باغ هفت تنان، بهشت نام‌آشنای شیراز!

تاریخ انتشار : 14 تیر 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۱۴ تیر ۱۴۰۲
باغ هفت تنان، بهشت نام‌آشنای شیراز!

شیفته معماری ایرانی هستید؟ یک عمارت دلگشا با حوض آبی و شعمدانی‌های قرمز؟ پنجره‌های قدیمی و حال و هوای نوستالژی دوست دارید؟ در سفر به شیراز حتما سری به باغ هفت تنان شیراز بزنید. این باغ قدیمی ترکیبی است از معماری دوران زندیه و باغ‌های اصیل ایرانی. برای کسانی که به شهر شعر و هنر سفر می‌کنند، تماشای باغ هفت تنان شیراز یکی از واجبات است!

معرفی باغ هفت تنان شیراز

باغ موزه هفت تنان جزء اماکن قدیمی شیراز است که در آن، مقبره ۷ عارف نامی شهر قرار دارد. این باغ زیبا در دوران زندیه در فاصله اندکی از آرامگاه حافظ ساخته شده است.

در این باغ، هفت عارف شهر که مورد احترام کریم‌خان زند بودند، به خاک سپرده شدند. به دستور کریم‌خان روی سنگ مزار آنان کتیبه‌ای نیز قرار داده شد. در سال‌های گذشته، دراویش و عرفا در این باغ به عبادت می‌پرداختند تا این که از آن به عنوان موزه استفاده شد. در موزه سنگ باغ هفت تنان، نمونه‌های کمیاب و نادر از سنگ‌ها و کتیبه‌های قدیمی نگهداری می‌شوند. در سال ۱۳۱۰، باغ هفت تنان جزء آثار ملی ایران فهرست شد.

باغ موزه هفت تنان به نام‌های دیگری مثل باغ تکیه هفت تنان و عمارت هفت تن نیز شناخته می‌شود. این مکان چند صد ساله، یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی در استان فارس به‌حساب می‌آید.

تاریخچه باغ موزه هفت تنان

همان طور که اشاره کردیم، باغ موزه هفت تنان در گذشته مانند یک خانقاه برای دراویش در نظر گرفته شده بود. اکنون از این مکان که یکی از شاهکاری‌های دوران زندیه است، به عنوان موزه سنگ استفاده می‌شود.

در این باغ موزه، عمارتی مجلل با ایوانی بزرگ قرار دارد که روی آن، نقش و نگارهای ظریف روی گچ کشیده شده‌اند. آقا صادق یکی از نقاشان مشهور دوره زندیه، ۵ تصویر زیبا و پر رمز و راز را بر دیوارهای عمارت کشیده است. در سال‌های ۱۳۳۶ و ۱۳۳۷، هنرمند و نقاش شهیر ایرانی به نام محمد باقر جهانمیری وظیفه مرمت و تجدید این آثار را بر عهده گرفت.

معماری باغ موزه هفت تنان

عمارت باشکوه باغ هفت تنان شیراز در زمینی به مساحت ۳۳۸۸ مترمربع و زیربنای ۹۸۸ متری ساخته شده است. سقف تالار عمارت روی دو ستون یکپارچه عظیم بنا شده و در بخش طاقچه‌های بالایی آن پنج مجلس نقاشی شده است. در دو طرف ایوان، دو اتاق شاه‌نشین با عرض ۵.۵ متر و طول ۲۸ متر قرار دارند. ارتفاع سقف آن نیز حدود ۱۲ متر است. در کنار شاه‌نشین‌ها، چند اتاق گوشواره‌ای نیز در نظر گرفته شده‌اند.

اتاق‌های گوشواره‌ای از شاه‌نشین‌ها کوچک‌تر هستند و در زمانی که تعداد مهمان‌ها افزایش می‌یافت، درب آن‌ها باز می‌شد تا به شاه‌نشین‌ها متصل شوند. به این ترتیب، فضای بیشتری در اختیار مهمانان قرار می‌گرفت. حوض بزرگی که در وسط عمارت قرار دارد، در گذشته با آب رکن آباد تغذیه می‌شد.

محوطه باغ هفت تنان شیراز

باغ موزه هفت تنان شیراز

باغ موزه هفت تنان، از جاذبه‌های شیراز

باغ زیبای هفت تنان دارای درختان سرو چند صد ساله، نارنج و کاج است. در باغ، دو مسیر سنگی برای رفتن به ساختمان اصلی در نظر گرفته شده‌اند. قدم زدن روی این مسیرها و عبور از میان مناظر زیبا و محوطه سرسبز باغ بسیار خاطره‌انگیز است.

روبه‌روی عمارت، یک حوض فیروزه‌ای رنگ دیده می‌شود که برای عکاسی و ثبت خاطرات، بسیار مناسب است. با حضور در محوطه باغ، انگار به تاریخ سفر می‌کنید. کتیبه‌های تاریخی قرار گرفته در کنار حوض، زیبایی فضا را دوچندان کرده‌اند.

عمارت اصلی باغ موزه هفت تنان

اگر علاقه دارید یک اثر اصیل از معماری ایرانی را تماشا کنید، بهتر است به سراغ عمارت اصلی باغ هفت تنان شیراز بروید. در این بنا می‌توان شکوه و عظمت معماری دوران زندیه را مشاهده کرد. در طبقه دوم ساختمان، تالاری زیبا با دو ستون سنگی بزرگ به چشم می‌خورد. روی ستون‌ها که بر اثر گذر زمان کمی فرسوده شده‌اند، نقش و نگارهایی دیده می‌شوند.

چنانچه از پله‌ها به ایوان عمارت حرکت کنید، مدهوش زیبای اثر خواهید شد. روی طاقچه‌هایی که در ایوان قرار دارند، طرح و نقوش متنوعی از داستان‌های شاهنامه را می‌توان دید. به غیر از این طرح‌ها، ۵ طرح اصلی از آقا صادق نقاش قدیمی نیز به چشم می‌آید.

درویش

باغ هفت تنان شیراز

معماری بی‌نظیر عمارت هفت تنان شیراز

یکی از آثار نقاشی‌شده در فضای داخلی عمارت باغ هفت تنان شیراز تصویری از یک درویش پیر با کلاهی سفید بر سرش است. در دست درویش یک تبرزین دیده می‌شود و چهره‌اش حالتی معنوی و زیبا دارد.

نقاشی قربانی اسماعیل

نقاشی قربانی اسماعیل

نقاشی قربانی اسماعیل

یکی دیگر از نقاشی‌های زیبای عمارت باغ موزه هفت تنان، مربوط به داستان حضرت ابراهیم و قربانی کردن اسماعیل است. در این اثر می‌توان اوج هنر آقا صادق را مشاهده کرد. در این نقاشی، ابراهیم خلیل الله در حالی که با شمشیری در دست قصد قربانی کردن اسماعیل را دارد، فرشته وحی او را از خواست پروردگار آگاه می‌کند.

حافظیه شیراز را بهتر بشناسید!

نقاشی شیخ صنعان و دختر ترسا

نقاشی شیخ صنعان و دختر ترسا

نقاشی‌های باغ هفت تنان شیراز

یکی دیگر از تصاویر عمارت به داستان شیخ صنعان و دختر ترسا اشاره می‌کند. در این تصویر می‌توان شیخ را در حالی که از سوی مریدان خود احاطه شده است، مشاهده کرد. دختر ترسا نیز بالای سر آن‌ها قرار گرفته است.

شاه عباس

آخرین تصویر از پنج نقاشی آقا صادق در عمارت، شاه عباس صفوی را نشان می‌دهد. در این تابلو، شاه با لباس دراویش تصویر شده است. گفته می‌شد شاه عباس در دوران زمامداری خود لباس درویشی بر تن می‌کرد و بین مردم عادی می‌رفت تا با شرایط جامعه بیشتر آشنا شود.

باغ عفیف آباد شیراز، گردش در باغ رویاهایتان!

چگونه به باغ هفت تنان شیراز برویم؟

باغ هفت تنان از نظر موقعیت مکانی در شمال آرامگاه حافظ جای گرفته است. برای بازدید از باغ هفت تنان در قدم اول بهتر است با خرید بلیط شیراز از اسنپ تریپ، خود را به این شهر برسانید. اگر می‌خواهید از اتوبوس استفاده کنید، باید در ایستگاه مسجد پیاده شوید و با کمی پیاده‌روی خود را به باغ برسانید. برای رفتن با مترو نیز باید در ایستگاه میدان ولیعصر پیاده شوید. فاصله این ایستگاه تا باغ هفت تنان حدود ۳ کیلومتر است. این مسیر را می‌توانید پیاده یا با تاکسی بپیمایید.

یکی دیگر از روش‌های رسیدن به این مجموعه، استفاده از تاکسی‌های خطی است که به بلوار هفت تنان می‌روند. ساعت بازدید از این مجموعه هر روز از ساعت هفت و نیم صبح تا هفت و نیم شب است.

اگر قصد دارید به شیراز سفر کنید، نگران بلیط هواپیمای خود نباشید چرا که می‌توانید بلیط هواپیما ی خود را با قیمتی مناسب از اسنپ تریپ بخرید. اگر هم سفر با اتوبوس را ترجیح می‌دهید، می‌توانید بلیط اتوبوس خود را با مراجعه به سایت اسنپ‌تریپ بخرید و راهی شهر شعر و ادب شوید!

جاذبه‌های دیدنی نزدیک به باغ هفت تنان

پس از بازدید از باغ هفت تنان شیراز می‌توانید از دیگر جاذبه‌های گردشگری که اطراف آن قرار دارند نیز دیدن کنید. یکی از این موارد، پارک کوهپایه است که تنها ۳۵۰ متر با باغ فاصله دارد. آرامگاه حافظ بزرگ در فاصله ۵۵۰ متری باغ قرار گرفته است و آرامگاه خواجوی کرمانی تنها ۹۵۰ متر با آن فاصله دارد. از دیگر اماکن مهم اطراف باغ می‌توان به دروازه قرآن، باغ جهان نما و آرامگاه سعدی اشاره کرد.

بازدید از باغ هفت تنان شیراز، کنار آب رکن‌آباد…

برای بازدید از باغ هفت تنان و در کل، شهر شیراز، بهترین زمان فصل بهار است. با حضور در باغ در ماه اردیبهشت می‌توانید طراوت گیاهان و درختان را بیشتر حس کنید. نیمه اول پاییز هنگامی که هوا هنوز سرد نشده است نیز زمان مناسبی برای سفر به باغ هفت تنان به‌حساب می‌آید. آب رکن آباد توسط رکن الدوله دیلمی در سال ۳۳۸ ایجاد شد و بسیار مورد توجه حافظ قرار داشت. آب رکن آباد منبعی برای تامین آب آشامیدنی محله‌های حافظیه، روستای اکبرآباد، چهل تنان و هفت تنان بود.

هتل‌های نزدیک به باغ هفت تنان

اگر تمایل دارید که محل اقامت شما در نزدیکی باغ هفت تنان باشد، گزینه‌های مختلفی خواهید داشت. از جمله هتل های نزدیک به باغ می‌توان به هتل بزرگ شیراز، هتل پرسپولیس، هتل زندیه و هتل پارسه اشاره کرد.

بازدید از نقش ‌رستم مرودشت، به تماشای ابهت هخامنشیان!

دسته:ایرانگردیجاذبه

مطالب مرتبط :

حمام وکیل شیراز کجاست؟

حمام وکیل شیراز کجاست؟

24 مرداد 1402
بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

28 تیر 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد