راهنمای گردشگری کاشان: نوروز را در شهر کاشان چطور بگذرانیم؟

تاریخ انتشار : 11 اسفند 1395 - تاریخ بروز رسانی : ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
راهنمای گردشگری کاشان: نوروز را در شهر کاشان چطور بگذرانیم؟

درست است که کاشان شهر کوچکی است، ولی در همین شهر کوچک دیدنی‌های زیادی وجود دارد. کاشان شهر خانه‌های تاریخی و گلاب ایران است. و در نوروز تماشایی‌تر نیز می‌شود. اگر در نوروز یا دیگر اوقات سال مهمان شهر روشنی و آب بودید، راهنمای جامع گردشگری کاشان شاید به کارتان بیاید.

در کاشان کجا را ببینیم؟

در سفر به کاشان جدا از حمام فین کاشان، رفتن به این جاهای تاریخی را نباید از دست داد.

خانه‌های تاریخی

خانه عامری‌ها قشنگ‌ترین خانه کاشان است. این خانه که بلندترین بادگیر را در بین خانه‌های کاشان دارد  ۸۵ اتاق و چندین حیاط دارد و گچ بری‌ها، مقرنس کاری و منبت کاری‌ها از آن بنایی با معماری خیره کننده ساخته است. عامری ها مانند دیگر خانه‌های کاشان در خیابان علوی قرار گرفته.

خانه طباطبایی‌ها با حوض بزرگ و حیاط دل انگیزش یکی دیگر از جاهایی است که حتما باید رفت. اتاق شاه نشین با پنجره‌های مشبک رنگی، آیینه کاری و گچبری‌ها از خانه طباطبایی‌ها، جایی بی‌نظیر ساخته است. این خانه نیز در محله سلطان امیراحمد و خیابان علوی قرار گرفته.

خانه عباسیان زینت خیابان علوی و کوی سلطان میراحمد کاشان است. خانه‌ای که برخلاف رنگ خاکستری و کویری کاشان، باصفا و پردارو درخت است. خانه عباسی‌ها که اوج هنر معماری و گچ بری را در اتاق هایش می‌توان دید نامزد دریافت جایزه زیباترین و ارزشمندترین بنای مسکونی ایران شده.

یکی دیگر از جاهایی که در سفر به کاشان باید رفت، مسجد آقابزرگ کاشان یا همان مسجد و مدرسه آقابزرگ است. مسجد آقابزرگ یکی از باشکوه‌ترین مساجد دوره قاجار در خیابان فاضل نراقی کاشان قرار گرفته.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی کاشان با عکس

در کاشان کجا بمانیم؟

کاشان شهر خانه‌های تاریخی است، خانه‌هایی که زمانی اعیان در آن زندگی می‌کردند و این  روزها کاربری هتل را پیدا کرده‌اند.

قشنگ‌ترین هتل سنتی کاشان بی تردید سرای عامری‌ها است. عامری ها حیاط باصفایی دارد، حیاطی که گرداگردش علاوه بر غرفه‌ها و فروشگاه‌هایی که صنایع دستی و سوغات کاشان را می‌فروشند، آرایشگاه‌ و شیرینی‌پزی هم هست و  بوی خوش شیرینی‌های محلی‌اش حیاط را پر می‌کند. فقط همینها نیست و در خانه عامری‌ها همه چیز از بانک گرفته تا طلا و فرش فروشی گرد هم آمده تا آن را نه به یک خانه، که به شهری تمام و کمال تبدیل کند.

خانه مرشدی‌ با ۲۵۰ سال قدمت در خیابان ملأ حبیب اله شریف شهر کاشان قرار گرفته. در خانه مرشدی مهمانان در اتاق‌هایی اعیانی اقامت می‌کنند که با فرش‌های نفیس دستباف و عتیقه‌جات تزئین شده است و از آن گذشته پنجره‌هایش رو به حیاط باصفای خانه باز می‌شود، جایی که می‌شود روی تخت‌هایش لم داد یا در کنار حوضش نشست و تلخی‌های زندگی را از یاد برد. خانه تاریخی مرشدی علاوه بر اتاق‌های دلنشین که مجهز به حمام باصفایی نیز هست، سوئیت‌هایی مجهز به آشپزخانه هم دارد که می‌توانید در آنها آشپزی کنید. شهر کاشان را به عرقیجات و دم‌نوش‌هایش می‌شناسند و در خانه مرشدی نیز دم‌نوش خانه دنجی هست که هر نوع دمنوشی که بخواهید را می‌شود در آن پیدا کرد. هزینه اقامت در خانه مرشدی برای اتاق دوتخته ۲۰۰ هزار تومان در می‌آید.

از دیگر خانه‌های سنتی کاشان مناسب برای اقامتهتل مهین سرای راهب ، هتل سنتی منوچهری و هتل سرای درب باغ است.

بیشتر بخوانید: بهترین هتل‌های سنتی کاشان

چی بخوریم؟ کجا بخوریم؟

یکی از حسن‌های خانه عامری‌ها، داشتن سالن غذاخوری‌ای است که هم بسیار قشنگ است و هم غذاهای خوشمزه‌ای دارد. تالار سرای آینه، رستورانی است که هم غذاهای اصیل شهر کاشان مثل چلو دیزی و خورش نخود آله را دارد و هم غذاهای ایرانی و فرنگی نام آشنا را. نان را هم در تنور خود هتل می‌پزند و چی از این بهتر. در تالار آینه، چنجه و جوجه را باید حتما امتحان کرد.

یکی دیگر از رستوران‌های خوب کاشان، رستوران خانه عباسی‌هاست. خانه عباسی‌ها که یکی از زیباترین خانه‌های کاشان است رستورانی با غذاهای بسیار لذیذ دارد. می توان در محیطی سنتی، کنار حوض و کرسی غذای خوبی خورد.  جوجه‌ها و دیزی‌های رستوران عباسی‌ها به اضافه شفته سماق و دوغ محلی‌های آن نظر بسیاری را جلب کرده. فقط اینکه عباسی‌ها رستوران گرانی است.

اگر دلتان بخواهد در کاشان به رستوران سنتی دیگری بروید، رستوران سنتی باغ مظفر انتخاب خوب دیگری است. باغ مظفر، رستورانی با محیطی قشنگ و خواستنی است که می‌توان روی تخت‌های حیاط نشست و در جایی که صدای آب و پرندگان به گوش می‌رسد، غذا میل کرد. شفته سماق‌ها و کباب‌های رستوران باغ مظفر را نباید از دست داد. این رستوران که قیمت‌های مناسبی نیز دارد، در خیابان علوی قرار گرفته.

از قمصر کاشان چه می دانید؟

چی بخریم؟ از کجا بخریم؟

سوغات کاشان طیف زیادی از شیرینی گرفته تا صنایع دستی و فرش دستبافت و ظروف سفالی را شامل می‌شود و به همه اینها باید انار و گیوه کاشان را هم اضافه کرد.

کلوچه معروف کاشان را که با آرد سبوس درستش می‌کنند و  سوغات سه نسل قبل این شهر تاریخی است را می‌توان از شیرینی سرای نانک در خیابان بهشتی روبه روی باشگاه تختی یا از بازار بزرگ کاشان و از مغازه آقای شکرریز خرید.

حاجی بادامی که شیرینی‌ای است نقلی و کوچک را در کاشان باید از شیرینی سرای کاشان در خیابان بابا افضل گرفت. شیرینی فروشی همشهری در شرق چهارراه کاشانی هم حاج بادومی‌های خوبی دارد.

کاشان را به گلاب و عرقیجاتش می‌شناسند. برای خرید گلاب و عرقیجات خوب در کاشان چند انتخاب وجود دارد. بازار کاشان و مغازه آقای پورمدنی، یا خیابان علوی و اطراف خانه‌های تاریخی کاشان. همچنین دور میدان کمال الملک و کنار دهنه بازار چندین مغازه برای فروش گلاب و عرقیجات هست که می‌توان روی کیفیتش حساب کرد. گلاب خالص طعم گس و تلخی دارد و شفاف و بدون رنگ است.

برای خرید فرش و گلیم با قیمت مناسب نیز باید راه بازار بزرگ کاشان را در پیش گرفت.

بازار کاشان چه جذابیت‌هایی دارد؟

اطراف کاشان کجا برویم؟

اگر خواستید در اطراف کاشان به مناطق خوش آب و هوایی بروید. چند انتخاب وجود دارد.

نیاسر، در ۳۰ کیلومتری شمال‌غرب کاشان. نیاسر به دلیل موقعیت کوهستانی آن که در اردیبهشت ماه نیز مراسم گلاب گیری در آن برگزار می‌شود، یکی از بهترین جاها برای گشت و گذار است. لطافت هوا و سرسبزی این منطقه، نیاسر را به پاتوق کاشانی‌هایی تبدیل کرده که از گرمای بهار و تابستان به خنکای این شهر پناه می برند. چشمه آب نیاسر و حمام و آسیاب تاریخی نیاسر، این منطقه را دیدنی‌تر نیز کرده است.

اگر دلتان کمی تفریحات هیجان انگیز کویری مثل شترسواری، سافاری، رصد ستارگان، اقامت در چادرهای عشایری کویری و صرف غذا در رستوران سنتی در دل کویر می‌خواهد، خود را به یک تور یک یا دو روزه در کمپ‌های کویری متین آباد مهمان کنید؛ کویری با خاک زرد، نمک سیاه و پوشیده از سوراخ هایی به شکل دهانه آتشفشان که در اثر تبخیر سریع آب و پوکی جنس خاک ایجاد شده است. کمپ متین آباد در ۲۵ کیلومتری جنوب نطنز و ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی کاشان قرار دارد.

از دیگر دیدنی‌های اطراف کاشان می‌توان به شهر زیرزمینی نوش آباد که بزرگترین نمونه معماری دست کن جهان است. در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر کاشان و کویر مصر اشاره کرد.

رزرو هتل‌ها و اقامتگاه‌های کاشان از اسنپ تریپ

بهترین ‌هتل‌‌های کاشان کدام است؟
دسته:سفرنامه

مطالب مرتبط :

هر آنچه که باید درباره کویر ابوزید آباد کاشان بدانید!

هر آنچه که باید درباره کویر ابوزید آباد کاشان بدانید!

26 فروردین 1402
خانه‎‌های تاریخی کاشان، هنرنمایی معماران ایرانی

خانه‎‌های تاریخی کاشان، هنرنمایی معماران ایرانی

20 آذر 1401

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد