آذربایجان شرقی و همچنین در ارومیه مردم هندوانه می‌خورند و بیشتر وقت‌ها اولین ضربه به هندوانه را ریش سفید و بزرگ فامیل می‌زند. او موقع قاچ کردن هندوانه جمله‌ای را به ترکی می‌گوید که معنی‌اش این است: بلاها را امروز بریدیم. آنها معتقدند با خوردن هندوانه سوز و سرمای زمستان از آنها دور می‌شود و حسش نمی‌کنند. اما در آذربایجان بیشترین خوشی از آن عروس و داماد است. نامزدها برای هم خوانچه می‌فرستند، خوانچه‌ای که شامل انار و هندوانه و پارچه و آینه است. در مقابل خانواده عروس هدیه‌هایی مثل پول، شیرینی، جوراب و دستمال را تحویل خانواده داماد می‌دهند.

در اولین سال ازدواج زوج‌های تبریزی، پدر عروس قبل از غروب سهم دختر و دامادش را که شامل هندوانه، میوه، آجیل، شیرینی و یک قواره پیراهنی باکفش و چادری است برایشان می‌فرستد. در اینجا نیز یلدا در دو شب برگزار می‌شود، چله بزرگ و چله کوچک و معمولا تا آخر چله کوچک خانه تکانی نمی‌کنند. چون اعتقاد دارند اگر در طول این دو چله کسی خانه تکانی کند، چله نفرینش می‌کند و اگر چله کسی را نفرین کند به نکبت و بدبختی منتهی می‌شود.

رزرو هتل‌های رشت، هتل‌های شیراز، هتل‌های اصفهان، هتل‌های قزوین، هتل‌های تبریز در اسنپ تریپ

دسته:ایرانگردی

مطالب مرتبط :

تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402
فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

16 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد