هر آنچه که باید درباره کویر ابوزید آباد کاشان بدانید!

تاریخ انتشار : 26 فروردین 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
هر آنچه که باید درباره کویر ابوزید آباد کاشان بدانید!

آفتاب کویر گونه‌های زمین را نوازش می‌کند و با چشمان پر فروغش، به تو زل زده است. کفش‌هایت از سنگ‌ریزه پر است و لمس شن داغ دست‌هایت را قلقلک می‌دهد. اینجا مانند بقیه کویرها نیست، باید نجوای باد را بشنوی و به صدای قلبت گوش بدهی. در کویر ابوزید آباد کاشان، همه‌چیز زیبا و یگانه است! این جاذبه دیدنی از نظر موقعیت مکانی، دسترسی مناسبی به تهران، اصفهان و اراک دارد. افراد محلی به این کویر، بیزُوُی (BIZOVOY) می‌گویند؛ اگر به کویرگردی علاقه‌دارید کویر ابوزید آباد کاشان در هوای دلچسب پاییزی و بهاری منتظر شماست!

کویر ابوزید آباد کجاست؟

قسمتی از بیابان بزرگ این کویر به نام کویر ابوزید آباد مشخص شده است؛ این کویر در شمال شرقی کاشان و در فاصله ۳۸ کیلومتری این شهر قرار دارد. در این کویر، جاهای دیدنی بسیاری وجود دارد که مسافران را به خود جذب می‌کنند.

دیدنی‌های کویر ابوزید آباد

کویر ابوزید آباد کاشان

کویر ابوزید آباد کاشان

سیازگه، تپه‌های شنی دنج و آرام

سیازگه کاشان

سیازگه کاشان

سیازگه تپه‌های شنی معروف هستند که در شمال کویر ابوزید آباد کاشان قرار دارند. این تپه‌ها دارای محیطی دنج و آرام هستند و چشم‌اندازهای زیبایی دارند؛ همچنین گاهی در آنها مسابقات شترسواری برگزار می‌شود.

قلعه کرشاهی یا قلعه دزدها

قلعه کرشاهی در کویر ابوزید آباد کاشان

قلعه کرشاهی در کویر ابوزید آباد کاشان

این قلعه دومین بنای بزرگ خشتی ایران است و در گذشته، با نام «گهر شاهی» یا «قلعه دزدها» و در بین محلی‌ها با نام «قلعه کَر» شناخته می‌شد. این قلعه دارای معماری بومی و تدافعی و مساحتی معادل ۴۰۰۰ مترمربع است. در گذشته، این بنا متعلق به سردار حسین کاشی، یکی از راه‌زنان و یاغیان دوران رضاشاه بود.

کوه یخاب یا پناهگاه حیات‌وحش

کوه یخاب

کوه یخاب

کوه یخاب که ۱۸۰۰ متر ارتفاع دارد، در شمال قلعه کرشاهی قرار گرفته است. در اطراف این کوه، یک پناهگاه حیات‌ وحش وجود دارد که از سال ۱۳۹۲، به ‌عنوان منطقه شکار ممنوع در نظر گرفته شد.

بهترین ‌هتل‌‌های کاشان کدام است؟

منطقه چاه عروس و آب شیرین و گوارایش

منطقه چاه عروس

چاه عروس در کاشان

این منطقه بکر یکی از جاهای دیدنی و زیبای کویر ابوزید آباد کاشان است که مجموعه‌ای از تپه‌های ماسه‌ای زیبا دارد. اگرچه تصور همه از کویر، بی‌آبی است، اما در این منطقه با کندن گودال به ‌راحتی به آب شیرین خواهید رسید.

روستای ابیانه قدمتی ۱۵۰۰ ساله دارد!

نمای روستای ابیانه

ابیانه، یک روستای سرسبز و خوش‌آب ‌و هوا است که در نزدیکی این کویر قرار دارد. روستای ابیانه از توابع نطنز اصفهان به حساب می‌آید و قدمت آن به ۱۵۰۰ سال قبل باز می‌گردد.

روستای ابیانه، روستای قرمز رنگ ایران و جاهای دیدنی‌اش

شهر زیرزمینی نوش‌آباد (اویی)

این شهر زیرزمینی، گنجینه‌ای تاریخی از ۱۵۰۰ سال گذشته همچون مجموعه‌ای از دالان‌های تو در تو و متراکم با اتاق‌ها و کانال‌های کوچک و بزرگ را در عمق زمین به نمایش گذاشته است.

شهر زیرزمینی اویی؛ شاهکاری به جا مانده از تاریخ

چه زمانی به کویر ابوزید آباد سفر کنیم؟

در کویر غالبا دمای هوای روز بالا و دمای هوای شب پایین است؛ اگرچه میزان گرمی روز و سردی شب با توجه به فصول سال متفاوت خواهد بود. به همین دلیل، بهترین زمان سفر به کویر ابوزید آباد کاشان فصل پاییز، زمستان و اوایل بهار در نظر گرفته می‌شود.

معمولا در فصل‌های سرد نسبت به فصل‌های گرم، حرارت و خشکی هوا کمتر است و گردشگران راحت‌تر هستند. همچنین بهترین زمان کویرگردی از ابتدای روز تا غروب آفتاب در نظر گرفته می‌شود تا گردشگران از سرمای شبانه کویر در امان بمانند.

آبشار نیاسر، طبیعتی با قدمت چندین هزار ساله

اقامت در کویر ابوزید آباد

در این کویر، اقامتگاه‌های مختلفی همچون کاروانسرا و خانه‌های سنتی برای گردشگران فراهم شده‌اند. کارونسرای معروف ابوزید آباد که از زمان صفویان تا کنون فعال است، گزینه مناسبی برای اقامت محسوب می‌شود. این کاروانسرای سنتی دارای پلان چهار ایوانی است و در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ثبت شده است. علاوه بر این، مسافران برای اقامت در کویر ابوزید آباد کاشان می‌توانند در میان شنزارها کمپ برپا کنند و شب را زیر نور ستارگان سپری کنند. در کنار این اقامتگاه دنج و دوست‌داشتنی، می‌توانید سایر هتل‌های کاشان را با بهترین قیمت از اسنپ‌تریپ رزرو کنید.

بهترین هتل های سنتی کاشان

تفریحات کویر ابوزید آباد کدامند؟

در این کویر تفریحاتی ساده اما لذت‌بخش وجود دارند که شامل پابرهنه قدم زدن در شن‌های کویر، عکاسی در کویر، آفرود در تپه‌های شنی، موتورهای چهارچرخ، تماشای آسمان شب و شترسواری می‌شود.

پوشش گیاهی و جانوری کویر ابوزید آباد

این کویر موقعیت نسبتا خوبی نسبت به سفره آب‌‌های زیرزمینی دارد و به همین دلیل، از پوشش گیاهی کویری مناسب و همچنین از گونه‌های جانوری خاصی برخوردار است. کویر ابوزید آباد کاشان زیستگاه جانورانی همچون شاهین، خرگوش، عقاب، روباه شنی، شغال، گرگ جرد، هوبره، پامسواکی و انواع آگاما و مار است.

مسیر دسترسی به کویر ابوزید آباد

همانطور که گفته شد، این کویر فاصله نسبتا کمی تا شهرهای تهران اراک اصفهان و کاشان دارد. مسافرانی که از تهران قصد سفر به این کویر را دارند، باید مسافتی حدود ۲۷۰ کیلومتر را طی کنند که یک سفر سه تا چهارساعته است. آنها برای رسیدن به کویر باید از اتوبان تهران- قم، به کاشان بروند و پس از رسیدن به کاشان به سمت کویر حرکت کنند.

درحالی‌که مسافرانی که از اراک می‌خواهند به کویر ابوزید آباد بروند، می‌توانند خود را از سه مسیر مختلف به مقصد برسانند. به طور کلی، مسافران از هر مسیری از اراک به سمت کویر حرکت کنند، سه تا چهار ساعت در راه خواهند بود.

همچنین برای مسافرانی که از اصفهان به کویر ابوزید آباد کاشان می‌روند، سه مسیر وجود دارد و پس از دو تا سه ساعت به مقصد می‌رسند. کاشان کمترین فاصله را با این کویر دارد که تقریبا ۳۸ کیلومتر است و پیمودن آن نزدیک به ۴۰ دقیقه زمان لازم دارد.

به تماشای غروب نارنجی کویر و رقص شن‌ها در باد…

اگر چه تعداد انگشت شماری از افراد، کویر ابوزید آباد کاشان را می شناسند؛ اما این کویر چیزی از کویرهای معروف ایران کم ندارد. این کویر با شهرهایی همچون تهران، اراک، اصفهان و کاشان دارای فاصله کمی است. در این کویر، جاهای دیدنی و تفریحات بسیاری وجود دارد و هر یک از آنها خاطرات فرامونشدنی برای مسافران رقم می زنند.

خانه‎‌های تاریخی کاشان، هنرنمایی معماران ایرانی

دسته:ایرانگردیجاذبه

مطالب مرتبط :

خانه‎‌های تاریخی کاشان، هنرنمایی معماران ایرانی

خانه‎‌های تاریخی کاشان، هنرنمایی معماران ایرانی

20 آذر 1401
آبشار نیاسر، طبیعتی با قدمت چندین هزار ساله

آبشار نیاسر، طبیعتی با قدمت چندین هزار ساله

16 آذر 1401

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد