دلایل سفر به خلیج نایبند چیست؟

تاریخ انتشار : 8 مهر 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۶ مهر ۱۴۰۰
خلیج نایبند

اگر فکر می‌کنید در ایران پارک ملی دریایی نداریم، سخت در اشتباهید. خلیج نایبند منطقه‌ای حفاظت‌شده در عسلویه است که آب‌های نیلگون خلیج‌فارس، جنگل‌های حرا، دشت، کوه، سکوت و هوای پاک را یکجا باهم دارد.

خلیج نایبند کجاست؟

نایبند

تا اسم عسلویه را می‌شنویم یاد لوله‌های عظیم نفت و گاز می‌افتیم و بیابان در نظرمان می‌آید، نایبند هم در همچین محیطی و در ۳۵ کیلومتری مرکز عسلویه، در بخش چاه مبارک و کنار آب‌های خوش‌رنگ خلیج‌فارس، قرار گرفته. این‌جا اولین پارک ملی دریایی ایران است که شامل خلیج، منطقه حفاظت‌شده، جنگل‌‌های حرا و دماغه است. این خلیح بین نخل تقی، عسلویه، بیدخون و روستای هاله واقع شده.

از پایتخت تا خلیج نایبند، هزار و ۳۱۱ کیلومتر راه در پیش دارید. تنها راه این است که وارد آزاد راه قم شوید و بعد از گذشتن از کاشان، اصفهان و شیراز، راهی بوشهر شوید. نایبند در ۳۰۳ کیلومتری جنوب شرقی بوشهر واقع شده،اما ازمرکز استان بوشهر تا منطقه نایبند، شهرهای کنگان و عسلویه هم درمسیر قرار دارند. از عسلویه تا خلیج نایبند، تنها ۱۶ کیلومتر راه است.

اگر می‌خواهید با قطار به این منطقه سفر کنید، باید سوار قطارهایی شوید که مقصدشان شیراز است و بعد از آنجا با اتوبوس به بوشهر بروید. از بوشهر تا کنگان، تاکسی‌هایی هستند که شما را بعد از حدود ۲ ساعت به بندر کنگان می‌رسانند و ازآنجا هم تا عسلویه، باید تاکسی دربست کرایه کنید. اما خب، آسان‌ترین راه رسیدن هواپیماست و فرودگاه هم تنها با شهر ۶ کیلومتر فاصله دارد.

ارتفاع این منطقه از سطح دریا صفر تا ۴۶ متر است. آثار تاریخی نشان می‌دهد در دروه‌ آل بویه این‌ محدوده بندر مهمی در زمینه تجارت مروارید بوده و مرکز صید پررونقی به‌حساب می‌آمده. در این منطقه، دو روستای بساتین و هاله از بقیه معروف‌ترند. در بساتین آثار قلعه بزرگی که آب انبارها، مخازن و چندین حیاط وایوان بوده، باقی است و هاله هم آخرین روستای دماغه محسوب می‌شود.

چرا اسمش نایبند است؟

نام اصلی این منطقه، نابند یا ناوبند بوده است. چنانچه مقدسی؛ جغرافیدان قرن چهارم در کتاب “احسن التقاسیم فی معرفه الاقالیم”، آن را به معنی محل پهلو گرفتن و لنگرانداختن ناو (کشتی و قایق) گرفته. هرچند در برخی از منابع هم ناو، محل عبور آب تعبیر شده است.

چرا نایبند را ببینیم؟

ساحل خروشان نایبند

جاهای دیدنی بوشهر زیادند، اما در منطقه حفاظت شده نایبند منظره‌های بکر و تماشایی زیادی می‌بینید. از درختان تنومند انجیر معابد، جنگل حرا، دره و دشت تا امکان غواصی و عکاسی، همه چیز برای سفری فراموش‌نشدنی مهیاست. درست است که توسعه صنعتی عسلویه، اثر منفی خودش را بر محیط‌ زیست گذاشته، ولی همچنان قشنگی‌های زیادی در طبعیت‌ دست‌نخورده‌ این منطقه وجود دارد.

در این خلیج، سکوتی وجود دارد که فقط با صدای موج می‌شکند. روی دماغه که بایستید، بادی که از روی موج‌ها می‌گذرد، به صورت‌تان می‌خورد و هر چه فکر و خیال دارید را با خودش می‌برد.

آب دریا این‌جا خیلی شفاف و خوش‌رنگ است. جالب این‌که هم ساحل ماسه‌ای دارد و هم صخره‌‌ای. صخره‌ها از شمال دماغه به سمت جنوب بلندتر می‌شوند و اندازه‌ آنها از یک متر به بیشتر از ۱۰ متر می‌رسد. مجتمع‌های مرجانی و چمنزارهای علف دریایی از دیدنی‌های این منطقه هستند و اگر خوش شانس باشید دلفین هم می بینید.

تنوع جانوری

پارک ملی نایبند

هر سال پرندگان مهاجر زیادی به این منطقه می‌آیند. در ساحل ماسه‌ای این‌ منطقه  لاک‌پشت‌های دریایی تخم می‌گذارند. و اگر خوش‌شانس باشید، ممکن است در ساحل که قدم می‌زنید، لاک‌پشت هم ببینید. لاک‌پشت دریایی عقابی و لا‌ک‌پشت دریایی سبز، دو گونه از این نوع تخم‌گذاران هستند که این‌جا زندگی می‌کنند. فلامینگو، پلیکان، کاکایی، پرندگان آبزی و بازهای شکاری از ساکنان دیگر این ساحل هستند. انواع ماهی، میگو و خرچنگ هم در این منطقه زندگی می‌کنند.

حیواناتی مثل شغال، گرگ، کل، بز، گربه وحشی، میش، قوچ و کفتار در این منطقه حفاظت‌شده پیدا می‌شوند، همچنین جبیر که نوعی آهوی بومی است و در ایران و هند زندگی می‌کند.

پوشش گیاهی

فقط قشم نیست که جنگل حرا دارد. از عسلویه تا روستای هاله جنگل های‌ حرا کشیده شده‌اند و مساحتشان حدود ۳۵۰ هکتار است. درختان جنگل های مانگرو یا حرا در آب شور رشد می‌کنند، ریشه‌های هوایی دارند و چند سال عمر می‌کنند. جنگل حرا زیستگاه مناسبی برای پرندگان مهاجر است. گذشته از درختان حرا، کنار،‌ کهور ایرانی، ناترک، گاروم زنگی، صبر زرد و انار شیطان هم این‌جا رشد می‌کند. انجیر معابد‌های خیلی قشنگی هم در این منطقه پیدا می‌کنید.

بهترین زمان سفر

یکی از بهترین مقاصد سفرهای پاییزی و زمستانی، جنوب است. و بوشهر هم زمستان ملایمی دارد و تا عید می‌شود به آن سفر کرد.

کجا اقامت کنیم؟

پیشنهاد می‌کنیم امکانات هتل‌‌های عسلویه را بررسی کنید و باتوجه به بودجه‌ای که دارید، یکی را انتخاب و رزرو کنید. قیمت‌ها از ۱۶۴ هزار در هتل ۲ ستاره شروع می‌شود.

چه بخوریم؟

از غذاهای این منطقه به ویژه در روستاهای بساتین و هاله، هریس، للک، ماهی پلو، رقلیه ماهی، رمیگو، رنگینک و حلوای خرماست.

سوغات چه بخریم؟

در روستای هاله، گلدان، سبد و آویزهای کوچک و بزرگ ساخته شده از حصیر، صدف و قلیان چوبی می‌توانید پیدا کنید.

جاذبه‌های نزدیک

روستای بنود

اگر تا عسلویه می روید، خوب است به مجتمع تفریحی شیرینو سر بزنید. این مجتمع یک دهکده گردشگری دریایی است که ۲۰ هکتار مساحت دارد. در این دهکده امکانات تفریحی مثل پلاژ زنانه و مردانه هم هست.

اگر اهل خرید باشید، می‌توانید در مرکزخریدهای عسلویه گشتی بزنید، مثل مجتمع تجاری‌های زیتون و رویال.

کسانی که فیلم محمد رسول‌الله مجید مجیدی را دیده‌اند، شاید برایشان جالب باشد که بدانند لوکشین فیلمبرداری این فیلم روستای بنود است. ساحل صخره‌ای این روستا خیلی آرام و قشنگ است و قطعا با ساحلی که مدام توریست‌ها به آن سرمی‌زنند، خیلی فرق دارد. این‌جا نه بطری خالی آب‌معدنی می‌بینید و نه هیچ جور زباله‌ دیگری.

روستای بندو همان نزدیکی است و ساحل بی‌نظیری دارد. در این روستا آثار تاریخی مثل آسیاب آبی، سد و بقایای آبگیر ساسانی وجود دارد. چشمه نهیر یکی از جاهای قشنگ روستای بندو است که کنارش نخلستان می‌بینید.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

بندر عسلویه

در بندر عسلویه کجا را ببینیم؟

6 بهمن 1397

۵ نظر

  • پاسخ رضایی ۲۲ آبان ۱۳۹۷ از ۱۶:۰۸

    با سلام مسیر ازشیراز ۴۵تا کوار۴۵تا فیروزآباد۱۵۰تا عسلویه نیازی به بوشهر نیست مسیر عالیست

  • پاسخ رسول ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ از ۰۹:۵۶

    سلام از شیراز می توانید ظرف پنج ساعت از مسیر فیروزآباد به جم به عسلویه برسید

  • پاسخ جعفر ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ از ۱۸:۰۳

    این ساحل و کلا ساحل های عسلویه و کنگان و سیراف از شیراز خیلی نزدیکتره بابا. لازم نیست برید بوشهر که.

  • پاسخ و.س. ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ از ۱۱:۰۷

    سلام

    به امید اینکه اینجا را هم مانند دلارام پس از کشف شدن برای همه از زباله لبریز نکنند.

  • پاسخ بومی ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ از ۱۵:۰۴

    یکی از آلوده نرین مناطق ایران که یه لطف و همت صنایع پتروشیمی فقط آلودگی را برای مردم محلی و در آمد های کلان و ثروت های زیاد برای رانتی های مقیم تهران فراهم کرده است

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد