حمام وکیل شیراز کجاست؟

تاریخ انتشار : 24 مرداد 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
حمام وکیل شیراز کجاست؟

شیراز خانه بسیاری از باغ‌های تاریخی، مقبره‌های‌ شاعران و عمارت‌های باشکوه خیره‌کننده است. گردشگران بسیاری هر ساله به دیدن جاذبه‌های تاریخی این شهر زیبا می‌روند. یکی از این جاهای دیدنی شهر شعر و ادب، حمام وکیل شیراز نام دارد. آشنایی با پیشینه این مکان تاریخی برای گردشگرانی که قصد بازدید از آن را دارند، بسیار مفید است.

حمام وکیل کجاست؟

حمام وکیل از نظر جغرافیایی در قلب شیراز و نزدیک به بسیاری دیگر از آثار تاریخی دوران زندیه از جمله بازار و مسجد وکیل قرار دارد. این حمام در خیابان طالقانی و غرب بازار و مسجد وکیل جای گرفته است. از ایستگاه مترو تا خیابان طالقانی و حمام وکیل تقریبا ۱۰ دقیقه فاصله وجود دارد.

با اینکه این بنا در دوره‌های مختلف تاریخی تغییر کاربری داده است، اما حالا به‌عنوان حمام وکیل و موزه حمام وکیل شناخته می‌شود. حمام وکیل شیراز از به‌روزترین سبک معماری دوره خود بهره می‌برد و همین امر، آن را تا حدی منحصربه‌فرد کرده است.

ساعت بازدید و قیمت بلیط حمام وکیل

برای بازدید از حمام وکیل می‌توانید همه روزه از ساعات ۹ صبح تا ۱۷ بعدازظهر به آنجا بروید و از شکوه این بنای زیبا لذت ببرید. در مناسبت‌های مذهبی مثل روزهای شهادت، تاسوعا و عاشورا و … این حمام تعطیل است. برای بازدید از این مکان زیبا باید ورودی پرداخت شود؛ با پرداخت این هزینه می‌توانید از فضا و معماری جذاب آن لذت ببرید.

چه کسی حمام وکیل را ساخت؟

پس از آنکه شیراز در زمان پادشاهی کریم‌خان زند به‌عنوان پایتخت ایران انتخاب شد، وی دستور داد بناهایی را در اطراف شهر بسازند. کریم‌خان در طول سلطنت خود همیشه تلاش می‌کرد زندگی مردم را آسان کند. از معروف‌ترین بناهای باقی‌مانده از آن زمان می‌توان به مسجد وکیل و حمام وکیل اشاره کرد.

همانطور که گفته شد، حمام وکیل شیراز در دوره زندیه به دستور کریم‌خان زند، پادشاه آن سلسله ساخته شد. از آنجایی که لقب کریم‌خان زند وکیل‌الرعایا بود، بناهایی که به دستور او ساخته شدند، لقب وکیل گرفتند.

تاریخچه حمام وکیل

حمام وکیل

حمام وکیل شیراز

کریم‌خان زند در سال ۱۷۶۰ دستور ساخت یک حمام عمومی برای مردم را داد. سپس زمینی به مساحت ۱۴۰۰ مترمربع در غرب مسجد وکیل، برای این منظور اختصاص داده شد.

حمام وکیل مشابه دیگر حمام‌های عمومی سنتی در کشور است. اما نقاشی‌های بسیار فوق‌العاده‌ای روی دیوارها و سقف آن وجود دارند که توسط بهترین هنرمندان آن زمان کشیده شده‌اند. این امر، حمام وکیل شیراز را با تمام حمام‌های عمومی ایران بسیار متفاوت می‌کند و نشان می‌دهد که کریم‌خان چقدر برای مردم خود ارزش قائل بوده است. این مکان در طول تاریخ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و تا زمان پادشاهی پهلوی نیز فعال بود. حمام زیبای وکیل در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

موزه حمام وکیل

پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ حمام وکیل شیراز به موزه مردم‌شناسی تبدیل شد. در این بنا، فضایی پدید آمد تا علاوه بر معماری خارق‌العاده بتوان با آداب و رسوم، فرهنگ و نحوه پوشش مردم آن زمان شیراز نیز آشنا شد. بیش از ۳۰ مجسمه در این موزه قرار داده شده‌اند تا روایتگر مردم آن زمان باشند.

معماری و بخش‌های مختلف حمام وکیل

حمام وکیل نیز مثل سایر حمام‌های ایران طبق اصول معماری ساخته شده است. وجه تمایز این بنا با دیگر بناهای تاریخی، در این است که نور آن توسط جام‌هایی که در سقف سازه طراحی شده‌اند، تامین می‌شود. علاوه بر این، چند سکوی ویژه برای رختکن نیز در داخل سالن وجود دارد.

نقاشی‌ها و طراحی‌های زیبایی با مضامین تاریخی، اسطوره‌ای، حماسی و روایات مذهبی روی دیوارهای حمام وکیل شیراز دیده می‌شوند. این طرح‌ها و نقاشی‌ها ریشه محکمی در باورهای مردم شیراز دارند. آن‌ها شامل تصاویری با روایت‌های مذهبی مانند اسماعیل و ابراهیم یا داستان افتادن حضرت یوسف در چاه می‌شوند. علاوه بر این، روایت‌های عاشقانه از داستان‌های کهن ایرانی مثل خسرو و شیرین و بعضی طرح‌های دیگر مثل گل و گلدان را نیز می‌توان مشاهده کرد.

یکی از جالب‌ترین بخش‌های این حمام، طاقچه است. بخش‌های دیگر شامل رختکن، گرمخانه و خزینه می‌شوند. سربینه یک بنای هشت‌ضلعی است که در آن، هشت ستون رنگی سقف گنبدی بنا را نگه داشته‌اند.

بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

تزئینات حمام وکیل

برای حکاکی نقش و نگارهای برجسته در دیواره‌های حمام وکیل از آهک‌بری‌های جذاب استفاده کرده‌اند. به دلیل رطوبت موجود در فضای حمام، به جای گچ از آهک برای تزئین بهره گرفته‌اند. اگر این کار انجام نمی‌گرفت، تمامی تزئینات پس از مدتی از بین می‌رفتند.

در زمان پادشاهی قاجار نیز به تزئینات و دیوارنگاری بنا اضافه شد. هنرمندان در این دوره طرح‌های قرآنی، گل و بوته، داستان‌های شیرین و فرهاد، بیژن و منیژه و … را به دیوارها افزودند.

مراسم حمام وکیل

مانند تمامی حمام‌های دیگر آن زمان، حمام وکیل شیراز نیز علاوه بر کاربری اصلی‌اش، محلی برای اجرای مراسم مختلف به‌حساب می‌آمد. به طور کلی، مراسمی مانند زایمان، چله نوزاد، خواستگاری و … نیز در این بنا انجام می‌گرفتند. همان‌طور که از موزه مردم‌شناسی حمام وکیل مشخص است، مردمانی در حمام مشغول ماساژ، کشیدن دندان و تجارت بوده‌اند. علاوه بر این، اگر به حمام شیراز بروید، صدای موسیقی محلی را می‌شنوید که در زمان حنابندان‌های آن زمان در حمام وکیل اجرا می‌کردند.

باغ هفت تنان، بهشت نام‌آشنای شیراز!

حمام وکیل چگونه گرم می‌شد؟

اگرچه قدمت ساخت حمام وکیل شیراز به حدود ۲۶۰ سال پیش باز می‌گردد، اما در ساخت آن از هوشمندانه‌ترین اصول معماری استفاده کردند. دالان بنا از سردر تا محل اتصال حمام به بیرون، شیب‌دار ساخته شده است. فلسفه ساخت این مسیر شیب‌دار که تا رختکن ادامه دارد، این است که هوای گرم از حمام خارج نشود و دمای بدن هنگام خروج از آنجا تنظیم شود. علاوه بر این، استفاده از سنگ در کف نیز از خروج گرما به بیرون جلوگیری می‌کرد.

بهترین زمان بازدید از حمام وکیل

حمام وکیل

حمام وکیل شیراز

از آنجا که حمام وکیل از جاذبه‌های تاریخی شهر شیراز است، در مواقع مختلف سال تعداد زیادی گردشگر را به خود جذب می‌کند. این موزه در روزهای تعطیل کمی شلوغ‌تر از دیگر مواقع است. اگر ازدحام جمعیت شما را اذیت می‌کند، بهتر است در اردیبهشت یا اوایل پاییز برای بازدید به شیراز بروید. معماری منحصربه‌فرد این بنا به گونه‌ای است که اگر در فصل تابستان نیز برای بازدید به آنجا بروید، هوای خنک داخل به شما احساسی شگفت‌انگیز خواهد داد.

جاهای دیدنی اطراف حمام وکیل

همان‌طور که گفته شد، حمام وکیل در نقطه مناسبی در شیراز قرار گرفته است. بنابراین دسترسی خوبی به دیگر نقاط و دیدنی‌های اطراف حمام وجود دارد. در نزدیکی حمام، مکان‌های تاریخی و دیدنی بسیاری دیده می‌شوند. برخی از جاذبه‌های اطراف حمام وکیل شیراز شامل موارد زیر است:

ارگ کریم‌خان زند

ارگ کریم‌خان زند که زمانی محل زندگی این پادشاه بزرگ بوده، در سال ۱۳۵۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. این ارگ تقریبا در یک کیلومتری حمام وکیل شیراز در شمال شرق میدان شهدا قرار دارد.

تجربه‌ای متفاوت در سفر به آبشار مارگون شیراز!

آرامگاه حافظ

حافظیه یا آرامگاه حافظ نیز در ۲.۵ کیلومتری حمام وکیل شیراز قرار دارد. این بنا در بین چهارراه حافظیه و چهارراه ادبیات قرار گرفته است. حدود ۶۴ سال بعد از مرگ خواجه حافظ شیرازی در سال ۸۵۶ میلادی این بنا ساخته شد و مقبره این شاعر پرآوازه را در خود جای داد.

آب انبار وکیل

از حمام وکیل تا آب انبار وکیل حدودا ۳۰۰ متر فاصله وجود دارد. این بنا نیز به دستور کریم‌خان مانند آب انبارهای دیگر مثل حافظیه، دیوان‌خانه، هفت تن و … ساخته شد. هدف از ساخت این بنای زیبا با معماری منحصربه‌فرد، تامین آب آشامیدنی مردم شیراز بود.

جمع‌بندی

شهر شیراز یکی از شگفت‌انگیزترین شهرهایی است که ۳۰۰۰ اثر منحصربه‌فرد ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد و یکی از این آثار، حمام وکیل است. این حمام با حدود ۱۴۰۰ متر زیربنا، محلی برای حمام و اجرای مراسم مختلف مردم زمان خود در شیراز بود. معماری منحصربه‌فرد حمام، گردشگران بی‌شماری را از سراسر جهان به سوی شیراز می‌کشاند. در اطراف حمام وکیل شیراز دیدنی‌های بسیاری مانند بازار وکیل، مسجد وکیل، ارگ کریم‌خان، موزه پارس شیراز،‌ آرامگاه حافظیه و آب انبار وکیل وجود دارند.

اگر برای یک سفر به یادماندنی به شیراز می‌روید می‌توانید هتل خود را با قیمتی مناسب از اسنپ تریپ رزرو کنید. همچنین می‌توانید بلیط هواپیمای خود را با بهترین قیمت بخرید و راهی شوید!

دسته:ایرانگردیجاذبه

مطالب مرتبط :

بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

28 تیر 1402
باغ هفت تنان، بهشت نام‌آشنای شیراز!

باغ هفت تنان، بهشت نام‌آشنای شیراز!

14 تیر 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد