پاییز در این ۵ نقطه بیکران‌تر است

تاریخ انتشار : 3 مهر 1395 - تاریخ بروز رسانی : ۴ دی ۱۴۰۰
پاییز در این 5 نقطه بیکران تر است

اینطور جا افتاده که تابستان فصل سفر است. تا دلتان بخواهد وقت خالی می‌شود پیدا کرد، هوا خوب است و مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها تعطیل، ولی هیچ منشور خاصی هم نوشته نشده که آدم فقط باید در تابستان سفر کند و رو راست بگوییم: اگر اهل سفر باشی دیگر به فصلش نگاه نمی‌کنی. ایران پر است از جاهای دیدنی که اتفاقا در پاییز بیشتر از تابستان برای سفر جان می‌دهد. از آن همه گرمای هوا و شلوغی و ازدحام تابستان در آنها خبری نیست. و به خاطر تغییر فصل مثل تابلوی نقاشی‌ای درمی‌آیند که آدم  از تماشایش خسته نمی‌شود.

جنگل ناهارخوران

جنگل ناهارخوران

پاییز فصل مناسبی برای جنگل‌گردی است. و یکی از بهترین آنها، جنگل ناهارخوران در گرگان است که شلوغی روزهای طولانی تابستان در آن کمرنگ شده. و با رسیدن پاییز مثل مدادرنگی پر از رنگ می‎‌شود. ناهارخوران، جنگل چندهزارساله‌ای است و با گرگان فاصله چندانی ندارد. کافی‌ست از گرگان ۷ کیلومتر به سمت جنوب بروید. در جاده ناهارخوران برانید، اگر دلتان خواست به پارک جنگلی و بکر النگ دره که در مسیرتان است سری بزنید، در رستوران باباطاهر که بهترین رستوران بلوار ناهارخوران است غذایی بر بدن بزنید. و بعدش به جنگل‌های ناهارخوران برسید. اگر چادر همراهتان بود که هیچ. وگرنه می‌توانید شب را در هتل جهانگردی ناهارخوران که یکی از بهترین هتل‌های منطقه است سر کنید. یا دست به کار رزرو هتل در گرگان شوید.

با رفتن به جنگل ناهارخوران، چیزهای زیادی انتظارتان را می‌کشد. در بخش غربی پارک جنگلی ناهار خوران سرخ چشمه قرار گرفته. می‌شود ناهار را در جنگل خورد و بعد به دیدن آن رفت. یا بعد از دیدن جنگل به روستای زیارت سری زد که در ۷ کیلومتری جنوب جنگل واقع شده. اینطوری با یک تیر دونشان زده‌اید و هم سفر رفته‌اید و هم زیارت.

روستای زیارت را به خاطر حیات‌های تودرتویش، قدمت و رنگ دیوار خانه‌هایش، از جاهایی است که حتما یکبار باید آن را در زندگی دید. زیارت دو آبشار بلند و چشمه آبگرمی هم دارد. که تنها چشمه استان گلستان و بهترین درمان برای امراض پوستی و درد مفاصل است. از زیبایی آبشارش هم چیزی نگوییم که نگاه کردن به آن خستگی از تن به در می‌کند.

دریاچه نمک

دریاچه نمک

خیلی از ما تا اسم دریاچه نمک می‌آید، یاد دریاچه نمک قم می‌افتیم. ولی در نزدیکی کاشان و کویر مرنجاب، دریاچه نمک دیگری قرار دارد که چند ضلعی‌های منحصربفردش، جزیره سرگردان میان دریاچه و سفیدی بی‌انتهایش، آن را متفاوت از دریاچه‌های مشابهش می‌کند. دریاچه نمک آران و بیدگل بین سه استان اصفهان، قم و سمنان و در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان آران و بیدگل قرار گرفته.

از دو راه می‌شود خود را به آن رساند. یکی از خروجی شمال غربی شهرستان آران و بیدگل به طرف کاروانسرای مرنجاب و پس از طی مسافتی حدود ۳۵ کیلومتر. و دومی پس از گذشتن از کاروانسرای مرنجاب ۱۰ کیلومتر می‌روید و به دو راهی چاه دست کن، که با انتخاب مسیر سمت دریاچه به آن می‌رسید. دیدنی‌های دریاچه کم نیست. و جدا از خود دریاچه می‌شود به دیدار کاروانسرای مرنجاب که یکی از مهمترین رصدگاه‌های ایران است، کاروانسرای ابوزیدآباد، با قدمت ۴ قرن، کویر مرنجاب، جزیره سرگردان که مثل یه کشتی سرگردان وسط  آن همه سفیدی قرار گرفته و آتشکده ویگل رفت. شب را هم می‌شود در جزیره سرگردان کمپ کرد. یا به شهر آران و بیدگل رفت و در هتل نگارستان، هتل امیرکبیر یا خانه تاریخی احسان به سر کرد یا به رزرو هتل در کاشان رو آورد.

اولسبلنگاه

اولسبلنگاه

در چندسال گذشته رفتن به ماسال به یکی از رویه‌های عادی تبدیل شده است. و دیگر کمتر کسی را می‌شود پیدا کرد که با ماسال عکس یادگاری نداشته باشد. ولی پیشنهاد ما برای سفر در پاییز نه ماسال بلکه یکی از ییلاقات آن به اسم “اولسبلنگاه” است. اولسبلنگاه هرچند اسم سختی دارد. اما به معنی درختی در ارتفاع بلند است و جایی است که تا چشم کار می‌کند مه است. و کلبه‌های جنگلی و سبزی‌ای که تمامی ندارد.

اولسبلنگاه در ارتفاعات تالش قرار دارد. و برای رفتن به آن باید رشت را به سمت ماسال رفت و جاده جنوبی خروجی از ماسال را در پیش گرفت. و بعد از ۲۵ کیلومتر به اولسبلنگاه رسید. در اینجا خبری از همهمه زندگی شهری نیست. و چیزی که متفاوتش می‌کند تجربه ماندن در کلبه‌ای روستایی است که در زندگی خیلی از ما کم پیش می‌آید. اگر هم نخواستید در کلبه روستایی بمانید میتوانید در هتل راستین تالش اتاق رزرو کنید. رزرو هتل در رشت هم فکر خوبی میتواند باشد. اگر به اولسبلنگاه می‌روید پیشنهاد می‌کنیم صبحانه را در رستوران کلبه چوبی صرف کنید و بعد از صبحانه با یک ساعت نیسان سواری به ارتفاعات آلاله پشت بروید که طبیعتش حرف ندارد.

تالاب کردخورد

تالاب کردخورد

در حد فاصل استان‌های مرکزی و همدان، در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی ملایر و یک کیلومتری جنوب شرقی کردخورد، تالابی به همین نام قرار گرفته که مآمن پرندگان زیادی است و اگر دلتان بخواهد یک عالمه پرنده مهاجر را یکجا ببینید، تالاب کردخورد یا آق گل را باید انتخاب کنید، چراکه درایران کمتر جایی را مثل این تالاب می‌شود پیدا کرد که ۴۶ گونه پرنده در آن پیدا شود.  پرندگانی مثل انواع اردک، غاز، فلامینگو، مرغ باران، حواصیل، آب چلیک، کاکایى که این تالاب را برای زندگی انتخاب کرده‌اند. فقط هم پرندگان خود تالاب نیست و پرندگان مهاجر از مناطق سردسیر روسیه و قفقاز هم به آن می‌آیند.

گزارش‌هاى زمین‌شناسى عمر این تالاب را بیش از ۴۰ هزار سال برآورد کرده و هرچند در بهار و تابستان هم می‌شود به آن رفت، اما در پاییز آب تالاب در بیشترین حد خود است و کوه کت با ارتفاع ۲۰۰۰ متر هم زیبایی آن را دوچندان کرده است. شب را می‌شود در نزدیکی تالاب کمپ کرد یا به روستای کردخورد رفت و در آنجا ماند یا رزرو هتل در اراک و رزرو هتل در همدان را انتخاب کرد.

بیشتر بخوانید: مناطق مناسب پرنده نگری در  ایران کجاست؟

میبد

میبد یزد

پاییز فصلی است که در آن می‌‌شود چهار فصل را در یک شبانه‌روز در یزد تجربه کرد. صبح‌های بهاری، ظهرهای گرم تابستانی، غروب پاییزی و شب‌ها و نیمه‌شب‌های زمستانی. گذشته از اینها، پاییز فصل به بار نشستن و برداشت بادام، پسته و انار هم هست که همه اینها یزد را به غیر از خانه‌های بادگیریش خواستنی‌تر می‌کند. پیشنهاد ما برای سفر پاییزی، شهر میبد یزد است. شهری که حدود ۷۰۰۰ سال از عمر آن می‌گذرد و می‌گویند جزو قدیمی‌ترین شهرهای دنیاست.

میبد شهری است واقع در شمال غرب شهر یزد، کنار جاده تهران – بندرعباس و راه‌آهن تهران به کرمان و پر از جاهای دیدنی. از نارین قلعه گرفته که آن را مربوط به زمان حضرت سلیمان می‌دانند تا برج کبوترخانه و کاروانسراها، رباط‌ها، آسیاب، قنات‌ها و آب انبارها. به  غیر از اینها، میبد پر است از باغ‌های میوه که در فصل پاییز در آنها جشنواره انار برگزار می‌شود.

اگر مهمان میبد هستید بهتر است بدانید که صنعت زیلوبافی و سفالگری‌اش هم در ایران معروف است و جان می‌دهند برای سوغاتی دادن. برای اقامت هم بد به دلتان راه ندهید. یا می‌توان در میبد خانه اجاره کرد یا در هتل تاریخی حاج ملک یا هتل بهجت ماند. یا به یزد رفت و رزرو هتل در یزد را انتخاب کرد. همه چیز تکمیل است و چیزی برای تکان خوردن آب در دل وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی ایران در پاییز کجاست؟

دسته:ایرانگردی

مطالب مرتبط :

تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402
فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

16 بهمن 1402

۱ نظر

  • پاسخ محمودکمالی ۱۰ مهر ۱۳۹۷ از ۰۷:۵۶

    سلام ضمن تشکرازمعرفی جاهای دیدنی درپائیز برای سفرلذت بخش تنها لطفی ندارد ولی اگرتوربرای این مناطق اجراگردد معرفی نمائیدتا استفاده نمائئم

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد