درباره کارگاه لنج سازی قشم چه می‌دانید؟

تاریخ انتشار : 1 آذر 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۱ آذر ۱۴۰۲
درباره کارگاه لنج سازی قشم چه می‌دانید؟

جاذبه‌های گردشگری قشم بسیار متنوع هستند که با مراجعه به آن‌ها می‌توانید سفری بی‌نظیر را تجربه کنید. در این منطقه جاذبه‌های گردشگری زیادی مانند بازارهای سنتی، اماکن تفریحی و… نیز وجود داشته و کارگاه لنج سازی گوران را هم می‌توانیم در میان آن‌ها قرار دهیم. اگر شما هم قصد سفر به قشم را داشته و به دنبال جذابیت‌های متفاوتی برای بازدید در این شهر هستید، این مطلب را در مورد کارگاه لنج سازی قشم از دست ندهید.

برای بازدید از کارگاه لنج سازی گوران می‌توانید بلیط هواپیما سفر خود را به صورت آنلاین تهیه کنید. برای اینکار باید به سایت‌های فروش بلیط هواپیما یا اپلیکیشن‌های موبایل مراجعه کرده و مقصد سفرتان را روی بندرعباس تنظیم کنید. سپس بلیط پرواز را انتخاب کرده و اطلاعات مسافران را وارد نمایید. در این مرحله پس از انجام پرداخت، بلیط الکترونیکی به ایمیل یا تلفن همراه شما ارسال می‌شود. تمام این مراحل در اپلیکیشن یا سایت اسنپ تریپ نیز قابل انجام است. به‌علاوه در این سایت می‌توانید هتل مورد نظر خود را هم قبل از رسیدن به مقصد رزرو کنید.

معرفی کارگاه لنج‌سازی قشم

روستای گوران در ساحل شمالی جزیره قشم بوده و به عنوان بزرگ‌ترین مرکز تولید و ساخت لنج‌های سنتی ایران شناخته می‌شود. به‌طور دقیق‌تر این روستا در شهرستان شهاب قشم قرار گرفته و به عنوان یک جاذبه گردشگری محبوب نیز شناخته می‌شود. کارگاه لنج سازی قشم نیز در همین روستا وجود دارد.

در کارگاه‌های لنج سازی گوران، استادکاران ماهری مشغول ساخت و تعمیر لنج‌های بزرگ و کوچک هستند و این فعالیت‌ها تأثیر بسزایی در اقتصاد و گردشگری منطقه داشته است.

نام‌های کارگاه لنج سازی قشم

کارگاه لنج‌سازی گوران در جزیره قشم، بزرگ‌ترین مرکز ساخت لنج‌ها است. این کارگاه امروز به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری قشم شناخته می‌شود. در سایر مناطق قشم نیز کارگاه‌های لنج‌سازی وجود دارد که فعالیتشان کمتر بوده و معمولاً از دید مسافران و گردشگران جا می‌مانند. در صورت تمایل می‌توانید با پیدا کردن اسامی این کارگاه‌ها از آن‌ها دیدن کرده و از همنشینی با استادکاران ماهر لذت ببرید.

نام انواع لنج‌ها

همه لنج‌ها کاربرد یکسانی ندارند و با انواع مختلفی شناسایی می‌شوند. در اینجا می‌خواهیم با نام چند نمونه از این وسایل حمل‌ونقل دریایی آشنا شویم:

  • سماج و بتیل: این لنج‌ها برای ماهی‌گیری استفاده می‌شوند.
  • حوری: لنج مسافربر با ظرفیت حدود ده نفر است.
  • شوعی: در گذشته با بادبان و پارو حرکت می‌کرد، اما امروزه روی آن موتور نصب می‌شود.
  • بغله: لنجی با ساختاری منحنی است که برای باربری از آن استفاده می‌شود.
  • بگاره: لنج‌های منطقه کنگان که برای ماهی‌گیری با تور استفاده می‌شوند.
  • سمبوک و جالبوت: لنج‌های باربری برای بارهایی است که وزنشان بین ۵ تا ۱۰۰ تن است.
  • بوم: لنج بزرگ باری و مسافری را می‌گویند.

تشخیص نوع لنج‌هایی که در کارگاه مشاهده می‌شوند و تفاوت آن‌ها، نیازمند دانش تخصصی در این زمینه است و با نظر و تخصص ناخدا انجام می‌شود.

چه افرادی در کارگاه لنج سازی گوران کار می‌کنند؟

با ورود به کارگاه لنج سازی گوران، معمولاً کسانی را می‌بینید که لباس محلی جنوبی به تن دارند. در زمان کار، صدای ساخت قسمت‌های مختلف لنج به گوش رسیده و حس‌وحال متفاوت را در این فضا ایجاد می‌کند.

در کارگاه‌های لنج سازی، دوره‌های آموزشی برگزار نمی‌شود و تنها در برخی مواقع مهندسان دریانوردی برای نظارت بر فرایند ساخت لنج‌ها حضور دارند. در حالت عادی، استادکارها ناظر اول و آخر پروژه‌های لنج سازی هستند و تجربه‌ زیادی در این حرفه کسب کرده‌اند.

کارگاه لنج سازی قشم در سال ۲۰۱۱ به عنوان یکی از مراکز صنایع دستی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. در سال ۱۳۹۶ هم در منطقه گوران موزه‌ لنج سازی با تور در لنج ساخته شده که تاریخچه دریا، دریانوردی و لنج سازی را به تصویر می‌کشد.

ساخت لنج‌ها در کارگاه چطور انجام می‌شود؟

لنج‌ها در کارگاه لنج‌سازی گوران در جزیره قشم بدون استفاده از طرح اولیه ساخته می‌شوند. سازندگان با استفاده از چوب ساج، گردو و بلوط، چارچوب و بدنه لنج را ساخته و با میخ و پیچ قطعات را به هم متصل می‌کنند.

سپس با استفاده از نوارهای پنبه‌ای آغشته شده به روغن نارگیل یا کنجد، لنج را ضدآب می‌کنند. در مرحله بعدی، تار پاشی انجام می‌شود تا ترک‌ها را پر کرده و از نفوذ آب جلوگیری شود. در نهایت، با استفاده از روغن کبد کوسه، بدنه لنج رنگ شده و ضدآب می‌شود. لنج‌های ساخته شده در این روش، بسیار محکم بوده و عمر طولانی تا ۱۰۰ سال دارند؛ بنابراین برای سفرهای طولانی مدت بهترین انتخاب خواهند بود.

برای ساخت هر لنج تقریباً دو تا سه نفر باید به مدت دو سال کار کنند تا در نهایت لنج مورد نظر به مرحله استفاده برسد. گاهی استادکاران ماهر اغلب به صورت ذهنی، یک نقشه سه بعدی از لنج را در ذهن خود تجسم می‌کنند و حتی گاهی بدون کوچکترین کاغذی کارگران را در انجام پروژه راهنمایی می‌کنند.

بهترین زمان برای بازدید از کارگاه لنج سازی قشم

جزیره قشم یکی از گرم‌ترین نقاط ایران بوده و در طول روز، به ویژه در ساعات میانه روز، درجه هوای آن بسیار بالا خواهد بود. بهترین زمان سفر به این منطقه در بهار و پاییز است. در فصل تابستان، بهتر است صبح زود را برای بازدید از کارگاه‌ لنج سازی انتخاب کنید تا گرمای هوا شما را اذیت نکند. البته باید توجه داشته باشید که کارگاه‌های لنج سازی در شب فعال نیستند.

همچنین با توجه به فاصله زیادی که روستای گوران تا مرکز جزیره قشم دارد، بهتر است از سفر به این روستا در دل شب خودداری کنید. درصورتی‌که در روزهای خنک سال به جزیره قشم سفر می‌کنید، می‌توانید در نیمه روز بازدید از کارگاه لنج سازی گوران را برنامه‌ریزی کنید. این کارگاه‌ اغلب صبح زود باز شده و تا عصر فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

کارگاه لنج سازی قشم کجاست؟

کارگاه لنج سازی قشم در روستای گوران واقع شده و به عنوان بزرگترین کارگاه زنده و حاضر به شمار می‌آید که صنایع دستی جنوب کشور را به تصویر می‌کشد. بازدید از این کارگاه می‌تواند یک تجربه جذاب برای شما باشد و با هنر بومی منطقه آشنایتان کند. روستای گوران در ساحل شمالی جزیره قشم واقع شده و تا مرکز قشم ۹۰ کیلومتر فاصله دارد. در کنار بازدید از کارگاه لنج سازی، توصیه می‌شود که از دیدنی‌های دیگر جزیره قشم نیز بازدید کنید.

روش‌های دسترسی به کارگاه لنج سازی گوران

اگر مسیر زمینی برای رفتن به قشم و بازدید از کارگاه لنج سازی را انتخاب کرده‌اید باید ابتدا به بندرعباس بروید و سپس از اسکله شهید حقانی یا بندر پل (لندی‌گراف) خود را به قشم برسانید. از بندر شهید ذاکری تا کارگاه لنج سازی گوران نیز فاصله حدود ۹۵ کیلومتر را خواهید داشت که تقریباً ۱٫۵ ساعت زمان می‌برد. اگر از بندر لافت وارد جزیره قشم شده‌اید، فاصله تا کارگاه لنج سازی گوران حدود ۴۴ کیلومتر و زمان سفر حدود ۴۰ دقیقه خواهد بود.

در سفر با هواپیما به قشم مسیر راحت‌تری را در پی خواهید داشت. شما باید به فرودگاه بین‌المللی دیرستان قشم بروید. سپس از این فرودگاه تا کارگاه لنج سازی گوران فاصله حدود ۳۲ کیلومتری خواهید داشت که تقریباً ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

  • آدرس کارگاه لنج سازی گوران: استان هرمزگان، جزیره قشم، روستای گوران، کارگاه لنج سازی گوران

جاذبه‌های گردشگری اطراف کارگاه لنج سازی گوران

اگر برای بازدید از کارگاه لنج سازی به این منطقه رفتید، بهتر است جاذبه‌ها و دیدنی‌های طبیعی و تاریخی اطراف آن را هم از دست ندهید. چند نمونه از این اسامی عبارتند از:

  1. روستای گوران: این روستا دارای آثار مختلف و سد تاریخی است که به دوران هخامنشیان بازمی‌گردد.
  2. جنگل حرا: جنگلی زیبا و منحصربه‌فرد است که در فاصله ۱۵ کیلومتری کارگاه لنج‌سازی قرار گرفته و در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده است.
  3. تنگه چاهکوه: تنگه‌ای بکر و زیبا در نزدیکی روستای چاهوی شرقی است که به وسیله شکستگی‌های عمود بر هم در میان کوه‌ها شکل گرفته است.
  4. غار نمکدان: غاری با گنبد نمکی در قشم که طولانی‌ترین غار نمکی جهان است و سن نمک‌های آن به دوره پیش از کامبرین برمی‌گردد.

این دیدنی‌ها می‌توانند به عنوان مقصد‌های گردشگری در برنامه سفر شما به این منطقه قرار گیرند و تجربه متفاوتی را برایتان رقم بزنند.

بازدید از کارگاه لنج سازی گوران با تهیه اینترنتی بلیط سفر

گر شما هم تجربه سفر به قشم و بازدید از کارگاه لنج سازی را داشته‌اید، تجربیات و دیدنی‌های خود را در این منطقه با ما به اشتراک بگذارید.

دسته:Uncategorized

مطالب مرتبط :

روستای زشک مشهد

روستای زشک مشهد؛ قطعه ای زیبا در اطراف یک کلان شهر

2 اردیبهشت 1403
زیباترین جزایر ایران کدامند؟

زیباترین جزایر ایران کدامند؟

1 آذر 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد