دلوار؛ بندری با لنج‌های بازنشسته

تاریخ انتشار : 9 بهمن 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۹ بهمن ۱۴۰۱
دلوار بوشهر

نیمه شمالی و مرکزی ایران را سرما دربرگرفته. و برای بودن در جایی که هوای معتدل و بهاری‌ای داشته باشد، باید به جنوب ایران برویم. یکی از انتخاب‌ها هم جایی مثل دلوار بوشهر می‌تواند باشد.  

بندر دلوار کجاست؟

ساحل دلوار

دلوار، شهری بندری نزدیک بوشهر است که اسمش ما را به‌یاد رییسعلی دلواری می‌اندازد. فاصله‌ تهران تا این شهر بندری کم نیست، اما می‌توانیم در شهرهایی که سر راه هستند، توقف و استراحت کنیم.

کوتاه‌ترین مسیری که ما را به مقصد می‌رساند، از اتوبان تهران – قم شروع می‌شود. بعد باید از کاشان، نجف‌آباد، بروجن، یاسوج و نوروزآباد بگذریم تا به کازرون، برازجان و بوشهر برسیم. این مسیر ۱۰۵۱ کیلومتر است و حدود ۱۲ ساعت و نیم طول می‌کشد.

مسیر دوم هم از اتوبان قم شروع می‌شود و به‌سمت اراک و بروجرد ادامه پیدا می‌کند. از خرم‌آباد و اندیمشک که بگذریم و به اهواز برسیم، راه‌مان را باید به‌سمت ماهشهر ادامه بدهیم. بعد از هندیجان، دیلم و گناوه، سر از بوشهر درمی‌آوریم و بعد به مقصد می‌رسیم. این راه ۱۲۷۷ کیلومتر است و ۱۴ ساعت و نیم طول می‌کشد.

گزینه‌ دیگر این است که با خرید بلیط هواپیما به بوشهر برویم و از آنجا تاکسی بگیریم. فاصله بوشهر تا دلوار  ۴۲ کیلومتر است. ۴۰ دقیقه در ماشین هستیم و بعد در مقصد پیاده می‌شویم.

جاهای دیدنی دلوار کجاست؟

ساحل دلوار: در این شهر کوچک ساحلی جایی قشنگ‌تر از ساحل ماسه‌ای و چشم‌انداز خلیج فارس پیدا نمی‌شود. می‌توانیم روی ماسه‌ها راه برویم، به صدای موج‌ها گوش کنیم و به منظره‌ لنج‌های روی آب خیره شویم.

لنج های دلوار

لنج‌ها: در اسکله‌ قدیمی، لنج‌های چوبی خسته‌ای را می‌بینیم که دیگر هیچ ماهیگیری آنها را نمی‌راند و سنگین از ماهی‌های صیدشده به ساحل برنمی‌گردند. جای این لنج‌های قدیمی را لنج‌های تازه‌نفس گرفته. اگرچه تصویر آن لنج‌های قدیمی به خصوص موقع غروب آفتاب دیدنی‌ست.

موزه رییسعلی دلواری: معروف‌ترین جایی که می‌شود در دلوار بوشهر  دید، خانه رییس علی دلواری‌ست که سال‌هاست به موزه تبدیل شده. هر جای شهر که باشیم، تابلوهای راهنما برای رسیدن به این موزه را می‌بینیم.

موزه رئیسعلی دلواری

رییسعلی، وقتی بریتانیایی‌ها در جنگ‌جهانی اول به تنگستان حمله کردند، مردم را بسیج کرد که در مقابل‌شان بایستند و در همین راه هم جانش را از دست داد.  در آن زمان دلوار، روستایی از توابع تنگستان بود.

در موزه رییسعلی دلواری، از وسایل شخصی یا لوازم قدیمی متعلق به او خبری نیست و به جایش ابزار جنگی، سندها و نقشه‌ها و چیزهای مشابه دیگر به نمایش درآمده.

جاهای دیدنی بوشهر؛ از عمارت گلشن تا گور دختر

چی بخریم؟

بازار ماهی فروشان

دلوار، بندر کوچکی‌ست، اما با دست خالی از آن برنمی‌گردیم. در اسکله‌ها، ماهی و میگوی فراوانی صید می‌شود. میگوی دلوار از مرغوب‌ترین میگوهایی‌ست که در خلیج‌فارس صید می‌شود. شوریده، هامور، حلوای سیاه و سفید و شیر هم در بندر طرفدار زیاد دارند.

دلوار بوشهر از داشتن مرکزخریدهای امروزی بی‌نصیب نیست. در این بازارها، لوازم برقی و آشپزخانه‌، لباس، کیف و کفش و خرده‌ریزهای دیگر با قیمت مناسب پیدا می‌کنیم. بازارچه کالاهای ملوانی یا ته‌لنجی،‌ بازارچه ماهی و میگو،‌ مجتمع تجاری صبا، مجتمع شرق آسیا، از بازارهایی‌ست که بد نیست به آنها سری بزنیم.

کجا غذا بخوریم؟

قلیه ماهی

در شهرهای جنوبی قلیه ماهی و میگو، حرف اول را می‌زند. در دلوار می‌توان به محلی‌ها سفارش پخت قلیه ماهی و میگو داد. از آنجایی که بوشهر با دلوار ۴۰ کیلومتر فاصله دارد، می‌توان به رستوران‌های این شهر رفت.

رستوران میداف در ساحل جفره، بهترین رستوران بوشهر به حساب می‌آید. در این رستوران می‌توان قلیه ماهی و میگو و ماهی کبابی‌های خوبی خورد. کافه کهن در میدان ششم بهمن هم از جاهایی‌ست که نباید در سفر به دلوار و بوشهر از خیرش گذشت. موسیقی هماهنگ با حس و حال این کافه، یکی از جاذبه‌هایش است.

بهترین فصل سفر

نیمه‌ پاییز تا نیمه‌ فروردین، بهترین زمانی‌ست که می‌شود برای سفر به دلوار برنامه‌ریزی کرد؛ مگر اینکه تحمل هوای گرم و خیلی مرطوب برای‌مان سخت باشد.

جاذبه‌های نزدیک

بندر گناوه: از بوشهر تا بندر گناوه حدود ۱ ساعت و نیم فاصله‌ست. بازار خرید خوراکی‌های خارجی،  لباس و کالاهای برقی در گناوه داغ است. حیف است این همه راه را برویم و فرصت خرید به این خوبی را از دست بدهیم. ضمن اینکه ساحل گناوه خیلی قشنگ و آرامش‌بخش است.

بندر گناوه

جاهای دیدنی بوشهر: بازار قدیمی بوشهر، ساحل بوشهر، بازار ماهی‌فروشان و موزه دریانوردی در عمارت کلاه‌فرنگی از جاهای دیدنی بوشهرند.

چشمه آبگرم اهرم: یکی از ۵ چشمه آبگرم برتر که به عنوان دهکده نمونه آب‌درمانی اعلام شده، چشمه آبگرم اهرم است. این چشمه آبگرم، ۲ استخر و ۱۰ حمام دارد و آبش دارای خواص درمانی‌ست. از دلوار تا اینجا نیم ساعت راه است.

کجا اقامت کنیم؟

از دلوار تا بوشهر ۴۰ دقیقه فاصله‌ است. می‌توانیم بعد از گشت و گذار و خرید در بندر، شب را در بوشهر بمانیم. بوشهر چند هتل ارزان و میان‌رده دارد که امکانات خوبی ارائه می‌کنند. کمترین قیمت هتل‌های بوشهر ۱۲۴ هزار تومان و گران‌ترین آنها ۳۰۰ هزار تومان است.

این قیمت‌ها مربوط به بهمن ۱۳۹۷ هستند.

چرا باید بندر کنگان را ببینیم؟

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

چرا باید بندر کنگان را ببینیم؟

چرا باید بندر کنگان را ببینیم؟

28 فروردین 1398
راهنمای نوروزی سفر به بوشهر

راهنمای نوروزی سفر به بوشهر

6 اسفند 1397

۳ نظر

  • پاسخ Mohammad ۲۸ آبان ۱۳۹۹ از ۲۱:۴۲

    سلام من خودم اهل دلوار هستم و میخام بگم که ما مردم شهر دلوار (البته تعریف از خودمون نباشه ) آدم های خون گرمی هستیم و بعد از ایام کرونا و تمومی کرونا حتما بیایید و ما جنوبی ها به خونگرمی معروف هستیم و بیایید یا در منازل یا در پارک زیبای ساحل استراحت کنید که البته یک پارک بزرگ دیگری هم هست البته اگه قابل بدونین بیایین خونه ما مردم دلوار دیگه لازم به خوابیدن در پارک یا در ساحل نیست البته که اگر به ساحل دلوار نرین خیلی خیلی ضرر کردین حتما هم قلیه ماهی و میگو بخورید مخصوصا میگو سوخاری یا قلیه بخورید

    • پاسخ عابدی ۱۲ دی ۱۳۹۹ از ۰۹:۵۰

      سلام. من قصد سفر به دلوار رو دارم. از اصفهان هستم. راهنمایی میخواستم. اگه تمایل داشتید ایمیل بم بزنید. ممنون

    • پاسخ بهناز سعیدی ۲۱ دی ۱۴۰۰ از ۲۰:۲۰

      سلام.ببخشید شما اونجا منزل هم کرایه میدید؟؟

    ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد