جاهای دیدنی ارومیه، معرفی جاذبه‌های شهر آب‌ها (۱)

تاریخ انتشار : 13 تیر 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۲ بهمن ۱۴۰۱
جاذبه‌‌های دیدنی ارومیه

ارومیه مرکز آذربایجان غربی و یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ایران است. این شهر زمستان‌های سردی دارد و بهتر است در فصل‌های گرم سال به آن سفر کنید. در اینجا تعدادی از جاهای دیدنی ارومیه را معرفی می‌کنیم. با اسنپ تریپ همراه باشید:

دریاچه ارومیه؛ اولین جاذبه شهر آب‌ها

دریاچه ارومیه

این روزها کسی نیست که دریاچه ارومیه را نشناسد، به خصوص بحران بی‌آبی‌ای که این سال‌ها گریبان دریاچه را گرفته بود و اسمش را سر زبان‌ها انداخت و باعث شد که همه این دریاچه مهم ایران را بشناسند. دریاچه ارومیه یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شور جهان است. این دریاچه در گذشته به دریاچه رضاییه، چیچست (به معنای درخشنده) و کبودان معروف بود.

دریاچه ارومیه از اواسط دهه ۸۰ شروع به خشک‌شدن کرد، اما با برنامه‌هایی که برای احیای دریاچه انجام شد و بارش‌های سال ۹۴ دریاچه دوباره تا حدی جان گرفت. دیدن این دریاچه بزرگ که شهرت جهانی دارد و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران است را در سفرتان از دست ندهید. دریاچه ارومیه در دل خودش جاذبه‌‌های دیگری را هم جای داده که در ادامه آن‌‌ها را معرفی می‌کنیم:

قلعه کاظم داشی

کاظم باشی

این قلعه که از جاهای دیدنی ارومیه است، از دور شبیه جزیره‌ای سنگی دیده می‌شود. قدیم‌ها که دریاچه پر آب بود کاظم‌داشی به صورت شبه‌جزیره‌ای در دریاچه ارومیه قرار داشت، اما امروز بیشتر آن در خشکی قرار گرفته. این قلعه در دلش داستان‌ها و اتفاق‌های تاریخی زیادی را جا داده است. روایت است که هلاکوخان مغول اموال قیمتی‌اش را در این قلعه پنهان کرده بود. این قلعه در زمان‌های مختلف پناهگاه ساکنان هفت روستای اطراف بوده و اسمش را از کاظم خان فرمانده شجاع محافظ روستا گرفته است. در زمان جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم هم از این قلعه به عنوان پناهگاه استفاده می‌شده.

جزیره اشک

این جزیره یکی از مهم‌ترین جزایر دریاچه ارومیه است. جزیره اشک زیستگاه  گوزن زرد ایرانی است که این گوزن یکی از گونه‌های کمیاب گوزن در جهان است. به جز این نوع گوزن، پرنده‌های بومی و مهاجر هم در این جزیره زندگی می‌کنند. برای رفتن به جزیره اشک باید از سازمان حفاظت محیط زیست مجوز تردد بگیرید.

بیشتر بخوانید: بهترین رستوران‌های ارومیه کدامند؟

بازار ارومیه

بازار ارومیه

 

بازارها قدیمی بعضی از شهرها به خودی خود از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری‌شان هستند. بازار ارومیه هم از این دسته بازارهاست. با قدم گذاشتن در تیمچه‌ها و راسته‌های این بازار گذر تاریخ را حس می‌کنید.

قسمت‌هایی از بازار ارومیه از دوران صفویه و قسمت‌هایی از دوران زند و قاجار به یادگار مانده‌اند و بخش‌هایی دستخوش تغییرات شده‌اند. در سفرتان به ارومیه از این بازار دیدن کنید و همزمان که از زیبایی‌های معماری بازار و فضای قدیمی‌اش لذت می‌برید، می‌توانید سوغات ارومیه را تهیه کنید.

آدرس: بین خیابان امام و بعثت

لیست بهترین هتل‌های ارومیه

بنای سه گنبد ارومیه

بنای سه گنبد ارومیه

وجود بناهای تاریخی در هر شهری قدمت آن شهر را نشان می‌دهد. بنای سه‌گنبد در جنوب شرقی شهر ارومیه و بافت سنتی این شهر  قرار دارد و قدمت آن را به دوره سلجوقیان نسبت می‌دهند. بعضی از مورخ‌ها هم عقیده دارند که این بنا آتشکده‌ای زرتشتی بوده که بعد از حمله اعراب تبدیل به بنایی متروکه شده، با این حال مدرکی وجود ندارد که این نظریه را ثابت کند. ضمن اینکه علاوه بر معماری بنا که به معماری دوران سلجوقی شباهت دارد، سه کتیبه در این بنا موجود است که مربوط به سال ۵۸۰ هجری است.

آدرس: خیابان استاد برزگر

برای آشنایی با جاذبه‌های دیگر ارومیه این صفحه را ببینید.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

اگر به دنبال لیست هتل‌های ارومیه هستید، این نوشته را بخوانید

اگر به دنبال لیست هتل‌های ارومیه هستید، این نوشته را بخوانید

11 تیر 1398
سوغات ارومیه

سوغات ارومیه را از کجا بخریم؟

22 خرداد 1398

۱ نظر

  • پاسخ اورمیه قلب آذربایجان ۱۸ مهر ۱۳۹۶ از ۱۷:۳۶

    به دیار آذربایجان، اورمیه تشریف بیارین
    یاشاسین آذربایجان یاشاسین اورمیه

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد