کوچه مازاری‌ها، پرسه در دل شهر یزد

تاریخ انتشار : 1 شهریور 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۶ شهریور ۱۴۰۲
کوچه مازاری‌ها، پرسه در دل شهر یزد

سفر به کوچه مازاری‌ها یزد شما را با تاریخ و فرهنگ این شهر آشنا می‌کند. جاذبه‌های گردشگری از جنبه‌های مختلف می‌توانند افراد را جذب کنند؛ این مکان نیز به‌دلیل بکر بودن و حفظ اصالت خود همواره یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی یزد به‌ شمار می‌آید.

با سفر به یزد، جاهای دیدنی زیادی وجود دارد که می‌توانید از آنها دیدن کنید. اما یادتان بماند که در کوچه‌پس‌کوچه‌های این شهر نیز مکانی وجود دارد که با عطر دل‌انگیز حنا شما را به دوران بچگی، زمانی‌که به هر بهانه کوچکی دست و پاهایتان را حنا می‌بستند؛ می‌برد. برای آشنایی بیشتر با این کوچه و آگاهی از تاریخچه آن تا انتها با ما همراه باشید.

کوچه مازاری‌ها یزد کجاست؟

وقتی نام این کوچه آورده می‌شود به‌صورت کاملا مستقیم از موقعیت جغرافیایی آن آگاه می‌شویم. این گذرگاه فرهنگ در یزد، محله نعیم‌آباد، خیابان آیت‌الله کاشانی واقع شده است. بیشترین دلیل شهرت این مکان قدمت آن است.

با عبور از کوچه مازاری‌ها همواره شاهد حفظ سنت هستید. ضمن اینکه بسیاری از حجره‌ها هنوز مانند گذشته به‌کار خود که همان حناسابی بود ادامه می‌دهند. این موضوع باعث علاقه‌مندی گردشگران به کوچه مازاری‌ها شده است.

معرفی کوچه مازاری و قصه فراز و فرودش!

کوچه مازاری‌ها یزد می‌تواند یک قصه زیبا برای هر فرد مشتاق به تاریخ، هنر، سنت و فرهنگ باشد. حدود ۷۰۰ سال پیش این کوچه به حناسابان اختصاص داده شد تا بتوانند در کنار یک‌دیگر این برگ خوش‌عطر و بو را به‌صورت پودرشده در اختیار مردم قرار دهند.

فراز و فرود این کوچه را می‌توان در نسل‌های آمده و رفته مشاهده کرد. قرن‌هاست که حجره‌های کوچه مازاری‌ها شاهد زندگی نسل‌های مختلف بشر و حکومت‌های گوناگون هستند. ازاین‌ور عبور از آن می‌تواند حس‌وحال عجیبی در افراد به‌وجود بیاورد.

در این حجره‌ها همواره شغل حناسابی از پدر به پسر آموزش داده می‌شد و با نگاهی به این مکان‌ها می‌توانید زحمت و سال‌ها تلاش افراد را احساس کنید. حجره‌های مازاری‌ها هنوز هم نقش مهمی در زندگی بسیاری از اهالی یزد دارند.

حنا همیشه جایگاه مهمی در زندگی ایرانی‌ها و بسیاری از مردم دنیا داشته است. به همین دلیل اهالی این منطقه، کوچه‌ای را به حنا سابیدن اختصاص دادند. افراد در گذشته‌های خیلی دور برگ‌های سبز حنا را از دیگر شهرها جمع‌آوری می‌کردند و با استفاده از سنگ‌های بزرگ آنها را می‌سابیدند.

این حنای معطر و سرسبز درون کیسه‌های سفید، نه‌فقط در ایران بلکه در کشورهای همسایه نیز طرف‌د‌ار داشت. به همین دلیل آن را برای دیگر کشورها نیز ارسال می‌کردند.  کوچه مازاری‌ها از چندین قرن پیش به اقتصاد یزد کمک می‌کرد.

تاریخچه کوچه مازاری‌ها

فرآوری حنا در کوچه مازاری‌های یزد، عکس از خبرگزاری مهر

وقتی می‌گوییم این کوچه از ۷۰۰ سال پیش کار خود را شروع کرده، متوجه‌ قدمت ۷ قرنه کوچه مازاری ها یزد می‌شویم. قطعا ۷۰۰ سال زمانی که از تاسیس حجره‌ها می‌گذرد و ماندگاری آنها تا زمان حال چیز کمی نیست.

مردم یزد از گذشته تاکنون با ۲ آیین زرتشت و اسلام در کنار یک‌دیگر زندگی می‌کنند. این افراد همچنین ارتباط نزدیکی با هم‌کیشان خود در کشورهای عربی، هند و پاکستان داشتند. در آن زمان حنا نقش بسیار مهمی در زندگی مردم داشت و همواره افراد به‌دنبال خرید آن، با کیفیتی قابل قبول بودند.

مردم شهر یزد با در نظر گرفتن این نیاز و ذهن اقتصادی که داشتند؛ شروع به جمع‌آوری برگ‌های حنا از ایران  و دیگر کشورها کردند. سپس با استفاده از سنگ‌های بزرگ آنها را به پودر تبدیل کرده و درون کیسه‌های کرباسی می‌ریختند تا امکان ارسال آنها به شهرهای ایران و کشورهای دیگر نیز فراهم شود.

نکته‌ دیگری که در بررسی تاریخچه کوچه مازاری‌ ها یزد باید به آن توجه کنیم، دلیل نام‌گذاری آن است. درواقع مازار در گویش یزدی‌های قدیم به سنگ‌های بزرگ گفته می‌شد. وقتی برای سابیدن برگ‌های سبز حنا تعداد زیادی سنگ را در این مرحله گردآوری کردند؛ نام آن نیز تغییر کرد.

این سنگ‌های بزرگ توسط مردم یزد از کوه‌های اطراف جمع‌آوری شدند و پس از صیقل دادن به آنها، امکان استفاده از سنگ‌ها برای آسیاب برگ‌های حنا فراهم شد. در نهایت نیز این کوچه با نام مازاری‌ها شهرت یافت.

معرفی بهترین و معروف‌ترین خانه‌های تاریخی یزد

کوچه مازاری‌ها در زمان حال

برخی از حجره‌ها علاوه‌بر اینکه در این بازار ماندند، کار خود را نیز گسترش دادند و امروزه سایر گیاه‌های معطر و انواع ادویه را آسیاب می‌کنند. پس اگر در زمان حال سری به این کوچه بزنید در کنار بوی حنا احتمالا عطر زردچوبه، دارچین و فلفل را نیز استنشاق خواهید کرد.

امروزه کوچه مازاری ها یزد به محلی برای جذب گردشگران و آشنایی با فرهنگ و هنر مردمان یزد تبدیل شده است. تئاترهای خیابانی، نمایشگاه‌های هنری، مراسم نقد کتاب و نمایشگاه هنرهای تجسمی ازجمله مواردی هستند که در این کوچه برگزار می‌شوند.

امکانات رفاهی کوچه مازاری‌ها

کوچه مازاری‌ها

کوچه مازاری‌ها

قدم زدن در کوچه مازارای ها یزد و تماشای حجره‌های قدیمی اما مرمت‌شده آنقدر جذاب است که نیازی به دیدن جاذبه‌های دیگری در این کوچه نداشته باشید. اما بعد از پیاده‌روی ممکن است احساس تشنگی کنید؛ در این شرایط می‌توانید به‌راحتی خود را به کافه‌های متنوع این کوچه برسانید و با صرف یک نوشیدنی خنک یا داغ، خود را برای ادامه گشت‌وگذار در مسیر آماده کنید.

در این کوچه، رستوران‌های جذاب و سفره‌‌خانه‌های سنتی نیز وجود دارد. در این مجموعه‌ها معمولا غذاهای سنتی یزدی و غذاهای محبوب ایرانی سرو می‌شود. پس اگر نزدیک زمان صرف شام یا ناهار بودید؛ نگران نباشید. امکانات رفاهی کوچه مازاری‌ها تکمیل است.

همه‌چیز راجع به میدان امیرچخماق؛ قلب تاریخی شهر یز

جاهای دیدنی نزدیک به کوچه مازاری‌ها

جاهای دیدنی یزد بسیار متعدد هستند. به‌گونه‌ای که شما حتی با قدم زدن در بافت تاریخی آن می‌توانید خود را در عمق تاریخ احساس کنید. اما برخی مکان‌ها به‌دلیل معماری خاص، قدمت زیاد یا اهمیتی که در گذشته داشته‌اند، امروزه نیز جایگاه مهمی در جذب گردشگران دارند. از این جاذبه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باغ دولت‌آباد
  • میدان خان یزد
  • مسجد جامع
  • کنیسه ملا آقابابا یزد
  • مدرسه ضیاییه یزد
  • آتشکده بهرام یزد
  • موزه مارکار یزد
  • میدان امیر چخماق یزد
  • حمام خان یزد

بهترین زمان بازدید از کوچه مازاری‌ها

اگر به‌دنبال آب‌وهوای معتدل هستید بهار را به شما پیشنهاد می‌کنیم. کوچه مازاری ها یزد در ایام نوروز شاهد گردشگران زیادی از سراسر کشور است، پس اگر شلوغی را دوست دارید؛ این زمان را انتخاب کنید.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد افزایش قیمت‌ هتل، بلیط هواپیما، نرخ اجناس در مراکز تجاری و مواردی از این قبیل است. پس انتخاب فصل بهار برای سفر به این شهر باعث افزایش هزینه‌های سفر خواهد شد.

تابستان برای داشتن سفری مقرون‌به‌صرفه و تماشای کوچه مازاری‌ها یزد می‌تواند گزینه خوبی باشد به‌شرطی که تحمل گرمای و داغی هوای یزد را داشته باشید. در غیر این‌ صورت، سفر در پاییز را انتخاب کنید که هوا خوب است و شهر هم خیلی شلوغ نیست.

بهترین هتل‌های یزد

یزد از جمله شهرهای مهم گردشگری به‌شمار می‌آید که با سفر به آن می‌توانید چند روز را برای بازدید از مکان‌های تاریخی اختصاص دهید. به همین دلیل نیز انواع هتل و اقامت‌گاه در این شهر ساخته شده تا گردشگران بتوانند اقامت راحتی داشته باشند.

با مراجعه به وب‌سایت‌های رزرو هتل یزد می‌توانید بهترین اقامت‌گاه‌های موجود در شهر را ببینید و با توجه به امکانات و قیمتی که برای آنها در نظر گرفته‌شده، یکی از آنها را رزرو کنید. اسنپ‌تریپ در این مسیر به شما کمک می‌کند. برخی از هتل‌های مهم یزد عبارت‌اند از:

قنات زارچ یزد، سفری زیر زمینی به دل تاریخ!

دسته:ایرانگردیجاذبه

مطالب مرتبط :

معرفی مدرسه دارلفنون تهران

معرفی مدرسه دارلفنون تهران

2 اردیبهشت 1403
تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد