عمارت شاپوری؛ صرف شام در قرن پیش

تاریخ انتشار : 2 مهر 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
عمارت شاپوری

تنوع گیاهی، درهم‌آمیختگی رنگ‌ها، بوها، صدای پرنده‌ها، در کنار معماری بناها، در باغ‌های شیراز فضایی به وجود آورده که زمان در آنها به نحو دیگری سپری می‌شود. انگار که با بودن در آنها در دنیای دیگری هستیم و عمارت شاپوری یکی از جدیدترین این باغ‌هاست.

تاریخچه عمارت شاپوری

در خیابان انوری شیراز و روبروی خیابان اهلی می‌رسیم به باغ شاپوری شیراز. ۸۷ پیش، عبدالصاحب شاپوری، یکی از تجار بزرگ شیراز بنا به رسم زمانه خواست که باغ و خانه بزرگی داشته باشد. بنابراین در سال ۱۳۱۰، یعنی شش سال بعد از تاج‌گذاری شاه اول پهلوی، ابولقاسم مهندسی، معمار معروف شیراز را مامور ساخت بنا کرد.

باغ شاپوری

ساخت عمارت شاپوری تا سال ۱۳۱۵ طول کشید و خیلی زیاد از بناهای غربی در ساخت آن تقلید شد. اما با این وجود این بنا خالی از عناصر معماری و باغ ایرانی هم نیست. تزئینات و حوض و درختکاری ها همگی ما را به یاد حال و هوای باغ های اصیل ایرانی می اندازد.

باغ شاپوری به نسبت باغ‌های اصلی و معروف شیراز مساحت کمی دارد. از آنهمه بزرگی باغ‌هایی مثل ارم و نارنجستان در اینجا خبری نیست و شاید اصطلاح باغچه برای توصیفش مناسبت‌تر باشد. اینجا مثل باغ‌هایی مثل ارم و باغ دلگشا فضای فراخی برای گشت‌وگذار و حتی صندلی و نیمکت برای نشستن و وقت‌گذراندن ندارد. ولی عوضش دنج و دلباز است و جایی‌ست مناسب قرارهای کاری، دوستانه، یا عاشقانه.

راهنمای رفتن به پاسارگاد شیراز

از اواخر دهه هفتاد سازمان میراث فرهنگی باغ و عمارت دو طبقه شاپوری را از خانواد شاپوری خرید. و حالا سال‌هاست که این مکان هم باغی‌ست برای گشت و گذار و هم جایی که می‌توان در رستورانش غذا خورد. و حتما غذا خوردن در کنار شیشه‌های رنگی و آینه‌کاری و توی باغی پر از درختان افرا، سرو، چنار، نخل، انار و نارنج و انجیر به آدم خیلی می‌چسبد. فقط اینکه از قبل بهتر است برای صرف غذا در اینجا میز رزرو کنید.

بعد از صرف غذا هم می‌توان به طبقه پایین آمد و پشت میزهایی که بسته به شرایط جوی تا کنار حوضِ پنچ‌پر روبروی عمارت جلو آمده، چای یا قهوه‌ای خورد. و خستگی‌ها را از تن بیرون کرد.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سفر به شیراز

مسیر دسترسی

باغ شاپوری شیراز

باغ شاپوری در مرکز شیراز و در تقاطع خیابان قدیمی انوری و اهلی واقع شده است. این عمارت با پای پیاده تا ارگ کریم‌خانی تنها ۱۵ دقیقه فاصله دارد و برای رسیدن به حافظیه و سعدیه کافی است به ترتیب ۱۵ و ۲۰ دقیقه رانندگی کنید.

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به منزل شاپوری نیز ایستگاه متروی زندیه است که هفت هشت دقیقه تا آن باید پیاده‌روی کرد. مشکل عمده دسترسی به خانه شاپوری جای پارک است. که برای رفع این مشکل می‌توان به پارکینگ طبقاتی در ابتدای خیابان اهلی و یا پارکینگ مرکز خرید مهستان در حوالی منزل شاپوری در خیابان انوری مراجعه کرد. عمارت شاپوری شیراز موازی خیابان زندیه قرار گرفته. و می‌توان بازدید را از مسجد نصیرالملک شروع کرد، در بازار گشتی زد و بعد به دیدار  اینجا آمد.

ساعت بازدید از این باغ از ساعت ۹ صبح تا ۲۲ شب است.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره باغ جهان نما، بهشت کوچک شیراز

بهترین فصل سفر به شیراز

رستوران باغ شاپوری

شیراز شهری نیست که بخواهیم سفر به آن را سرسری و با عجله برگزار کنیم. باید بتوانیم خوب در شهر بگردیم و از این نظر تعطیلات رسمی و چندروزه تقویم به هیچ‌وجه زمان مناسبی برای سفر به این شهر نیست. در عوض اواسط اسفند، اواخر فروردین، اوایل اردیبهشت، و اوایل پاییز فصول مناسبی برای اقامت در شیرازند. وقت‌هایی که شهر شلوغ و سرسام آور نیست.

بیشتر بخوانید: هفت رستورانی که در سفر به شیراز باید رفت

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

حمام وکیل شیراز کجاست؟

حمام وکیل شیراز کجاست؟

24 مرداد 1402
بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

28 تیر 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد