سفر به تالاب میانکاله، به تماشای پرندگان مهاجر!

تاریخ انتشار : 5 اردیبهشت 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
سفر به تالاب میانکاله، به تماشای پرندگان مهاجر!

نمی‌شود زیبایی‌های بی‌شمار شمال ایران را انکار کرد. آوازه جذابیت‌های مازندران در تمام فصول پای گردشگران را به سمت خود می‌کشاند! یکی از این مناطق زیبا در دل استان مازندران و در شهر بهشهر قرار دارد که به تالاب میانکاله یا تالاب میان‌قلعه شناخته می‌شود. پرندگان ایرانی بومی بسیاری در این تالاب زندگی می‌کنند و تماشای آنها عالمی دارد! این بلاگ را بخوانید و با یکی از زیباترین تالاب‌های ایران آشنا شوید!

 تالاب میانکاله کجاست؟

این تالاب در ۴۵ کیلومتری بهشهر قرار دارد و هر سال میزبان هزاران طبیعت‌دوست است که با دوربین‌های عکاسی و دو چشمی خود به این شهر می‌آیند و لحظات زیبای طبیعت را ثبت می‌کنند. شاید بپرسید چرا دوربین دوچشمی؟ زیرا مهم‌ترین و معروف‌ترین ویژگی‌ این تالاب، امکان پرنده‌نگری آن به‌شمار می‌رود. تالاب میانکاله از سمت شمال به دریای خزر دسترسی می‌یابد و از سمت جنوب به خلیج گرگان راه دارد. در بندر ترکمن، از طریق یک کانال یک کیلومتری باریک می‌توانید به این تالاب بروید.

بهترین مسیر دسترسی به تالاب میانکاله

برای رسیدن به این تالاب دو مسیر کوتاه و طولانی وجود دارد. از تهران تا تالاب میانکاله به ‌مدت پنج ساعت رانندگی برای طی کردن ۳۵۰ کیلومتر فاصله نیاز خواهید داشت. اما جاده خیلی خوبی را می‌بینید که رانندگی راحتی را برایتان رقم خواهد زد. ابتدا و پیش از شهرهای دیگر به ساری می‌رسید و سپس:

  • می‌توانید مسیری طولانی را در پیش بگیرید که منظره‌های طبیعی بیشتری دارد. در این صورت باید مسافت ۴۶ کیلومتر از سمت ساری تا بندر امیرآباد را با رانندگی پشت سر بگذارید. این مسیر از مناطقی مثل دشت گوهرباران می‌گذرد که طبیعت بسیار زیبایی را پیش روی شما قرار خواهد داد. از بندر امیرآباد تا پناهگاه حیات وحش هم پنج کیلومتر فاصله خواهید داشت که به فاصله ۱۰ دقیقه از این پناهگاه تالاب را خواهید دید.
  • اگر دوست دارید با طی کردن مسیری کوتاه زودتر به تالاب برسید، باید از ساری به سمت نکا حرکت کنید که مسیر سرراستی خواهد بود. بعد از آن باید از نکا به بهشهر راهی شوید که ۳۰ کیلومتر از هم فاصله دارند. از آن‌جا به بندر امیرآباد می‌رسید و بعد از مدتی رانندگی تالاب را خواهید دید.

شرایط ورود به تالاب میانکاله

تالاب میانکاله

تالاب میانکاله

برای رفتن به این تالاب باید مجوزی از سازمان حفاظت از محیط ‌زیست بهشهر دریافت کنید. می‌توانید برای سفر راحت‌تر و رهایی از مشکلات دریافت مجوز همراه با تورهای طبیعت‌گردی این منطقه به تالاب میانکاله بروید. برای دریافت مجوز می‌توانید یک روز قبل به اداره محیط‌ زیست بهشهر بروید و مجوز را دریافت کنید. برای گرفتن این مجوز به اطلاعات هویتی مثل نام و نام خانوادگی، کد ملی و تعداد نفرات بازدید نیاز خواهید داشت.

همچنین یک تالاب دیگر در مسیر بهشهر به میانکاله وجود دارد که به نام تالاب زاغمرز شناخته می‌شود. اگر مجوز لازم برای ورود به این مناطق را داشته باشید، ماشین‌های منطقه شما را از مسیرهایی می‌برند که زیبایی این تالاب‌ها را بیشتر حس کنید.

بهترین زمان سفر به تالاب میانکاله

همان‌طور که گفته شد با توجه به مهاجرت بیشتر پرندگان در فصول سرد، بهترین زمان برای سفر به این تالاب فصل زمستان است. این تالاب در زمستان بارندگی‌های بسیار و هوای سردی دارد. در تابستان هوای تالاب بسیار گرم و شرجی می‌شود و برای سفر مناسب نیست.

اگر نمی‌توانید در زمستان به سفر بروید، بهار و شهریور نیز زمان مناسبی برای رفتن به تالاب میانکاله به‌شمار می‌روند. آب‌وهوای خوب تالاب در این فصل‌ها شما را به وجد می‌آورند، اما فرصت تماشای پرندگان زیبا را نخواهید داشت. اگر هم در زمستان و پاییز به این تالاب رفتید حتما وسایل مناسب و ضروری مثل لباس گرم و چکمه‌های بارانی با خود ببرید تا بتوانید در باتلاق‌های این تالاب، راحت‌تر قدم بزنید!

جاهای دیدنی بهشهر کجاست؟

مناطق دیدنی اطراف تالاب میانکاله

جاذبه‌های گردشگری مثل دریای خزر موجب شده‌اند تا بسیاری از مناطق دیدنی مازندران مثل همین تالاب، ناشناخته باقی بماند. این امر از یک طرف مزیت محسوب می‌شود. چراکه به تمیزی و خلوتی این مناطق منجر می‌شود و از طرف دیگر ناخوشایند به نظر می‌رسد. چراکه بسیاری از افراد از دیدن آن‌ها باز می‌مانند. در اطراف تالاب میانکاله (مسیر بین ساری و میانکاله) جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبایی دیگری هم وجود دارد.

تالاب زاغمرز

تالاب زاغمرز

تالاب زاغمرز، از جاهای اطراف تالاب میانکاله

در مسیر بهشهر به میانکاله در نزدیکی نیروگاه حرارتی برق نکا، تالاب لپو زاغمرز را می‌بینید که در گذشته به دلیل اتصالش به میانکاله، پرندگان زیادی به آن‌جا نیز مهاجرت می‌کردند. اما به‌دلیل شکار بی‌رویه و از بین رفتن محیط‌ زیست این تالاب، دیگر پرندگان به زاغمرز سفر نمی‌کنند. تالاب زاغمرز چشم‌انداز زیبایی دارد و برای عکاسی مناسب است.

آشوراده، کانال باریک بندر ترکمن

آشوراده

جزیره آشوراده در نزدیکی تالاب میانکاله

جزیره زیبای آشوراده را کانال خزینی از تالاب میانکاله جدا می‌سازد. این جزیره همان کانال باریک یک کیلومتری از اسکله بندر ترکمن است.

خلیج گرگان، پناهگاه حیات ‌وحش حیوانات

خلیج گرگان

خلیج گرگان، تالاب میانکاله

بزرگ‌ترین خلیج دریای خزر را پیشروی رشته‌های ساحلی میانکاله به‌وجود آورده‌اند. خلیج گرگان تنها خلیج بین استان مازندران و گلستان است که پناهگاه حیات ‌وحش بسیاری از حیوانات به ‌شمار می‌رود.

گلوگاه مازندران؛ جایی که اکبرجوجه متولد شد

دشت ناز ساری

دشت ناز ساری

دشت ناز ساری، از جاذبه‌های اطراف تالاب میانکاله

زمانی که از جاده سیاهکلرود به سمت تالاب میانکاله بروید در ابتدای مسیر به دشت ناز ساری برخورد خواهید کرد. این دشت زیبا را به‌عنوان پناهگاه حیات‌وحش گونه گوزن زرد خال‌دار ایرانی می‌شناسند. متاسفانه نسل این گوزن زیبا و ارزشمند رو به انقراض می‌رود.

نگاهی به چهار فصل تالاب میانکاله

این تالاب در هر چهار فصل زیبایی‌های ویژه خود را دارد. از حیات ‌وحش حیوانات مختلف مثل پرندگان گرفته تا گل و گیاهان متنوع این منطقه همگی تالاب میانکاله حیات را همچون بهشتی سرشار از گونه‌های مختلف می‌آرایند.

پرندگان مهاجر

پرندگان مهاجر تالاب میانکاله

پرندگان مهاجر تالاب میانکاله

سه دسته مختلف پرندگان شامل پرندگان خشک‌زی، آبزی و شکاری این تالاب را به‌ عنوان مقصد مهاجرت خود برمی‌گزینند که با توجه به میزان شوری آب مناطق مختلف تالاب در آن‌جا اقامت می‌کنند. مهم‌ترین پرندگان مهاجر به این منطقه در ادامه معرفی شده‌اند:

  • حواصیل خاکستری و سفید، اردک‌ها و اگرت کوچک؛ که در غربی‌ترین بخش تالاب جذب آب شیرین این منطقه می‌شوند.
  • سلیم، فلامینگو، تلیله و آبچلیک، که در منطقه میانی تالاب به‌ دلیل آب شور در این منطقه اقامت می‌کنند.
  • پرستوهای دریایی، انواع کاکایی و کشیم؛ که به ‌دلیل آب شور مهاجرت خود را به سوی شرقی‌ترین منطقه تالاب جهت می‌بخشند.

با سنگچال مازندران آشنا شوید

پوشش گیاهی تالاب میانکاله

در منطقه این تالاب دمای متوسط هوا ۱۷ درجه سانتی‌گراد و بارندگی بسیار مناسب است. این ویژگی به رشد بسیاری از گیاهان و درختان زیبا و جذاب منجر شده‌اند. سرتاسر تالاب میانکاله را باغ‌های انار و بوته و درختچه‌های تمشک پوشانده‌‌اند. درختان این منطقه تا پنج متر هم ارتفاع می‌یابند. برای دیدن انارستان در پاییز (اواسط مهر) و برای دیدن بوته‌های تمشک در فصل زمستان به این تالاب بروید تا از این میوه‌های طبیعت تالاب لذت ببرید.

تجهیزات مورد نیاز برای رفتن به تالاب میانکاله

تالاب میانکاله

تصویری از تالاب میانکاله در غروب

مهم‌ترین وسیله برای رفتن به این تالاب دوربین‌های عکاسی و چشمی است. عکس‌های شما در این سفر بسیار خاطره‌انگیز خواهد بود چرا که تالاب میانکاله بهترین منظره را برای عکاسی دارد.

تجهیزات لازم و ضروری را متناسب با فصل و آب ‌و هوایی انتخاب کنید که در آن زمان به تالاب میانکاله می‌روید. برای مثال لباس گرم، چکمه، چتر برای فصول سرد و بارانی حتما ضروری خواهند بود و عینک و کرم ضدآفتاب و لباس شنا برای فصل تابستان و گرم سال دوستان خوبی برای همراهی شما در این سفر شمرده می‌شوند. تجهیزات مهم دیگر می‌تواند کوله‌پشتی، داروهای موردنیاز، خوراکی و تنقلات باشد.

تالاب میانکاله جایی برای استراحت و آرامش!

هرچه از خوبی‌ها و زیبایی‌های تالاب میانکاله بگوییم، حق مطلب ادا نخواهد شد! خاصیت این منطقه زیبا این است که ساعت‌ها می‌توانید در آن بدون خستگی و در نهایت آرامش با همراهان خود وقت بگذرانید. اهمیت زیست‌محیطی و جانوری این منطقه نه‌تنها در ایران، بلکه برای جهان موضوعی قابل‌توجه و ارزشمند تلقی می‌شود. پس سعی کنید در حفظ پاکیزگی این جاذبه بین‌المللی نهایت کوشش را به جا بیاورید‌.

در زمان سفر به مازندران نگران هتل و اقامتگاه خود نباشید چون برای رزرو هتل موردنظرتان در این سفر بی‌نظیر به تالاب میانکاله، می‌‌توانید روی اسنپ‌تریپ حساب کنید.

بهترین هتل های شمال ایران کدامند؟

دسته:ایرانگردیجاذبه

مطالب مرتبط :

جاهای دیدنی بهشهر

جاهای دیدنی بهشهر کجاست؟

30 تیر 1397

۱ نظر

  • پاسخ احسان ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ از ۰۸:۳۴

    توضیحات کاملی بود ممنون

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد