حافظیه شیراز را بهتر بشناسید!

تاریخ انتشار : 23 آذر 1401 - تاریخ بروز رسانی : ۲۸ تیر ۱۴۰۲
حافظیه شیراز را بهتر بشناسید!
“اوژن فلاندن”، جهانگرد و مورخ فرانسوی در سفرش به فارس مجذوب زیبایی‌های باغ حافظیه شد و درمورد آن سفرنامه‌های زیادی نوشت. اوژن در یکی از سفرنامه‌هایش می‌گوید: « شیراز حق دارد که بسیار به خود ببالد و معروف شود، زیرا که دو تن از بزرگ‌ترین شاعران آسیا از آنجا برخاسته‌اند.» کسی نیست که به حافظیه بیاید و در فضای شاعرانه و عرفانی‌اش مست نشود! حافظیه فقط یک بنای قدیمی نیست؛ مروارید درخشان شیراز است و فرهنگ، هنر، ادب و معماری ایرانی را با خود دارد. مردم از سراسر دنیا به حافظیه می‌روند، در آنجا عاشق می‌شوند، خاطره می‌سازند، تفالی به دیوانش می‌زنند، برای خواجه شیراز فاتحاه‌ای می‌خوانند و در مزارش آرزو می‌کنند! اگر تا کنون به حافظیه نرفته‌اید، این بلاگ را بخوانید تا با جادوی حافظیه آشنا شوید!

حافظیه هنر دست کدام هنرمند است؟

۶۵ سال از درگذشت خواجه شیراز می‌گذشت که سقف گنبدی حافظیه توسط وزیر میرزا ابوالقاسم گورکانی بالای مزار حافظ ساخته شد. این بنا در دوران صفویه، افشاریه و زندیه بارها مرمت و بازسازی شد اما این حافظیه‌ای که امروزه مقصد گردشگران است، توسط “آندره گدار” معمار و باستان‌شناس فرانسوی همراه اصغر حکمت رئیس دانشگاه پردیس هنر‌های زیبا مورد بازسازی قرار گرفت. ساخت این پروژه از سال ۱۳۰۷ تا سال ۱۳۲۶ طول کشید و امروزه حافظیه منبع الهام معماران دنیا است.

طراحی اوژن فلاندن از آرامگاه حافظ در سال ۱۸۴۰ میلادی

گشت ‌و گذار در آرامگاه حافظ

وقتی به حافظیه وارد می‌شوید، با یک باغ بزرگ و سرسبز با درختان بهار نارنج مواجه خواهید شد. تماشای جزئیات این بنا می‌تواند جالب باشد. مجموعه حافظیه از معماری دوره زندیه الهام گرفته و با دو هکتار مساحت از دو بخش شمالی و جنوبی تشکیل شده است که با یک تالار از یکدیگر جدا شده‌اند. یک جوی آب از وسط این باغ جاری شده که منظره بی‌نظیری را خلق می‌کند.

آرامگاه قوام‌‌السلطنه، جادوگر سیاست

مقبره‌های بسیاری در کنار آرامگاه حافظ قرار گرفته‌اند که به ارزش تاریخی این مجموعه افزوده‌اند. مثلا کمی آن طرف‌تر از مزار حافظ، قبر شاعری با نام شیخ محمد شیرازی قرار دارد. . قاسم خان، حاکم عادل فارس نیز در همین حوالی خاک شده. اما از جذاب‌ترین این بناها، آرامگاه قوام‌السلطنه از سیاستمداران بزرگ است که در حافظیه نیز قرار دارد. قوام از خاندان بزرگ قوام آشتیانی، در سیاست بسیار کاردان و چیره‌دست بود و به همین خاطر در تاریخ از او با نام در «جادوگر سیاست» یاد می‌کنند. قوام السلطنه در حافظیه دفن شد و بارگاهش باعث جذابیت بیشتر حافظیه شده است.
راهنمای سفر به شیراز؛ شهر باغ‌های بهار نارنج

بهترین زمان برای بازدید از حافظیه چه زمانی است؟

شیراز، در هر فصلی از سال، زیبا و دلنشین است. اما اگر قصد دارید تجربه‌ای به‌یادماندنی داشته باشید، بهتر است در فصل بهار به‌خصوص اوایل اردیبهشت به شیراز سفر کنید. طبیعت شیراز توأم با بوی دلنشین بهارنارنج شما را مست و مدهوش خواهد کرد. روز ۱۵ اردیبهشت را روز شیراز نام‌گذاری کرده‌اند و به‌ این‌ علت، هر ساله در این تاریخ در شیراز مراسمی به‌ یاد ماندنی و زیبا برگزار می‌شود. البته از پاییز حافظیه غافل نشوید؛ ۲۰ مهر هر سال در شیراز مراسم بزرگداشت حافظ برگزار می‌شود و رفتن به این بهشت شاعرانه در پاییز خالی از لطف نیست.

جاذبه‌های اطراف حافظیه

جدا از زیبایی چشمگیر مقبره حافظیه، نمی‌توان از جاذبه‌های اطراف آرامگاه شیراز غافل شد. در ادامه به تعدادی از این بنا‌ها اشاره می‌کنیم:
  • دروازه قرآن در شمال حافظیه با فاصله ۵/۱کیلومتر
  • باغ جهان‌نما با فاصله ۸۵۰ متری در شمال حافظیه
  • موزه هفت‌تنان در ۸۵۰ متری شمال آرامگاه
  • آرامگاه سعدی با فاصله ۳ کیلومتری در غرب حافظیه
  • باغ ارم در شمال غربی حافظیه با فاصله ۵ کیلومتر
  • باغ نارنجستان قوام با فاصله ۶ کیلومتر در جنوب آرامگاه

هتل‌های نزدیک به حافظیه کدامند؟

باتوجه‌به موقعیت جغرافیایی آرامگاه حافظ شیراز اقامتگاه‌ها و هتل‌های بی‌نظیری با شرایط متفاوت در اطراف آن قرار دارند. از جمله این هتل‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • هتل شیراز در فاصله ۳ کیلومتری حافظیه
  • هتل‌آپارتمان مینا با فاصله کمتر از ۵ دقیقه از حافظیه
  • اقامتگاه مجتبی در فاصله‌ای حدود ۱۰ دقیقه‌ای تا حافظیه
  • هتل پرسپولیس در فاصله ۲ کیلومتری از حافظیه
اقامتی راحت در بهترین هتل‌های شیراز

معماری حافظ با الهام از کلاه درویشان

گفته می‌شود سقف گنبدی شکل آن نمادی از کلاه درویشان است. در طراحی و ساخت این مقبره نیز از مس به ‌جای فلزات گران‌بها استفاده شده که وقتی به آن نگاه می‌کنید، انگار از هرگونه دلبستگی‌های مادی و دنیوی رها می‌شوید و از انرژی عرفانی‌اش لذت می‌برید. همچنین صحن جنوبی حافظیه نمادی از گذرا بودن جهان و سکوت معنوی است و وقتی از پلکان آن بالا می‌روید، به معنای عمیق پختگی و کمال دست می‌یابید.  

جشن‌های تاریخی حافظیه

در گذشته، جشن هنر شیراز در آرامگاه حافظ برگزار می‌شد. جشنی که هنرمندان و موسیقی‌دانان به اجرای کنسرت‌های شبانه می‌پرداختند. در سال ۱۳۹۸ نیز آرامگاه شیراز میزبان بیشترین بازدیدکننده داخلی و خارجی بود. هر ساله در لحظه تحویل سال، مردم محلی شیراز به آرامگاه حافظ می‌روند و مراسم زیبا و چشم‌نوازی را اجرا می‌کنند.
شاهچراغ، مقصد رویایی مسافران شیراز

قیمت بلیت آرامگاه حافظیه

قیمت بلیت برای گشت‌ و گذار و بازدید از این مقبره زیبا و دیدنی به‌ ازای هر گردشگر ایرانی ۵۰۰۰ هزار تومان و برای هر گردشگر غیر ایرانی ۵۰ هزار تومان است.

بر سر تربت ما چون گذری همّت خواه

هر شخصی در طول زندگی خود باید یک‌ بار از شیراز دیدن کند. شیراز دارای دیدنی‌های زیادی مانند ارگ کریم‌خان، سعدیه، موزه هفت‌تنان و … است؛ اما آرامگاه حافظ شیراز در قلب ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد! سقف فیروزه‌اش چشم مسافران را خیره می‌کند. صحن سرسبز آن آرامش عجیبی در قلب بازدیدکنندگان می‌اندازد و در محوطه شاعرانه‌اش، هیچ‌گاه حس غریبی نمی‌کنید. افراد زیادی هر ساله از سراسر جهان به حافظیه می‌آیند تا غرق این فضای شاعرانه شوند. اگر به فکر سفر به شیراز و بازدید از حافظیه هستید، پیشنهاد می‌کنیم رزرو هتل خود را از طریق اسنپ‌تریپ انجام دهید.

آندره گدار معمار و باستان‌شناس فرانسوی.

این آرامگاه ۶۵ سال پس از وفات حافظ در سال ۸۵۶ هجری قمری برای اولین‌بار ساخته شد.

برای ایرانی‌ها ۵ هزار تومان و برای خارجی‌ها ۵۰ هزار تومان است.

دسته:ایرانگردیجاذبهسفرنامه

مطالب مرتبط :

حمام وکیل شیراز کجاست؟

حمام وکیل شیراز کجاست؟

24 مرداد 1402
بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

28 تیر 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد