بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

تاریخ انتشار : 28 تیر 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۲۸ تیر ۱۴۰۲
بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

شاید با شنیدن نام مسجد عتیق شیراز گمان کنید که این عبادتگاه، به مساجد دیگر شباهت دارد درحالی که اینطوری نیست! درمورد این مسجد، داستان­‌های بسیاری وجود دارد و در بیشتر افسانه‌ها از آن یاد شده ­است. همچنین معماری خیره‌کننده مسجد عتیق نیز آن را از عبادتگاه‌های دیگر متمایز می‌سازد. بدین‌ترتیب قبل از خرید بلیط هواپیما یا بلیط اتوبوس از اسنپ تریپ و بازدید از این مکان اعجاب‎‌انگیز، با معرفی این بنا همراه ما باشید.

مسجد عتیق شیراز کجاست؟

این مسجد در قسمت ضلع شرقی حرم شاهچراغ واقع شده­ و جهت دسترسی به آن، می‌توانید از خودرو شخصی یا وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. همچنین از طریق مترو نیز می‌توانید به این مسجد بروید که نزدیک‌ترین ایستگاه به آن، ایستگاه زندیه است که تنها چند کیلومتر با مسجد عتیق فاصله دارد.

بعد از رسیدن به این ایستگاه با تاکسی و اتوبوس‌های موجود به شاهچراغ بروید. در روشی دیگر شما می‌توانید بین بلوار زینبیه و ۴ راه مشیر پیاده شده و از آنجا با اتوبوس‌های خیابان لطفعلی خان زند به مقصد خود بروید.

تاریخچه مسجد عتیق شیراز

مسجد عتیق شیراز

تصویری از مسجد عتیق شیراز در گذر تاریخ

طبق کاوش‌های باستانی، مسجد عتیق روی بقایای قدیمی یک بنای دیگر که احتمالا آتشکده بوده، ساخته شده ­است. این بنا در دوره پیش از اسلام و در دوران حکومت عمرولیث صفاری، بین سال‌های ۲۶۵ الی ۲۸۷ هجری قمری به ­وجود آمده است.

این مسجد در ابتدا پایگاهی برای فعالیت‌های اجتماعی-مذهبی مسلمانان محسوب می‌شد و در آن کار‌هایی همچون تفسیر قرآن، مطالعه و تحریر آن انجام می­دادند. این مسجد نخبگانی همچون حافظ را به دنیای علم و هنر معرفی کرد. پس می­توان گفت که این مسجد تنها جهت عبادت و نماز خواندن کاربرد نداشت.

به بیانی دیگر مسجد عتیق اولین پایگاه اجتماعی- مذهبی مردم شیراز به شمار می‌رفت. مردم این شهر هنگام رخداد رویداد‌های مختلف در آن تجمع می‌کردند و درباره موضوعات مختلف به گفت‌و‌گو می‌پرداختند. به همین دلیل معماران تصمیم به ساخت درهای ورودی در ۶ ضلع این مسجد گرفتند.

باغ هفت تنان، بهشت نام‌آشنای شیراز!

دارالمصحف مسجد عتیق کجاست؟

این ساختمان وسط حیاط مسجد عتیق قرار دارد که ساخت آن در نیمه قرن هشتم هجری (۷۵۲ هجری قمری) به دستور شاه اسحاق اینجو صورت گرفته است. به این ساختمان خدا‌خانه نیز گفته می‌شود که به‌دلیل نگهداری کتاب و نگهداری قرآن به این نام منسوب شده است.

در این بنا یک قرآن وجود دارد که شامل ۳۰ جزء بوده و در دوره شاه اسماعیل کتابت است و در گوشه تمامی صفحات آن نام مسجد نوشته شده ­است. همچنین چند قرآن تک جزئی نیز در این ساختمان پیدا شده‌اند که تمامی آنها تحت حفاظت موزه پارس هستند.

جنس مصالح استفاده شده در این عمارت از سنگ و گچ بوده که در سال ۱۳۱۵ آن را مرمت کرده‌­اند. البته مسجد جامع عتیق چندین بار مرمت شده که شامل موارد زیر هستند:

  • این مسجد در زمان اکباتان فارس در نیمه قرن ۶ام هجری قمری و دوره حکومت سلجوقی در فارس مرمت شد.
  • مرمت مسجد عتیق شیراز برای بار دوم در زمان سلطان ابراهیم میرزا، پسر شاهرخ گورکانی انجام شد.
  • همچنین این مسجد چندین بار در دوران حکومت صفوی مرمت شد.
  • این بنا برای بار آخر در سال ۱۳۱۵ توسط کمک مردم و اداره باستان‌شناسی بازسازی شد.

بهترین زمان بازدید از مسجد عتیق شیراز

فصل بهار بهترین زمان بازدید از مسجد عتیق شیراز و سایر جاذبه‎‌های تاریخی این شهر است. گردشگران می‌توانند ۷ روز هفته از ساعت ۸ الی ۱۹ از این بنای باشکوه دیدن کنند. هزینه بازدید آن نیز برای اتباع ایرانی رایگان بوده اما برای اتباع خارجی متفاوت است.

حافظیه شیراز را بهتر بشناسید!

هتل‌های نزدیک به مسجد عتیق شیراز

شیراز هتل‌ های سنتی و زیبای زیادی دارد که در این مقاله برخی از آنها را معرفی می‌کنیم:

هتل بین الحرمین

هتل بین‌الحرمین شیراز

نمای لابی هتل بین‌الحرمین شیراز

این هتل یک اقامتگاه ۴ ستاره بوده که در سال ۱۳۹۷ افتتاح شده­ است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این هتل می­‌توان به نزدیکی آن به حرم شاهچراغ و بسیاری از اماکن تفریحی دیگر اشاره کرد.

هتل بین الحرمین شیراز، ۲ طبقه و ۵۹ اتاق دارد. از جمله امکانات رفاهی این هتل می‌توان به اتاق بازی و کارگاه صنعتی اشاره کرد. طبق نظرات کاربران و مشتریان اقامتگاه بین الحرمین، این هتل دارای پرسنل خوش‌اخلاقی است و بافت تاریخی زیبایی دارد.

امتیاز: ۴٫۱/۵

تلفن: ۰۷۱ ۳۳۷۶ ۹۹۹۳

آدرس: شیراز، میدان آستانه، خیابان حسینی، خیابان بین الحرمین

فاصله تا مسجد عتیق: ۹۵۰ متر (حدود ۵ دقیقه)

باغ عفیف آباد شیراز، گردش در باغ رویاهایتان!

هتل ایران‌مهر شیراز

هتل ایران‌مهر شیراز

هتل ایرانمهر، اتاق سه تخته مهردخت (شاه نشین پنج دری)

بوتیک سنتی ایرانمهر در سال ۱۳۹۹ ساخته شده و قدمت آن به دوران قاجار مربوط می‌شود. این هتل علاوه بر نزدیک‌بودن به مسجد عتیق شیراز به بازار و حمام وکیل، مسجد نصیرالملک و مقبره بی‌بی دختران نیز نزدیک است.

این عمارت دارای ۳ طبقه و  ۱۴ باب اتاق بوده و طبق گفته‌های مشتریان آن، پرسنلی مجرب و مهربان از شما عزیزان پذیرایی خواهند کرد.

امتیاز: ۴٫۷/۵

تلفن: ۰۷۱ ۳۲۲۲ ۰۱۳۰

آدرس: شیراز، بازار وکیل، کوچه جنب سرای مشیر، انتهای کوچه، سمت راست

فاصله تا مسجد عتیق: ۲ کیلومتر (حدود ۸ دقیقه)

اقامتی راحت در بهترین هتل‌های شیراز

مسجد عتیق، نگین درخشان شیراز است…

مسجد عتیق شیراز کهن‌ترین مسجد شهر شیراز بوده و قدمت آن به سال ۲۸۱ هجری قمری باز می‌گردد. جاذبه‌های دیدنی این مسجد شامل طاق مروارید، شبستان‌ها، محراب‌ها، و راق‌ها و دروازه ۱۲ امام می­شود که هر کدام دارای معماری زیبا و بی‌نظیری هستند.

فاصله تهران تا شیراز با ماشین، قطار و هواپیما

دسته:ایرانگردی

مطالب مرتبط :

حمام وکیل شیراز کجاست؟

حمام وکیل شیراز کجاست؟

24 مرداد 1402
باغ هفت تنان، بهشت نام‌آشنای شیراز!

باغ هفت تنان، بهشت نام‌آشنای شیراز!

14 تیر 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد