آبشار نیاسر، طبیعتی با قدمت چندین هزار ساله

تاریخ انتشار : 16 آذر 1401 - تاریخ بروز رسانی : ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
آبشار نیاسر، طبیعتی با قدمت چندین هزار ساله

به ‌محض اینکه نام برخی مکان‌ها و شهر‌ها را می‌شنویم، بوی خوش طبیعتشان در مشاممان می‌پیچد و تصاویر زیبا و دل‌فریبشان در مقابل چشم‌هایمان رژه می‌روند. اگر به نیاسر رفته باشید، با شنیدن اسمش تصاویر زیبایی برای شما تداعی می‌شوند و احساس سرخوشی می‌کنید. سمفونی فرو ریختن آبشارش و بوی خوش گلاب‌گیری، شما را وسوسه می‌کنند که بار دیگر به این شهر سفر کنید. در این مطلب با هم به نیاسر می‌رویم، گشتی در جاذبه‌های طبیعی‌اش می‌زنیم و با هم به صدای آبشار نیاسر کاشان گوش می‌دهیم.

آبشار نیاسر کجاست؟

آبشار نیاسر در استان اصفهان واقع شده و از شهر‌های شمال غربی شهرستان کاشان است. ۳۰ کیلومتر که از کاشان به سمت غرب دور شویم، به نیاسر می‌رسیم. نیاسر که از خوش آب و هواترین مناطق استان اصفهان است در فصل زمستان بسیار آبشار پر جوش و خروشی دارد و اطراف آبشار پر از مناظر طبیعی زیبا و سرسبز و پوشش‌های گیاهی متنوعی است.

جاهای دیدنی نیاسر با عکس

زیبایی‌های اطراف آبشار نیاسر بی‌شمارند! پس وقتی به نیاسر می‌روید، صرفا به آبشار آن اکتفا نکنید و از جاذبه‌های اطراف آن دیدن کنید. عمر نیاسر به هزار سال، بلکه بیشتر هم می‌رسد. به دلیل آب ‌و هوای کویری و خشک، اکثر بنا‌های تاریخی در اطراف آبشار در گذر سالیان تقریبا سالم مانده‌اند. غار رئیس، چهارطاقی و حمام صفویه از جمله جا‌های دیدنی اطراف آبشار هستند. فاصله نیاسر تا ابیانه بسیار کم است. از آنجایی که نیاسر در نزدیکی کاشان و ابیانه قرار دارد و شما می‌توانید از این دو شهر تاریخی و زیبا نیز بازدید کنید. در بلاگ زیر بیشتر درباره ابیانه بخوانید:

روستای ابیانه، روستای قرمز رنگ ایران و جاهای دیدنی‌اش

چهارطاقی نیاسر، میراث دوره ساسانی

چهارطاقی نیاسر کاشان

تا حالا درباره غار رئیس در کاشان شنیده‌اید؟ چهارطاقی در نزدیکی آبشار نیاسر کاشان واقع شده و به آتشکده ساسانی نیاسر نیز معروف است. در این سازه تاریخی، شکوه و جلال معماری قدیمی ایرانی را می‌توانید مشاهده کنید. دانشمندان نجوم و باستان‌شناسی بر این باور هستند که این سازه را برای اندازه‌گیری زمان و مشخص ‌کردن تقویم سال با خطای بسیار اندکی ساخته‌اند. در آغاز هر فصل، طلوع خورشید تنها از روزنه‌های خاصی در این چهارطاقی قابل‌ رؤیت است.

غار رئیس نیاسر، میراثی به جا مانده از اشکانیان

آبشار نیاسر

غار رئیس در کاشان

این بنای دست‌ساز به روایتی در دوره اشکانیان ساخته شده است. غار رئیس ۷۸۰ متر طول دارد و بر دامنه‌های کوه زیبای کرکس بنا نهاده شده است. از این غار برای مراسم مذهبی استفاده می‌کردند و بر بدنه آن غارنوشته‌هایی موجود هستند. برخی از راهرو‌های این غار به‌ قدری تنگ هستند که امکان چرخیدن در آن‌ها وجود ندارد. در بعضی از راهرو‌ها باید خم شوید تا به راه رفتن ادامه دهید. در این مکان تاریخی که در نزدیکی آبشار نیاسر کاشان قرار دارد، با یکی دیگر از شگفتی‌های معماری نیاکان ایرانی‌مان آشنا می‌شوید. غار رئیس به‌گونه‌ای طراحی و ساخته شده است که در هر نقطه‌ای از آن، جریان هوای تازه را احساس می‌کنید.

در این غار آثار دوره اشکانی و ساسانی و دوره‌های بعد از اسلام کشف شده‌اند. همچنین مجسمه سر قوچی در این غار هست که نکات بسیار زیادی را درباره مسائل تاریخی و مذهبی دوران قدیم به باستان‌شناسان می‌آموزد. در دوره بعد از اسلام، این غار برای اهداف نظامی استفاده می‌شده است.

راهنمای سفر به کاشان؛ شهر گلاب و خانه‌های تاریخی

حمام صفویه نیاسر

آبشار نیاسر

حمام صفویه نیاسر

آیا به معماری دوره صفویه علاقه دارید؟ حمام نیاسر یادگاری از میراث صفویان است! از آبشار نیاسر برای تأمین آب خزینه این حمام استفاده می‌شد و به ‌وسیله لوله‌های گلی، آب به حمام هدایت می‌گردید. رخت‌کن حمام، فضای بسیار شیکی دارد. معماری حمام به‌گونه‌ای طراحی شده که دود حاصل از آتش گرم‌ کردن آب خزینه به خارج حمام هدایت می‌شده است.

همه‌چیز درباره فرودگاه کاشان

چشمه اسکندریه

آبشار نیاسر

تصویری از آبشار نیاسر

این چشمه کمی پایین‌تر از آتشکده ساسانی از دل‌سنگ‌ها می‌جوشد و با آب زلال و زندگی‌بخش‌اش، سالیان سال موجب آبادانی شهر نیاسر بوده است. این چشمه که آب زلال و صافی دارد، در ادامه مسیر خود تبدیل به یکی از جاذبه‌های شگفت‌انگیز یعنی آبشار نیاسر کاشان می‌شود. بعد از پرواز از فراز آبشار نیز به سمت مزارع و پایین‌دست حرکت می‌کند تا کشاورزی نیاسر را رونق بخشد.

۸ غذای محلی کاشان که باید امتحان کرد

آسیاب آبی

در نیاسر می‌توانید نشانه‌های همه دوره‌های باشکوه تاریخ ایران را ببینید و از تاریخ پررمز و راز ایران شگفت‌زده شوید. کمی که از آبشار نیاسر کاشان فاصله بگیریم، در نزدیکی مزار پنج تن، آسیاب آبی نیاسر خودنمایی می‌کند. این آسیاب بنا بر معماری‌اش که شبیه با حمام این شهر است، متعلق به دوره صفوی است. مردمان قدیم نیاسر در این آسیاب، گندم و جو را آسیاب می‌کردند. چرخ‌های آسیاب با آب آبشار می‌چرخیدند و روزی مردم را آماده می‌کردند. دیدن این آسیاب آبی و تصور رنج و زحمتی که انسان‌های قدیم می‌کشیدند، خالی ‌از لطف نیست.

عمارت کوشک نیاسر، تفرجگاه شاهان صفوی

آبشار نیاسر

باغ نیاسر

اگر می‌خواهید بدانید شاهزادگان صفوی در چه محیطی تفریح می‌کردند، در نیاسرگردی‌تان حتما به باغ عمارت کوشک بروید. درخت‌های بلند و سر به فلک کشیده باغ نیاسر، یادگار دوره ساسانی هستند. در این باغ، چشمه‌ای با صفا و زلال در جریان است. در گرمای تابستان، نشستن در زیر این درختان و تن سپردن به خنکای چشمه، بسیار لذت‌بخش خواهد بود. در این باغ تالار در زمان‌های بسیار دور، قصر‌های زیبایی وجود داشتند که محل تفریح و فراغت شاهزادگان بوده. تنها ساختمان موجود در باغ، کوشک صفویه بوده که در دوران شاه سلطان حسین، ساخته شده است.

قدیمی‌ها می‌گویند که این کوشک محل استراحت و تفریح شاهان و شاهزاده‌های صفوی بوده است. در بعضی از فصول سال به این باغ سر می‌زدند و در آن به استراحت و تفریح مشغول می‌شدند. امروزه گردشگران به این باغ تالار و کوشک کاربری می‌روند و از طبیعت آن استفاده می‌کنند.

[https://www.snapptrip.com/blog/%d8%b1%d8%a7%d9%87%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c-%d8%b1%d9%81%d8%aa%d9%86-%da%a9%d9%88%db%8c%d8%b1-%d9%85%d8%b1%d9%86%d8%ac%d8%a7%d8%a8/”]راهنمای رفتن به کویر مرنجاب[/alink]

بهترین زمان بازدید از نیاسر

از آنجایی که کاشان زمستان‌های سرد و خشک دارد، مسافران معمولا بهار را برای کاشان‌گردی به ویژه آبشار نیاسر انتخاب می‌کنند. در این فصل، گلاب‌گیری در شهر نیاسر انجام می‌شود و آبشار نیز بسیار پر آب و زیبا بوده و آب ‌و هوا مطبوع است. نیاسر در هر فصل، زیبایی‌های خود را دارد و در هر زمانی می‌توان از شلوغی و دود، به آغوش این شهر باستانی پناه برد.

همه چیز درباره گلاب گیری کاشان

نکات بازدید از آبشار نیاسر کاشان

بهتر است در فصل بهار و در روز‌های غیرتعطیل به شهر نیاسر بروید تا به‌ دور از جمعیت زیاد از دیدن آبشار و دیگر نقاط تاریخی و زیبای اطراف آن لذت ببرید. هر چه اطراف شما خلوت‌تر باشد، بهتر می‌توانید با طبیعت ارتباط برقرار کنید. در اطراف آبشار نیاسر کاشان، امکانات رفاهی و تفریحی وجود دارند؛ بنابراین نیاز نیست وسایل زیادی با خود به همراه داشته باشید. همچنین غذاخوری‌های تمیز و سوپرمارکت‌های متعددی هستند که نیاز‌های شما را برطرف می‌کنند. در فصل گلاب‌گیری می‌توانید به باغات اطراف آبشار مراجعه کنید و گلاب و عرقیات سنتی را از تولیدکننده اصلی خریداری کنید.

چگونه از کاشان تا نیاسر برویم؟

اگر بند کفش‌های خود را بستید و کوله پشتی و کلاه آفتابی‌تان را برداشته‌اید، حالا وقت نیاسرگردی است! برای رفتن به نیاسر باید وارد اتوبان کاشان – اصفهان شوید و سپس با راهنمایی تابلو‌های نصب شده در اتوبان، به نیاسر وارد شوید. برای ورود به شهر، دو مسیر طراحی شده است. یکی از این دو مسیر شما را به باغ تالار و عمارت کوشک خواهد برد و دومی شما را به نزدیکی آبشار خواهد رساند. اگر مشتاق دیدن آبشار هستید، مسیر دوم را انتخاب کنید.

خانه‌های تاریخی کاشان

خانه‌های تاریخی کاشان در اطراف آبشار نیاسر

اهل کاشانم، روزگارم بد نیست…

طبیعت کاشان، طبیعت دنج و خوش آب و هوایی است که خانه‌های کاه‌گلی و آرامش عرفانی‌اش در ایران همتا ندارد. جالب است بدانید که سهراب سپهری از دوران کودکی بیشتر وقت خود را در طبیعت این شهر سپری می‌کرد، زیبایی‌های کاشان را جایی برای رسیدن به آرامش و سلوک می‌دانست… به همین خاطر است که زیبایی‌های نیاسر کاشان چشم هر طبیعت‌گردی را به خود خیره می‌کند. در زمان سفر به نیاسر سعی کنید به صدای مهربان آبشار گوش جان بسپارید و از مناظر طبیعی باصفایش لذت ببرید!

شما می‌توانید هتل‌ یا اقامتگاه مورد نظر خود را در کاشان با بهترین قیمت از سایت اسنپ تریپ رزرو کنید.

از قمصر کاشان چه می دانید؟
دسته:ایرانگردیجاذبه

مطالب مرتبط :

هر آنچه که باید درباره کویر ابوزید آباد کاشان بدانید!

هر آنچه که باید درباره کویر ابوزید آباد کاشان بدانید!

26 فروردین 1402
خانه‎‌های تاریخی کاشان، هنرنمایی معماران ایرانی

خانه‎‌های تاریخی کاشان، هنرنمایی معماران ایرانی

20 آذر 1401

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد