راهنمای رفتن به دریاچه فراخین

تاریخ انتشار : 14 شهریور 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۲۷ شهریور ۱۴۰۰
دریاچه فراخین

درست است که در پاییز دریاچه‌های ایران قشنگی‌های خودشان را دارند و برگ‌ریزان شان هم تماشایی‌ست. اما اگر بخواهیم رو راست باشیم، بهار و تابستان فصل اصلی سفر به دریاچه‌هاست و یکی از این دریاچه‌ها، دریاچه فراخین است، در ۵ کیلومتری شمال روستای چلندر از توابع نوشهر، در حد فاصل جنگل های کجور تا نوشهر.

دریاچه فراخین کجاست؟

فراخین

دریاچه فراخین بعد از روستای ویسر قرار گرفته در نزدیکی روستای توریستی کندلوس. برای شروع هم باید رفت جاده چالوس، جاده‌ای که خودش انگیزه سفر است. می‌شود صبحانه را در آشکده‌های بعد از تونل کندوان خورد و به راه ادامه داد.

این دریاچه یکی از بکرترین دریاچه‌هاست. در دل جنگل قرار گرفته و برای رسیدن به آن هم چند دقیقه‌ای باید پیاده روی کرد. اینطور نیست که وارد فرعی شوید و دریاچه خودش را به شما نشان بدهد. درخت‌های این ناحیه پرپشت و بلندند و به همین راحتی‌ها نمی‌شود فراخین را دید.

فراخین دریاچه بزرگی نیست و بیشتر شبیه تالاب است تا دریاچه و سکوت اطرافش مرموزترش هم می‌کند. برای رفتن به این دریاچه دو راه وجود دارد . این منطقه در حقیقت در دل جنگل های بالادست نوشهر یعنی در جنوب این شهر قرار گرفته است. از نوشهر که به سمت کوه‌های البرز بروید، بعد از حدود ۲۰ کیلومتر، در جاده‌ای جنگلی به دریاچه می‌رسید.

مسیر رسیدن به دریاچه فراخین

راه دیگر رسیدن از سمت بالای کوه‌های البرز می‌گذرد. از مسیری فرعی که از روستاهای ویسر و دلسم شروع می‌شود.  این مسیر که مسیری فرعی آسفالته است از مرزن آباد به سمت شرق جدا می‌شود.  بعد از حدود ۲۰ کیلومتر از این مسیر، تابلوهای ویسر و دلسم مشخص‌اند. بعلاوه که می‌توان از گوگل مپ هم کمک گرفت.

دریاچه بعد از قسمتی از مسیر قرارگرفته که ارتفاع کمتری نسبت به زمین اطرافش دارد و باید مواظب باشید که ردش نکنید، چون خیلی‌ها آمده‌اند و بدون پیدا کردن دریاچه از آن عبور کرده‌اند.

توصیه‌های مهم

در بین راه هیچ روستا و آبادی ای نیست، بنابراین هرچه نیاز دارید را در دلسم و ویسر بخرید. در این مسیر، موبایل نیز آنتن نمی دهد. در زمستان با باد لاستیک کم رانندگی کنید.

جاذبه‌های نزدیک

در نزدیکی‌های فراخین و وقتی از جنگل بیرون می‌روید رودخانه‌ای قرار دارد که دیدنی‌ست اما بعد از دیدن همه اینها چند جای دیگر هم هست که بد نیست به آنها هم سر بزنید:

آبشار دارنو

آبشار دارنو که مجموعه‌ای از ۷ آبشار کوچک و بزگ است در نزدیکی فراخین قرار گرفته. شما در مسیرتان برای رسیدن به این آبشار اول یک آبشار کوچک می‌بینید و بعد نیم ساعت می‌رسید به آبشار دوم که بلندترین آبشار در بین هفت‌تاست.

مسیر رسیدن به دارنو: برای رسیدن به این آبشار باید از سمت چالوس وارد کمربندی نوشهر بشوید و مسیرتان را تا جاده معدن سنگ نوشهر ادامه بدهید. از این منطقه باید راه دریاچه فراخین را در پیش بگیرید. بعد از رسیدن به دو راهی، وارد مسیر سمت راست بشوید. ادامه راه از اینجا تا ورودی آبشار مسیر پیاده‌روی دارد. این مسیر از کنار رودخانه می‌گذرد.

آبشار دارنو

روستای کندلوس

این روستا، روستایی ۴۰۰۰ هزار ساله است که دیدنی‌های زیادی را در خودش دارد. اینطور معروف است که کندلوس تمیزترین روستای ایران است و از کثیفی و آلودگی در آن خبری نیست. چشمه و آبشار دارد و موزه گیاهان دارویی و راه‌های سنگفرش شده و خانه‌هایی خشتی و سنگی. ۱۲ آبان مراسم سیزده شو که مراسمی‌ست به مناسبت پیروزی کاوه بر ضحاک در این روستا برگزار می‌شود.

برای رسیدن به کندلوس: وارد محور کرج چالوس شوید. ۷ کیلومتر بعد از مرزن آباد، دوراهی کجور را می‌بینید که بعد از ورود به آن و طی ۴۲ کیلومتر مسیر کوهستانی به روستای کندلوس می‌رسید.

روستای کندلوس

دریاچه ارواح

در ۱۲ کیلومتری نوشهر، دریاچه ارواح یا ممرز قرار گرفته. دریاچه ممرز، دریاچه‌ای بکر و عجیب است که در دل جنگل قرار گرفته و تنه خشک درخت‌ها از آن بیرون آمده و مرموزش کرده.

برای رسیدن به دریاچه ارواح: از مسیر نور به نوشهر بروید و در کیلومتر ۱۲، بعد از گذشتن از جاده ونوش، وارد جاده فرعی روستای چلندر و صلاح الدین کلای سفلی بشوید. بعد از گذشتن از روستا، به محیط بانی منطقه می‌رسید که در آن جا باید حتما برای ورود به منطقه با  مسئولان محلی همانگ کنید. بعد از محیط بانی، جاده شمالی را به طول ۱۰ کیلومتر ادامه بدهید تا به تابلوی دشت و بند ممرز، وارد جاده  فرعی بشوید.

دریاچه ارواح

مرداب هسل

یکی از مناطق بکر شمال ایران، مرداب هسل است. این مرداب در هر فصلی به یک رنگ درمی‌آید و آبش از دل خودش می‌جوشد. منطقه‌ای تماشایی در دل جنگل.

راه رسیدن به مرداب هسل: مرداب هسل در ۱۵ کیلومتری مرزن آباد واقع است، ولی راه فرعی‌ای که شما را به مرداب می‌رساند ۵ کیلومتر بعد از مرزن آباد جدا می‌شود. مسیر روستای چنس، تابلوی مشخصی در جاده ندارد. ولی جایی که قرار است وارد فرعی چنس شوید از زیر اتوبان راه دسترسی محلی گذاشته اند. بعد از طی مسیری و عبور از جاده ای وارد جنگل می‌شوید تا اینکه در یک دو راهی مسیر رفتن به مرداب جدا می‌شود.

مرداب هسل

برای رزرو هتل در نوشهر به این صفحه بروید.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

معرفی بهترین هتل‌های نوشهر به همراه امکانات آنها

معرفی بهترین هتل‌های نوشهر به همراه امکانات آنها

6 شهریور 1402
فرودگاه نوشهر

همه چیز درباره فرودگاه نوشهر

14 اردیبهشت 1398

۴ نظر

  • پاسخ عرفان ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ از ۱۲:۲۹

    بسیار عالی

  • پاسخ مصطفی ۸ آبان ۱۳۹۸ از ۰۴:۰۹

    افتضاح ترین دریاچه شمال همین فراخین هستش مسیر خاکی، محیط فوق العاده کثیف، دریاچه لجن گرفته.
    وقت خودتون رو هدر ندین

  • پاسخ سلمان ۲۸ تیر ۱۳۹۹ از ۱۵:۳۰

    فعلا اونوری نرید، به خاطر کرونا راهتون نمیدن. ما رفتیم دست از پا درازتر برگشتیم.

    • پاسخ مهسا ۳۰ تیر ۱۳۹۹ از ۰۴:۴۶

      شما کی رفتید؟ جنگل بانی جلوتون رو گرفت؟

    ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد