بازار کرمان چه جذابیتی دارد؟

تاریخ انتشار : 21 اسفند 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۲۸ دی ۱۴۰۱
بازار کرمان

بازار کرمان، یکی از تاریخی‌ترین بازارهای ایران است و هر قسمتش مربوط به دوره‌ای. اینطور معروف است که موقع راه رفتن در این بازار همانقدر که جلوی پایت را نگاه می‌کنی باید حواست به زیبایی‌های سقف هم باشد که چیزی را از دست ندهی.

قدمت بازار کرمان به ۶۰۰ سال می‌رسد و در دوره مظفری و تیموری ساخته شده، اگرچه روند گسترشش تا دوره پهلوی اول هم ادامه پیدا کرده است. این بازار از میدان ارگ تا مشتاقیه شروع می‌شود و همه سوغات کرمان از زیره کرمان تا قاووت و پته و مس را می‌توان از عطاری‌هایی که در گوشه و کنارش هست، خرید.

محوطه بازار کرمان

بازار ارگ

بازار ارگ از بقیه قسمت‌های بازار، معروف‌تر است. این بازار را در میدانی به همین نام پیدا می‌کنیم و اگر بخواهیم تا آخرش برویم تا چهارسوق گنجعلی خان راهمان ادامه دارد. بیشتر مسافران حتی اگر وقت گشتن در بازارهای دیگر کرمان را نداشته باشند، سعی می‌کنند حتما به این بازار سری بزنند.

نقاشی های بازار کرمان

نقارخانه و سراجی

لباس و حبوبات و سایر نیازهای روزمره برای خانه را می‌توان از این قسمت خرید. این بازار به دو بخش بازار نقارخانه و بازار سراجی تقسیم می‌شود. از تماشای سقف بلند نقارخانه با نقاشی‌های رنگ روغن نباید غافل شد. در زمان‌های قدیم موقع غروب در اینجا نقاره می‌زدند.

در انتهای نقارخانه، به بازار سراجی می‌رسیم. چمدان‌سازها و سراج‌ها یا زین‌سازها در این قسمت می‌نشینند، هرچند آن رونق سابق از کسب و کارشان رخت بربسته.

بازار گنجعلی خان

حمام گنجعلی خان

کرمان را به مس‌اش می‌شناسند و محل اصلی خرید مس کرمان، بازار گنجعلی خان است. صدای خوردن چکش به مس، از جذابیت‌های این بازار است. اما جدا از آن از گشت و گذار که خسته شدیم، می‌توانیم به حمام گنجعلی خان برویم، چایی بخوریم و موزیک زنده‌ای گوش بدهیم. در حمام گنجعلی خان، اوج هنر معماری کرمان را می‌توان دید.

بازار اختیاری

مجموعه بازار کرمان

بعد از اینکه در حمام گنجعلی خان نفسی تازه کردیم و از آن بیرون زدیم، انتهای گنجعلی خان ما را به بازار اختیاری می‌رساند. در بازار اختیاری، به جاهایی مثل مدرسه شیخیه، کاروانسرای گلشن، بازارچه سرداری و حمام و چایخانه سنتی می‌رسیم. از این بازار عتیقه‌جات و زیورآلات می‌توان خرید.

برای خرید پارچه‌های رنگارنگ باید کجا برویم؟ بازار اختیاری به بازار سردار وصل می‌شود. بیشتر مغازه‌های این بازار را پارچه‌فروشی‌ها تشکیل می‌دهند.

بازار وکیل

این فقط شیراز نیست که بازار وکیل دارد. در سمت شرق بازار کرمان، مجموعه وکیل قرار گرفته که بعد از بازار اختیاری به آن می‌رسیم.

بخش تجاری که اسمش بازار وکیل است، بین مسجد جامع و ارگ قرار گرفته بود. از مهم‌‌ترین بناهای این قسمت می‌توان به حمام وکیل، کاروانسرای وکیل، مدرسه حیاطی، دو قیصریه (اول و دوم) و مسجد وکیل اشاره کرد.

عکس: خبرگزاری ایسنا

بهترین هتل و اقامتگاه های کرمان را بشناسید

دسته:مرکز خرید

مطالب مرتبط :

حمام گنجعلی‌خان، گنج باشکوه کرمان!

حمام گنجعلی‌خان، گنج باشکوه کرمان!

12 مهر 1402
همه‌چیز درباره سفر به کرمان

همه‌چیز درباره سفر به کرمان

29 بهمن 1401

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد