در مهریز یزد کجا را ببینیم؟

تاریخ انتشار : 26 فروردین 1398 - تاریخ بروز رسانی : ۱۲ دی ۱۴۰۱
مهریز یزد

اگر بخواهیم به شهری سفر کنیم که معماری کویری و باغ و درخت را با هم داشته باشد، بهترین مقصد مهریز یزد است.

مهریز یزد کجاست؟

چشمه غربال بیز

از تهران که با ماشین راه بیافتیم، حدود ۷ ساعت رانندگی در مسیری کویری در پیش داریم. از اتوبان قم به کاشان می‌رسیم. نائین،‌ اردکان، میبد و یزد در مسیرمان قرار دارند و بالاخره در جاده یزد به تفت به جایی شبیه لواسان تهران می‌رسیم و تابلوی «به مهریز خوش‌آمدید» را می‌بینیم. مهریز، شهری زیباست که در جنوب استان یزد قرار گرفته و با یزد ۳۰ کیلومتر فاصله دارد.

جاهای دیدنی مهریز یزد

کوه ریگ

کوه ریگ

در این شهر جایی دیدنی هست که به کوه ریگ معروف شده. محلی‌ها به آن کوریگ هم می‌گویند. کوه ریگ در محله‌ بغدادآباد قرار دارد. تا به پایین کوه برسیم و ماشین را پارک کنیم، خیابان‌های زیبای زیادی، با معماری کویری و ردیف درختان دیده‌ایم. آن بالا دور ما را کوه گرفته، اما مسیر ماسه‌ای جذابی میان کوه‌ها شکل گرفته که به پاتوق تفریحی تبدیل شده.

مردم از بالای ماسه‌ها به پایین سر می‌خورند و در بین آنها، دسته‌ای هم هستند که نه برای خوشگذرانی که برای درمان این کار را انجام می‌دهند. بعضی‌ها باور دارند داغی ماسه‌ها پادردشان را تسکین می‌دهد و به نیت درمان به کوه ریگ می‌آیند.

بعد از سرسره‌بازی روی ماسه‌های نرم و تماشای منظره‌ دلپذیر شهر از آن بالا، کم‌کم وقت رفتن می‌رسد. اما برج کبوترخانه و آب‌ انبار را نباید فراموش کرد. این جاهای تاریخی کنار کوه ریگ قرار گرفته‌اند.

قلعه مهرپادین

قلعه مهرپادین

مجموعه مهرپادین از قرن ۸ قمری به‌جا مانده. در این مجموعه قلعه، آب انبار، حمام، بازار، چاه قنات و خانه‌های خشتی وجود دارد. االبته قلعه مهرپادین، سکونتگاه دائمی مردم نبوده و فقط موقعی که خطری تهدیدشان می‌کرده، در قلعه پناه می‌گرفتند.

این بنای خشتی و کاهگلی، یکی از زیباترین آثار تاریخی استان به‌حساب می‌آید، اگرچه در بعضی از روزهای سال در آن بسته است و فقط از بیرون می‌شود تماشایش کرد.

بیشتر بخوانید: در یزد به چه کویرهایی برویم؟

مسجد جامع مهرپادین

از قلعه مهرپادین تا مسجد جامع مهرپادین حدود ۱۰ دقیقه با ماشین فاصله داریم. مسجد جامع بین خیابان‌های مصطفی خمینی و جمهوری قرار گرفته.

باغ پهلوان‌پور

باغ پهلوان پور

از قعله مهرپادین که ماشین را روشن کنیم، ۱۰ دقیقه بعد در خیابان مطهری به باغ پهلوان‌پور می‌رسیم. پهلوان‌پور در دوره قاجار و به سبک باغ ایرانی ساخته شده. دیوارهایش بلند است و آب در طراحی آن نقش پررنگی دارد. قبل از هر کاری باید ۳ هزار تومان بپردازیم و بلیط بخریم. ورودی باغ ما را یاد قلعه‌های قدیمی می‌اندازد.

در باغ پهلوان‌پور ساختمان کوشک یا شربت‌خانه، بنای زمستان‌خانه و ساختمان سرایداری را ساخته‌اند. عمارت کوشک سه طبقه است و تزیینات کلاه‌فرنگی آن توجه‌مان را جلب می‌کند. اگر بهار یا تابستان به اینجا بیاییم، آب قناتی که از دل باغ می‌گذرد، در میان چنارهای بلند و قدیمی آنجا حسابی حال‌مان را جا می‌آورد.

خوبی باغ پهلوان‌پور این است که از ۸ صبح تا آخر شب باز است. این را هم بگوییم که موزه‌ مردم‌شناسی مهریز را هم همینجا پیدا می‌کنیم. بعد از گشت‌وگذار در موزه، می‌توانیم به رستوران و کافه‌ای برویم که در عمارت کوشک واقع است و فالوده یزدی را هم در همین کافه باید امتحان کرد.

بیشتر بخوانید: چرا باید دره خزینه را ببینیم؟

سرو کهنسال

سرو مهریز

حتما شنیده‌اید که در استان یزد درخت سرو کهنسال زیاد است، مثل سرو ابرکوه که بعضی‌ها می‌گویند زرتشت آن ‌را کاشته. یکی از این سروهای پیر هم در مهریز قرار گرفته. سرو کهنسال مهریز در پارک سرو قرار گرفته و فاصله‌اش تا قلعه مهرپادین با ماشین ۴ دقیقه است.

سریزد

قلعه سریزد

قلعه سریزد: با یک ربع رانندگی از مهریز به روستای سریزد می‌رسیم که خیلی دیدنی‌ست. یکی از جاهای خیلی معروف سریزد، ارگ سریزد است که عمرش به دوره ساسانی می‌رسد. این قلعه‌ سه طبقه را با خشت و گل ساخته بودند و در آن زمان، ورودی شهر یزد بوده.

قلعه سریزد بعد از گذشت این همه سال، هنوز تماشایی‌ست و معماری جذابش توجه‌مان را جلب می‌کند. اگر بدانیم اینجا بزرگ‌ترین بانک دنیا در دوره ساسانی بوده، جالب‌تر هم می‌شود. قلعه را در خیابان قلعه سریزد پیدا می‌کنیم و برای دیدن آن باید ۲ هزار تومان بلیط بخریم.

آب انبار پای برج: بعد از دیدن قلعه سریزد، می‌توانیم قدم‌زنان و ۱۰ دقیقه‌ای به آب انبار پای برج برسیم. مردم از دوره افشار تا قاجار از این آب انبار استفاده می‌کردند.

چند آب‌انبار دیگر هم در سریزد وجود دارد که باتوجه به شرایط جغرافیایی این‌ منطقه، نیاز مردم را به آب در گذشته برطرف می‌کرده‌اند، مثل آب انبار سریزد، چهاربادگیره و حاج علی.

باغ آهو مهریز

مجموعه تفریحی باغ آهو: از دیدن جاهای تاریخی که خسته شدیم، می‌توانیم به باغ آهو برویم. این باغ هم سر بزرگ‌ترها را گرم می‌کند و هم بچه‌ها را. باغ آهو در مسیر مهریز به سریزد قرار گرفته. گذشته از آهو و گوزن ایرانی، گوسفند، قوچ و ۱۲۰ نوع پرنده مثل قو و طاووس در این باغ زندگی می‌کنند. خوبی باغ آهو این است که اگر خسته و گرسنه شدیم، رستوران و کافی‌شاپ هم دارد. برای بازدید از این باغ‌وحش باید بلیط ۷ هزار تومانی بخریم.

کجا اقامت کنیم؟

شاید دل‌مان بخواهد در اقامتگاه سنتی وقت بگذارنیم یا شب را در هتلی با حال‌وهوای امروزی‌تر بمانیم. بین هت ل‌های مهریز از هر دو مدل پیدا می‌شود. ارزان‌‌ترین اقامتگاه برای هر شب ۱۲۰ هزار تومان دریافت می‌کند و قیمت رزرو گران‌ترین هتل ۲۷۵ هزار تومان است.

قیمت‌ها مربوط به فروردین ۱۳۹۸ هستند.

عکس: خبرگزاری ایرنا، عکس قلعه مهرپادین محمد دردشت

لیست بهترین هتل‌های ۳ ستاره یزد
دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

قنات زارچ یزد، سفری زیر زمینی به دل تاریخ!

قنات زارچ یزد، سفری زیر زمینی به دل تاریخ!

26 تیر 1402
معرفی بهترین و معروف‌ترین خانه‌های تاریخی یزد

معرفی بهترین و معروف‌ترین خانه‌های تاریخی یزد

21 تیر 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد