کاریز کیش چه جذابیتی دارد؟

تاریخ انتشار : 18 اسفند 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۵ شهریور ۱۴۰۰
کاریز کیش

کیش برای بعضی‌ها یعنی ساحل، غواصی و خرید. اما در این جزیره جاهای تاریخی جذابی هم وجود دارد، مثل شهر زیرزمینی کاریز کیش؛ قناتی که زمانی مایه حیات مردم بوده و حالا به مجموعه تفریحی تبدیل شده.

کاریز کیش کجاست؟

شهر زیرزمینی کیش

کاریز، یکی از جاهای دیدنی کیش است که در بلوار میرمهنا، بین میدان المپیک و میدان فارور قرار گرفته. شهر زیرزمینی کاریز در گذشته دور، مجموعه قناتی بوده که آب آشامیدنی جزیره را تامین می‌کرده. اکنون چند سالی‌ست که این قنات به یکی از جاذبه‌های گردشگری کیش تبدیل شده. طول قنات کیش ۱۴ کیلومتر است و عمقش ۱۴ متر. نمونه چنین قنات بزرگی در ایران و دنیا کم‌نظیر است.

بیشتر بخوانید: هزینه های سفر به کیش چقدر است؟

کاریز

دو رشته کاریز، یکی از سفین و دیگری از روستای باغو می‌‌آیند و در اینجا به سه رشته قنات تبدیل می‌شوند. در طول مسیر چاه‌های زیادی وجود دارد که در قدیم مردم برای کشاورزی و تهیه آب آشامیدنی از آنها برداشت می‌کردند. می‌گویند این کاریز محل تامین آب کشورهای حوزه خلیج‌فارس هم بوده.

چرا باید اینجا را ببینیم؟

کاریز

شاید شنیده باشید که به کاریز کیش، شهر زیرزمینی می‌گویند. ولی درواقع اینجا شهر تاریخی نیست. بلکه شبکه‌‌ای از قنات‌هاست که قدمتی بیشتر از ۲۵۰۰ سال دارد. در بلوار میرمهنا می‌رانیم و به تابلوی مجموعه فرهنگی سیاحتی شهر زیرزمینی کاریز می‌رسیم. بلیط می‌خریم و خودمان را در دالان‌های خنک کاریز می‌بینیم.

این قنات تاریخی چند سالی‌ست که به مجموعه‌ای تفریحی تبدیل شده. در این مجموعه دیدنی‌های دیگری هم پیدا می‌شود. اما همه موقع ورود، محو جذابیت قنات می‌شوند.

کاریز کیش

کافی‌ست سرمان را بلند کنیم تا سقف توجه‌مان را جلب کند. سقف کاریز پر است از فسیل صدف و مرجان. این فسیل‌ها عمری ۵۰۰ میلیون ساله دارند و حالا در قلب جزیره و در خشکی می‌توانیم ببینیم‌شان. در دالان‌های خنک کاریز قدم می‌زنیم و به روزگاری فکر می‌کنیم که مردم این قنات را طراحی کرده‌اند و بدون وجود وسایل مدرن امروزی، دل زمین را کنده‌اند.

بعد از گشت‌وگذار در کاریز می‌رسیم به موزه خلیج‌فارس. در این موزه می‌توانیم فسیل‌های مختلفی را ببینیم که عمر و مشخصات آنها نوشته شده. البته مجموعه‌ای که در موزه خلیج‌فارس جمع شده، فقط شامل فسیل نیست، بلکه اطلاعات کاملی درباره‌ خلیج‌فارس و جزیره‌ کیش هم در آن وجود دارد.

بعد می‌توانیم به بازارچه صنایع دستی سر بزنیم، سوغات بخریم. در همین بازارچه اگر بخواهیم می‌توانیم با حنا روی دست و پایمان نقش و نگار بزنیم. بعد از گردش و تفریح حتما گرسنه‌مان هم می‌شود. در شهر زیرزمینی کاریز رستوران و کافه هم هست که موسیقی زنده دارند.

ساعت بازدید

همه روزهای هفته از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب می‌توانیم اینجا را ببینیم.

بیشتر بخوانید: از آکواریوم کیش چه می دانید؟

جاذبه‌های نزدیک

اسکله تفریحی کیش

اسکله کیش: از اینجا تا اسکله تفریحی کیش حدود ۱۰ دقیقه فاصله است. در اسکله، بازار ورزش‌های آبی حسابی داغ است؛ مثل جت اسکی، قایق‌سواری، غواضی، ماهیگیری و قایق‌های کف‌شیشه‌ای. اگر اهل هیچ‌کدام این‌ها هم نباشیم، می‌توانیم از حال‌وهوای ساحل لذت ببریم، پیاده‌روی کنیم یا به‌انتظار منظره‌ قشنگ غروب آفتاب بنشینیم. اسکله در خیابان سنایی، بلوار دریا قرار گرفته.

پارک ساحلی و اسکله میرمهنا: در جزیره، هیچ تفریحی با نشستن کنار ساحل دریا برابری نمی‌کند. از پارک ساحلی میرمهنا به اسکله میرمهنا دسترسی داریم. اینجا فضای خوبی برای پیک‌نیک، قدم زدن یا تماشای شنای لاک‌پشت‌های آزاد است. پارک میرمهنا در فاصله ۷ دقیقه‌ای از کاریز و در کنار ساحل قرار گرفته.

پارک ساحلی میرمهنا

دلفیناریوم: پارک دلفین کیش هم برای بچه‌ها جذاب است و هم برای بزرگ‌ترها. اصلا ما سفر می‌کنیم که تا حد ممکن از چیزهایی که هر روز می‌بینیم، دور شویم و جاهای متفاوتی را ببینیم. ای‌جا هم می‌توانیم نمایش دلفین‌ها را تماشا ‌‌کنیم و هم به پارک پرندگان سر بزنیم. با ۲۰ دقیقه رانندگی از کاریز کیش به پارک دلفین می‌رسیم.

دلفیناریوم کیش

خانه مردم‌شناسی بومیان کیش: در خانه‌ای که ۲۰۰ سال عمر دارد، می‌توانیم با معماری سنتی کیش آشنا شویم. بعد مجموع صنایع دستی بومی را ببینم. مالک این خانه تاجر مروارید بوده و لنج‌ بادبانی بزرگی داشته. مساحت خانه حدود ۱۲۰۰ متر است، ۲ حیاط و ۱۵ اتاق دارد. خانه مردم شناسی بومیان در محله سفین قرار گرفته که از قدیمی‌ترین محله‌های جزیره‌ست. بین خانه و شهر زیرزمینی حدود ۱۰ دقیقه فاصله است.

کجا اقامت کنیم؟

بین هتل‌ های کیش گزینه‌های متنوع و جالب‌توجهی پیدا می‌کنیم. از هتل ۲ ستاره ارزان تا هتل لوکس وجود دارد. قیمت رزرو هتل در کیش از ۱۲۵ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۲ میلیون هم می‌رسد.

این قیمت‌ها مربوط به اسفند ۱۳۹۷ است.

عکس: خبرگزاری ایرنا و تسنیم

 

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

فاصله تهران تا کیش

فاصله تهران تا کیش چه مدت طول خواهد کشید؟

2 بهمن 1402
چرا تور کیش اسنپ تریپ را بخریم؟

چرا تور کیش اسنپ تریپ را بخریم؟

22 شهریور 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد