جاهای دیدنی ایران در پاییز کجاست؟

تاریخ انتشار : 1 مهر 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۱۱ آبان ۱۳۹۹
جاهای دیدنی ایران در پاییز

سفر، تنها به تابستان و روزهای بلندش ختم نمی‌شود. پاییز که شروع بشود فصل جدید سفر نیز برای خیلی ها رقم میخورد، چه آنهایی که دنبال هوای مطبوع و فصل هزار رنگ پاییزند و چه آنهایی که دلشان نمی‌خواهد در شلوغی تابستان دل به جاده‌ها بزنند. در ایران، انتخاب‌های زیادی برای سفر در پاییز وجود دارد، جدا از شهرهایی که در پاییز و زمستان گرمند و از سرمای هوا در آنها خبری نیست، مثل شهرهای جنوب ایران، جاهایی هم هست که رنگین‌کمانی از رنگ‌های پاییزی در آنها خودنمایی می‌کند. به نظر شما جاهای دیدنی ایران در پاییز کجاست؟

کویرنوردی؛ کویر ابوزیدآباد

کویر ابوزیدآباد

تا اسم کویر می‌آید کویر مصر و مرنجاب به ذهن متبادر می‌شود، در حالی که ایران کشوری کویری است و پر از کویرهایی در نقاط مرکزی‌ و شمال شرقی اش. کویرگردی در پاییز طرفدار زیاد دارد، چون دیگر ،نه از گرمای کشنده هوا خبری هست و نه هنوز سرمای استخوان سوز شب‌های کویر شروع شده.

برای کویرگردی در پاییز پیشنهاد ما رفتن به کویر ابوزیدآباد است. کویر ابوزیدآباد که مردم محلی آن را بوزآباد هم می‌نامند به معنی بوی آباد است. در ابوزیدآباد که قلعه‌ها و خانه‌های تاریخی‌اش از نظر معماری بسیار باارزش است، همان سکوت کویر حاکم است و چشم‌انداز ریگ‌های روان و شنی. بعد از دیدن کویر نیز میتوان از کاروانسرای صفوی، آب انبار و شهر زیرزمینی اویی که در نوش‌آباد واقع شده، دیدن کرد که قدیمی ترین شهر زیرزمینی دنیا محسوب می‌شود. تاریخ این شهر به قبل از اسلام و احتمالا اوایل دوران ساسانی می‌رسد.  کویر مصر و مرنجاب و کویر متین آباد از انتخاب های دیگر برای کویر دوستان است.

مسیر دسترسی : کویر ابوزیدآباد در شمال شرقی کاشان قرار گرفته. از تهران تا کویرابوزیدآباد ۴ ساعت راه است. از اتوبان تهران-قم باید حرکت کنید. .با عبور از قم و با ادامه راه در آزاد راه امیر کبیر یا جاده قم-کاشان وارد شهر کاشان شوید. در کاشان وارد بلوار قطب راوندی شده و با ادامه مسیر در بلوار ملاصدرا به یک دو راهی می رسید که در سمت چپ قرار دارد.  باید به سمت چپ بپیچید تا با ادامه مسیر به ابوزید آباد برسید.

نایبند؛ طبس

نایبند طبس

از دیگر جاهای دیدنی ایران در پاییز روستای نایبند است. به روستای نایبند، به خاطر خانه‌های پلکانی‌اش ماسوله کویر هم می‌گویند و از آنجا که طبیعتش دیدنی است برای سفر در پاییز هم بکر است و هم دیدنی. نایبند در ۲۲۵ کیلومتری جنوب طبس، در دامنه کوهستان و مشرف بر کویر لوت و با نزدیکترین فاصله از شهر دیهوک قرار گرفته و اگر از سمت جنوب به خراسان می‌روید، حیف است که سفرتان بدون دیدن نایبند تمام شود. آنچه نایبند را حیرت‌انگیز می‌کند سرسبزی آن در دل کویر است. کشتزارهای گندم و جو، نخلستان‌ها و باغ‌های میوه که به صورت پلکانی، قرار گرفته‌اند، نایبند را با وجود کویری بودنش دیدنی‌تر کرده‌اند. قدمت نایند به هزاران سال پیش و دوره نادرشاه افشار برمی‌گردد.

مسیردسترسی: برای رفتن به نایبند باید از جنوب طبس وارد جاده شده و به سمت کرمان حرکت کنید. بعد از گذر از کریت، دیهوک و زنوغان، ۱۰۵ کیلومتر دیگر برانید تا به نایبند برسید. این روستا در سمت راست جاده قرار گرفته.

میبد؛ یزد

میبد یزد

پاییز فصلی است که چهار فصل را میتوان در یزد تجربه کرد. پیشنهاد ما هم برای سفر در پاییز میبد یزد است. صبح ‌های بهاری، ظهر های گرم تابستانی، غروب پاییزی و شب‌ها و نیمه‌شب‌ های زمستانی، ارمغان پاییز برای کویر است. میبد ۴۵ کیلومتر با یزد و ۱۰ کیلومتر با اردکان فاصله دارد و  از نظر قدیمی بودن رودست ندارد.  میبد، بر اساس یک افسانه، در روزگار کیومرث بنیان گذاشته شده و وجود نارین قلعه که به عقیده مردم محلی و برخی منابع قدمتش به دوران حضرت سلیمان باز میگردد، شاهدی است بر این مدعا.

جدا از نارین قلعه که از خشت‌های قطور ساخته شده، برج کبوترخانه، کاروانسرا و مسجد جامع میبد، کاروانسرای عباسی، قلعه مهرجرد و یخچال تاریخی میبد، از انگیزه‌های سفر به این شهر است. از میبد میتوان سفال های رنگارنگی و زیلوهای خوبی خرید. همچنین میبد پراست از باغ‌های میوه که در فصل پاییز در آنها جشنواره انار برگزار می‌شود. 

مسیر دسترسی: از تهران به سمت قم حرکت کنید و پس از رسیدن به یزد، تابلوهای راهنما شما را به سمت میبد هدایت خواهد کرد.

جنگل‌نوردی؛ از ناهارخوران تا لندویلجنگل نوردی

پاییز بهترین فصل رفتن به جنگل است. رنگارنگی درختان و قدم زدن بین آنهمه رنگ و بوی خاک باران خورده از چیزهایی است که حال و هوای جنگل را در پاییز خواستنی تر می‌کند. برای جنگل نوردی در پاییز میتوان به یکی از این جاها رفت که تصاویر بدیعی را پیش چشممان قرار می‌دهند:

جنگل ناهارخوران در گرگان

جاده زیبای اسالم به خلخال

جنگل الیمستان در آمل

منطقه رویایی و سرسبز لندویل که پر از آبشار و درختان هزار رنگ است. لندویل در ۱۵ کیلومتری آستارا واقع شده.

جاده چمستان به نور که دریاچه حیرت انگیز الیمالات هم در آن قرار گرفته.

روستای آهار؛تهران، از جاهای دیدنی ایران در پاییز

روستای آهار

پاییز در تهران هم زیبایی‌های خودش را دارد و حتما برای دیدن پاییزی رنگارنگ، نیاز به رفتن به راه های خیلی دور نیست. یکی از روستاهای اطراف تهران که برای پاییزگردی بی نظیر است، روستای آهار است. روستایی که در مسیر جاده لشکرک به فشم واقع شده. این روستا به نام اوهر هم معروف است و اوهر هم یعنی آب و آسیاب . در دو طرف این روستا، دو رودخانه پر آب قرار دارد که در پایین روستا به هم وصل می‌شوند. یکی از جذابیت‌های آهار جز طبیعت هزار رنگش آبشاری است به نام آبشار شکر آب. آتشگاه باستانی قصران هم در ارتفاعات روستا که قدمتش به زمان ساسانیان برمی گردد، از دیدنی‌های آهار است.

مسیر دسترسی: برای حرکت به سمت آهار از تهران، باید راهی جاده لشگرک شوید و مسیر این جاده به سمت فشم را در پیش بگیرید. بعد از حاجی‌آباد و اوشان به روستای آهار می‌‌رسید.

پاییز در این ۵ نقطه بیکران تر است. اینجا بخوانید.

دسته:ایرانگردی

مطالب مرتبط :

تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402
فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

16 بهمن 1402

۱ نظر

  • پاسخ کوثر ۲۹ مهر ۱۳۹۷ از ۱۸:۱۷

    سلام،ای کاش مناطق تهران و اطرافش حداقل تا ۲۰ کیلومتری تهران و بیشتر معرفی کنید،بخس تهرانش برای من خیلی جذابه

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد