راهنمای نوروزی سفر به بوشهر

تاریخ انتشار : 6 اسفند 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۹ بهمن ۱۴۰۱
راهنمای نوروزی سفر به بوشهر

پنجره‌های شیشه‌رنگی، کوچه‌‌پس‌کوچه‌های باریک، کافه‌هایی که به ردیف در یک کوچه باریک قرار گرفته‌اند و صدای موسیقی جنوبی از آنها شنیده می‌شود، ‌نوشته‌های روی دیوار و گل و گیاه‌‌هایی که سر و کله‌شان از وسط ساختمان‌های گلی و چوبی پیدا شده، بیشتر از همه چیز در بوشهر به چشم می‌آیند. با ما همراه باشید تا سری به بوشهر بزنیم.

چطور برویم؟

بوشهر

یک ساعت و ۲۶ دقیقه مدت پرواز تهران به بوشهر است. اگر بخواهیم صرفه‌جویی کنیم و زمینی سفر کنیم، مسافت ۱۰۴۷ کیلومتر را باید طی کنیم. این مسیر ۱۳ ساعت راه است. قیمت بلیط هواپیما تهران به بوشهر،  نزدیک به ۵۰۰ هزار تومان است و نزدیک عید این قیمت بالاتر هم می‌رود.

برخی با قطار به اهواز می‌روند و از آنجا مسیر ۵ ساعته بین اهواز تا بوشهر را با ماشین طی می‌کنند.

بهترین هتل‌های بوشهر کدامند؟

کجا را ببینیم؟

محله‌های قدیمی

مسافری نیست که به بوشهر برود و در محله‌های قدیمی‌اش گشتی نزد، چون این محله‌ها جاذبه اصلی بوشهرند.

محله های قدیمی بوشهر

در بوشهر، چهار محله کوتی، دهدشتی، بهبهانی و شبندی هست که از نظر بافت خیلی شبیه به هم‌اند و عمارت‌های خیلی قشنگی در آنها هست. با گل‌های قرمز و صورتی رنگی که از خانه‌های سفیدرنگ‌  و تراس‌های چوبی که به آنها شناشیل می‌گویند، بیرون زده. توی کوچه‌ها را ریسمان زده‌اند و شب‌ها که ریسمان‌ها را روشن می‌کنند، محله‌ها غرق در نور می‌شود.

عمارت دهدشتی

عمارت دهدشتی

عمارت دهدشتی در محله دهدشتی، یکی از زیباترین خانه‌هایی‌ست که می‌شود در بوشهر رفت. این خانه متعلق به حاج اسماعیل دهدشتی، یکی از تاجران روغن دوره قاجار بوده و مثل بیشتر عمارت‌های بوشهر با سنگ‌های مرجانی ساخته شده است.

قدیم‌ها محله‌های بوشهر نزدیک دریا بودند و با فروکش کردن آب دریا، خانه‌ها هم عقب رفتند. نکته مهم درباره همه عمارت‌های بوشهر این است که در ساخت‌شان از سنگ‌های مرجانی استفاده شده و جای صدف هنوز رویشان هست.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی بوشهر؛ از عمارت گلشن تا گور دختر

عمارت گلشن

این عمارت تاریخی در محله قدیمی بهبهان بوشهر ساخته شده است و قدمتش به حدود ۱۷۰ سال پیش بازمی‌گردد. عمارت گلشن تا دریا فقط ۱۰ متر فاصله دارد و همین باعث می‌شود باد شمال و نسیم دریا به داخل این عمارت بوزد و فضایش را دل‌انگیزتر کند.

عمارت گلشن

در و پنجره‌هایی از جنس چوب ساج و دریایی و سقفی از چوب صندل این عمارت را برای گردشگران جذاب‌تر می‌کند. عمارت گلشن را شخصی به اسم گلشن برای کاربری مسکونی-تجاری ساخته و بعد‌ها فرد دیگری آن را خریداری کرده و در نهایت این عمارت به تملک سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در آمده است. این عمارت امروز به عنوان موزه سنگ فعالیت می‌کند. این عمارت در خیابان خلیج‌فارس قرار دارد.

مدرسه سعادت

در خیابان امام و روبه‌روی میدان معلم به مدرسه سعادت، مدرسه سعادت را مادر مدارس جنوب ایران می‌دانند. این مدرسه در دوران قاجار به سبک نوین آموزشی شروع به کار کرد. از آن‌جایی که مردم در آن زمان اطلاع درستی از مدارس جدید نداشتند، در ابتدا از این مدرسه استقبال نکردند و درباره‌اش شایعاتی بی‌اساس ساختند، اما بعدها این مدرسه محل تحصیل بسیاری از روشنفکران شد و حالا ارزش این مدرسه انقدر شناخته شده که روز تأسیسش را به عنوان روز بوشهر نامگذاری کرده‌اند.

مدرسه سعادت

بعد از دیدن اینها هم می‌توان به بلوار ساحلی رفت و در آنجا دوچرخه سواری کرد. بلوار ساحلی ممکن است شلوغ باشد. ساحل هلیله در انتهای بلوار انرژی اتمی جای دنجی برای رفتن است.

اطراف بوشهر کجا را ببینیم؟

خانه رئیسعلی دلواری

یک ساعت که از شهر دور شویم به نخلستان‌های اهرم می‌رسیم. جایی با نخلستان‌های بلند که سرسبز است.

دلوار در ۴۲ کیلومتری مرکز شهر بوشهر قرار دارد و بعضی‌ها یکی دو شبی را در خود بوشهر می‌مانند و بعد به دلوار می‌روند. در دلوار همانطور که از اسمش پیداست، خانه و موزه رئیسعلی دلواری قرار گرفته. در این بندر همچنین لنج‌هایی که به گل نشسته جزو جاذبه‌هاست. از اسکله دلوار هم می‌شود ماهی و میگو خرید.

خلیج نایبند

از بوشهر تا خلیج نایبند ۳ ساعت راه است و مسیر از شهرهای کنگان و عسلویه می‌گذرد. از عسلویه تا خلیج نایبند، تنها ۱۶ کیلومتر راه است. نایبند، ساحلی تماشایی دارد. اینجا اولین پارک ملی دریایی ایران است که شامل خلیج، منطقه حفاظت‌شده، جنگل‌‌های حرا و دماغه است و از بالای صخره‌هایش دید خوبی به اطراف هست.

چی بخریم؟

بازار ماهی فروشان بوشهر

در شهرهای جنوبی کسی زیاد سراغ چیزی جز خرید ماهی و میگو نمی‌رود. مگر سس و شکلات که از آنطرف آب می‌آید و قیمتش از شهر ارزان‌تر است. بازار ماهی‌فروشان بوشهر در خیابان شهدای این شهر قرار گرفته و یخ‌دان‌ها و پیش‌خوان‌ها پر از ماهی‌ و میگوهای صید روز است. از اسکله جفره هم می‌توان ماهی خرید. بوشهر علاوه بر مراکز خرید قدیمی که در همان خیابان شهدا می‌شود پیدایشان کرد، مراکز خرید جدیدی هم دارد که لوازم خانگی و پارچه و لباس می‌فروشند.

بیشتر بخوانید: مراکز خرید بوشهر

چی بخوریم؟

آن ماهی‌های لذیذ و آن قلیه‌ماهی‌ای که آب از لب و لوچه راه می‌اندازد را در بوشهر می‌توان خورد.

رستوران میداف، معروف‌ترین رستوران بوشهر است. ماهی شیر و شوریده و قلیه این رستوران خیلی خوشمزه‌اند. آب قلیه را می‌شود جدا سفارش دارد و روی برنج و ماهی ریخت. میداف در ساحل جفره قرار دارد ولی قیمت‌هایش چندان ارزان نیست.

نزدیک رستوران میداف و طرف میدان رئیسعلی دلواری، فلافلی‌ها و سمبوسه‌ای‌های بوشهر می‌ایستند. این فلافلی‌ها شب‌ها شلوغ‌ترند و به صورت سلف سرویس‌اند. اگرچه بساط فلافل فروشی‌ها در جاده ساحلی هم برپاست.

سمبوسه و فلافل حمید در خیابان انقلاب و سوسیس بندری دور میدان امام خمینی هم برای غذا خوردن خوبند. قلیه‌سرای عامو حسین در خیابان حافظ که قلیه ماهی و میگویش خوشمزه است، هم از جاهای دیگریست که می‌توان برای غذا خوردن به آن رفت.

بهترین سوغات بوشهر چیست؟

کافه کجا برویم؟

کافه کهن بوشهر

در شهرهای جنوبی قلیان کشیدن خیلی طرفدار دارد. در بوشهر هم قلیان برازجانی در کافه‌ها برای مسافران جزیره چاق می‌شود.

کافه کهان یا کهن در خیابان انقلاب که بازسازی شده و باصفاست. و از درو دیوار و سقفش، پیچک بالا رفته از جاهایی‌ست که برای خوردن یک لیوان چای و همچنین خوردن صبحانه مناسب است.

کافه حاج رئیس هم در بوشهر از ساعت ۷ شب به بعد در کوچه صندلی می‌گذارد و چای می‌دهد و اگر خوش شانس باشیم، موسیقی جنوبی هم در کوچه‌اش نواخته می‌شود و حال و هوای محل را عوض می‌کند.

کافه ناجی هم یک کافه کوچک نزدیک بازار ماهی‌ست. در این کافه مراسمی به اسم خیام‌خوانی برگزار می‌شود، اگرچه هیچ ربطی به خیام ندارد.

بهترین رستوران‌های بوشهر کدامند؟

دسته:سفرنامه

مطالب مرتبط :

چرا باید بندر کنگان را ببینیم؟

چرا باید بندر کنگان را ببینیم؟

28 فروردین 1398
سیراف

در سیراف کجا را ببینیم؟

17 بهمن 1397

۱ نظر

  • پاسخ آرین ۵ فروردین ۱۳۹۸ از ۰۹:۵۰

    عالی بود . کارمون رو راه انداخت… 👍

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد