۷ راه ساده برای کم کردن استفاده از پلاستیک در سفر

تاریخ انتشار : 24 تیر 1398 - تاریخ بروز رسانی : ۲۲ تیر ۱۳۹۹
پلاستیک

میزان پلاستیک تولیدی در ایران ۳ برابر میانگین جهانی است  و اگر روند رها کردن‌ آنها در طبیعت به همین شکل ادامه پیدا کند، دیگر برگشتن به نقاطی که تا دیروز دیدنی بودند، ناممکن می‌شود. سفر به جزیره هرمزی که زیر خروارها زباله و پلاستیک مدفون شده، چه فایده‌ای خواهد داشت؟  وقتش نیست سفر بدون پلاستیک را تمرین کنیم؟

استفاده نکردن از پلاستیک سخت است، به خصوص اگر در سفر باشیم. شاید فکر کنیم یک پلاستیک ضرر چندانی به طبیعت نمی‌زند، ولی باید بدانیم خیلی‌ها مثل ما فکر می‌کنند و مسئولیت را بر گردن دیگری می‌اندازند.

احساس تعلق نداشتن به یک نقطه باعث می‌شود، چندان در قبالش احساس مسئولیت نکنیم، ولی ما قرار نیست فقط یک بار به هر نقطه سفر کنیم.

مواد پلاستیکی فقط  طبیعت را نازیبا نمی‌کنند. براساس مطالعات انجام شده، تجزیه پلاستیک در دریا، دریاچه و رودخانه ممکن است تا صدها سال طول بکشد. روند تجزیه آنها در مراکز دفن هم بسیار طولانی‌ست.

باید بدانیم زمینی که در آن زندگی می‌کنیم متعلق به فرزندان‌مان هم هست. آنها هم حق دارند به اندازه ما از زندگی در این زمین لذت ببرند و به جای زباله‌های رها شده در هر نقطه، تصویری شفاف و تمیز ببینند.

بنابراین هر کدام از ما با انجام کارهای ساده‌ای می‌توانیم سفر بدون پلاستیک را شروع کنیم و مسئولیت‌مان را در قبال طبیعت انجام دهیم.

نوشیدن بدون پلاستیک

پلاستیک کمتر در سفر با بطری آب

سفر بدون پلاستیک، بطری یا لیوان شخصی برای نوشیدن آب

دیدن یک میز پر از بطری‌های رنگی شخصی زیباتر است یا یک کیسه پر از لیوان‌های پلاستیکی یکبار مصرف شده؟ اگر جزو آن دسته‌ای هستید که زیاد تشنه می‌شوند و آب می‌نوشند، برای کم کردن استفاده از پلاستیک می‌توانید مقدار آب مصرفی را داخل یکی دو بطری ریخته و با خود همراه داشته باشید.

به نی نه بگویید

راحتی استفاده از نی برای نوشیدن، در مقابل آسیبی که پلاستیک نی به طبیعت وارد می‌کند ارزش چندانی ندارد. نوشیدن از بطری‌های شیشه‌ای یا فلزی را جایگزین استفاده از نی کنید.

نوشیدنی پلاستیکی نخرید

اگر می‌خواهید نوشیدنی بخرید، بهتر است سراغ نوشیدنی‌هایی بروید که بطری شیشه‌ای یا فلزی دارند.

تغذیه در سفر بدون پلاستیک

غذا خوردن با پلاستیک کمتر در سفر

ظرف شخصی به جای کیسه یا ظروف پلاستیکی

پیش از سفر به این فکر کنید که در چه جاهایی ممکن است نیاز به پلاستیک داشته باشید. نیازی مثل پوشاندن روی غذاهای نیمه خورده شده. برای این کار با خودتان ظرف‌های درب دار ببرید.  ظرف‌هایی از جنس بامبو در بازار هست که ارزان و سبک‌اند و حمل‌ونقل‌شان هم آسان است.

به جای ریختن میوه، سبزیجات و خوراکی‌های دیگر در پلاستیک‌های جداگانه، آنها را در ظروف دربسته یا در یک کیف پارچه‌ای بگذارید. همراه داشتن کیف پارچه‌ای برای خریدهای دیگر هم به کار می‌آید.

کیسه پارچه‌ای برای خرید

بهترین راه برای استفاده کمتر از پلاستیک در خریدهایتان این است که در شروع سفر هر چه نیاز دارید را یکجا از یک فروشگاه تهیه کنید و از یک پلاستیک بزرگ استفاده کنید. با این کار تعداد پلاستیک کمتری دارید و می‌توانید مدیریت کنید که آن پلاستیک‌ها حتما به‌عنوان کیسه زباله استفاده شود.

اگر امکان استفاده از کیسه پلاستیکی بزرگ یا کیسه پارچه‌ای را نداشتید، یادتان نرود همه کیسه‌های کوچک را دور نریزید تا بتوانید دوباره از آنها استفاده کنید.

کمک دیگرمان به طبیعت می‌تواند خرید کمتر خوراکی‌های بسته بندی شده با پلاستیک باشد. مصرف خوراکی‌هایی مثل خشکبار و میوه و انواع شیرینی و کیک و بیسکوئیت خانگی هم به سلامت خودمان کمک می‌کند هم محیط زیست‌مان آلودگی کمتری خواهد داشت.

فرهنگ سازی سفر بدون پلاستیک

فرهنگسازی سفر بدون پلاستیک

سوغاتی پلاستیکی نخرید

نه اینکه بگوییم سفر را به خودتان سخت بگیرید. ولی قبل از خرید سوغاتی و اسباب‌بازی های پلاستیکی کافیست فقط چند لحظه فکر کنید. از آنجایی که سوغاتی از اقلام ضروری زندگی محسوب نمی‌شود تغییر دادن یک اسباب بازی پلاستیکی به یک اسباب بازی غیرپلاستیکی تاثیر چندانی روی روند زندگی شما نخواهد گذاشت. ولی تاثیرش روی سلامتی زمین و آینده‌ی کودکی که برایش خرید می‌کنید شگفت زده تان خواهد کرد.

زمانی از سفرتان را به جمع کردن زباله پلاستیکی اختصاص دهید

حتما شما هم جمع‌های دوستانه‌ی سالهای اخیر را برای پاک کردن جنگل و دریا و کوه و دشت از زباله دیده اید و درباره شان شنیده‌اید. اگر عضو این جمع‌های دوستدار محیط زیست نیستید، ما به شما قول می‌دهیم که حداقل یک بار انجام دادن این کار در سفر شخصی خودتان و جمع کردن زباله‌های پلاستیکی خودتان و چند متر اطرافتان، خاطره‌ی آرامش و حالی وصف ناپذیر از این سفر را برایتان به جا بگذارد.

اگر وبلاگ اسنپ تریپ را می‌خوانید یعنی از علاقمندان به سفر و طبیعت هستید. بیایید از همین لحظه طبیعت را آگاهانه‌تر دوست داشته باشیم. به حال و آینده‌اش فکر کنیم و مثل خانه‌ی خودمان برای تمیز بودن و تمیز ماندنش برنامه ریزی کنیم.

دسته:مهارتهای سفر

مطالب مرتبط :

واحد پول کشورهای مختلف و ارزش آن‌ها

واحد پول کشورهای مختلف و ارزش آن‌ها

13 آبان 1402
چگونه خرید سیم کارت در گرجستان را انجام دهیم؟

چگونه خرید سیم کارت در گرجستان را انجام دهیم؟

2 آبان 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد