همه چیز درباره باغ ارم شیراز

تاریخ انتشار : 8 مهر 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
باغ ارم شیراز

شیراز، شهر باغ‌هاست، اما عکس‌های شیراز را که نگاه کنید، باغی هست که یک پای ثابت همه عکس‌هاست و آن باغی نیست جز باغ ارم. باغ ارم شیراز، با درخت‌های سرو و نارنجش، زمانی تنها محل رفت و آمد بزرگان و اعیان بود. ولی حالا سال‌هاست که درهایش به روی گردشگران باز شده، می‌توان در آن راه رفت و از آنهمه زیبایی به وجد آمد.

می‌روید خیابان ارم شیراز و می‌رسید به باغ ارم، یکی از دل‌انگیزترین باغ‌های شیراز. وارد باغ که بشوید باید از بین دارو درخت‌های زیادی بگذرید تا برسید به جلوی حوض و عمارت حیرت‌انگیز باغ که میخکوبتان می‌کند. جای تعجب هم ندارد. چون در یکی از تماشایی‌ترین باغ‌های ایران هستید که همراه ۸ باغ دیگر در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده.

محوطه باغ ارم

قدمت باغ ارم شیراز

تاریخ دقیقی برای ساخت باغ ارم در دست نیست. ولی گفته می‌شود که در دوره سلجوقیان و آل اینجو هم بوده و کریم خان زند بیشترین بازسازی‌ها را روی آن انجام داده، از بهسازی گوشه و کنار تا افزودن جوی های وسط.

بنا به اسناد در دست، بیشترین تحولات با ظهور قاجارها در اینجا اتفاق افتاده. در دوره ناصرالدین شاه در این مکان عمارتی ساخته شد. و بعد از آن، باغ ۷۵ سال در دست سران ایل قشقاقی بود. قشقایی‌ها نیز در این باغ عمارتی ساختند تا اینکه پهلوی‌ها آن را باز پس گرفتند. تعمیرش کردند و باغ را به دانشگاه شیراز اهدا کردند. اتفاقی که هنوز هم پابرجاست. باغ گیاه شناسی در اختیار دانشکده کشاورزی شیراز است و ساختمان باغ در اختیار دانشکده حقوق شیراز.

راهنمای رفتن به پاسارگاد شیراز

معماری و بخش‌های مختلف باغ

یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های باغ ارم که هر بیننده‌ای را مجذوب می‌کند، جدا از درختکاری‌ها و باغچه‌ها و گل و گیاه‌هایی که در هر کجای آن به چشم می‌خوردند و آن را به صورت نمایشگاه دائمی گل و گیاه درآورده‌اند، یکی، سرو هزار ساله اینجا و دیگری عمارت وسط باغ است. عمارتی که یکی از شاهکارهای دوره قاجار محسوب می‌شود.

نقاشی‌هایی از شاهنامه فردوسی و نبرد قاجارها، کاشیکاری و گچ‌بری‌ها، در کنار کاشی‌کاری‌های ایوان مرکزی که نمونه‌اش در دیگر بناهای دوره قاجار دیده نمی‌شود، باعث زیبایی هرچه بیشتر این بنای سه طبقه شده است. ستون‌های این عمارت را از تخت جمشید الهام گرفته‌اند. و کتیبه‌های سنگی در گوشه و کنار باغ هم یادگاریست که از نصیرالملک، معمار بنا، باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره باغ جهان نما، بهشت کوچک شیراز

عمارت باغ ارم

اینطور می گویند که اگر می خواهید قشنگی این باغ و آب زلال و آبی حوضش را به خوبی حس کنید، صبح را برای رفتن به اینجا انتخاب کنید که آفتاب باعث شده تلالو آب و آنهمه رنگ بیشتر به چشم بیایند. می‌‌توانید در باغ چرخی بزنید و بعد روی یکی از نیمکت‌هایش بنشینید و غرق آنهمه زیبایی اطراف بشوید. یا خودتان را به یک بستنی یا فالوده شیرازی، شربت سکنجبین و بهار نارنج که در گوشه‌ای از باغ می‌فروشند، مهمان کنید.

بیشتر بخوانید: باغ دلگشا شیراز کجاست؟

قیمت بلیت و ساعت بازدید

بلیت بازدید از باغ ارم در شیراز، ۳ هزار تومان است و ساعت بازدید بستگی به این دارد که در چه ماهی از سال به شیراز سفر کرده باشید. این باغ در دو ماه اول سال یک سره از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب باز است. در بقیه مواقع سال، صبح‌ها از ساعت ۸ صبح تا ۱۳ و بعد از ظهرها از ۱۴:۳۰ تا ۵ عصر می‌توانید از آن دیدن کنید. روزهای تاسوعا و عاشورا، ۲۱ رمضان شهادت امام علی، ۲۸ صفر رحلت پیامبر، ۱۴ خرداد رحلت امام خمینی ، ۲۵ شوال شهادت امام جعفر صادق، روزهای تعطیلی این مکان اند.

مسیر دسترسی

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به باغ ارم، ایستگاه متروی نمازی است. که بعداز پیاده شدن از قطار از آنجا می‌توانید با ۱۰دقیقه پیاده‌روی و با گذشتن از میدان دانشجو و میدان ارم به باغ ارم برسید.

اگر با ماشین شخصی می‌خواهید به دیدن این باغ بروید، بهترین مسیر برای دسترسی، بلوار شهید چمران است. همان بلواری که عصرها، شیرازی‌ها در آن پیاده‌روی می‌کنند.

بعد از اینکه وارد بلوار شهید چمران شدید باید مسیر بلوار را تا انتها ادامه بدهید. از میدان دانشجو (میدان علم) به سمت چپ بپیچید و مسیر را تا میدان ارم (میدان خوابگاه) ادامه بدهید. بعد از رسیدن به میدان ارم باید به راست بپیچید و وارد خیابان ارم بشوید. کمی که بروید باغ ارم در سمت راستتان قرار گرفته.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سفر به شیراز

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

حمام وکیل شیراز کجاست؟

حمام وکیل شیراز کجاست؟

24 مرداد 1402
بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

28 تیر 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد