زیباترین جاهای دیدنی اردبیل (۲)

تاریخ انتشار : 28 خرداد 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
زیباترین جاهای دیدنی اردبیل2

بهار و تابستان فصل رفتن به اردبیل است. شهری که متوسط دمایش در تابستان به ۱۹ درجه می‌رسد و این یعنی برای فرار از گرما می‌توان به آن پناه برد (به استثنای بعضی سال‌ها). اردبیل، جدا از هوای خنک و بهاری‌اش در دل روزهای گرم تابستان، سرزمین دشت‌های سرسبز، دریاچه‌ها و آب‌های گرم و گردنه حیران هم هست. و علاوه بر این عسل و آش دوغش هم بسیار محبوب است. در نوشته قبلی مهمترین جاهای دیدنی اردبیل را معرفی کردیم و در این پست به معرفی جاذبه‌های اطراف شهر می‌پردازیم.

گردنه حیران؛ طبیعتی شگفت‌انگیز

گردنه حیران

گردنه حیران، از جاهای دیدنی اردبیل

سفر به اردبیل با گردنه حیران گره خورده است. گردنه‌ای که مثل اسمش طبیعتی حیران کننده‌ای دارد. حیران مسیر ارتباطی آستارا به اردبیل است و در فاصله ۵۱ کیلومتری اردبیل واقع شده.

 گردنه حیران از میان جنگل‌های سرسبز و دره‌ای قشنگ می‌گذرد. و از پایینش، رودخانه آستاراچای عبور می‌کند. سرسبزی، هوای خنک گردنه و مه‌ای که بیشتر اوقات گردنه را پوشانده یکی از بی‌نظیرترین تصاویر را پیش رویمان قرار می‌دهد. آن پایین هم خانه‌های روستایی حیران واقع شده و می‌توان از طبیعتش بهره برد. در منابع آمده که آش دوغ گردنه حیران را نباید از دست داد. گردنه حیران تله‌کابین هم دارد.

بهترین رستوران‌های اردبیل و سرعین کجاست؟

دریاچه نئور؛ از زیبا‌ترین جاهای دیدنی اردبیل

دریاچه نئور

دریاچه نئور، از جاهای دیدنی اردبیل

در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل و به سمت خلخال یکی از قشنگ‌ترین دریاچه‌های طبیعی و آب شیرین اردبیل قرار گرفته. ریشه اسم نئور کلمه‌ای مغولی است. در زبان مغولی به دریاچه نوور می‌گویند و در ترکی آذربایجانی به دریاچه کوچکی که رودخانه‌ای به آن نمی‌ریزد نئور گفته می‌شود.

نئور که یکی از دریاچه‌های محبوب اطراف استان است از دو دریاچه کوچک و بزرگ تشکیل شده که در فصل بهار یکی می‌شوند و دریاچه واحدی را به وجود می‌آورند. نئور، منطقه‌ای حفاظت شده است که در بهار تعدادی ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان در آن رها می‌کنند.

با فرا رسیدن شهریور مسابقه ماهیگیری در این دریاچه برگزار می‌شود و پاییز که از راه برسد به دلیل سرمای هوا ماهی‌ها را جمع می‌کنند تا سال بعد. اطراف دریاچه برای چادر زدن بهترین جاست.

مسیر دسترسی: پس از طی ۳۵ کیلومتر از شهر اردبیل به سمت شهر خلخال به ده بودالالو می‌رسیم. بعد باید جاده‌ای به طول ۱۳ کیلومتر را به سمت بالای کوه طی کرده. و پس از گذر از کنار روستای عباس‌آباد (در فاصله ۸ کیلومتری جاده و ۵ کیلومتری دریاچه) به دریاچه رسید. جاده کوهستانی برای رسیدن به این دریاچه آسفالت بوده، ولی جاده دور دریاچه خاکی است.

جنگل فندقلو؛ سرزمین درختان فندق

جنگل فندقلو

جنگل فندقلو، از جاهای دیدنی اردبیل

از حیران که بگذرید با یکی از زیباترین جنگل‌های ایران و جاهای دیدنی اردبیل مواجه می‌شوید، یعنی فندقلو.

چرا اسمش فندقلوست؟ به خاطر درختان فندق بیشمارش. گونه‌های مختلف گیاهی این جنگل‌‎ها و حیواناتی که در آن زندگی می‌کنند، و همچنین هوای بسیار خنکش در تابستان‌های داغ، این منطقه را به یکی از بهترین جاها برای سفر تبدیل کرده. فندقلو علاوه بر درختان گوجه سبز، سیب وحشی، ازگیل، تمشک و توت فرنگی که دارد، در بهار از گل‌های بابونه فرش می‌شود.

از اینها که بگذریم در جنگل فندقلو، استخر آبگرم «مشه سویی» با خاصیت درمانی‌اش و پیست اسکی روی چمن این منطقه هرساله گردشگران زیادی را راهی این منطقه می‌کند. فندقلو در ۳۰ کیلومتری اردبیل و ۱۰ کیلومتری جنوب نمین قرار گرفته.

مسیر دسترسی: سه راهی جاده اردبیل به آستارا در نزدیکی شهر نمین. به این ترتیب که در مسیر راه اردبیل به آستارا و پیش از رسیدن به نمین مسیری سرسبز و زیبا با تابلوی راهنمای جنگل فندقلو می‌بینید. راه دیگر که برای رسیدن به این جنگل وجود دارد از جاده اردبیل به تهران در گردنه حیران از داخل روستای گیلده می‌گذرد.

دریاچه سوها؛ آبگیری بکر و زیبا

دریاچه سوها

دریاچه سوها، از جاهای دیدنی اردبیل

در روستای سوها، آبگیر کوچکی به همین نام قرار گرفته که به دلیل بکر بودن، زیبایی وصف نشدنی و هوای مه گرفته و خنکش شهره است. چرا به آن سوها می‌گویند؟ چون اطراف روستا پر از  چشمه‌های کوچک و بزرگ است. دریاچه سوها که نقطه شروع جنگل‌های گیلان است به آبشار لاتون هم راه دارد.

لاتون یکی از بلندترین آبشارهای گیلان است و از سوها که پیاده بروید می‌توانید به لاتون برسید. سوها برای آنهایی که به دنبال کمپینگ در ارتفاعاتند نقطه بکری است. این مطنقه در ۳۲ کیلومتری شرق اردبیل واقع شده.

مسیر دسترسی: برای رسیدن به آبشار لاتون باید ابتدا به شهر لوندویل در مسیر جاده تالش به آستارا رفته و سپس راه فرعی در جهت جنوب را در پیش بگیرید. تا بعد از چند کیلومتر به روستای کوته کومه برسید. برای رسیدن به آبشار باید راه مالرویی به طول تقریبی ۶ کیلومتر را در دل جنگل‌های زیبای منطقه را طی کنید. اما پیشنهاد ما پیاده‌روی از مسیر دریاچه سوها به سمت آبشار لاتون است.

زیباترین جاهای اردبیل که نباید از آن‌ها غافل بمانید!

آبگرم و آبشار سردابه

در ۲۸ کیلومتری غرب اردبیل آبشار و آبگرم سردابه، از جاهای دیدنی اردبیل قرار گرفته. جایی که به دلیل خاصیت درمانی آبش چه بین خود اردبیلی‌ها و چه مسافران این شهر محبوب است. آبشار و آبگرم سردابه در روستایی به همین نام واقع شده. این منطقه با حدود ۷ چشمه آب‌معدنی گرم و آبدرمانی و آبشار ۳۰ متری‌اش از جاذبه‌های اردبیل است که حتما باید دید.

اگر تابستان امسال قصد سفر به اردبیل را دارید، نگران هتل و اقامتگاه خود نباشید! چرا که می‌توانید از لیست هتل‌های اردبیل، هتل موردنظر خود را با بهترین قیمت رزرو کنید.

لیست هتل‌های اردبیل به همراه قیمت را اینجا ببینید

 

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

سفر به روستای انار اردبیل، لمس آغوش طبیعت!

سفر به روستای انار اردبیل، لمس آغوش طبیعت!

26 اردیبهشت 1402
هرآنچه درباره بازار اردبیل و مراکز خرید این شهر باید بدانید

هرآنچه درباره بازار اردبیل و مراکز خرید این شهر باید بدانید

22 تیر 1398

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد