تالاب آلماگل گلستان، سرزمین سبزپوش شمالی!

تاریخ انتشار : 31 اردیبهشت 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
تالاب آلماگل گلستان، سرزمین سبزپوش شمالی!

گلستان، سرزمینی سبز و رویایی، آن بالای نقشه، در شمال ایران نشسته و در دل خود زیبایی‌های شگفت‌انگیزی جای داده است. یکی از این زیبایی‌های، تالاب آلماگل است که در اطراف شهر گنبدکاووس قرار دارد. حیف است به گلستان بروید و از گل سرسبد آن یعنی تالاب آلماگل دیدن نکنید! پس اگر قصد سفر به شمال را دارید و می‌خواهید با تالاب آلماگل گلستان آشنا شوید، این بلاگ را بخوانید.

آلماگل یعنی چه؟

تالاب آلماگل در زبان محلی منطقه به معنای «دریاچه سیب» است. این تالاب در کنار تالاب‌های آجی گل و آلاگل سه تالاب مهم در استان گلستان هستند. در سال ۱۹۷۵ و در کنوانسیون رامسر، تالاب‌های سه‌گانه به‌عنوان تالاب جهانی به ثبت رسیدند. در این تالاب‌ها به‌دلیل برخورداری از برخی گونه‌های خاص، شکار ممنوع است.

آجی‌گل و آلاگل، از جاذبه‌های اطراف آلماگل!

آلماگل

تالاب آلماگل گلستان

تالاب آلماگل کنار دو تالاب دیگر با نام‌های آجی گل و آلاگل در فاصله اندکی با مرز ایران و ترکمنستان واقع‌شده است. این تالاب از جنوب به روستای تنگلی می‌رسد و از شمال تا مرز ترکمنستان امتداد دارد. شرق تالاب اینچه‌برون و غرب آن نیز اشک تپه قرار گرفته‌اند.

چگونه به تالاب آلماگل گلستان برویم؟

برای رسیدن به تالاب آلماگل اول باید وارد شهر گرگان شوید. سپس از طریق فلکه هوایی در مرکز شهر وارد بزرگ‌راه آسیا ۷۰ شوید و این مسیر را تا رسیدن به جاده آق‌قلا ادامه دهید. پس از ورود به جاده آق‌قلا و ادامه مسیر به یک دوراهی خواهید رسید و با ورود به مسیر سمت راست و عبور از جاده آسیا ۷۰ به جاده اینچه برون می‌رسید. از اینجا به بعد می‌توانید از طریق مسیر روستای تنگلی به تالاب آلماگل دسترسی داشته باشید.

فاصله تهران تا تالاب آلماگل

فاصله مسیر از تهران تا این تالاب در حدود ۴۸۸ کیلومتر است که می‌توان آن را در ۷ ساعت و ۲۵ دقیقه پیمود. برای رسیدن به تالاب آلماگل باید از طریق اتوبان بابایی وارد جاده هراز و بعد جاده فیروزکوه شوید. با ادامه جاده فیروزکوه به جاده قائم‌شهر غربی خواهید رسید. باید از طریق این جاده خود را به جاده بابل- قائم‌شهر برسانید و پس از عبور از زیرگذر میدان امام جاده سیاهکل‌رود مازندران را در پیش بگیرید.

این جاده به‌عنوان کمربندی شمالی شهر قائم‌شهر به‌حساب می‌آید. با ادامه این مسیر می‌توانید به میدان ورودی بندرگز می‌رسید. پس از عبور از این میدان وارد بزرگ‌راه طولانی ۷۰ آسیا خواهید شد و با ادامه مسیر به میدان بسیج خواهید رسید. از طریق این میدان وارد پیچ هزار و بلوار مفتح شوید و پس از ورود به جاده کمربندی و عبور از فلکه هوایی گرگان دوباره وارد بزرگ‌راه ۷۰ آسیا خواهید شد و از آن‌جا می‌توانید مانند مسیر گرگان خود را به تالاب برسانید.

سفر به تالاب میانکاله، به تماشای پرندگان مهاجر!

مکان‌های تفریحی و دیدنی نزدیک تالاب آلماگل گلستان

در شهرهای اطراف تالاب جاذبه‌های تاریخی و طبیعت زیبایی وجود دارد که برای گردشگران بسیار جذاب و دیدنی باشد. در ادامه برخی از این جاذبه‌ها را معرفی می‌کنیم:

گنبدکاووس و بلندترین برج آجری دنیا!

برج آجری گنبد کاووس

برج آجری گنبد کاووس

در زمان سفر به تالاب آلماگل، اگر می‌خواهید از یکی از تاریخی‌ترین شهرهای شمالی هم بازدید کنید، گنبدکاووس بهترین گزینه است. گنبد قابوس یا کاووس بزرگ‌ترین شهرستان استان گلستان به‌ حساب می‌آید. بلندترین برج آجری جهان در این شهر قرار دارد. برجی که در قرن یازدهم میلادی احداث شده است.

۵ دلیل برای سفر به کلاله گلستان

اینچه‌برون و آب و هوای فوق‌العاده دلچسبش!

اینچه‌برون

اینچه‌برون، از جاهای دیدنی نزدیک تالاب آلماگل گلستان

اینچه‌برون یکی از شهرهای مرزی در اطراف گنبدکاووس به‌شمار می‌آید. مرکز این شهر داشلی‌برون با آب‌وهوایی فوق‌العاده و مناظری زیبا است. این شهر در یک شوره‌زار قرار دارد و زمین‌های اطراف آن از سیلاب‌های فصلی رودخانه اترک تاثیر می‌پذیرند. به همین دلیل نیز نام این شهر را اینچه‌برون به معنی «شهری بر باریکه تپه» گذاشته‌اند. بازدید از این شهر در سفر به استان گلستان خالی از لطف نیست!

بهترین زمان بازدید از تالاب آلماگل گلستان

تالاب آلماگل گلستان

تالاب آلماگل گلستان

یکی از بهترین زمان‌ها برای بازدید از تالاب، فصل بهار و تابستان است. فصل بهار برای آن دسته از کسانی که چندان طاقت گرما و هوای شرجی را ندارند زمان مناسبی خواهد بود. کسانی که می‌خواهند در پاییز و زمستان به تماشای تالاب بروند باید لباس گرم همراه داشته باشند. آب‌وهوای تالاب در زمستان بسیار سرد می‌شود.

راهنمای رفتن به ناهارخوران گرگان

به تماشای سرسبزی و زیبایی گلستان!

تالاب آلماگل گلستان یکی از جاذبه‌های طبیعی زیبا در استان گلستان است. در این تالاب جانوران متنوعی زندگی می‌کنند که برخی از آن‌ها در معرض انقراض قرار دارند. اگر می‌خواهید از این تالاب زیبا دیدن کنید، توصیه می‌کنیم فصل بهار را برای سفر خود انتخاب کنید. طبیعت این منطقه در بهار بسیار تماشایی خواهد بود.

در زمان بازدید از این تالاب زیبا، نگران هتل و اقامتگاه خود نباشید! شما می‌توانید اتاق‌های هتل خود را با بهترین قیمت از اسنپ تریپ رزرو کنید.

دسته:ایرانگردیجاذبه

مطالب مرتبط :

آرامگاه خالد نبی؛ بهشتی در بهار

آرامگاه خالد نبی؛ بهشتی در بهار

18 اردیبهشت 1396

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد