تنگه رازیانه کجاست؟

تاریخ انتشار : 24 مهر 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۰ آذر ۱۴۰۰
تنگه رازیانه

طبیعت بکر ایلام انگیزه کمی برای سفر نیست، به خصوص که با چند کیلومتر فاصله از شهر می‌رسیم به جاهایی مثل تنگه رازیانه. جایی که سرسبز است و سکوتش آدم را در خود فرو می‌برد.

تنگ رازیانه کجاست؟

تنگ رازیانه در ایلام

اولین قدم این است که به ایلام برسیم. اگر با ماشین شخصی سفر کنیم، نزدیک‌ترین مسیر از آزاد راه ساوه به همدان شروع می‌‌شود، از کرمانشاه، اسلام‌آباد غرب می‌گذرد و به مقصد می‌رسد. این مسیر حدود ۶۷۲ کیلومتر است و حدود ۸ ساعت طول می‌کشد.

مسیر طولانی‌تری هم هست که از قم، اراک، ملایر، نهاوند، کرمانشاه و اسلام‌آباد غرب می‌گذرد. این مسیر ۵۰ دقیقه طولانی‌تر است و ۹ ساعته شما را به ایلام می‌رساند.

پرواز همیشه یکی از گزینه‌های راحت و البته گران سفر است. می‌توانیم بلیط هواپیما بخریم و از فرودگاه ایلام با تاکسی به تنگ رازیانه برویم. مدت این پرواز یک ساعت و هشت دقیقه است. اتوبوس‌های تهران به ایلام هم از ترمینال غرب حرکت می‌کنند.

از ایلام که ۵۰ کیلومتر بگذریم و وارد جاده ایلام به بدره، مرکز دره‌شهر بشویم، باید اول از روستای چنارباشی رد شویم. تا این جا ۴۵ کیلومتر از شهر دور شده‌ایم. کمی جلوتر، یعنی پنج کیلومتر دیگر که برانیم، تابلوی تنگه رازیانه را کنار جاده می‌بینیم.

چرا باید تنگه رازیانه را ببینیم؟

تنگه رازیانه ایلام

گاهی وقت‌ها چند پدیده طبیعی در کنار هم قرار می‌گیرند تا منظره‌ای شبیه تابلوی نقاشی را پیش چشم‌مان شکل بدهند، آن‌هم نه در طی ده بیست سال؛ بلکه سال‌های خیلی طولانی. تنگه رازیانه ایلام از وقتی که زلزله رخ داد و لایه‌ ضخیم آهکی شروع به از هم‌گسیختن کرد، کم‌کم شکل گرفت.

درزها ایجاد شدند و شکاف روی زمین پدیدار شد و فرسایش دره را شکل داد. حالا عمق دره حدود ۳۰ متر است و پهنایش در بعضی جاها به یک متر هم می‌رسد. این تنگه در امتداد جاده ماشین‌رو، حدود دو کیلومتر ادامه پیدا می‌کند و می‌توانیم بالایش بنشینیم و پایین دره را نگاه کنیم، انگار که فرسنگ‌ها از این دنیا فاصله داریم.

به نزدیکی این دره که برسیم، چشم‌انداز مقابل‌مان هم دیدنی‌تر می‌شود. دو طرف جاده کوه است و چمن و درخت که روی کوه‌ها را پوشانده‌اند. دامنه‌ شیب‌دار کوه در سمت راست جاده به دره خیلی باریکی می‌رسد. دره‌ای که از بینش رودی هم می‌گذرد.

طبیعت سرسبز تنگه رازیانه

حوالی این دره، گیاه رازیانه زیاد است؛ این‌را از روی اسم تنگه هم می‌شود فهمید. البته که تنگ عبارت درست‌تری برای اشاره به این دره است، ولی روی تابلوی معرفی محل نوشته شده تنگه.

جنس سنگ‌های این تنگه آهک و ترکیبات کربنات کلسیم است. چند سالی‌ست که ۷۵ هکتار از این زمین‌ها در فهرست آثار طبیعی و ملی ایران هم جا گرفته‌اند.

بهترین زمان سفر

از الان می‌توانید روی بهار حساب کنید. جاده منتهی به اینجا حسابی سرسبز شده و رود داخل تنگه هم پرآب است. پاییز تا هوا هنوز سرد نشده، می‌شود طوری برنامه ریخت که کنار تنگ باشید. اما هوا که سردتر بشود، تا آخر زمستان سفر به اینجا دیگر سخت می‌شود. به تابستان هم فکر نکنید، چون گذشته از گرمای هوا، آب داخل تنگ کم می‌شود.

وسایل مورد نیاز

دوربین عکاسی، آب معدنی و غذای سبک همراه‌مان باید باشد. اگر قصد چادر زدن در طبیعت را داریم، بهتر است همه‌ وسایل از جمله آب، غذا، لباس اضافه، کیسه خواب و دیگر خرده‌ریزه‌های سفر همراه‌مان باشد. در آن نزدیکی فروشگاهی برای خرید نیست.

آنهایی که صخره‌نوردی بلندند، خوب است تجهیزات کافی همراه داشته باشند. صخره‌نوردی روی دیواره این تنگه، باتوجه به عمق آن و رودی که از پایینش می‌گذرد، تجربه‌ای به‌یادماندنی می‌‌سازد. لباس اضافی را بعد از صخره‌نوردی لازم دارید، چون آن پایین حتما خیس می‌شوید.

بیشتر بخوانید: چطور در طبیعت بی‌دردسر کمپ بزنیم؟

جاذبه‌های نزدیک

روستای گنجه

در همین جاده تنگ رازیانه ایلام، روستای گنجه قرار گرفته که خیلی‌ها معتقدند قشنگ‌ترین روستای ایلام است.

تفرجگاه تجریان، دشت سرسبزی‌ست که گردشگران زیادی به آن سر می‌زنند. این منطقه‌ ییلاقی‌ست و در فصل‌های گرم خیلی باصفاست. تنگ بهشت هم جای قشنگ دیگر است که حوالی تجریان قرار گرفته. این منطقه در ۲۰ کیلومتری جاده ایلام به چوار قرار گرفته.

چیزی که در ایلام تمامی ندارد، جاهای بکر و آرام است. یکی دیگر از تفریج‌گاه‌های خارج از شهر، ششدار است که به‌ویژه در بهار و پاییز که هوا ملایم‌تر است، طرفدار زیاد دارد.  این منطقه  در کیلومتر ۵ جاده ایلام به کرمانشاه است.

کجا اقامت کنیم؟

هتل‌های ایلام زیاد نیستند. ولی باتوجه به قیمت و امکاناتی که دارند، می‌توانید یکی را انتخاب کنید. قیمت رزرو از ۱۳۰ هزار تومان شروع می‌شود.

دسته:جاذبه

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد