راهنمای ییلاق ماسال

تاریخ انتشار : 29 خرداد 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۷ آذر ۱۴۰۰
ییلاق ماسال

هوا که گرم بشود فصل سفر به مناطق خنک و ییلاقی هم از راه می‌رسد، یکی از این مناطق ییلاقی هم ییلاق ماسال است. ییلاق ماسال که چند سالی‌ست رفتن به آن باب شده، در کنار کوه‌های تالش در استان گیلان واقع است و آنچه هوس سفر به آن را تقویت می‌کند، مناظر بدیع و بکر و مه‌ای‌ست که تا چشم کار می‌کند بیشتر مواقع سال اینجا را پوشانده.

ییلاق ماسال گیلان کجاست؟

ییلاقات ماسال

ماسال در ۶۰ کیلومتری تالش واقع شده و از راه صومعه سرا با رشت ۵۵ کیلومتر فاصله دارد. اگر از تهران بخواهید حرکت کنید حدود ۶ ساعت در راه هستید و بعد به مقصد می‌رسید.

ماسال از کلماتی مثل مسال و مازال گرفته شده. معنی این کلمه به معنی کنار کوه یا دارای کوه است و از آنجایی که رودخانه خالکایی از وسطش عبور می‌کند دارای اهمیت است. در قدیم به ماسال رودکنار هم می‌گفتند. شنبه بازار رودکنار باعث معروفیتش شد و اداره‌های بخش ماسال، ابتدا از بی‌تم به شاندرمن و از آنجا به ماسال منتقل شدند.
وارد ماسال که بشوید از بلوار بلندی می‌گذرید و از همین بلوار جاده ییلاقات ماسال شروع می‌شود. این شهر بعد از رودبار مرتفع‌ترین شهر گیلان است و یک ساعت که از شهر دور شوید به بام سبز ماسال می‌رسید، جایی که تا چشم کار می‌کند سبز است.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی تالش

چرا باید این ییلاق را ببینیم؟

طبیعت ماسال
ماسال، سرزمین آبشارهای بلند، جنگل‌ها و رودخانه‌های پر آب است. جایی که وقتی مه کنار برود می‌شود کلبه‌های چوبی را هم تماشا کرد. هوای اینجا بستگی به زمان سفر دارد، ولی هر فصلی را که برای سفر انتخاب کنید هوایی تمیز و خنک نصیبتان می‌شود، به اضافه سکوت و دور بودن از هیاهو.

پیاده‌روی، یکی از حسن‌های خوب اینجاست. پیاده‌روی بین دشت‌ها و درخت‌های راش و آلو و کلبه‌های چوبی می‌تواند حالتان را سرجا بیاورد. اگر حوصله داشته باشید می‌توانید تا مراتع آلاله پشت بروید، همانجایی که میرزا کوچک خان جنگلی هم کشته شد.

دو رودخانه خالکایی و رود مرغک، رودهای مهم ماسال‌اند. خالکایی از قله مرتفع و ۳۱۵۰ متری شاه معلم سرچشمه می گیرد و بعد از ۴۰ کیلومتر، از داخل شهر می‌گذرد. پارک ساحلی کنار رودخانه خالکایی، محل مناسبی برای وقت گذرانی و روبه راه کردن بساط چای است.
از دیگر جاهای دیدنی ماسال، شاندرمن است. شاندرمن با این منطقه ۵ کیلومتر فاصله دارد. اگر دلتان بخواهد آبشاری را از نزدیک ببینید، آبشار ویوز در مجاورت منطقه ییلاقی النزه، آبشار خون با ارتفاع بیش از ۱۵ متر، آبشار تولی نساء و آبشار رامین می‌تواند انتخاب‌هایتان باشد. کجا هستند؟ باید فردی بلد راه همراه‌تان باشد یا آدرس را از محلی‌ها بپرسید.

همچنین اگر دلتان بخواهد بقعه‌ای از نزدیک ببینید در ییلاق ماسال این امکان تا دلتان بخواهد فراهم است. بقعه آقا سید مهرعلی و آقا سید رضا علی، پسران امام موسی کاظم (ع) در روستای زیبا و زیارتی شالماء در ۱۲ کیلومتری شهر ماسال و بقعه چسلی وقاع در روستای چسلی در فاصله ۱۴ کیلومتری مرکز شهر از جمله آنهاست.

شنبه بازار ماسال

در این منطقه همچنین دیدن اینجاها را از دست ندهید: طلاسکوه وآری دول، منطقه باستانی اسبه ریسه باغارهای و صخرهای بلند‌، گردشگاه ریزه مندان، ییلاق شالماء، چلسی بیلگاه دون، اسپی دشت، دشت النزهوویرگاه، خندیله پست مارجونه، رشت پشت، وشنه راه، واشیار،صی فی، اولسبلنگاه، نم نم پشت، خشکه دریا، تلارگاه ملومه بند، غارآویشو، مناطق باستانی درخانه، گیله سرا و وردم.

آب و هوا

ماسال در پاییز و زمستان هوایش سرد است. دمای هوای این منطقه در سردترین وقت سال به زیر صفر هم می‌رسد، اما در بهار و تابستان از میانگین دمای ۱۸ درجه برخوردار است.

بهترین فصل سفر

ابرهای ماسال
بهترین وقت سفر به این منطقه اردیبهشت تا مهرماه است. در بقیه مواقع سال آنقدر میزان مه در ماسال بالاست که چیز زیادی دیده نمی‌شود.

وسایل مورد نیاز سفر

بیشتری‌ها شب را در کلبه‌های این منطقه به صبح می‌رسانند، اما از آنجایی که شب‌های ماسال خنک است همراه داشتن پتو سفری، کیسه خواب و لباس گرم ضروری است. همچنین برای پیاده‌روی کفش مناسب همراه داشته باشید.
اگر به ارتفاعات می‌روید از آنجایی که اجناس سوپرمارکت‌ها محدود است خریدتان را قبلش از سوپرمارکت‌های سطح شهر انجام دهید و به خصوص آب و نان بخرید.

کجا غذا بخوریم؟

به عقیده بسیاری از آنهایی که به ماسال رفته‌اند، رستوران خزر ماسال در خیابان انقلاب بهترین رستوران این شهر است. از کباب ترش‌های این رستوران و کباب چنجه‌هایش زیاد تعریف می‌کنند. قیمت‌ها هم چندان بالا نیست.

بیشتر بخوانید: بهترین جاهای دیدنی گیلان کجاست؟

کجا اقامت کنیم؟

هتل شاندرمن
خیلی‌ها ترجیح می‌دهند در کلبه‌های چوبی این منطقه اقامت کنند، اما انتخاب‌های دیگری هم هست. هتل فردین معصومی، کشتی‌گیر معروف اهل ماسال، مدرن‌ترین هتل این منطقه در ابتدای اوسبلانگاه واقع شده. همچنین می‌توانید روی هتل رستوران ییلاقی افرا که اتاق‌های کوچکی دارد حساب باز کنید. همچنین هتل‌های ماسال هم انتخاب خوبی برای اقامتند.

جاذبه‌های نزدیک

اولسبلنگاه
نزدیک ییلاق ماسال، اولسبلنگاه است، ییلاقی محبوب با کلبه‌های چوبی و مراتع وسیع. برای رسیدن به اولسبلنگاه، که به معنای درختی در ارتفاع بلند است، باید جاده‌ جنوبی خروجی از ماسال را در پیش گرفت. مسافت این جاده‌ تا اولسبلانگاه تقریبا ۲۵ کیلومتر است. و از آنجایی که جاده‌ای با پیچ‌های تند و تیز است باید حسابی مراقب بود.
در ماسال گیلان بیشتر از ۱۷ غار بزرگ و کوچک وجود دارد که بزرگترین‌شان غار آویشو است. با قندیل‌ها و تصویری که کمتر شانس دیدنش را در زندگی داریم. این آبشار در شاندرمن با فاصله ۵ کیلومتری از ماسال واقع شده.

بیشتر بخوانید: ییلاق زندانه کجاست؟

مسیر دسترسی

قبل از ورود به رشت از سمت امامزاده هاشم (ع)، کمی بعد از پلیس راه رشت، در جاده سراوان ادامه مسیر دهید تا بدون ورود به فومن و تولم شهر و صومعه سرا به ییلاق ماسال برسید.

دسته:جاذبه

۱ نظر

  • پاسخ دریا ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ از ۰۷:۳۸

    سلام ییلاق ماسال خیلی زیباست اما واقعا جای تاسف داره که باوجود ورودیه ۷۰۰۰ تومانی که از هر ماشین دریافت میشود حتی یک سرویس بهداشتی وجود نداره وارد جنگلهای اطراف جاده که میشوی گوشه به گوشه اش مدفوع گردشگرانه واین واقعا ناراحت کننده است

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد