راهنمای سفر به دریاچه سوها

تاریخ انتشار : 23 مرداد 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۹ مهر ۱۴۰۰
دریاچه سوها

اینطور نیست که برویم اردبیل چند بنای تاریخی ببینیم، در بازارش بچرخیم و بعد فکر کنیم که همه جا را گشته‌ایم. جاهای دیدنی اطراف اردبیل، مثل گردنه حیران، جنگل فندقلو یا دریاچه سوها، خود می‌توانند دلیل سفر باشند و ما امروز درباره دریاچه سوها نوشته‌ایم.

دریاچه سوها کجاست؟

منظره دریاچه سوها

اگر دارید از تهران به دریاچه سوها می‌روید باید بدانید که فاصله شما تا این دریاچه حدود ۶۲۵ کیلومتر، چیزی حدود ۸ ساعت است.

وارد شهر اردبیل می‌شوید و اولین میدان را به سمت شرق می‌پیچید، فاصله شما تا روستای سوها که دریاچه در کنارش قرار گرفته، حدود ۳۵ کیلومتر است. راه ارتباطی از طریق جاده اردبیل به بریس می‌گذرد. در مسیرتان تابلوهای روستای سوها را می‌بییند و وارد فرعی روستا که بشوید کمتر از یک ساعت بعد در روستایید.

دریاچه سوها که محلی‌ها به آن سوآ هم می‌گویند در نتیجه آبی‌ به وجود آمده که پشت سد سوآ جمع شده. از این منطقه جنگل‌های گیلان شروع می‌شود و خیلی از آنهایی که می‌خواهند پیاده بروند آبشار لاتون این مسیر را برای رفتن به آبشار انتخاب می‌کنند. و ۳ روز بعد در کنار بلندترین آبشار استان گیلانند.

منظره اطراف دریاچه سوها

روستای سوآ

و اما در مورد روستا. روستای سوآ پر از مغازه‌های کوچک است که بیرونشان تخت گذاشته‌اند و قلیان و چای می‌دهند و چیزهایی مثل پفک، باتری و بسکوئیت و چیزهایی مثل این را می‌فروشند. از روستا تا کنار دریاچه ۵ کیلومتر راه است. یک قسمت را می‌شود با ماشین معمولی رفت. ولی قسمت دیگر خیلی جاده خاکی می‌شود و حتما باید نیسان یا آفرود داشته باشید.

یکی از منابع درآمد روستاییان در سوآ همین است که با مبلغی حدود ۴۰ ۵۰ هزار تومان، گردشگران را با نیسان ببرند دم دریاچه. اگر خودروی شخصی ندارید در اردبیل، تاکسی‌ها هم تا روستای سوها شما را می‌رسانند.

دریاچه سوها، دریاچه بزرگی‌ست. یک طرفش را جنگل پوشانده و طرف دیگرش را تپه و مسیر پیاده روی به سمت آبشار لاتون هم از اینجا می‌گذرد. در کنار این تپه‌ها، اهالی روستا آلاچیق‌هایی ابتدایی را برپا کرده‌اند و آش دوغ و چای می‌فروشند.

آب دریاچه کدر و راکد است و قابل شنا کردن هم نیست. اگر خوش‌شانس باشید کره اسب‌هایی را می‌بینید که در دشت‌های اطراف دریاچه آزادانه دارند برای خودشان می‌چرند. و اگر تا اوایل تیرماه به دریاچه سوها بروید، مه مدام روی دریاچه را می‌پوشاند و کنار می‌رود و این خودش خیلی قشنگ است. در اطراف دریاچه می‌شود چادر زد، اما باید مواظب حیوان‌های منطقه مثل گراز هم بود.

بیشتر بخوانید: زیباترین جاهای دیدنی اردبیل (۱)

مسیر آبشار لاتون

مسیر سوها به لاتون

برای رسیدن به این آبشار باید سه روز در راه بود و از بین جنگل گذشت، بنابراین کار هرکسی نیست و نیاز به راهنمای محلی دارد. بسته به توان خودتان دارد که چند روزه به آبشار برسید. ولی روز اول مسیر سربالایی‌ست و روز دوم و سوم سرازیری شروع می‌شود.

بعد از گذشتن از جنگل به دامنه قله اسپیناس می‌رسید. دامنه این کوه بلندترین نقطه تالش است و ییلاقات تالش هم در مسیرتان قرار دارند. می‌توانید شب را همینجا بمانید و صبح به راه بیفتید. بعد از ۸ ساعت پیاده‌روی دوباره جنگل شروع می‌شود و جنگل را که پشت سر بگذارید به آبشار لاتون می‌رسید.

آبشار لاتون

آبشار لاتون

آبشار لاتون در انتهای غربی استان گیلان، در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی آستارا به سمت اردبیل، کنار کوه اسپیناس، شهر لَوَندِویل، روستای کوته کومه واقع شده است.

فاصله آبشار تا روستای کوته کومه ۶۰ کیلومتر است و نیاز به پیاده روی ۴ساعته دارد. ارتفاع آبشار لاتون ۱۰۵ متر است و برای همین شما با آبشاری معمولی که قطر آبش اندازه شیرآب است، طرف نیستید.

جاذبه های نزدیک دریاچه

دریاچه سوها، در ۱۰ کیلومتری نمین قرار گرفته. شهر کوچکی به جنگل فندقلو معروف است، بهارها گل‌های بابونه این منطقه را فرش می‌کند. البته که در کنار خود دریاچه و در بهار و تابستان هم این گل‌ها را می‌شود دید.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره سبلان، قله مقدس ایران

کجا اقامت کنیم؟

جز کمپ کردن در کنار دریاچه، هتل‌های اردبیل می‌توانند انتخابتان باشند.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

سفر به روستای انار اردبیل، لمس آغوش طبیعت!

سفر به روستای انار اردبیل، لمس آغوش طبیعت!

26 اردیبهشت 1402
هرآنچه درباره بازار اردبیل و مراکز خرید این شهر باید بدانید

هرآنچه درباره بازار اردبیل و مراکز خرید این شهر باید بدانید

22 تیر 1398

۸ نظر

  • پاسخ محمد ۴ تیر ۱۳۹۸ از ۱۷:۵۵

    گردنه حیران در ۲۰کیلومتری استارا و در استان گیلان قرار دارد

    • پاسخ علی ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ از ۰۸:۱۳

      حیران در ۴۵ کیلومتری آستارا و ۵ کیلومتری نمین واقع شده است حالا به کدوم نزدیک تره؟؟؟

      • پاسخ مهدی ۵ فروردین ۱۴۰۰ از ۰۴:۱۹

        سلام
        حیران طبق تقسیمات کشوری دقیقا از خروجی تونل به سمت آستارا، خاک سرزمینی گیلان هست و صرفا نگهداری راه و هلال احمر به اردبیل داده شده و بس

  • پاسخ فرامرز ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ از ۰۴:۰۹

    گردنه حیران در شرق استان اردبیل قرار دارد و بخشی از استان اردبیل است. مردم روستاهای گردنه حیران همگی به زبان تورکی صحبت می کنند و برای انجام کارهای خود به شهرهای اردبیل و نمین مراجعت می کنند.

    • پاسخ دانیال ۱۶ آبان ۱۳۹۹ از ۲۰:۱۵

      عزیزانی که میگن هیران مال اردبیل هس،یه سوال ساده، چرا تا تونل اگر بچه ای به دنیا بیاد شناسنامش رو از آستارا میگیرن نه اردبیل؟؟ مثل روستای ونه بین آخرین روستای هیران هس و شناسنامه همه اونا از آستارا صادر شده

    • پاسخ Delaram ۸ خرداد ۱۴۰۰ از ۰۴:۴۴

      اصلا ترکی صحبت کردن و خرید و رفت و امد دلیلی بر ترک بودن و تعلق داشتن گردنه حیران گیلان ب اردبیل نیست کما اینکه تا آنجا ک من دیدم ب زبان تالشی صحبت میکنن.ب دلیل مرز بودن و همین رفت و امدها طبیعتا ممکن است ک فرهنگ و زبان هم داد و ستد شود.همانطور که میدانید اکثر مردمان شهرستان خلخال در تالش رفت و امد دارند،حتی منطقه های تالش زبان در خلخال بسیار زیاد هست، اما کسی حرفی از تعلق خلخال ب گیلان نمی گوید پس این دلیل شما از ریشه اشتباه میباشد.از همه مهم تر شما حتما نقشه تقسیمات کشوری را ببینید و حتی اگر آن هم نشد در گوگل مپ بطور واضح مشخص است ک‌گردنه حیران در گیلان قرار دارد.سپاس

  • پاسخ میلاد ۲۵ تیر ۱۳۹۹ از ۱۳:۳۴

    سلام
    مطلبی بالا دیدم نوشتین که منبع درامد روستای سوها از انتقال گردشگر به سد هست این کاملا اشتباهه خواهشا متن و بردارید منبع درامد روستاییان کشاورزی و حرفه ای مثل ارماتوربندی هست که تو اقسار تقاط کشور که هیج خارج کشور هم پوشش دادن الحمدلله.
    خواهشا میخوایین اطلاعاتی به مردم بدین راست و درست بدین نه از روی اغراض حقیر یکی از اهالی دهاتم.
    یا علی مدد

  • پاسخ Delaram ۸ خرداد ۱۴۰۰ از ۰۴:۳۸

    گردنه حیران طبق تقسیمات کشوری برای استان گیلان‌است.لطفا تطلاعات غلط منتشر نکنید.
    همچنین دریاچه سوها هم در ارتفاعات تالش و آستارا قرار دارد.اما ب دلیل نبود راه و سواستفاده گری های اردبیلی ها به دروغ بنام اردبیلی ها شناسانده شده است.

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد