در یزد به چه کویرهایی برویم؟

تاریخ انتشار : 28 آذر 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۶ آبان ۱۴۰۰
کویر یزد

چند سالی‌ست که بازار تور کویر داغ شده و مقصد بسیاری از این تورها، کویر یزد است. کویری که چند سالی‌ست خیلی‌ها به عشق پهنه‌های بیابانی وسیع و آسمان پرستاره‌اش، راهی‌اش می‌شوند.

در یزد و اطرافش چند کویر وجود دارد:

کویر کاراکال

کویر کاراکال

یکی از جاهایی که توریست‌ها می‌روند و کمپ کویری هم دارد، کویر کاراکال است. کویر کاراکال، حوالی شهر بافق، در روستای صادق‌آباد قرار گرفته. از تهران تا بافق حدود ۸ ساعت راه است و از بافق هم ۱۵ کیلومتر دیگر باید رانندگی کنیم تا به روستای صادق‌آباد برسیم. تمام مسیر پیش رویمان هم آسفالت است.

اینجا از قدیم زیستگاه یکی از گونه‌های گربه‌سانان به‌اسم کاراکال بوده که به او سیاهگوش بیابان هم می‌گویند.

نمی‌شود تا کویر رفت و شترسواری نکرد. شترسواری، یکی از تجربه‌هایی‌ست که همه جا امکانش وجود ندارد و بیشتر مختص کویر است.

در کاراکال، هم امکان شترسواری هست و هم سافاری و موتورسواری. اگر به کمپ برزگری برویم، علاوه بر این‌ها، موسیقی زنده و سرسره آبی هم وجود دارد. در کویر کارکال، نخلستانی هست که گردشگران برای پیاده‌روی و عکاسی به آن‌جا می‌روند.

بیشتر بخوانید: راهنمای رفتن به کویر مرنجاب

کویر ریگ زرین یا مغستان

کویر ریگ زرین

اینجا نزدیک شهر اردکان، در روستای ساغند قرار گرفته و به آن کویر مغستان هم می‌گویند. باید از تهران به اردکان برویم و جاده‌ طبس را دنبال کنیم تا به روستای ساغند برسیم. ۲ کیلومتر بعد از ساغند، تابلوی راهنمای روستای مغستان را می‌بینیم. از اینجا به بعد را در جاده خاکی باید رانندگی ‌کنیم و همان کوه‌هایی که از دور می‌بینیم، ریگزار زرین هستند. از تهران تا ساغند حدود ۷ و نیم ساعت با ماشین راه است.

یکی از صحنه‌های جذاب کویر ریگ‌ زرین، ریگزارهای بلندش است و از دور که نگاه کنیم، این ریگزارها، تپه‌های پراکنده‌ای به‌نظر می‌رسند.

کویر ریگ زرین، امکانات کمپینگ هم دارد. کمپی کویری در این ناحیه هست که می‌توانیم از امکاناتی مثل موتور چهارچرخ هم در آن استفاده کنیم.

اگر نخواهیم شب بمانیم، بهتر است در روشنایی روز رفت و آمد کنیم. نزدیک‌ترین پمپ بنزین به این بیابان، در ساغند قرار دارد، اما در روستا امکانات رفاهی‌ای نیست. پس باید خوراکی و آب آشامیدنی را از اردکان یزد بخریم.

کویر عقدا

کویر عقدا

سیاه کوه که به آن کویر عقدا و کویر اردکان هم گفته می‌شود، یکی از مهم‌ترین بخش‌های کویر یزد است. از تهران تا اردکان ۶ ساعت راه است و کویر سیاه کوه در ۳۰ کیلومتری شمال اردکان قرار گرفته. از اردکان باید وارد جاده خاکی احمدآباد بشویم. این جاده از کنار راه‌آهن می‌گذرد و ما را به کویر سیاه‌ کوه می‌رساند.

یکی از ویژگی‌های سیاه کوه این است که روز، گرم‌‌مان می‌شود، شب‌ها سرد. وزش باد هم معمولا شدید است. پس لباس اضافه برای شب‌های خنک باید همراه داشته باشیم.

کویر هفت‌ سنگ

کویر هفت سنگ

از یزد تا کویر هفت سنگ ۱۲ کیلومتر راه است، یعنی حدود نیم ساعت. کافی‌ست به دروازه قرآن برویم و وارد بلوار نصر بشویم. بیشتر مسیر این بلوار خاکی‌ست. چند کمپ هم در این کویر هست که می‌توانیم با پرداخت ورودی به آنها برویم و از امکاناتشان استفاده کنیم.

این کمپ‌ها تخت و آلاچیق رایگان و سرگرمی‌هایی مثل زیپ لاین، سافاری و پاراگلایدر هم دارند که هزینه هرکدام جدا حساب می‌شود. البته اگر بخواهیم از سکوت کویر یزد لذت ببریم، نیازی به ماندن طولانی در کمپ نداریم.

کویر درانجیر یا کویر بافق

درانجیر

در کویر یزد بیابان‌های زیادی وجود دارد. یکی دیگر از آنها را در ۱۰ کیلومتری شمال بافق پیدا می‌کنیم. کویر بافق یا درانجیر ۷۵ کیلومتر وسعت دارد و جان می‌دهد برای پیاده‌روی روی شن‌ها.

وسایل مورد نیاز در سفر به کویر

نقشه و جی‌پی‌اس را اصلا نباید فراموش کرد. با این‌که این موقع از سال هوا در بیابان‌ها معتدل و ملایم است، کلاه، ضدآفتاب، عینک، غذای سبک و آب فراوان باید همراه ببریم.

بهترین کیف برای این سفر، کوله‌پشتی است که اجازه می‌دهد دست‌های ما آزاد باشند و راحت‌تر حرکت کنیم. لباس‌ مناسب کویر، به‌رنگ روشن است. بهتر است لباس کاملا پوشیده به‌تن کنیم تا پوست از گرما و جانوران در امان باشد. اگر پوتین به پا کنیم، خیال‌مان راحت است که دست هیچ خزنده‌ای به پای ما نمی‌رسد. البته هر چه هوا خنک‌تر باشد، احتمال روبه‌رو شدن با خزنده یا حشره هم کمتر می‌شود.

همراه داشتن یک شال بزرگ کمک می‌کند که روزها سر و گردن‌مان از آفتاب و گرمایش دور بماند.

بیشتر بخوانید: تا به حال در کویر آب تنی کرده اید؟

جاذبه‌های نزدیک

روستای خرانق

جاهای دیدنی یزد: می‌توانیم به‌ترتیبی برنامه‌ریزی کنیم که چند روزی هم در شهر یزد بمانیم. دیدن مجموعه امیرچخماق، خانه لاری‌ها و موزه آیینه و روشنایی حسابی ما را سرگرم خواهد کرد.

روستای خرانق: در این روستا بناها و پل‌های تاریخی مثل پل قدیمی آجری و کاروانسرا پیدا می‌کنیم. دیدن بافت تاریخی خانه‌های روستا و معماری جالب آن، خالی از لطف نیست. روستای خرانق به ریگ زرین نزدیک است. کاروانسرای خرانق یکی از  جاها برای رصد ستارگان است.

قلعه باقر‌آباد: در ۱۰ کیلومتری شمال بافق، در روستای باقرآباد، قلعه باقرآباد قرار گرفته که معماری خاص این منطقه را دارد. این قلعه در دوره صفوی ساخته شده و هم انبار غلات بوده و هم پناهگاهی برای مردم. از ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر می‌شود از قلعه باقرآباد دیدن کرد.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

قنات زارچ یزد، سفری زیر زمینی به دل تاریخ!

قنات زارچ یزد، سفری زیر زمینی به دل تاریخ!

26 تیر 1402
معرفی بهترین و معروف‌ترین خانه‌های تاریخی یزد

معرفی بهترین و معروف‌ترین خانه‌های تاریخی یزد

21 تیر 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد