از دالاهو چه می‌دانید؟

تاریخ انتشار : 21 فروردین 1398 - تاریخ بروز رسانی : ۳۱ فروردین ۱۴۰۱
دالاهو کجاست

وقتی بهار فرا برسد و همه جا دوباره سرسبز شود، فصل سفر به مناطق خوش آب و هوا هم دوباره از راه می‌رسد. و یکی از این جاها که کمتر اسمش را شنیده‌ایم و بیشتر یادآور تورهای گردشگری‌ست، دالاهو است. اما دالاهو کجاست؟

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

دالاهو کجاست؟

دالاهو

در ۹۹ کیلومتری غرب کرمانشاه به دالاهو می‌رسیم. دالاهو، دامنه‌هایی‌ست که در این منطقه قرار گرفته و اسم بلندترین کوه این منطقه است. کوهی که زمانی در آن عقاب و آهوهای زیادی زندگی می‌کردند. کردها به عقاب دال می‌گویند و وقتی به ترکیب دال و آهو فکر کنیم معنای دالاهو هم برایمان روشن می‌شود.

مردم دالاهو کردی حرف می‌زنند و بیشتر کشاورزی می‌کنند. این منطقه از سه شهر کرند غرب، گهواره و ریجاب تشکیل شده و مردم جز کشاورزی، چاقوسازی و گلیم‌بافی هم می‌کنند. سیب و توتون گهواره بسیار معروف و مرغوب است و علتش هم به آب‌وهوای خوب و تخصص کشاورزان اینجا برمی‌گردد.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به پاوه

جاهای دیدنی دالاهو

دالاهو، منطقه‌ای‌ست که به آب‌های خروشان و دامنه‌ها و دره‌های سرسبزش معروف است، اما در هرکدام از مناطق ریجاب و گهواره هم به جاهای دیدنی دیگری می‌رسیم.

دالاهو و شهرهایش با وجود جاهایی مثل سراب کرند، سراب شالان یا ریجاب و سراب‌های دیگری مثل سراب قلعه زنجیر و سراب رشمینه و آبشار ژالگه در کنار جنگل‌های بکر بلوط، از دیدنی‌ترین مناطق کرمانشاه است.

قلعه یزدگرد

قلعه یزدگرد، یکی از شگفت‌انگیزترین و مرموزترین قلعه‌های به جامانده از دوره ساسانیان است. این قلعه به یزدگرد سوم آخرین پادشاه ساسانی منسوب است و اینطور معروف است که در زمان حمله اعراب به ایران، یزدگرد ساسانی و دخترش شهبانو در این قلعه پناه گرفته بودند و به همین دلیل اسم قلعه یزدگرد شده.

مسیر دسترسی به این قلعه تاریخی از جنگل‌های سرسبز بلوط می‌گذرد و برای رسیدن به آن باید کوه‌پیمایی کرد تا در جایی بلند به قلعه یزدگرد رسید.

آبشار پیران

آبشار پیران

در منطقه ریجاب یا در زبان کردی ریژآو که به معنی ریزش آب است، به آبشار پیران یا ریجاب می‌رسیم. در خود ریجاب، رودخانه الوند جریان دارد که از دامنه‌های دالاهو سرچشمه می‌گیرد. در این منطقه چند چشم هم هست، ولی معروف‌ترین دیدنی ریجاب، همان آبشار است که از ارتفاع ۱۰۰ متری به پایین می‌ریزد و سه طبقه دارد و در بلندی با آبشار لاتون گیلان در رقابت است.

مسیر اصلی آبشار از روستای پیران در ۱۰ کیلومتری سرپل ذهاب می‌گذرد. از سرپل ذهاب جاده‌ای آسفالته بعد از گذر از روستاهای جلالوند، بلوان و کلاه‌مال، به روستای پیران می‌رسد. پارکینگ آبشار پیران، نزدیک روستاست و آخرین جایی‌ست که می‌شود با ماشین رفت. برای رفتن تا بالای آبشار هم پله هست.

مقبره بابا‌یادگار

مقبره بابایادگار

این مقبره جایی‌ست در دل طبیعت ریجاب که هر سال مراسم آیینی مختلفی در آن برگزار می‌شود. برای رسیدن به این مقبره باید کمی پیاده‌روی کرد و از درختان کهنسال و چشمه‌های جوشان گذشت. چشمه غصلان در بابایادگار به گفته محلی‌ها خاصیت شفابخش دارد.

طاق‌گرا یا طاق شیرین

در گردنه پاتاق، بنایی‌ست که با بلوک‌های سنگی ساخته شده است و قدمت آن به زمان ساسانیان می‌رسد و از نظر سالم ماندن یکی از بناهای مثال‌زدنی دوره باستان است.

عمارت چهارقابی

چهارقابی، آتشکده‌ای مربوط به دوره ساسانی‌ست که در شهر مرزی قصرشیرین ساخته شده است. این آتشکده مربعی شکل،  سقفی گنبدی دارد. جالب است بدانیم چهارقابی، یکی از بناهای تقویمی ایران بوده و  برای تشخیص فصل‌ها از آن استفاده می‌شده.

سنگ‌نگاره آنوبانی‌نی

در نزدیکی سر پل ذهاب، نقش برجسته‌ای از زمان پیش از آریایی‌ها و ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد به یادگار مانده است که بر روی صخره‌ای به اسم میان‌کل نقش بسته است.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

فاصله مسیر تهران تا کرمانشاه، گنجینه تاریخ کهن ایران

فاصله مسیر تهران تا کرمانشاه، گنجینه تاریخ کهن ایران

16 اسفند 1401
هتل‌های کرمانشاه را برای اقامتی به‌یادماندنی بشناسید

هتل‌های کرمانشاه را برای اقامتی به‌یادماندنی بشناسید

31 فروردین 1401

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد