بهترین کویرهای ایران برای سفر کدامند؟

تاریخ انتشار : 2 مهر 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۷ دی ۱۴۰۰
بهترین کویرهای ایران برای سفر کدامند؟

به‌روزرسانی در ۷ دی ۱۴۰۰ | پاییز و زمستان فصل رفتن به کویر است، گرمای هوا دیگر رخت بربسته و می‌توان خود را به هوای دلچسب و آسمان‌های پرستاره کویر مهمان کرد. کویرهای ایران در پاییز و زمستان، تجربه‌ای گرم برای روزهای سردند و از آنجا که ایران کشوری گرم و خشک است. تا دلتان بخواهد دشت‌های کویری در گوشه و کنار ایران و به خصوص مرکز آن گسترده شده‌اند، از کویر لوت که گرم‌ترین نقطه زمین است تا کویر مرنجاب که عاشقان زیادی دارد. جایی که میتوان سکوت و تجربه راه رفتن روی رمل‌های کویری و تماشای آسمانی که انگار به زمین دوخته شده را داشت. البته که باید راه بلد هم بود و تجهیزات هم به همراه داشت، چراکه سفری است سخت. اما کویرهای ایران مناسب سفر کدامند؟ با اسنپ تریپ همراه باشید.

کویر خور و بیابانک؛ از قشنگ‌ترین کویرهای ایران

خور و بیابانک

یکی از خوبی‌های بزرگ کویر این است که آدم میتواند در آن با خودش ساعت‌ها خلوت کند. و چشم‌اندازی وسیع از تپه‌های شنی را جلوی چشمش ببیند که انگار تمامی ندارد. یکی از بهترین این تصویرها را میتوان در کویر خور و بیابانک که در ۳۹۹ کیلومتری اصفهان واقع شده، دید.

شهرستان خور و بیابانک به مرکزیت خور در منتهی الیه شرق اصفهان قرار دارد. و از شمال به سمنان، از جنوب و شرق به یزد و از سمت غرب به بخش انارک شهرستان نایین میرسد. خور که نامش با بیابانک پیوند خورده به معنی خورشید است. و از آنجایی که در ایران باستان هر روز از هر ماه شمسی اسمی داشت، به روز یازدهم از هر ماه شمسی خور می‌گفتند و خور در آن موقع فرشته نگهبان بوده.

بخش زیادی از خور را کویر تشکیل می‌دهد که جاذبه‌های گردشگری‌اش اینها هستند: تپه‌هایی که با وزش باد به شکل‌های مختلف درمی‌آیند، کویر شرقی خور با اشکال لانه زنبوری، ریگزارهای مصر در ۵۰ کیلومتری خور و آسمان پرستاره کویر که خیلی‌ها به عشق دیددنش به کویر می‌روند.

دریاچه نمک خور که بزرگ‌ترین دریاچه فصلی نمک جهان محسوب می‌شود. و روستای ایرج که عمری ۴ هزار ساله دارد از جاذبه‌های توریستی این منطقه است. فقط اینکه اختلاف دمای روز و شب در اینجا بسیار زیاد است و حتما باید لباس گرم و تجهیزات به همراه داشت. بهترین فصل رفتن به کویرها اوایل آبان تا اوایل بهار است.

مسیر دسترسی به کویر خور و بیابانک: باید در جاده قم برانید. پس از عبور از کاشان، نائین و انارک به خور می‌رسید.

کویر مصر؛ بهشت منجمان

کویر مصر

کویر مصر برای طبیعت‌گردان و عاشقان طبیعت اسمی بسیار آشناست. و از بقیه کویرهای ایران طرفدار بیشتر دارد. دلیلش هم فیلم خیلی دور خیلی نزدیک رضا میرکریمی است. که بخشی از قصه‌اش در روستای مصر می‌گذرد. یعنی بسیاری بر این عقده‌اند که پس از این فیلم بود که روستای مصر به مقصد اصلی بسیاری از گردشگران بدل شد.

روستای مصر از توابع خور و بیابانک در استان اصفهان است و در ۴۵ کیلومتری شرق جندق و در ۶۰ کیلومتری شمال خور واقع شده. مصر را به دریای شنی کویر نیز می‌شناسند.

حالا چرا اسمش مصر است؟ روستای مصر ۱۰۰ سال بیشتر قدمت ندارد. و راست یا دروغ چنین نقل شده که از آنجایی که روستا به همت فردی به اسم یوسف بنیان گذاشته شده. که برای تامین آب گوسفندان، چاهی حفر کرده، نام روستا را مزرعه یوسف گذاشتند. مزرعه یوسف بعدها نامش به چاه دراز تغییر کرد. چرا که عمق چاهی که یوسف کنده بود زیاد و در ۲۵ کیلومتری مصر واقع شده بود. تا آنکه یوسف با توجه به نامش که از داستان حضرت یوسف الهام گرفته شده، نام روستا را مصر گذاشت.

از جاهای دیدنی روستای مصر اینها هستند: منطقه امیر آباد در ۲ کیلومتری روستا که تپه‌های شنی دارد و مملو از درختچه‌های گز و نخل‌های زیباست.

روستای فرحزاد در شمال روستای مصر که نخلستان‌های بلند دارد. نیزار مصر در ۶ کیلومتری شرق مصر که چشمه آبی هم دارد. موتورسواری و شترسواری از جمله تفریحات این منطقه است.

پشنهاد می‌کنیم اگر به روستای مصر رفتید همه وقتتان را آنجا نگذرانید. چراکه چند کیلومتر آن‌طرف‌تر روستای زیبای عروسان واقع شده. جایی که میعادگاه عاشقان ستاره لقب گرفته.

مسیر دسترسی به کویر مصر: از تهران تا روستای مصر ۷۰۰ کیلومتر راه است. در مسیرتان از سمنان، دامغان، معلمان، جندق خواهید گذشت. به جندق که رسیدید، از مسیر خاکی و با طی ۴۵ کیلومتر میتوانید به مصر برسید.

مرنجاب؛ از محبوب‌ترین کویرهای ایران

کویر مرنجاب

از دیگر کویرهای ایران مرنجاب است. کویر مرنجاب یکی از پرطرفدارترین‌هاست و این محبوبیت به دلایلی چند به دست آمده. یکی اینکه مرنجاب با اینکه کویری است ولی از پوشش گیاهی و جانوری غنی‌ای برخوردار است. تپه‌های شنی بلند دارد و آسمانش بسیار در شب‌ها زیباست. از این‌ها که بگذریم دریاچه نمک حوض سلطان در کنارش واقع شده و ترکیب کویر و دریاچه نمک تصویر بدیعی را خلق می‌کند.

مرنجاب با تهران ۳۰۱ کیلومتر فاصله دارد و در ۵۲ کیلومتری آران و بیدگل در استان اصفهان و ۶۰ کیلومتری کاشان واقع شده. چرا اسمش مرنجاب است؟ نام مرنجاب را شاه عباس صفوی رویش گذاشته. اما روایت دیگری هم هست و آن اینکه از آنجایی که کندن قنات و چاه و رسیدن به آب شیرین کاری طاقت فرسا بوده، این منطقه به مرد رنج آب و رفته رفته به مرنجاب تغییر پیدا کرده. چاه دستکن، جزیره سرگردان و کاروانسرای مرنجاب از جاهای دیدنی اینجاست. ضمن اینکه مسابقات آفرود نیز در مرنجاب و در فصل سفر به کویر به راه است.

مسیر دسترسی به کویر مرنجاب: مسیر اصلی مرنجاب از شهرستان آران و بیدگل در ۵ کیلومتری شمال کاشان می‌گذرد. پس از طی ۵ کیلومتر در جاده آسفالته به سمت شمال به ۳ راهی کارخانه فولاد کویر می‌رسید. از اینجا مسیر خاکی و اصلی مرنجاب در جهت شمال شرقی شروع می‌شود.

بیشتر بخوانید: تا به حال در کویر آب‌تنی کرده‌اید؟

کمپ کویری متین آباد؛ کویری برای آماتورها

کویر متین آباد

اگر دلتان نمیخواهد در سفر به کویر سختی زیادی را تحمل کنید، به مدد همه گیر شدن کویرنوردی امکانات زیادی هم در دل برخی از مناطق کویری برای کویرنوردان درنظر گرفته شده. مثلا کجا؟ منطقه نمونه گردشگری متین آباد در حاشیه کویر مرکزی ایران و ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی کاشان. این منطقه اولین اکو کمپ ایران است. که در دل نطنز  که خود ۸۵ کیلومتر با کاشان فاصله دارد، قرار گرفته. تجربه راه رفتن روی رمل‌های لغزنده، تماشا و رصد ستارگان، شترسواری، دیدن مزارع ارگانیک، تماشای پرورش اسب ها و شترمرغ‌ها در اکو کمپ متین‌آباد که در سال ۲۰۱۴ به عنوان یکی از ۱۸ سایت برتر دنیا در زمینه فعالیت‌های اکوتوریست شناخته شده، انتظارتان را می‌کشد. در این اکو کمپ میتوانید بسته به انتخاب در اتاق، چادر یا کومه‌هایی که در نظر گرفته شده اقامت کنید.

تلفن دفتر مرکزی اقامت: ۸۸۷۱۵۲۳۲-۰۲۱ – ۸۸۱۰۷۶۷۰-۰۲۱

کویر زردگاه؛ سرسبزترین کویر ایران

نایبند

کویرهای ایران به همنیجا ختم نمی‌شوند. زردگاه، روستایی است از توابع بخش دیهوک در شهرستان طبس استان خراسان جنوبی ایران. این روستا در نزدیکی روستای نایبند و در کوهپایه کوه نایبند و در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شهر دیهوک و ۱۸۰ کیلومتری طبس واقع شده.

آنچه این روستا را متفاوت از هرجای دیگری در دل کویر می‌کند، سرسبزی است که به مدد نخلستان‌های روستا به وجود آمده. جز این، روستای زردگاه مثل نایبند روستایی است با خانه‌های پلکانی. قدیم‌ها ساکنان روستا بیشتر بودند اما این روزها تنها ساکنان روستا دو خانواده هستند. که یکی از ساکنان آنها پیرزنی است که حصیربافی می‌کند. از جذابیت‌های روستا و کویر زردگاه درختان خرما، پرتقال، نارنج، نارنگی و لیموی آن و چشمه آب گرم و استخر کوچکی برای آبتنی است.

مسیر دسترسی به کویر زردگاه: برای رفتن به زردگاه ابتدا باید به شهر دیهوک رفت. این شهر بر سر راه  جاده‌های اصلی کرمان به مشهد و یزد به مشهد قرار گرفته. این دو جاده بعد از رسیدن به دیهوک یکی شده و مسیر به سمت مشهد ادامه پیدا می‌کند.

کویر ورزنه

کویر ورزنه

کویر ورزنه یکی دیگر از کویرهای اصفهان در حدود ۱۰۰ کیلومتری این شهر است. شاید برایتان جالب باشد که این کویر را به اسم کویر خارا هم می‌شناسند. اما در تقسیم‌بندی‌ها بیایان خارا و کویر ورزنه را جدای از هم می‌دانند. تالاب گاوخونی و دریاچه نمک خارا از دیدنی‌های کویر ورزنه هستند. اگر به هوای دیدن تالاب گاوخونی راهی کویر می‌شوید، حواستان باشد که در ماه‌های گرم سال خبری از آب در تالاب نیست.

امکانات تفریحی مختلفی در کویر ورزنه وجود دارد که شما را سرگرم خواهد کرد. قدم زدن بر روی شن‌های داغ کویر، کویرگردی آفرود، زیپ‌لاین و شترسواری، سفری متفاوت به کویر را برایتان رقم خواهد زد.

مسیر دسترسی و آدرس کویر ورزنه: از تهران تا کویر ورزنه حدود ۵۳۰ کیلومتر راه دارید. از تهران باید در بزرگراه خلیج فارس باید شهرهای قم، کاشان و اردستان را رد کنید. بعد از آن که به ورودی نائین رسیدید، مسیر را به تنگستان ادامه دهید تا جاده‌ی ورزنه مشاهده کنید. پس از گذشتن از روستای ورزنه، به کویر ورزنه می‌رسید.

کویر کاراکال

کویر کاراکال

در بین کویرهای زیبای ایران، نمی‌توان یادی از کویر کاراکال در یزد نکرد. بعید نیست که اسم کاراکال برایتان آشنا باشد، چراکه اسم یک گربه‌سان در این کویر است. کویر به شهر بافق نزدیک است و اگر خواستید می‌توانید از این شهر هم دیدن کنید. در کویر کاراکال کمپ‌هایی برپاست و امکانات خوبی دارند. از رصد ستارگان تا قدم زدن در کویر و شترسواری در کاراکال ممکن است.

مسیر دسترسی به کویر کاراکال: از تهران تا کویر حدود ۷۵۰ کیلومتر فاصله است. برای رفتن به کویر کاراکال باید از تهران به سمت قم بروید و از شهرهای کاشان، اردستان، نائین و میبد بگذرید. از یزد راهی بافق شوید و در انتهای جاده یزد-بافق به روستای صادق‌آباد و بعد از آن به کویر کاراکال می‎رسید.

بیشتر بخوانید: در یزد به چه کویرهایی برویم؟

کویر حاج علی قلی دامغان

کویر حاج علی قلی دامغان

یکی از کویرهای کمتر شناخته شده‌ی ایران، کویر حاج علی قلی در دامغان است. با اینکه ممکن است برایتان ناآشنا باشد، اما عکس کویر را شاید دیده باشید. کویر به رودخانه‌های فصلی و دریاچه نمک حسن آباد معروف است. و در این دریاچه می‌توانید اشکال چندضلعی نامنظمی را ببینید که منظره‌ی چشم‌نوازی را پدید آورده.

مسیر دسترسی به کویر حاج علی قلی دامغان: مسیر اول برای رفتن به کویر حاج علی قلی از جاده شاهرود – طرود و روستای چاه جم، و مسیر دوم جاده دامغان– معلمان و روستای خورزان است.

کویر ابوزیدآباد

کویر ابوزید آباد

یکی دیگر از کویرهای نزدیک اصفهان و کاشان، کویر ابوزید آباد است. کویر پوشش گیاهی و جانوری متنوعی دارد و بخشی از بیابان بند ریگ محسوب می‌شود. علاوه بر خود کویر، جاذبه‌های اطرافش هم باعث محبوبیش بین گردشگران شده. روستای ابیانه و شهر زیرزمینی اویی، از مکان‌های تاریخی هستند که در زمان سفر به کویر ابوزید آباد می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. کویر ابوزید آباد مکان خوبی برای کمپ و گذراندن یک شب زیر ستارگان آسمان کویر است. برای اقامت در کویر به کاروانسرای ابوزید آباد هم می‌توانید بروید.

مسیر دسترسی به کویر ابوزیدآباد: از تهران با طی مسافت ۲۷۰ کیلومتری به کویر ابوزیدآباد می‌توانید بروید. پس از رسیدن به کاشان، حدود ۳۰ کیلومتر به طرف شرق شهر باید برانید تا به کویر برسید.

کویر شهداد

کویر شهداد

کلوت‌های شهداد یا کویر شهداد، یکی از کویرهای زیبای ایران در کرمان است. کلوت یعنی برجستگی‌های طبیعی کویر که در بالاترین نقطه، سطح هموار دارند. این کلوت‌ها از رسوب دریاچه‌ها در گذشته به‌وجود آمده‌اند. کرمان یکی از بهترین مکان‌ها برای دیدن این کلوت‌های زیباست. سافاری، آفرود، و شترسواری از تفریحاتی است که در کویر شهداد می‌توانید انجام دهید. برای اقامت هم به سراغ یکی از اقامتگاه‌های اطراف کویر یا کمپ‌ها می‌توانید بروید.

کویر شهداد به سه بخش تقسیم می‌شود؛ سبز، نارنجی و قرمز. منطقه‌ی سبز خطری ندارد و نزدیک جاده شهداد-نهبندان است. اما رفتن به مناطق نارنجی و قرمز بسیار پرخطر است و توصیه می‌شود بدون راهنما به آن‌ها نروید.

مسیر دسترسی به کویر شهداد: فاصله تهران تا کویر شهداد ۱۱۰۰ کیلومتر است که باید از شهرهای قم، کاشان، یزد و کرمان عبور کنید. بعد از آن از جاده کرمان – سیرچ به روستای شهداد برانید تا به کویر برسید.

بهترین فصل سفر به کویرهای ایران

در حالت کلی پاییز و زمستان و نیمه‌ی دوم سال برای سفر به کویر مناسب‌ترند. اما با این حال، ممکن است برخی کویرهای ایران آب و هوای متفاوتی داشته باشند و قبل از برنامه‌ریزی سفر، حتما از آب و هوای کویر مطلع باشید. حتی در فصل‌های پاییز و زمستان حواستان به اختلاف دمای روز و شب کویر باشد و لباس گرم را در شب‌های سرد کویر فراموش نکنید.

درباره کویر نایبند و ابوزیدآباد که آنها نیز از بهترین کویرهای ایران هستند، اینجا بخوانید.

دسته:ایرانگردی

مطالب مرتبط :

تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402
فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

16 بهمن 1402

۱ نظر

  • پاسخ ژینا ۸ دی ۱۴۰۰ از ۱۲:۳۹

    بدجور هوس کویر کردم….

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد