با این مسجد یزد حتما عکس بگیرید

تاریخ انتشار : 24 اردیبهشت 1398 - تاریخ بروز رسانی : ۲۷ دی ۱۴۰۱
با این مسجد یزد حتما عکس بگیرید

گردشگران ایرانی و خارجی زیادی به یزد می‌روند و به جاهای دیدنی‌اش سر می‌زنند. از کوچه پس کوچه‌های طولانی و سقف‌دار می‌گذرند و می‌رسند به جاهایی مثل مسجد جامع یزد. مسجدی که در بیشتر عکس‌های یزد هست و به کاشی‌کاری‌ و بلندی مناره‌هایش معروف است.

مسجد جامع کبیر یزد کجاست؟

نمای بیرونی مسجد جامع

هر کجای یزد که باشیم و از هر کسی که بپرسیم، آدرس مسجد جامع را می‌داند. این مسجد در خیابان امام خمینی، انتهای خیابان مسجد جامع قرار گرفته. به اینجا محله دروازه شاهی هم گفته می‌شود و راهروی باریکی از حیاط مسجد، ما را به محله سنتی فهادان می‌رساند.

این بنا که در دوره ساسانی ساخته شده، آتشگاه بوده و بعدتر به مسجد تبدیل شده.  بیشتر بنا مثل سردر چشمگیرش، در دوره شاهرخ تیموری ساخته شده. گنبدخانه در دوره ایلخانی شکل گرفته و مناره‌های مسجد جامع یزد در دوره صفوی ساخته شده‌اند.

می‌توانیم بگوییم بخش‌های مختلف مسجد یا به عبارتی بنای سه مسجد در طی ۱۰۰ سال شکل گرفته و با هم ترکیب شده.

معماری مسجد جامع یزد چگونه‌ است؟

معماری مسجد جامع یزد به خاطر کاشی‌کاری‌ها و طراحی بنایش باشکوه است. ما با بنایی روبه‌رو هستیم که سردر بلند، دو مناره، گنبدخانه، صحن بزرگ، دو شبستان و دو پایاب دارد. پایاب همان جایی‌ست که به آب قنات راه دارد.

کاشی کاری های مسجد

وقتی به مسجد جامع نزدیک می‌شویم، سردر زیبایش که ۲۴ متر بلندی دارد، چشم‌مان را می‌گیرد. سرمان را که بالاتر بگیریم، مناره‌ها چشم را خیره می‌کنند.

این بنا دو مناره دارد که بین گردشگران معروفند و از بلندترین مناره‌ها در دنیا هستند. بلندی آنها حدود ۵۲ متر و قطرشان ۸ متر است. باوجود ارتفاع زیاد تا بالاترین بخش مناره کاشی‌کاری شده، آن‌هم کاشی‌کاری خیلی ظریف و دیدنی. محرم‌ها مراسم نخل‌گردانی همینجا برگزار می‌شود. خیلی‌ها بالای سردرمی‌روند و مراسم را از آن بالا تماشا می‌کنند.

کتیبه‌های محراب از جاهای دیدنی دیگر اینجاست. کاشی‌کاری محراب هنرمندانه انجام شده و انواع کاشی در آن به‌کار رفته، مثل کاشی معرق‌شده.

نقش‌های زینتی و کتیبه‌های زیبا در همه جا به‌چشم می‌خورد. می‌گویند از خاک کربلا و گلاب در آماده کردن مصالح این بنا استفاده شده.

مناره های مسجد

با گشت‌وگذار در این بنا، بیشتر از هر چیزی آبی فیروزه‌ای می‌بینیم، رنگی که با معماری سنتی ما گره خورده و خیلی ما را یاد مساجد اصفهان و به خصوص مسجد شاه می‌اندازد. چون بلندی آن مسجد هم حیرت‌انگیز است و میخکوب‌مان می‌کند. بعد از لذت بردن از معماری مسجد جامع کبیر یزد، می‌توانیم در کوچه‌های باریک آن حوالی قدم بزنیم و سال‌ها در تاریخ به‌عقب برویم.

موزه گنجینه

در راسته جنوب غربی صحن مسجد جامع یزد، موزه گنجینه قرار گرفته. در این موزه مجموعه‌ای از کاشی‌های جذاب این بنا را می‌بینیم. قدیمی‌ترین پارچه نقره‌کوبی که از خانه کعبه باقی مانده، در این موزه به نمایش درآمده.

بلیط و زمان بازدید

از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب می‌توانیم به مسجد جامع کبیر یزد سر بزنیم. هرچند بازی نور در طول روز تماشایی‌ست، اما شب که از راه برسد هم منظره‌های زیبایی برای تماشا داریم؛ مسجد جامع با هیبت بزرگش آنجا در تاریکی ایستاده و انگار به ما زل زده است. دیدن مسجد رایگان است، اما اگر بخواهیم موزه گنجینه را ببینیم، ۲ هزار تومان باید بپردازیم و بلیط بخریم.

جاذبه‌های نزدیک

امیرچخماق

مجموعه امیر چخماق: با یک ربع پیاده‌روی یا ۵ دقیقه رانندگی از مسجد جامع یزد به مجموعه امیر چخماق می‌رسیم. این مجموعه شامل بازار، مسجد، تکیه و دو آب انبار است. این بناها از دوره تیموری به‌جا مانده‌اند و می‌شود گفت معروف‌ترین دیدنی یزد به‌حساب می آیند. میدان امیر چخماق در قلب بافت تاریخی یزد قرار گرفته و دورتادور آن پر از جاهای دیدنی‌ست.

باغ دولت‌آباد: از مسجد تا باغ دولت‌آباد یزد ۱۰ دقیقه با ماشین فاصله ا‌ست. باید از خیابان سید گل‌سرخ وارد خیابان رجایی شویم و خودمان را به باغ برسانیم. باغ دولت‌آباد ثبت یونسکو شده و بین باغ‌های ایرانی خیلی معروف است. عمر باغ به دوره افشاریه می‌رسد. اینطور معروف است که بلندترین بادگیر دنیا در همین باغ قرار گرفته.

باغ دولت آباد

بازتاب تصویر بادگیر که در استخر باغ می‌افتد، منظره‌ زیبایی می‌سازد، به‌خصوص که ردیف درختان در دو طرف استخر به آن جلوه می‌دهد.

بازار خان: بین مسجد جامع یزد و بازار خان حدود ۷ دقیقه با ماشین فاصله است. کافی‌ست از خیابان امام وارد خیابان قیام شویم. این بازار را در زمان قاجار ساخته‌اند، آن‌هم برای خان‌ها. در قدیم مردم عادی نمی‌توانستند از این بازار خرید کنند، جایی بوده برای بزرگان. این بازار بیشتر از ۱۵۰ مغازه فعال دارد.

بازار خان

خانه لاری‌ها: یکی از خانه‌های مجلل و قدیمی یزد که معماری سنتی این منطقه را دارد خانه لاری‌هاست. در خیابان امام خمینی و محله فهادان تابلوی راهنمای موزه اسناد را می‌بینیم، موزه‌ای که حالا در خانه لاری‌ها قرار گرفته.

این خانه سه حیاط و ۶ خانه دارد. ساکنان در هر فصل از سال، در یک بخش از خانه زندگی می‌کردند. در بخش تابستان‌نشین می‌توانیم از بادگیر خانه دیدن کنیم. برای دیدن موزه اسناد ۲ هزار و ۵۰۰ تومان باید بپردازیم و بلیط بخریم.

عکس: خبرگزاری یزد رسا

بهترین هتل‌های یزد کدامند؟

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

قنات زارچ یزد، سفری زیر زمینی به دل تاریخ!

قنات زارچ یزد، سفری زیر زمینی به دل تاریخ!

26 تیر 1402
معرفی بهترین و معروف‌ترین خانه‌های تاریخی یزد

معرفی بهترین و معروف‌ترین خانه‌های تاریخی یزد

21 تیر 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد