راهنمای نوروزی سفر به اصفهان

تاریخ انتشار : 30 بهمن 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
راهنمای سفر به اصفهان

پارسال در سیزده روز عید ۲٫۵ میلیون نفر به اصفهان رفتند. یعنی عید ۱۳۹۷ نصف جهان میزبان حدود دوبرابر جمعیت شهر خودش شده بود. این شرایط جایی برای مسافرت آنهایی که بدون برنامه‌ریزی دل به جاده می‌زنند باقی نمی‌گذارد. برای همین کسی که می‌خواهد سال جدیدش را در این شهر شلوغ بگذراند باید از همین امروز برنامه‌اش را بریزد؛ بلیطش را بخرد، اقامتگاهش را رزرو و فکر سفر اصفهان را کند.

چطور برویم؟

تهران قم

خریدن بلیط اولین کاری است که برای سفر بدون خودروی شخصی باید انجام داد. قبل از عید قیمت بلیط هواپیما حداقل سه برابر بیشتر می‌شود. برای همین باید حداقل تا هفته اول اسفند بلیط را بخریم.

قیمت بلیط ماهان از تهران به اصفهان در حال حاضر ۲۸۸ هزار تومان است، اما در تعطیلات این رقم حتی به ۵۰۰ هزار تومان و بالاتر هم می‌رسد. همچنین قیمت بلیط قطار از مشهد و بندرعباس به اصفهان به ترتیب ۱۳۰ و ۱۰۰ هزار تومان است.

مسافرت با ماشین هم جذابیت‌های خاص خودش را دارد و راه زمینی رسیدن به اصفهان هم امن و راحت است. به خصوص در جاده تهران به قم از عوارضی تهران تا کاشان چندین مجتمع پذیرایی خوب مثل مهتاب، مارال و مهر و ماه خستگی را از تن مسافران بیرون می‌کند.

با اینکه در این مجتمع‌ها رستوران‌های بسیار خوب ایرانی، ایتالیایی و ترکی وجود دارد. اما همیشه صف خرید غذا در رستوران‌های این مجتمع‌ها موقع عید طولانی و خسته کننده می‌شود. بنابراین اگر با خودمان میان‌وعده‌ای در ماشین داشته باشیم دیگر از گرسنگی در صف به ستوه نمی‌آییم.

کجا را ببینیم؟

پل‌های اصفهان: سی‌وسه پل و پل خواجو دو نمونه از معروف‌ترین بناهایی هستند که می‌شود در سفر اصفهان دید. اگرچه دیگر تا آن زمان آبی باقی نمانده، اما دیدن خود قوس‌های این پل و هنر دست هنرمندان صفوی خالی از لطف نیست. سی‌سه پل پل ۳۳ دهانه دارد و همیشه جمعیت زیادی در حال عبور از آن هستند.

پل خواجو

پل خواجو هم پل قوسی‌ شکل دیگری است که عظمت و زیبایی آن تا همیشه به یادمان خواهد ماند. به عقیده خیلی‌ها این پل مردمی‌تر از سی و سه پل است. می‌توان در یکی از قوس‌های پایینش نشست و به آواز آنهایی که زیر پل می‌خوانند گوش داد و کاسه آشی هم خورد.

پل‌های قدیمی‌تر روی زاینده‌رود مثل پل مارنان یا مارنون، و پل چوبی یا پل جویی هم جز سی و سه پل و پل خواجو هم هستند که در نوع خودشان و به خصوص در شب دیدنی‌اند. اطراف این پل‌ها می‌توان پیاده‌روی مبسوطی کرد.

کاخ هشت بهشت

کاخ هشت بهشت: بعد از خیابان آمادگاه وسط یک پارک کاخی به اسم هشت بهشت وجود دارد. کاخی که شاید به اندازه عالی‌قاپو شناخته شده نباشد اما هم‌عصر همدیگر هستند. یک طرف این کاخ بازار هنر اصفهان و مدرسه چهارباغ (بازار طلافروشی شهر) است، که آن هم برای خودش قدمت طولانی و معماری زیبایی دارد. این کاخ در خیابان چهارباغ عباسی قرار دارد.

میدان امام: اولین چیزی که با وارد شدن به میدان امام یا نقش جهان اصفهان چشممان را می‌گیرد، جز بزرگی آن و مغازه‌های اطرافش، مسجدهای دور میدان و بازار است. داخل بازار، حجره‌ها، دالان‌ها و دکان‌های مختلفی وجود دارد.  اگرچه شب با انعکاس چراغ‌های دور میدان در حوض وسط، زیبایی میدان امام چندبرابر می‌شود، اما تا قبل از بسته شدن بلیطفروشی در ساعت ۵ باید مسجد شیخ لطف‌الله، مسجد جامع و کاخ عالی‌قاپو را دید.

میدان نقش جهان

بهترین زمان برای دیدن عالی‌قاپو و مسجد شیخ‌ لطف‌الله قبل از طلوع آفتاب است. یکی دیگر از تفریحات این میدان، به خصوص برای کودکان کالسکه‌سواری دور آن است و برای بقیه نشستن و تماشای صدای کالسکه‌ها.  میدان امام در انتهای خیابان سپه قرار گرفته.

چهلستون: در خیابان سپه یکی از بی‌نظیرترین عمارت‌های به جا مانده از دوره صفوی، جا خوش کرده. عمارت چهلستون. چهلستون با ستون‌های چوبی‌اش و نقاشی‌های رنگارنگ از صحنه‌های رزم، میخکوبمان خواهد کرد و بعد در باغش می‌توان قدم زد و غرق سکوت و صدای کلاغ‌ها شد.

چهلستون

محله جلفا: در محله سنگفرش جلفا که پر از کافه و رستوران است، دو کلیسا وجود دارد، یکی بیت‌الحم و دیگری که معروف‌تر هم هست، کلیسای وانک. کلیسای وانک نقاشی‌های حیرت‌انگیزی دارد و دیدنش خالی از لطف نیست.

محله جلفا

باغ پرندگان: دیگر مکان دیدنی اصفهان که بیشتر مناسب کودکان است در غرب این شهر است. باغ پرندگان و آکواریوم اصفهان می‌تواند حداقل یک صبح تا ظهر هم شده وقت‌مان را پر کند. این باغ در کنار پارک ناژوان قرار گرفته و باید تابلوهای قهوه‌ای رنگ موجود در شهر را برای رسیدن به آن دنبال کرد.

کجا پیاده‌روی کنیم؟

بیشتر دیدنی‌های اصفهان در مرکز شهر قرار دارند. برای مثال پل سی‌وسه‌پل و خواجو نزدیک به هم هستند. می‌توان در حدود یک ساعت پیاده از سمت یکی به سمت دیگری رفت و در بلوار ملت و آینه خانه پیاده‌روی کرد. در حقیقت می‌توان گفت اصفهان شهر پیاده‌های باسخاوت و مهربان با پیاده‌هاست.

چهارباغ عباسی

چهارباغ: تا پارسال خیابان چهارباغ عباسی محل رفت‌وآمد خودرو بود. ولی از تابستان امسال سنگ‌فرش و به یک فوداستریت تبدیل شده که ضمن خوردن غذا در فضای باز، محل مناسبی برای پیاده‌روی است.

همچنین پارک وسط شهر که کاخ بهشت در آن واقع شده به دلیل حوض زیبای آن افراد زیادی را عصرگاه برای پیاده‌روی به سمت خود جذب می‌کند. حد فاصل این پارک تا میدان امام هم در خیابان چهارباغ عباسی مسافت خوبی برای قدم زدن در شهر است. فاصله پیاده‌روی از این دو نقطه بیشتر از ۲۰ دقیقه نمی‌شود. ضمن اینکه حوالی میدان امام در زمان سفر اصفهان و ایام نوروز، به حدی شلوغ است که جای پارک در آن نیست و ساعت زیادی را در ترافیک می‌مانیم.

مادی نیاصرم: در خیابان چهارباغ عباسی، قبل از خیابان سید علی‌خان در سمت چپمان می‌توانیم یکی از مادی‌های قدیمی و بزرگ شهر را به اسم مادی نیاصرم ببینیم. قبلا برای انتقال شبکه آب در شهر از مادی استفاده می‌کردند اما حالا سال‌هاست که دیگر آبی از آن جاری نیست.

مادی نیاصرم

تقاطع نیاصرم و چهارباغ عباسی را باید خوب به یاد بسپاریم. چراکه یکی از معروف‌ترین رستوران‌های شهر به اسم رستوران شهرزاد هم در همین نزدیکی‌ها واقع شده. همچنین نزدیک آن خیابانی به نام عباس‌آباد قرار دارد که در بهار شبیه به تونل درختی زیبایی می‌شود. خیابان آذر هم در همین محدوده و پل آذر از جاهای دیگر مناسب برای پیاده‌رویست.

جلفا: همه محله‌هایی که مناسب پیاده‌روی هستند لزوما شامل پارک و بوستان نمی‌شوند. محله ارمنی‌نشین جلفا به خاطر معماری گلی برخی از خانه‌هایش، سنگ‌فرشش، کافه و رستوران‌های بسیار زیادش مکان دنجی برای پیاده‌روی است. یک سر این محله به چهارراه توحید و بازار لباس شهر و سر دیگر آن به حکیم نظامی می‌رسد.

کوه صفه

کوه صفه: مردم اصفهان بیشتر تعطیلات خود را در کوه‌ صفه می‌گذرانند. نورپردازی پای این کوه و فضای سبز آن باعث می‌شود که مناسب پیاده‌روی شبانه باشد. ضمن اینکه با بالا رفتن از سراشیبی آن می‌توان از بام، نصف جهان را نگاه کرد.

سنگ‌ترش‌ها: در خیابان خاقانی هم محله‌ای به اسم محله سنگ‌تراش‌ها مناسب پیاده‌روی‌ست.

چی بخوریم؟

بریانی

نمی‌شود کسی در سفر اصفهان، طعم بریانی را نچشد. با اینکه رستوران‌های زیادی بریانی خوب درست می‌کنند، اما نام چند رستوران قدیمی‌تر و معروف‌تر از همه آنهاست. بریانی حاج محمود شفاعت در بازار مسگرها می‌تواند معنی زندگانی را برای ما تغییر دهد. این رستوران بسیار قدیمی است که جد اندرجد به دست صاحبان امروز آن رسیده.

بریانی شاد هم در نزدیکی میدان نقش جهان، ابتدای خیابان طالقانی همیشه بسیار شلوغ است. بریانی اعظم در سراسر اصفهان شعبه دارد که شامل خیابان کمال اسماعیل، مسجد سید و دروازه دولت می‌شود. بریان و کباب عشایر در نزدیکی آتشگاه از دیگر جاهایی‌ست که می‌توان کباب و بریان خوشمزه‌ای خورد. در این رستوران آبگوشت بریان لذیذی آورده می‌شود. و اگر نان بیشتری درخواست کنید سوال رایج این است: خشک یا چرب؟

جز بریان، خورشت ماست اصفهان هم بسیار معروف است و یکی از مکان‌های مخصوص خوردنش، رستوران شهرزاد است. شهرزاد، رستوران خیلی معروف و البته شلوغی‌ست. این رستوران یکی از رستوران‌های زیبای شهر است که آینه‌کاری و نقاشی‌های دیواری فراوانی دارد. این رستوران در خیابان چهارباغ عباسی واقع شده و قیمتش نسبت به رستوران‌های دیگر کمی بیشتر است. بعد از شهرزاد، خورش ماست حاج بهزاد در خیابان مولوی و خورش ماست دادا در خیابان خواجه عمید هم مشهور هستند.

رستوران شهرزاد

اگر در سفر اصفهان، غذای برنجی و بریان نخواستید و دلتان هوس ساندویچ و پیتزا کرد، باید بدانید که در این اصفهان می‌توانید به مراد دلتان برسید.

ساندویچ کارن در منطقه خاقانی که به ساندویچ شکاری‌هایش معروف است. ساندویچ آرابو در منطقه جلفا و برگرچیان در همین منطقه و خیابان شکرچیان که به برگر و سیب‌زمینی‌هایش معروف است. پیتزا گارنی در خیابان نظر میانی و کنار میدان جلفا، ساندویچ شقایق در خیابان آذرجنوبی که چیزبرگرها و بیکن پنیری‌های معروفی دارد، از بهترین جاها برای خوردن فست فود در اصفهان هستند.

در این شهر همچنین اگر خواستید جگر بخورید جگرسرای پارک در خیابان چهارباغ عباسی از بهترین انتخاب‌هاست.

شاید به اندازه کافی در رسانه‌ها بر روی بریانی و خورش ماست تبلیغ شده باشد اما برخی دیگر از غذهای اصفهانی‌ها ناشناخته هستند. برای مثال کباب حسینی یک مدل کباب است که با سیخ‌های چوبی در رب پخته می‌شود. رستوران‌های کمی این غذا را می‌پزند که شهرزاد جزء آنهاست.

همچنین ممکن است بیشتر‌ی‌ها با کشک و بادمجان آشنا باشند، اما با حلیم بادمجان اصفهانی نه. این حلیم بادمجان را اصفهانی‌ها یا در خانه می‌پزند و یا در رستوران ماه (خیابان احمدآباد)، بختیاری (خیابان فروغی) و آش شیرازی (خیابان بزرگمهر) می‌خورند.

چی بخریم؟

بازار اصفهان

گز و پولکی از مهم‌ترین خوراکی‌هایی است که می‌توان در سفر اصفهان خرید. مردم اصفهان بیشتر توصیه به خرید گز مظفری و کرمانی می‌کنند. نه تنها این دو برند همه شهر شعبه دارند بلکه همه فروشگاه‌ها هم آن را می‌فروشند. با این حال موقع خرید گز باید به تاریخ تولید آن توجه کنید. مردم شهر گزی که تاریخ تولید آن بیشتر از ۳ یا ۴ روز قبل باشد نمی‌خرند.

بیشتر بخوانید: در اصفهان هرچیز را از کجا بخریم؟

به غیر از این خوراکی‌ها اصفهان سوغاتی‌های دیگری هم دارد که منبع آن را می‌شود در میدان امام پیدا کرد. ظروف مسی، میناکاری‌ها، خاتم کاری، کاشی، پارچه‌های قلم‌کاری شده و اشیا قلم‌زنی شده بخشی از این سوغاتی‌هایی هستند که معمولا در میدان امام یا چهارباغ بالا فروخته می‌شوند.

برای خرید مانتو، کیف و کفش می‌توان به خیابان سپه یا خیابان نظر میانی و خیابان خاقانی رفت. در خیابان نظر میانی که به جلفا می‌خورد، مغازه‌ها و پاساژهای زیادی هست.

بیشتر بخوانید: بهترین گز اصفهان را از کجا بخریم؟

کافه کجا برویم؟

خوردن ترکیب شیرین و شور برای اصفهانی‌ها چیز عجیبی نیست. برای خودرو باقلوا و دوغ باید به خیابان حکیم نظامی آمد. دو مغازه روبروی هم در جنوب خیابان بهترین باقلوا و دوغ شهر را می‌فروشند.

قهوه خانه حاج میرزا

یکی از مهم‌ترین کافه‌ها در اصفهان، قهوه‌خانه حج میرزا در بازار مسگرهای میدان امام و کوچه چاه حج میرزا و شبیه یک موزه متعلق به دوران صفوی است. هر کسی که اینجا می‌آید باید دوغ و گوشفیل آن را امتحان کند. معمولا با کمی صبر می‌شود صندلی خالی در آن پیدا کرد.

یک کافه دیگر در میدان به نام شربت‌خانه روزگار پشت مسجد شیخ لطف الله و سرای اسپادانا هم وجود دارد. اینجا خیارسنکنجبین اصفهانی را می‌توان امتحان کرد. کافه رادیو در خیابان چهارباغ که صبحانه‌های معروفی دارد. کافه آنی در جلفا، کافه نارون در میدان نقش جهان از جمله کافه‌های خوب اصفهان هستند. اگر در سفر اصفهان دونات خوشمزه خواستید، در خیابان قشقایی و ابتدای خیابان میر به تین دونات می‌رسید، جایی که دونات‌های داغ و خوشمزه‌ای دارد.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به اصفهان؛ شهری که باید به آن برگشت!

دسته:سفرنامه

مطالب مرتبط :

خوشمزه‌ترین سوغات اصفهان که حتما باید امتحانشان کنید!

خوشمزه‌ترین سوغات اصفهان که حتما باید امتحانشان کنید!

24 خرداد 1402
از کلیسای وانک تا موزه تاریخ طبیعت؛ معرفی خاص‌ترین موزه‌های اصفهان

از کلیسای وانک تا موزه تاریخ طبیعت؛ معرفی خاص‌ترین موزه‌های اصفهان

18 دی 1401

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد