راهنمای سفر به کندوان تبریز

تاریخ انتشار : 10 تیر 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۲۱ تیر ۱۴۰۲
کندوان تبریز

گرما که از راه برسد تنها مقاصد خنک طرفدار دارند و یکی از این مقاصد خنک، کندوان تبریز است. روستای کندوان تبریز که بیشتر شهرتش به خاطر خانه‌های کندویی شکلش است، آنقدر خنک است که در تابستان‌ها کمترین دمایش ۱۳ درجه و بیشترین دمایش به ۲۷ می‌رسد.

روستای کندوان تبریز کجاست؟

روستای کندوان

روستای کندوان تبریز، مقصدی مناسب برای یک سفر تابستانی

این روستا در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی تبریز واقع شده و یکی از روستاهای دهستان سهند از توابع شهر اسکوست. فاصله اسکو تا کندوان ۲۰ کیلومتر بیشتر نیست و از آنجایی که به همراه روستای میمند تنها روستاهای صخره‌ای جهان هستند که هنوز زندگی در آنها جریان دارد، سالانه گردشگران زیادی راهی‌اش می‌شوند.

این روستا که برخی قدمتش را ۷ هزار سال می‌دانند، در دل کوه‌ سلطان داغی قرار دارد. ارتفاع روستا از سطح دریا ۲۲۰۰ متر است و رودخانه کندوان در امتدادش جریان دارد. زیبایی‌های اینجا باعث شده جزو آثار ملی نیز به ثبت برسد و جزو یکی از عجیب ترین روستاهای ایران به حساب بیاید.

چرا باید اینجا را ببینیم؟

خانه های کندوان تبریز

خانه‌های تاریخی کندوان تبریز

کندوان، روستایی عجیب و غریب است که در ایران لنگه ندارد. ۱۱۷ خانواده این روستا در دل کوه‌ زندگی می‌کنند و دیگر کجای دنیا می‌شود این تجربه ناب را داشت و آدم‌هایی را دید که خانه‌هایشان در دل کوه کنده شده؟

اینجا، منطقه‌ای کوهستانی با مراتع بسیار است که هوای خنکی دارد، با کوچه پس کوچه‌هایی ساکت و بالکن‌های پرگل جلوی بعضی از خانه‌ها و همه اینها برای مایی که در زندگی‌مان دیدن این چیزها کم پیش می‌آید حیرت‌انگیز است.

روستای کندوان که به دلیل گدازه‌ها و مواد مذاب به جا مانده از دل آتشفشان و همچنین دخالت آدم‌ها در طی سال‌ها به این شکل و شمایل درآمده، روستایی مخلوطی شکل است که به خاطر کله قندی بودن و شباهت خانه‌هایش به کندوی عسل به این نام معروف شده.

داخل خانه های روستای کندوان

داخل خانه‌های روستای کندوان، با فضایی نوستالژی و قدیمی

سازه‌های سنگی با شکل‌های افقی، ستونی، مخروطی و هرمی شکل که بعد از عقب نشینی حوضه دریاچه کندوان سر از خاک برآوردند، نمای اولیه روستای کندوان هم نمایان شد. مخروط ها بعد از اینکه از دل آب بیرون آمدند، به صورت پله پله تا بالای کوه را پوشاندند. این مخروط های نرم در دوره‌های نخستین زمین شناسی، زمانی که هنوز پوسته زمین سرد نشده بود، در اثر جابه جایی کوه ها و فشارهای ناشی از این موضوع به صورت طبقه طبقه از محیط اطرافشان جدا شدند و فرم گرفتند.

این شکل‌ها که از جنس خاکسترهای آتشفشانی بودند، حالت نرمشان را به مرور زمان تا اندازه‌ای حفظ کردند. به صورتی که به راحتی با ضربه‌ای ساده، سایش باد و بارش برف و باران تغییر حالت می‌دادند. اینطوری بود که طبقات، پله‌های روستا و لایه‌های کله قندی (که به آن کران نیز می‌گویند) کم کم به شکل امروزی درآمدند و مناسب برای کار دست ادم‌ها و ساخت خانه شدند.

ارگ علیشاه تبریز، بنایی با قدمت ۷۰۰ سال!

تاریخ روستا

کوچه پس کوچه های کندوان

کوچه پس کوچه‌های کندوان

معماری روستا یکی از شگفتی‌هایش است. اینجا روستایی سنگی و صخره‌ایست. قطره دیوارها بسیار نازک و حدود ۲ متر است. از این‌روست که داخل خانه‌ها در تابستان‌ها خیلی خنک است  و زمستان‌ها هم به طور طبیعی گرم می‌ماند.

ارتفاع این توده‌ه  صخره‌ای در حدود ۴۰ متر است و بیشتر لایه‌های کله قندی یا همان کران‌ها به ۴ طبقه می‌رسند. این طبقات از هم مستقلند و برای رسیدن به طبقات بالایی پله‌هایی از خود کران به وجود آمده. نورگیرها در طبقات بالایی قرار دارند و  جنسشان چوبی یا شیشه‌ایست.

کندوان تبریز، روستایی تاریخی‌ست. برخی عمر آن را ۶ هزار سال تخمین می‌زنند و برخی دیگر تاریخ آن را مربوط به ۳ هزار سال پیش می‌دانند.  تاریخ سکونت آن را نیز به قرن هفتم هجری هجوم مغول‌ها نسبت می‌دهند. روایت‌هایی مبنی بر سکونت عشایر در این منطقه به عنوان ساکنان اولیه در دسترس است. آنها از حفره‌ها به عنوان اقامتگاه موقتی استفاده می‌کردند.

روایت دیگر در مورد مردم روستای حیله ور است. این روستا در ۲ کیلومتری کندوان قرار داشته و مردم آن از دست مغول‌ها فرار کرده و به کندوان پناه برده‌اند. یک عده هم ساکنان اولیه را جنگجویانی میدانند که در حال گذر از این منطقه آن را برای دفاع و استفاده نظامی مناسب دیده‌اند.

و اما روایت دیگری هم وجود دارد که ساکنان اولیه را مهاجران دریاچه ارومیه می‌داند که از دست ایلامی‌ها و مارهایشان در جنگ ایلام و آشور فرار کرده و به این منطقه آمده بودند.

سوغات و امکانات کندوان

گردوی کندوان

گردوی کندوان، از سوغات معروف تبریز

در کندوان آب و برق هست. این روستا دو مسجد بزرگ و کوچک، به اضافه مدرسه، پارک تفریحی، مغازه‌های فروش سوغات، بوفه و رستوران دارد.

مشهورترین سوغات کندوان عسل است. زردآلو و آلبالو، خشکبار، آلوچه، لواشک،گلیم و جاجیم و دست بافته‌های اینجا هم معروف است. آب معدنی کندوان که در تبریز هم آن را می‌فروشند برای درمان بیماری‌های کلیوی مناسب است و از چند شیر آب در داخل روستا قابل آشامیدن.

درباره بازار مظفریه تبریز چه می دانید؟

بهترین فصل سفر

برف زمستانی در روستای صخره ای کندوان

منظره برف زمستانی در روستای صخره‌ای کندوان

تا اردیبهشت و اوایل خرداد هنوز این منطقه به دلیل کوهستانی بودنش سرد است. بنابراین بهترین فصل سفر تابستان تا اواخر شهریور است. پاییز و زمستان‌های این منطقه به سرد و سخت بودن مشهور است.

کجا اقامت کنیم؟

هتل صخره ای لاله کندوان

هتل صخره‌ای لاله کندوان

علاوه بر اجاره خانه، میتوان در هتل صخره‌ای لاله کندوان اقامت کرد. این هتل ۵ ستاره که خودش از جذابیت‌های روستاست معماری‌ای همگون با معماری منطقه دارد. در هتل صخره ای لاله کندوان بسته به سلیقه‌تان میتوانید در اتاق های معمولی یا جکوزی دار که با آب معدنی روستا پر شده اند یا سوئیت هایی مخروطی شکل بمانید.

اگر قصد سفر به روستای تاریخی کندوان دارید، می‌توانید هتل و اقامتگاه خود را با بهترین قیمت از اسنپ تریپ رزرو کنید. همچنین اگربا اتوبوس سفر می‌کنید، می‌توانید بلیط اتوبوس و یا بلیط هواپیما ی خود را با خیال راحت بخرید.

مسیر دسترسی

برای رفتن به روستای کندوان تبریز باید خود را به شهر اسکو از شهرهای استان آذربایجان شرقی برسانید. مسیر جاده را از سمت اسکو به جنوب این شهر شروع کنید و راه خیابان چایکنار را در پیش بگیرید. از شهر اسفنجان که گذشتید به یک دوراهی در ۷ کیلومتری جاده می‌رسید. راهی که در سمت چپ قرار دا، به روستای کندوان می‌رساندتان. در اسکو مینی‌بوس‌هایی شما را به کندوان می‌رسانند.

راهنمای سفر به تبریز؛ گشتی در شهر شهریار و مشروطه

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

بازدید از خانه‌های تاریخی تبریز، پرسه در دل تاریخ!

بازدید از خانه‌های تاریخی تبریز، پرسه در دل تاریخ!

8 آبان 1402
بهترین هتل‌های سه ستاره تبریز کدامند؟

بهترین هتل‌های سه ستاره تبریز کدامند؟

20 تیر 1402

۱ نظر

  • پاسخ آناهیتا ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ از ۰۹:۱۱

    سلام
    مطلبی که در مورد وجه تسمیه روستا نوشتین احتمالا درست نیست
    حتی در شناسنامه های قدیمی کندجان یعنی محل حفظ جان موجود هست یا گون دوقان یعنی محل طلوع خورشید

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد