همه چیز راجع به میدان امیرچخماق؛ قلب تاریخی شهر یزد

تاریخ انتشار : 27 آذر 1401 - تاریخ بروز رسانی : ۲۶ تیر ۱۴۰۲
همه چیز راجع به میدان امیرچخماق؛ قلب تاریخی شهر یزد

تماشای آسمان آبی و بادگیرهای قدیمی از بالای پشت‌بام خانه‌های خشتی و قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های یزد تجربه‌ای تکرارنشدنی برای همه آن‌هایی است به یزد سفر می‌کنند. یزد نه تنها بخاطر این منظره‌های فوق‌العاده معروف است، بلکه مکان‌های تاریخی آن نیز شهرت جهانی دارند. محال است گردشگری که به این شهر سفر می‌کنند، بازدید از میدان امیرچخماق را در لیست برنامه‌های سفر خود قرار ندهد. چشم‌انداز زیبای این بنا در شب، می‌تواند هر بیننده‌ای را مجذوب خودش کند. در این بلاگ به معرفی کامل این سازه‌ پرداخته‌ایم.

راهنمای سفر به یزد؛ شهر بادگیرهای تاریخی

معروف‌ترین بنای تاریخی یزد

میدان امیرچخماق، قدیمی‌ترین میدان در شهر یزد محسوب می‌شود. این میدان شامل بازار، تکیه، مسجد و دو آب‌انبار است و قدمت آن به دوره تیموریان برمی‌گردد. میدان امیرچخماق اصلی‌ترین مجموعه تاریخی در شهر یزد است. هرساله افراد زیادی از سراسر جهان برای دیدن این مجموعه به یزد سفر می‌کنند.

میدان امیرچخماق یزد چه زمانی ساخته شد؟

نمایی زیبا از میدان امیرچخماق یزد

این میدان معروف در قرن نهم، توسط امیر جلال‌الدین چخماق از سرداران حکومت تیموری و با همکاری همسر وی برای آباد کردن شهر یزد ساخته شد. مرمت کاشی‌کاری‌های این مجموعه توسط استاد محمدعلی فلاحتی مروست صورت‌گرفته است.

این مجموعه در دوران صفویه دچار تغییراتی از جمله ساخت چهارسوقی روی کاروان شد. در دوره پهلوی نیز این میدان دستخوش تغییراتی مانند خیابان‌کشی‌ها گردید. همچنین تا پیش از دوران پهلوی، میدان امیرچخماق مانند بسیاری از میدان‌های شهر به محلی برای دفن اجساد مردگان تبدیل شده بود. اما با روی کار آمدن حکومت پهلوی، این رسم نیز پایان یافت.

جاذبه‌های میدان امیرچخماق را بشناسیم

میدان امیرچخماق را می‌توان نگین شهر یزد دانست. این میدان، مجموعه‌ای از آثار دیدنی است. از جاذبه‌های چشمگیر آن می‌توان به تکیه امیرچخماق، مسجد امیرچخماق، آب‌انبار ستی فاطمه و آرامگاه ستی فاطمه اشاره کرد.

تکیه امیرچخماق یزد

از تکیه امیرچخماق می‌توان به‌عنوان معروف‌ترین قسمت میدان امیرچخماق یزد نام برد. در گذشته از این بنا برای نشستن زنان و شاهان در هنگام مراسم عزاداری و نخل برداری استفاده می‌شد. این مجموعه شاه‌نشین‌هایی قوسی شکل دارد که به‌صورت یازده ردیف عمودی و قرینه ساخته شده است. سه ردیفی که در وسط این بنا قرار دارند، سه طبقه و سایر ردیف‌ها دوطبقه هستند.

قنات زارچ یزد، سفری زیر زمینی به دل تاریخ!

جاذبه‌های میدان امیرچخماق یزد

در قسمت بالای ردیف وسطی تکیه، دو مناره بلند و کاشی‌کاری شده وجود دارند که در زمان قاجار به تکیه اضافه شده‌اند. غرفه میانی تکیه نیز مزین به کاشی‌کاری‌های چشم‌نواز بوده و کتیبه‌ای در آن به‌کار رفته است که تاریخ ۱۲۵۸ هجری قمری را نشان می‌دهد.

مسجد امیرچخماق

مسجد امیرچخماق یکی از معروف‌ترین مساجد در ایران محسوب می‌شود. نام‌های دیگر این مسجد، جامع نو و هوک هستند. این بنا در دوره تیموری توسط حاکم شهر یزد یعنی امیر جلال‌الدین چخماق و همسرش ستی فاطمه خاتون ساخته شده است و آن‌گونه که از شواهد پیدا است، ساخت این مسجد در سال ۸۴۱ هجری قمری به پایان رسید. این بنا از لحاظ زیبایی و اعتبار، بعد از مسجد جامع یزد قرار دارد و در سال ۱۳۱۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است.

این مسجد در ضلع جنوبی میدان امیرچخماق یزد واقع شده و در کریاس آن سنگی نصب شده که روی آن متن وقف‌نامه‌ای به خط نسخ نوشته شده است. آن‌گونه که منابع گفته‌اند، برخی از مخارج مسجد و دیگر بنا‌های مجموعه امیرچخماق، از موقوفات رشیدی (قدیمی‌ترین موقوفه ثبت شده استان یزد) تأمین شده‌اند.

محراب این مسجد، با نقوش معرق و مقرنس تزیین شده است. در وسط آن نیز یک سنگ مرمر بسیار زیبا وجود دارد که شکوه هنر کاشی‌کاری اسلامی و ایرانی را نشان می‌دهد. مسجد امیرچخماق دارای دو شبستان زمستانی و تابستانی است. در بالای محراب شبستان تابستانی یک با دیگر بسیار زیبا قرار دارد. نور شبستان زمستانی نیز با سنگ مرمر تأمین می‌شود.

نکته جالبی که در رابطه‌ با این مسجد وجود دارد، عدم وجود مناره در این بنا است. عده‌ای علت این کار را اتحاد میان شیعه و سنی می‌دانند. زیرا مساجد شیعه دو مناره دارند؛ ولی مساجد اهل‌سنت تنها دارای یک مناره هستند.

لیست بهترین هتل‌های ۳ ستاره یزد

آب‌انبار ستی فاطمه یزد

آب‌انبار ستی فاطمه یزد

یکی از آب‌انبار‌های قدیمی ایران، آب‌انبار ستی فاطمه در استان یزد است. این بنا دو درب ورودی دارد. یکی از درب‌ها در میدان امیرچخماق یزد و دیگری در کوچه‌ای مجاور آن باز می‌شود. از ویژگی‌های این آب‌انبار، پنج بادگیر خشتی هشت وجهی آن هستند که برای خنک‌کردن فضا استفاده می‌شدند.

آب‌انبار فاطمه ستی در سال ۱۳۷۸ به زورخانه تغییر کاربری داد و در حال حاضر افراد می‌توانند برای تماشای ورزش زورخانه‌ای به این مکان مراجعه کنند. این آب‌انبار در سال ۱۳۸۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

نخل امیرچخماق؛ نماد ماه محرم در یزد

نخل امیرچخماق از دوره صفوی به‌جامانده است و بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد. بیشتر افراد این نخل را با نام نخل حیدری‌ها می‌شناسند. نخل گردانی را می‌توان یکی از آیین قدیمی افراد مذهبی در ایران دانست که هرساله در روز عاشورا اجرا می‌شود. نخل امیرچخماق را نیز یکی از مهم‌ترین نخل‌هایی است که در مراسم روز عاشورا مورداستفاده قرار می‌گیرد. اما نکته جالبی که در این زمینه وجود دارد، این است که نخل امیرچخماق تا قبل از عاشورا سال ۱۳۹۶ قریب به ۷۰ سال بود که مورداستفاده قرار نگرفته بود.

قنات زارچ یزد، سفری زیر زمینی به دل تاریخ!

معرفی بازار حاجی قنبر یزد برای دوستداران خرید

بازار حاجی قنبر یزد

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی شهر یزد که در میدان امیرچخماق یزد قرار دارد، بازار حاجی قنبر است. پیشینه این بازار به قرن ۹ هجری قمری باز می‌گردد. این بازار در نزدیکی مراکز مهمی مانند موزه آب، بازار زرگر‌ها، زورخانه صاحب‌الزمان و … قرار دارد. از کالا‌هایی که در این بازار به فروش می‌‎‌رسند، می‌توان به پارچه، شیرینی‌های یزدی، طلا، فرش و … اشاره کرد.

بازار حاجی قنبر نیز مانند سایر بنا‌های میدان امیرچخماق، مزین به کاشی‌کاری‌های زیبا است. همچنین تکیه‌ای دیدنی در قرن ۱۳ هجری قمری بر سر در این بازار به روش سایر تکیه‌های یزد ساخته شد.

راهنمای رفتن به بازارهای یزد

تفریحات و جاذبه‌های غیرتاریخی یزد

شهر یزد را می‌توان یکی از شهر‌های تاریخی ایران نامید. اما علاوه بر مکان‌ها و آثار تاریخی که در این شهر وجود دارند، این شهر از نظر جا‌های تفریحی نیز در رتبه خوبی قرار می‌گیرد. در ادامه به تعدادی از مراکز تفریحی این شهر اشاره خواهیم کرد.

  • شهربازی سرزمین ستاره‌های یزد
  • پارک کوهستان یزد
  • مجموعه آبی مهنور

چطور به میدان امیرچخماق برویم؟

میدان تاریخی امیرچخماق در کنار چهارراه شهدا، خیابان امام خمینی و در امتداد خیابان سلمان فارسی واقع شده است. شما می‌توانید برای رفتن به این میدان، از خودرو شخصی یا اتوبوس استفاده کنید. اگر می‌خواهید از اتوبوس استفاده کنید، باید به پایانه‌های دروازه قرآن، شهدای محراب یا خط چهارراه بعثت – راه‌آهن مراجعه کنید، در ایستگاه چهارراه شهدا پیاده شوید و پس از کمی پیاده‌روی به میدان خواهید رسید.

اقامتی دلچسب در خانه‌های تاریخی یزد

خانه‌ی تهرانی‌ها در یزد

اگر قصد بازدید از مجموعه میدان امیرچخماق را دارید، بهتر است هتلی را انتخاب کنید که در نزدیکی این مجموعه قرار داشته باشد. برای مثال هتل سنتی یزد یکی از بهترین هتل‌های یزد است که تنها چند قدم با این میدان فاصله دارد و می‌تواند گزینه خوبی برای اقامت باشد.

شما می‌توانید لیست اقامتگاه‌ها و هتل‌های یزد را در سایت اسنپ‌تریپ ببینید، قیمت‌ها را مقایسه نمایید و با خیال راحت هتل مورد نظرتان را رزرو کنید.

بهترین زمان بازدید از میدان امیرچخماق

افرادی که می‌خواهند از جاذبه‌های گردشگری شهر یزد از جمله میدان امیرچخماق بازدید کنند، بهتر است با توجه‌ به آب‌ و هوای یزد، در فصل‌های پاییز و زمستان به این شهر سفر کنند.

سفر به قدیمی‌ترین شهر ایران با بهترین قیمت

شهر یزد یکی از زیباترین شهر‌های تاریخی ایران است. در این بلاگ معروف‌ترین میدان این شهر یعنی میدان امیرچخماق یزد را معرفی کردیم. اگر قصد سفر به این شهر را دارید، می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما و یا بلیط اتوبوس تهران یزد و رزرو هتل با بهترین قیمت به سایت اسنپ‌تریپ سر بزنید.

اقامتگاه های یزد؛ تجربه اقامتی دلنشین در شهر خشتی
دسته:ایرانگردی

مطالب مرتبط :

قنات زارچ یزد، سفری زیر زمینی به دل تاریخ!

قنات زارچ یزد، سفری زیر زمینی به دل تاریخ!

26 تیر 1402
معرفی بهترین و معروف‌ترین خانه‌های تاریخی یزد

معرفی بهترین و معروف‌ترین خانه‌های تاریخی یزد

21 تیر 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد