راهنمای گردشگری و سفر شیراز؛ نوروز را در شیراز چطور بگذرانیم؟

تاریخ انتشار : 7 اسفند 1395 - تاریخ بروز رسانی : ۱۶ فروردین ۱۴۰۲
راهنمای گردشگری شیراز

یدنی‌ها در شیراز کم نیست. شهری که زیبایی‌اش ف.راتر از چند جای تاریخی و بناهای قدیمی‌ست و سالانه‌ میلیون‌ها مسافر ایرانی و خارجی را به سمت همین دیدنی‌ها می‌کشاند. سفر کردن به شیراز به تنهایی می‌تواند بهترین شروع برای سال ۹۸ ما باشد. همین که سال نویمان را با بوی بهار نارنج شهر تحویل کنیم و بر روی سنگ‌فرشی که ما را به سمت حافظیه و باغ ارم می‌رساند قدم بزنیم برای زیباتر شدن یک سال شمسی کافی نیست؟

انتخاب بسیاری برای سفر نوروزی، شیراز است. شیراز، شهری که بوی بهارنارنجش آدم را مست می‌کند و می‌توان در باغ‌های دلگشایش که مثل تابلویی نقاشی است، ساعت ها راه رفت. شیراز در نوروز یکی از خوش آب و هواترین شهرها برای سفر است. اما نوروز را باید در شیراز چطور بگذارنیم و کجا برویم؟ راهنمای جامع گردشگری شیراز را بخوانید.

در شیراز کجا برویم؟

خانه زینت الملوک

خانه زینت الملوک

شیراز دیدنی‌های زیادی دارد. از حافظیه و سعدیه بگیر تا بازار  و مسجد وکیل و ارگ کریمخانی. پیشنهاد ما برای گشت و گذار در شیراز علاوه بر جاهای دیگر، مسجد نصیرالملک، باغ ارم و نارنجستان قوام است.

مسجد نصیرالملک

نصیرالملک

مسجد نصیرالملک

دیدن این مسجد فقط یک توصیه نیست؛ برای فهمیدن راز زیبایی شیراز راهی به جز دیدن این مسجد صورتی وجود ندارد. اگر زمان تابیدن خورشید به آن برسیم همه مسجد به خاطر نمای زیبای شیشه‌ها به طور اعجاب‌آوری به رنگ صورتی و قرمز درمی‌آید.

این مسجد که به مسجد صورتی ایران نیز معروف است از دیدنی ترین مساجد ایران و جهان است. مسجدی پر از کاشیکاری، مقرنس کاری و نورهای رنگی که شکوه و زیبایی اش آدم را به وجد می‌آورد. برای دیدن مسجد نصیرالملک باید به جنوب خیابان لطفعلی خان بروید.

از بین باغ های شیراز نیز گذشته از باغ ارم که معروف‌ترین باغ شیراز است باید ساعتی را نیز برای دیدار باغ‌های عفیف آباد و نارنجستان قوام اختصاص داد.

باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد از جاذبه‌های سفر به شیراز

اگرچه اینجا امروز به یک موزه تبدیل شده، ولی روزگاری کاخ سلطنت یک حاکم شیرازی بوده است. دراین باغ موزه در خیابان عفیف‌آباد از وسایل نظامی قدیمی هم نگهداری می‌شود. همچنین وجود قهوه‌خانه سنتی با نقش‌ونگار‌هایی از داستان‌های شاهنامه، یکی از جذابیت‌های دیگر اینجاست.

که یکی از بزرگترین موزه‌های سلاح خاورمیانه هم در آن قرار گرفته، یکی از قشنگ‌ترین باغ های شیراز است و هرجایش را که نگاه کنی بوی گل‌ها مستت می‌کند، باغی که در خیابان عفیف آباد واقع شده.

نارنجستان قوام

نارنجستان قوام

نارنجستان قوام

باشکوه ترین عمارت شیراز نارنجستان قوام است. باغی پر از درختان نارنج و عمارتی با آینه کاری و گچ بری های و نقاشی های دیدنی. اما دیدنی ترین قسمت باغ که در دو قدمی آن واقع شده، خانه زینت الملوک است. خانه زینت الملوک، خانه‌ای با حیاطی با صفاست که سقف بیشتر اتاق‌هایش چوبی است، با نقاشی‌هایی از حیوانات، پرندگان و گل و بوته. نارنجستان قوام و خانه زینت الملوک در انتهای خیابان لطفعلی خان زند قرار دارند.

دروازه قرآن

زمانی که هنوز شیراز به شکل امروزی درنیامده بود، دیوار و قرآنی روی آن در ورودی شهر ساخته شده بود تا مسافران از زیر آن رد شوند. امروز قرآن آن در موزه نگهداری می‌شود، اما دروازه قرآن هر شب با نورپردازی زیبا چشم‌ها را به خودش خیره می‌کند.

فاصله تهران تا شیراز با ماشین، قطار و هواپیما

عمارت شاپوری

در خیابان انوری شیراز و روبروی خیابان اهلی می‌رسیم به باغ شاپوری شیراز. عمارت شاپوری که رستورانی هم دارد، چندان بزرگ نیست، ولی دنج و خلوتر از جاهای دیگر شیراز است.

عمارت شاپوری

عمارت شاپوری از جاهای دیدنی شیراز در بهار

بازار وکیل

نمی‌شود شیراز رفت و دیدن بازار وکیل را در برنامه جا نداد. اینجا در میدان شهدا علاوه بر خرید سوغات، به خاطر شکل دالان‌ها و چهارسوق‌هایش بین گردشگران مشهور شده است. قسمت چهارسوق بازار وکیل به خصوص دیدنی‌ست و عتیقه‌فروشی‌های زیادی هم دارد.

مسجد وکیل

مسجد وکیل از جاهای دیدنی سفر به شیراز

در شیراز مسجدهای زیادی با معماری‌های زیبا ساخته شده که یکی از آنها در چند قدمی بازار وکیل است. نقاشی‌های آجر به آجر این مسجد، راه رفتن در آن را شبیه به قدم زدن در کارت پستال‌های مینیاتوری کرده است.

ارگ کریم‌خانی

اگر به تاریخ و دیدن شکوه بناهای دوره کریم‌خان زند علاقه داریم، باید چند دقیقه‌ای را صرف قدم زدن در اطراف ارگ کریم‌خانی، نزدیک به میدان شهدا کنیم.

ارگ کریمخانی

ارگ کریمخانی

تخت جمشید

 تخت جمشید 

تخت جمشید از جاذبه‌های سفر به شیراز

نیاز به فکر کردن ندارد که یکی از برنامه‌های اصلی ما موقع سفر به شیراز باید دیدن تخت جمشید و ستون‌های رو به آسمان آن باشد. این مجموعه پر ابهت در ۱۰کیلومتری شمال شهر مرودشت و در ۵۷کیلومتری شیراز قرار دارد.

پاسارگاد

بنای پاسارگاد

بنای پاسارگاد

صدها سال پیش، ۱۳۰ کیلومتر بعد از شیراز به سمت اصفهان، یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخ ایران ساخته شده است. مقبره کوروش به عنوان یادگاری از دوران هخامنشیان موقع تحویل سال خیلی شلوغ است و در روزهای بعد از آن کمی خلوت‌تر می‌شود.

جاهای دیدنی شیراز به همراه آدرس و عکس

کجا پیاده روی کنیم؟

خیابان عفیف آباد

خیابان عفیف آباد

پیاده‌روی و گشت و گذار در شهر یکی از کارهایی است که نباید در سفر به شیراز نادیده‌اش گرفت و باید همه چیز را از نزدیک لمس کرد. یکی از خیابان‌هایی که در شیراز برای پیاده‌روی مناسب است، به خصوص برای آن‌هایی که اهل خریدند، خیابان عفیف آباد یا به قول شیرازی ها عف آباد است. خیابان عفیف آباد پر از پاساژ و مرکز خرید است و تنوع نیز زیاد. مجتمع تجاری ستاره فارس، مجتمع تجاری تفریحی هامون و مرکز خرید حافظ از جمله این مراکز خریدند. باغ عفیف آباد نیز در همین خیابان قرار گرفته.

اگر دلتان بخواهد بیشتر سفر را به خرید اختصاص دهید، انتخاب دیگر، بلوار معالی آباد شیراز است که مراکز خرید معروفی دارد. اگر دلتان بخواهد در خیابانی پردار و درخت، پر از کوچه باغ و خانه باغ قدم بزنید باید راه خیابان قصرالدشت را در پیش بگیرید. در نزد شیرازی‌ها، بلوار ارم و حاشیه اتوبان چمران که سرسبز است و دارای آب و هوایی لطیف و خنک نیز برای پیاده روی محبوب است.

رستوران کجا برویم؟

رستوران برنتین شیراز

رستوران برنتین شیراز

در چند سال گذشته تعداد رستوران‌های شیراز زیاد شده. و در صورتی که برای اولین بار مسافر شیراز باشید ممکن است برایتان انتخاب سخت باشد. ما در اینجا چند پیشنها داریم. رستوران برنتین در خیابان ستارخان را به پلوتند، میگوپلو، زرشک پلو و ته چینش که طعم غذاهای خانگی را می‌دهد، می‌شناسند. اگر اهل غذاهای دریایی هستید، رستوران برنتین را از دست ندهید. برنتین انواع و اقسام ماهی و غذاهای دریایی را در منویش دارد و مخصوصا تعریف پلومیگویش را زیاد می‌کنند. فقط اینکه در نظر داشته باشید منوی رستوران برنتین برای ناهار و شام متفاوت است و همچنین رستوران گرانی است. این رستوران در بلوار ستارخان واقع شده.

 

رستوران صوفی

رستوران صوفی

رستوران صوفی

دو رستوران دیگری که در سفر به شیراز نباید از دستشان داد، یکی رستوران صوفی و دیگری رستوران هفت خوان است. رستوران صوفی، یکی از قدیمی ترین رستوران های شیراز است و غذاهای متنوعی دارد. اگر دلتان می‌خواهد کلم پلوی شیرازی را امتحان کنید، رستوران صوفی انتخاب خوبی است، ضمن اینکه کباب ها، شیشلیک ها و چلو گوشت های لذیذی دارد. رستوران صوفی در خیابان عفیف آباد قرار گرفته.

رستوران هفت‌خوان

رستوران هفت‌خوان شیراز

رستوران هفت‌خوان

این رستوران آنقدر معروف است که آوازه‌اش به شهرهای دیگر هم رسیده. هفت‌خوان تشکیل شده از هفت طبقه با هفت سبک غذایی مختلف. بعضی از غذاهای شیرازی مثل دمپخت را فقط می‌توان در این رستوران خورد. همچنین بره کباب و هورماهی اینجا هم شهرت زیادی دارد. اگر دلتان بخواهد در سفر به شیراز، در جایی شیک غذا بخورید که انواع غذاهای ایرانی، فرنگی، دریایی و گیاهی و فست فود را داشته باشد، به رستوران هفت خوان بروید. رستوران هفت خوان، پنج رستوران مختلف و دو کافی شاپ دارد و به شهر نیز دید خوبی دارد. رستوران هفت خوان در بلوار جدید قرآن است.

خانه پرهامی

رستوران خانه پرهامی

رستوران خانه پرهامی از جاهای دیدنی شیراز در بهار

این رستوران مقابل مسجد نصیرالملوک به خاطر سینی غذاهای خانگی و همچنین حیاط زیبا و حوض فیروزه‌ای‌اش معروف شده و کلم پلویش معروف است.

رستوران کهن

رستوران کهن

رستوران کهن

این رستوران که غذاهای شمالی هم دارد در خیابان خاک‌شناسی، خیابان چنچنه، به آلبالو، شیرازی پلو و کلم پلویش معروف است.

رستوران شب چره

اگر دلتان بخواهد فست فود بخورید یکی از پیشنهادهای ما همبرگر شب چره است که شعبات مختلفی در شیراز دارد. میگویند بهترین همبرگر را در شیراز می‌توان در اینجا خورد. انتخاب دیگر می‌تواند فست فود زاور در قصرالدشت باشد که پیتزاهایش معروف است.

پیتزا ناپل

پیتزا ناپل

پیتزا ناپل از جاهایی که در مسافرت شیراز باید بروید.

اگرنمی‌خواهید ریسک فست‌فودهای تازه از راه‌رسیده را بکنید برای خوردن یک پیتزا یا استیک باید راهتان را به سمت پیتزا ناپل در خیابان نارون کج کنید. بیشتر طرفداران این نوع‌غذاها از پیتزا استیک، پپرونی و سالاد سزار آن تعریف می‌کنند.

فالوده و بستنی کجا بخوریم؟

شیراز را علاوه بر بهارنارنج و لیمویش، به فالوده هم می‌شناسند و یکی از واجباب سفر به شیراز خوردن فالوده است. فالوده خوب را در شیراز باید در بابا بستنی خورد. بابا بستنی علاوه بر فالوده های خیلی خوشمزه، بستنی‌های دلچسبی دارد. بابا بستنی در بلوار ارم قرار گرفته.

یکی دیگر از انتخاب‌ها برای خوردن بستنی و فالوده می‌تواند بستنی جمشیدیان که به بستنی پشت زندان و پشت ارگ نیز معروف است، باشد. می‌گویند بستنی و فالوده اینجا بهترین بستنی ای است که هرکس در زندگیش می‌تواند بخورد. این بستنی فروشی پشت ارگ کریمخانی و خیابان ناصرخسرو قرار گرفته.

هتل‌های ارزان قیمت در شیراز کدامند؟

کافه کجا برویم؟

کافه فردوسی

کافه فردوسی

معروفترین کافه های شیراز، دو کافه هدایت و فردوسی هستند. کافه هدایت محیطی دوست داشتنی و صمیمی دارد و به خصوص از پاستاهایش تعریف می‌کنند. این کافه در بیست متری سینما سعدی قرار گرفته.

کافه فردوسی نیز کافه قشنگی است، گاهی موزیک زنده نیز در کافه برقرار است و در بیرون نیز صندلی دارد. دنج بودن و کارکنان مهربان کافه به علاوه عرقیات، آبدوخیارها و سالادهای کافه فردوسی نظر خیلی ها را جلب کرده. کافه فردوسی در خیابان فردوسی شیراز قرار گرفته. کافه فردوسی یکی از همین کافه‌ها در خیابانی به همین نام است که غیر از قهوه، چای و کیک، نوشیدنی‌های سنتی شهر را هم در منوی‌اش دارد.

کافه های شیراز

کافه‌های شیراز

شیراز کافه‌های زیبایی دارد. آنقدر زیبا که فارغ از طعم شربت و قهوه‌اش می‌تواند دلیل مستقلی برای کافه‌ رفتن باشد.

کافه ژولپ، کمی دورتر از فردوسی به خاطر نمای زیبایش مقابل حمام وکیل در خیابان طالقانی محبوب مسافران است.

کافه هدایت هم در خیابان هدایت بین جوان‌های شیرازی از شهرت زیادی برخوردار است که یک محیط کوچک اما فضای صمیمی دارد.

کافه ژولب در خیابان طالقانی و نزدیک بازار وکیل که هم برای خوردن چای مناسب است و هم نوشیدنی‌های شیراز.

کافه عتیق که در خیابان لطفعلی خان، خیابان رودکی، کوچه دوم هم که داخل یک خانه قدیمی است. جای خوب و متفاوتی برای خوردن صبحانه و همینطور رفع خستگی است.

کافه‌های شیراز و بستنی فروشی‌های معروف این شهر

چی بخریم؟ از کجا بخریم؟

بازار شیراز

بازار شیراز

بیشتر سوغاتی ها و عرقیات شیراز را می‌توان از بازار وکیل، یکی از دیدنی ترین بازارهای ایران خرید. مسقطی خیلی خوب را که سوغاتی مخصوص شیراز است می‌توان از قسمت چهارسوق بازار خرید. انتخاب دیگر برای خرید عرقیات پشت ارگ کریم خانی معروف به پشت زندان و عرقیات و آبلیموی وطن پوش در پل باغ صفا، ابتدای خیابان ساحل غربی است که  هم در شیراز معروف است و هم قیمت های مناسبی دارد. آبلیمو را نیز میتوان از سه راه احمدی و تولیدی عرقیات و آبلیموی ژاله خرید.

اطراف شیراز کجا برویم؟

تنگ دم اسب شیراز

تنگ دم اسب شیراز

اگر در سفر به شیراز دلتان بخواهد یک روز از شیراز بیرون بزنید و خودتان را به دل طبیعت بسپارید، انتخاب‌ها زیاد است.

روستای قلات در ۳۶ کیلومتری شیراز و جاده شیراز-سپیدان است. روستای قلات با قدمتی ۲۵۰۰ ساله پر از باغ‌های سرسبز و کوچه پس کوچه‌های پرپیچ و خمی  است که می‌شود ساعت‌ها در آن پیاده‌روی کرد. وجود باغ‌های میوه‌ای مثل گردو، بادام، انگور، انجیر، انار، زردآلو، آلو و گوجه سبز و فرآورده‌های لبنی مثل شیر، پنیر، کره و کشک، شیره انگور، رب انار و آب غوره‌  از قلات روستای همه چیز تمامی ساخته. بهترین وقت رفتن به قلات نیز بهار و تابستان است.

پیشنهادهای دیگر ما، آبشار مارگون در غرب شهرستان سپیدان و تنگه زیبا و دیدنی دم اسب در ۵۰ کیلومتری جنوب شیراز با زیبایی و طبیعت خیره کننده‌اش است.

چطور برویم؟

قطار تهران-شیراز

قطار تهران شیراز

بهترین و راحت‌ترین راه سفر به شیراز مسیر هوایی‌ست. قیمت بلیط تهران به این شهر در روز آخر اسفند از ۴۷۰ تومان شروع می‌شود، اما هرچه دیرتر بلیط‌مان را بخریم، قیمت‌های ارزان‌ را از دست می‌دهیم. فرودگاه شهید دستغیب شیراز هم در جنوب شهر فاصله اندکی تا مرکز شهر دارد.

همین مسیر را می‌شود با قطار هم طی کرد که حدود ۱۲ ساعت زمان می‌برد و بلیط آن برای یک کوپه چهار نفره ۸۶ تا ۱۲۰ هزار تومان است. ایستگاه قطار آن در نزدیکی پلیس‌راه اردکان-شیراز استو در نزدیکی‌اش ایستگاه اتوبوس و تاکسی وجود دارد.

اتوبوس‌های تهران به شیراز هم از پایانه جنوب یا پایانه غرب تهران حرکت می‌کنند و قیمت بلیطشان از ۸۰ هزار تومان شروع می‌شود. فاصله بین شیراز تا تهران با ماشین ۱۰ ساعت بدون توقف است، برای همین بیشتر مسافران زمینی این شهر را ساکنان شهرهای مرکزی و جنوب کشور تشکیل می‌دهند.

خوشا شیراز…

دیار حافظ و سعدی در عید نوروز تماشایی‌تر است! شیراز دارای زیبایی‌های منحصر به فرد است که در عید نوروز با تزئین شدن با چراغ‌ها و نورهای زیبا، بسیار شگفت‌انگیز و زیبا می‌شوند. خیابان‌های شیراز با معماری و طراحی زیباست که در عید نوروز با تزئین شدن با نورهای فانوس و ستاره‌های بزرگ، بسیار جذاب و شاداب به نظر می‌رسند. سفر به شیراز حس و حال جذابی دارد که در بهار و نوروز باید آن را تجربه کنید. یادتان نرود اگر در نوروز می‌خواهید سفر به شیراز را تجربه کنید، نگران هتل و اقامتگاه خود نباشید. هتل‌های شیراز با داشتن امکانات مناسب هرآنچه را که برای یک مسافرت به شیراز نیاز دارید را برایتان فراهم کرده‌اند. همچنین بلیط هواپیما ی خود را به مقصد شیراز می‌توانید با بهترین قیمت از اسنپ تریپ بخرید.

راهنمای کامل انتخاب و رزرو بهترین اقامتگاه شیراز

دسته:سفرنامه

مطالب مرتبط :

حمام وکیل شیراز کجاست؟

حمام وکیل شیراز کجاست؟

24 مرداد 1402
بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

28 تیر 1402

۲ نظر

  • پاسخ مهدی ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ از ۰۷:۱۹

    من بستنی رو تست کردم میگم که در هیچ جای دیگه ای نخوردم (جمشیدیان پشت ارگ کریم خان)
    یه وقتی از دیدن مغازه و نحوه سرو بستنیش خنده ام گرفت رو کاغذ مینوشت! برای ریختن بستنی هیچ وزنه ای نبود هرچقدر عشقش میکشید میریخت ! وقتی کش بستنی و طعم شیر توش رو احساس کردم با خودم گفتم نمیدونم اینا که بستنی دیگه میفروشن چیه دقیا

  • پاسخ امیر ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ از ۲۱:۰۱

    جاهای اطراف شیراز بهشت گمشده – چشمه شش پیر – تنگ تیزاب – چله گاه – دریاچه مهارلو – تنگ رغز – تنگه هایقر – تنگ براق – دشت ارژن .
    برای خرید مجتمع بزرگ خلیج فارس با پردیس سینمایی و شهر بازی و هایپر مارکت و رستوران و سالن بولینگ و بیلیارد و… واقع در بزرگراه دکتر حسابی .
    پارک ۵۸۰ هکتاری دراک شیراز هم با داشتن زیپ لاین و پارک هیجانی و الاچیق های متعدد و مسیرهای پیاده روی و دوچرخه سواری محیط خوبی برای گشت و تفریح هست . پارک دراک در بزرگراه حسینی الهاشمی واقع هست .
    پارک جنگلی ۶۴۰ هکتاری بابا کوهی هم برای کوهنوردی و پیاده روی خیلی خوب هست که در بلوار جمهوری واقع هست

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد