با درفک گیلان آشنا شویم

تاریخ انتشار : 4 مهر 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۳۰ آبان ۱۴۰۰
با درفک گیلان آشنا شویم

در ایران جاهای بکر زیادی وجود دارد که ما خیلی‌هایشان را نمی‌شناسیم و تعداد زیادی از این جاهای بکر در شمال ایران قرار گرفته. مثلا تا پیش از این اسم درفک را شنیده بودید؟ درفک گیلان نزدیک رودبار است و باید حتما دیدش.  

درفک کجاست؟

ارتفاعات درفک

این روستا یکی از قشنگ‌ترین جاها در شمال ایران است، جایی کوهستانی که بین رودبار و سیاهکل،‌ در بالای دیلمان، عمارلو و خورگام قرار گرفته.

فاصله‌ این منطقه تا رودبار ۳۵ کیلومتر است و از تهران تا درفک حدود ۵ ساعت راه در پیش دارید. رودبار و زیتون‌فروشی‌های بی‌شمارش را که رد کنید به رستم آباد می‌رسید، مسیر سمت راست به درفک می‌رود و مسیر بعدی به روستاهایی که در بالادست قرار گرفته‌اند. روستاهایی مثل دشت ویل و توتکابن و سندس که هرکدام قشنگی‌های خاص خودشان را دارد.

ارتفاعات درفک نیز روستاهای زیادی دارد که مناسب اقامتند و یکی از این روستاها، روستای راجعون است که هم دشت دارد و هم جنگل.

اما درفک به چه معناست؟ بعضی‌ها می‌گویند اسم درفک از دال‌فک یا دلفک آمده و معنی آن آشیانه‌ عقاب است. بعضی دیگر هم می‌گویند اسمش از قوم دِربیک گرفته شده. این قوم در کنار دریای خزر ساکن بوده‌اند. این منطقه به سرزمین مه و خورشید هم معروف است و در مسیر کوهنوردی تابلویی دیده می‌شود که نوشته این‌جا محل عبور فرشتگان است.

چرا باید درفک را ببینیم؟

درفک گیلان

بخش ییلاقی درفک خیلی سرسبز و باصفاست. گاهی مه غلیظی دور درختان می‌پیچد و همه جا را حسابی رویایی می‌کند.

اگر اهل طبیعت‌گردی و چادر زدن هستید، در این ییلاق حسابی بهتان خوش می‌گذرد. ضمن این‌که می‌توانید از محلی‌ها اتاق کرایه کنید و با خیال راحت دو سه روزی بمانید. در چند سال اخیر در این منطقه خانه‌های بومگردی زیادی به راه افتاده که از مهمانان پذیرایی می‌کنند.

در دامنه کوه و قبل از رسیدن به قله، تعدادی کلبه سنگی وجود دارد که در بهار و تابستان محلی‌ها در آنها زندگی می‌کنن و کارشان دامداری است. به دام‌ها در این دشت‌ سرسبز بد نمی‌گذرد.

پوشش گیاهی این منطقه متنوع است و هم دشت دارد و هم جنگل و تا دلتان بخواهد گزنه در اینجا می‌بینید.

گذشته از حیوانات اهلی مثل خرگوش، حیوانات وحشی مثل خرس، شغال، روباه، گوزن، گرگ و پلنگ هم در این حوالی زندگی می‌کنند. پس اگر هوس چادر زدن کردید، مراقب باشید و از محلی‌ها هم دور نمانید.

قله درفک

قله درفک

ارتفاع این قله ۲۷۰۰ متر از سطح دریاست. از شرق و جنوب شرقی به کوه‌های پیشکوه می‌رسد و از جنوب به کوه‌های منجیل.

می‌گویند زلزله‌ای که در ۳۱ خرداد ۱۳۶۹ رخ داد، باعث شد بخش‌هایی از تیغه‌ قله فرو بریزد و دچار فرسایش بیشتری شود.

این کوه مثل دیواره‌ای بلند عمل می‌کند و نمی‌گذارد آبی که از دریای خزر بخار می‌شود، از آن محدوده خارج شود. به همین دلیل هم در مقدار بارندگی استان گیلان تاثیر دارد.

غار درفک

این غار یخی درست روی قله قرار گرفته. البته فکر نکنید به همین راحتی می‌شود وارد غار شد. دهانه‌اش تنگ است و رفتن به غار تجهیزات یخ‌نوردی می‌خواهد. طول غار حدود ۱۰۰ متر است و برف زیادی در آن جمع می‌شود. برف‌ها به یخچال تبدیل می‌شوند و آب آشامیدنی این منطقه را تامین می‌کنند.

بهترین زمان سفر

ییلاق را باید تابستان‌ها دید. ولی اگر اول‌های پاییز به جنگل سر بزنید، آنقدر برگ‌های زرد و نارنجی می‌بینید که دل‌تان نمی‌خواهد برگردید. برای کوهنوردی هم فصل گرما بهترین و امن‌ترین زمان صعود است.

کجا اقامت کنیم؟

اگر اهل کمپینگ نیستید، به هتل‌های رودبار فکر کنید. قیمت رزرو هتل زیتون ۲ برای هر شب ۲۱۶ هزار تومان است.

جاذبه‌های نزدیک درفک

آبشار لونک

اینجا، خودش آنقدری قشنگ هست که دلتان نخواهد جای دیگری را ببینید. اما، تی تی کاروانسرا در سیاهکل یکی از جاهای تاریخی این منطقه است. در شمال این کاروانسرا،‌ روستای بالارود را پیدا می‌کنید که ۱۲ کیلومتر با سیاهکل فاصله دارد و خیلی باصفاست.

در مسیر جنگلی سیاهکل به دیلمان و در ۲۵ کیلومتری سیاهکل آبشار لونک قرار گرفته. یک آبشار دوقلوی زیبا که بهار و پاییز بهترین زمان دیدنش است.

از درفک تا دیلمان ۱ ساعت و ربع راه در پیش دارید. ییلاق دیلمان هم از جاهای دیدنی گیلان است که چند روستای سبز و خرم دارد. اگر فصل بهار به این منطقه سفر کنید، می‌توانید دشت سوسن چلچراغ را ببینید که یک ساعت تا دیلمان فاصله دارد.

مسیر دسترسی به درفک

از اتوبان قزوین به رشت مسیرتان را شروع ‌کنید. از رودبار که بگذرید، به رستم‌آباد می‌رسید. جاده‌ فرعی سمت راست را دنبال ‌کنید. از جاده توتکابن و پل سفیدرود که بگذرید، تابلوی روستای شیرکوه شما را به مقصد می‌رساند.

راه دوم این است که بعد از امام‌زاده هاشم و قبل از کاروانسرای لات، از فرعی سمت راست جاده خارج بشوید و به دامنه‌های شمالی درفک برسید.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

رستم آباد گیلان

۷ جاذبه‌ای‌ که در رستم آباد گیلان و نزدیکی آن می‌توان دید

16 تیر 1398
استخرگاه

استخرگاه؛ بهشتی برفراز درفک

3 بهمن 1397

۲ نظر

  • پاسخ سلمان ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ از ۰۵:۴۱

    ممنون از توضیحت خوبتون

  • پاسخ مجید مهراد ۹ آبان ۱۳۹۸ از ۰۸:۳۱

    سلام . هموطنان عزیز لطفا با طبیعت مهربان باشید.قدر این زیباییها را بدانیدو از ریختن زباله در طبیعت پرهیز کنید.

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد