چرا باید تخت سلیمان را ببینیم؟

تاریخ انتشار : 20 مرداد 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
تخت سلیمان

درمورد تخت سلیمان آنقدر داستان و افسانه هست که آدم ترغیب به رفتن و دیدن آن از نزدیک می‌شود تا این گنجینه تاریخی را از نزدیک ببیند، به خصوص اینکه در جای خنکی هم روی نقشه واقع شده.

تخت سلیمان کجاست؟

تخت سلیمان در استان آذربایجان غربی و در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی شهر مرزی تکاب قرار گرفته. تکاب در مرز ترکیه، با مرکز استان یعنی ارومیه، ۲۸۹ کیلومتر فاصله دارد.

این منطقه از جاهای خیلی دیدنی و کمتر شناخته‌شده است و چهارمین اثری‌ست که از ایران در یونسکو به ثبت رسیده است. از تهران کمتر از ۶ ساعت و نیم تا تکاب راه است، یعنی ۵۱۵ کیلومتر. از تکاب تا تخت سلیمان هم ۵۰ دقیقه با ماشین در پیش دارید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی ارومیه

دریاچه مجموعه

دریاچه تخت سلیمان

وارد محوطه‌ تخت سلیمان که بشوید، منظره‌ زیبای دریاچه مقابل شماست. این مجموعه‌ کنار دریاچه‌ طبیعی زیبایی قرار گرفته. آب دریاچه‌، از عمق ۱۲۰ متری از چشمه می‌جوشد و بالا می‌آید. البته مناسب آشامیدن یا کشاورزی نیست، چون املاح آن زیاد است، ولی درعوض خیلی خوش‌رنگ است.

اگر در شاهنامه نام چیچست به چشم‌تان خورد، بدانید همان تخت سلیمان است. اما اسم تخت سلیمان از آن‌جا آمده که بعضی‌ها باور دارند این مکان را حضرت سلیمان ساخته و در همین‌جا هم زندگی می‌کرده. البته بعضی‌ دیگر می‌گویند از ترس حمله‌ اعراب به عبادتگاه‌های زرتشتی، نام سلیمان را بر این منطقه گذاشتند.

چرا باید این‌جا را ببینیم؟

محوطه تخت سلیمان

اینکه آدم بتواند بنایی به جا مانده از دوره ساسانی را ببیند که بخشی از آن هنوز به جای مانده، هیجان انگیز است، به خصوص که دریاچه‌ هم دارد. داستان‌هایی هست که می‌گویند این‌جا محل تولد زرتشت و محل زندگی حضرت سلیمان بوده.

براساس گفته‌های دیگری، باستان‌شناس‌ها بقایای زندگی انسان را در روزگار دور در این‌جا پیدا کرده‌اند. بعضی‌ها می‌گویند جام مقدس حضرت مسیح (ع) در این شهر نگهداری می‌شده، همان جامی که مسیح در آخرین شب زندگی از آن نوشیده. بی‌دلیل نیست که این مجموعه در فهرست میراث جهانی یونسکو و فهرست آثار ملی ثبت شده.

بماند که افسانه‌هایی از وجود گنج در اعماق آب‌های دریاچه بین مردم زمزمه می‌شده. می‌گویند از دوره‌ کوروش هخامنشی تا ساسانیان هر زمان که دشمن حمله کرده بود، اشیای گرانبها را در دریاچه می‌انداختند که دست دشمنان به آن نرسد. حتی گفته می‌شود انگشتر معروف سلیمان هم کف همین دریاچه است. فکر می‌کنید چرا اینها را از دریاچه بیرون نمی‌آورند؟

محوطه تخت سلیمان

برای اینکه عمق دریاچه و رسوباتش زیاد است، این را هم بگوییم که هوس شنا در دریاچه به سرتان نزند؛‌ بعضی‌ها که تنی به آب زده‌اند، به دلیل رسوبات زیاد، دیگر برنگشتند، پس تابلوی شنا ممنوع را جدی بگیرید.

در مجموعه‌ تخت سلیمان  بازمانده‌ بناهای دوره‌ ساسانی را در کنار دریاچه‌ی طبیعی می‌بینید.

معماری تخت سلیمان

این محوطه‌، بزرگ‌ترین مرکز آموزشی و اجتماعی و عبادتگاه ایران در دوره‌ ساسانی بوده. دریاچه‌ سلیمان، آتشکده‌ آذرگُشنسب، معبد آناهیتا، ایوان خسرو و تالار ستون‌دار هم همین‌جا هستند. آتشکده‌ آذرگشنسب خیلی مورد احترام مردم بوده و از معروف‌ترین بخش‌های این مجموعه است. بهرام پنجم این مجموعه را بر پا کرد و در دوره‌ خسرو انوشیروان رونق بیشتری هم داشت.

قیمت بلیت ورودی

برای ورود به مجموعه‌ تخت‌ سلیمان باید بلیت بخرید. قیمت بلیت آن ۳هزار تومان است و اگر مهمان خارجی همراه‌تان بود، باید ۲۰ هزار تومان برای ورود بپردازد.

این مجموعه در مناسبت‌های رسمی عزاداری مثل عاشورا، ۲۱ رمضان و ۱۴ خرداد تعطیل است.

بهترین زمان سفر

از اردیبهشت تا اول تابستان زمان مناسبی برای دیدن این منطقه است. حوالی دریاچه سرسبز است و آبش هم خنک. اگر اهل طبیعت‌گردی در فصل سرما باشید، پاییز و زمستان هم زیباست. تازه، از روی دریاچه بخار ملایمی بلند می‌شود که منظره‌ را حسابی قشنگ و رمانتیک می‌کند.

کجا اقامت کنیم؟

نزدیک این مجموعه سوئیت اجاره‌ای هست، ولی اگر بخواهید پیش از سفر خیالتان از بابت جای اقامت راحت باشد، بسته به مسیر سفرتان چند گزینه دارید. از سقز تا تکاب حدود دو ساعت راه است. اگر عصر راه بیفتید شام را در یکی از هتل‌های سقز می‌توانید، باشید. لازم نیست پول زیادی هزینه کنید، قیمت رزرو هتل بین ۹۵ هزار تا ۱۵۱ هزار تومان است.

یک راه دیگر این است که دو ساعت و نیم رانندگی کنید و شب را در بوکان بمانید. هتل‌های بوکان هم تخفیف خوبی دارند و با ۱۶۶ هزار تومان می‌شود ۳ ستاره‌اش را رزرو کرد.

جاذبه‌های نزدیک

غار کرفتو

زندان سلیمان در ۴ کیلومتری تخت سلیمان قرار دارد. اگر منتظر ساختمانی بلند با حصارهایی سفت و محکم هستید، باید بگوییم اشتباه می‌کنید. زندان سلیمان یا زندان دیو درواقع یک کوه است که گودالی به عمق ۸۰ متر درونش وجو دارد. محلی‌ها باور دارند حضرت سلیمان دیوهای نافرمان را در کوه زندانی می‌کرده. راست و دروغش را هم نمی‌دانیم. قطر دهانه‌ گودال حدود ۶۵ متر است.

اگر اهل کوهنوردی هستید،‌ پیشنهاد می‌کنیم از تخت بلقیس هم دیدن کنید. کوه بلقیس در ۸کیلومتری تخت سلیمان است. این کوه دو تا قله دارد که قلعه تخت بلقیس، روی قله‌ بلندتر قرار گرفته. این قلعه هم مثل تخت سلیمان از دوره‌ ساسانی به‌جا مانده.

پیشنهاد دیگر سر زدن به آبشار قینرجه در فاصله‌ نیم ساعته است.

آبشار قینرجه

برنامه دارید به سمت کردستان سفرتان را ادامه بدهید؟ خوب است بدانید غار کرفتو یکی از دیدنی‌های این منطقه‌ است که در ۷۰ کیلومتری شمال‌غرب شهر دیواندره در استان کردستان و در فاصله یک ساعت و نیمه قرار گرفته.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی کردستان

مسیر دسترسی

بهترین راه این است که از اتوبان قزوین به زنجان بروید، بعد راهی بیجار بشوید و خودتان را به تکاب برسانید. بعد با دنبال کردن تابلوهای راهنما به روستای نصرت‌آباد و تخت سلیمان بروید.

راه دوم نزدیک‌تر اما  باریک، کوهستانی و پر پیچ و خم است. باید از زنجان به دندی و تازه‌کند بروید و تابلوها را دنبال کنید. بیشتر مسیر آسفالت است، اما در فصل سرما این مسیر را پیشنهاد نمی‌کنیم.

عکس‌ها: خبرگزاری ایرنا

دسته:جاذبه

۲ نظر

  • پاسخ ولی الله فریدی قینرجه ۱ مرداد ۱۳۹۸ از ۰۹:۰۴

    البته خودتکاب هم هتل هم مسافرخانه وهم سوءیت با قیمتی حتی کمتر از بوکان و سقز دارد ونیاز به ماندن درسقزوبوکان نیست

  • پاسخ سعید کریمیان ۲۱ مهر ۱۳۹۸ از ۱۴:۱۱

    هفته گذشته از مجموعه تخت سلیمان بازدید کردیم و واقعا لذت بردیم بنظر من بعد از تخت جمشید یکی از مهمترین آثار بجا ماتده قبل از اسلام است که کمتر به آن پرداخته شده. بازدید از غار کرفتو را هم پیشنهاد می کنم بسیار زیبا و دیدنی است.

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد